Organisatie | Rheden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Samenlevingsbeleid Rheden |
Citeertitel | Subsidieregeling Samenlevingsbeleid Rheden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, art. 4:23
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-10-2010 | 05-03-2009 | 01-05-2018 | div. artikelen | 26-02-2009 Regiobode, 13-10-2010 | Geen |
01-01-2006 | 05-03-2009 | Nieuwe regeling | 15-11-2005 Regiobode | Geen |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 5 Verplichtingen van de instelling
Indien het subsidietijdvak meer dan 1 jaar omvat verstrekt de vereniging gedurende het subsidietijdvak jaarlijks vóór 1 oktober de verlangde informatie op het daarvoor aangewezen formulier.
Artikel 6 Subsidieafwijzing en subsidie-intrekking
Een subsidieverzoek wordt tevens afgewezen, indien aannemelijk is, dat de aanvrager de activiteit(en) uit eigen middelen kan bekostigen, dan wel daarvoor uit middelen van derden kan beschikken. Dit geldt ook in het geval de eigen bijdrage van deelnemers zeer laag is vastgesteld en door een redelijke verhoging hiervan subsidieverlening achterwege kan blijven.
Hoofdstuk 2 Vrijwillig jeugdwerk
Met de subsidieverstrekking wordt beoogd jeugdigen in staat te stellen om in georganiseerd verband deel te nemen aan sociaal culturele of andere activiteiten die gericht zijn op ontspanning, ontmoeting en creatieve ontplooiing, om daarmee een positieve bijdrage te leveren aan de vorming van hun persoonlijkheid. Voor de subsidieverstrekking wordt onderscheid gemaakt in scoutinggroepen, jeugdverenigingen en kinderkamporganisaties. Daarbij gelden de volgende beleidsuitgangspunten:
Met de subsidieverstrekking wordt beoogd door middel van het organiseren van activiteiten door ouderenbonden een bijdrage te leveren aan de participatie van ouderen in de samenleving.
Artikel 12 Subsidievoorwaarden
Om voor subsidie in aanmerking te komen gelden de volgende voorwaarden:
Met de subsidieverstrekking wordt beoogd door middel van activiteiten van vrouwenverenigingen een bijdrage te leveren aan de verbetering van de participatie van vrouwen in de samenleving.
Met de subsidieverstrekking wordt beoogd de deskundigheid van inwoners op het terrein van de EHBO te bevorderen en gebruik te kunnen maken van de assistentie van EHBO-verenigingen tijdens evenementen en bij eventuele calamiteiten.
Met de subsidieverstrekking wordt beoogd de exploitatie van een wereldwinkel te bevorderen in de dorpen Velp, Dieren en Rheden.
Met de subsidieverstrekking wordt beoogd een bijdrage te leveren aan de verbetering van de leefbaarheid in de vier kleine kernen (Ellecom, Laag-Soeren, Spankeren en De Steeg) en de maatschappelijke participatie van de inwoners in deze dorpen.
Een aanvraag voor een subsidie in het kader van het kleine kernenbeleid kan in afwijking van artikel 3, lid 1, van de Algemene subsidieverordening en artikel 11, lid 1, van de regeling Samenlevingsbeleid Rheden, gedurende het lopende jaar worden ingediend.
Artikel 25 Subsidievoorwaarden
Om voor subsidie in aanmerking te komen gelden de volgende voorwaarden:
Hoofdstuk 7B Wijk- en dorpsgericht werken
Met de subsidieverstrekking wordt beoogd bij te dragen aan de organisatieontwikkeling van de belangengroep en dan specifiek de communicatie van de belangengroepen met hun achterban.
Een aanvraag voor een subsidie in het kader van het wijk- en dorpsgericht werken kan inafwijking van artikel 3, lid 1, van de Algemene subsidieverordening en artikel 11, lid 1, van de regeling Samenlevingsbeleid Rheden, tot 15 januari van het lopende jaar worden ingediend.
Om voor subsidie in aanmerking te komen dient een wijk- en dorpsgericht werken-belangengroep van de kern een activiteitenplan in bij de door het college hiervoor aangewezen functionaris.
Met de subsidieverstrekking wordt beoogd de samenwerking te bevorderen van de vrijwilligers binnen de vrijwillige brandweerkorpsen van de gemeente Rheden.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Bij de begripsomschrijvingen is aansluiting gezocht bij de Algemene wet bestuursrecht en de ASV.
Het begrip instelling is van toepassing op alle subsidieaanvragers die een beroep op de regeling kunnen doen. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet de instelling rechtspersoonlijkheid bezitten en in de gemeente Rheden zijn gevestigd.
De subsidie op grond van de deze regeling wordt veelal verstrekt als een subsidie voor kaderkosten, al of niet met een toeslag voor de kosten van activiteiten. De subsidie voor kaderkosten is bedoeld als algemene waardering voor de vrijwilligersorganisatie en bedraagt maximaal € 400,00.
De subsidieregeling berust op de bevoegdheid van het college om ‘nadere regels’ te stellen op grond van artikel 3 van de ASV. Dit betekent dat de subsidieregeling als een uitwerking van de ASV moet worden beschouwd. Deze subsidieregeling is van toepassing voor activiteiten op het terrein van:
verenigingen ter bevordering van de integratie van allochtone bewonersgroepen (bij het vaststellen van deze regeling is het beleid dienaangaande nog niet geformuleerd en is besloten dit onderdeel eventueel op een later moment in te voegen. De bestaande subsidie-ontvangers betreft de Stichting Turkse Gemeenschap en de Italiaanse Vereniging. Zolang dit onderdeel niet is ingevuld, worden deze subsidies onder de categorie ‘basissubsidies met een uniek karakter’ ingedeeld (en verstrekt op basis van artikel 4:23, derde lid, onder c)).
Dit artikel regelt de aanvraagprocedure. Indien het besluit van het college een subsidietijdvak betreft van meerdere jaren, wordt in het laatste jaar van het lopende subsidietijdvak een nieuwe aanvraag ingediend. Uit het aanvraagformulier blijkt welke aanvullende informatie daarbij overleg moet worden.
Artikel 4 Subsidievaststelling
De subsidiebeschikking wordt vóór 15 november toegezonden, mits de aanvraag tijdig is ingediend.
Artikel 5 Verplichtingen van de instelling
Indien de subsidievaststelling betrekking heeft op meerdere jaren wordt jaarlijks vóór 1 oktober een informatieformulier ingeleverd. Dit formulier bevat de informatie om het recht op de jaarsubsidie te kunnen vaststellen en is tevens de aanvraag voor de uitbetaling van het subsidiebedrag in het daarop volgende jaar.
Artikel 6 Subsidieafwijzing en subsidie-intrekking
Indien niet aan de subsidievoorwaarden kan worden voldaan en hiervan geen ontheffing wordt verleend, wordt het subsidieverzoek afgewezen. Dit geldt ook als de financiële noodzaak voor de subsidieverlening ontbreekt. Inkomsten van derden en eigen ledenbijdragen hebben daarbij een hogere prioriteit dan subsidie. Een uitzondering op de toetsing op de financiële noodzaak geldt voor de zgn. kaderkostensubsidies. Deze zijn specifiek bedoeld om een bijdrage te leveren in de kosten die de instelling moet maken voor het kunnen inzetten van vrijwilligers bij de bestuurlijke en uitvoerende taken en bedragen maximaal € 400,00. Indien naast de kaderkostensubsidie geen aanvullend subsidiebedrag wordt verleend, blijft de financiële toetsing achterwege. In deze subsidieregeling betreft dit de vrouwenverenigingen, EHBO-verenigingen en wereldwinkels.
Intrekken van subsidie is mogelijk als de activiteiten niet worden uitgevoerd of onjuiste gegevens zijn geleverd. Daarbij wordt naar ‘billijkheid’ beoordeeld of het om een deel of het gehele subsidiebedrag en subsidietijdvak gaat. Het feit dat een vereniging onjuiste gegevens heeft geleverd met als doel een hogere subsidie te ontvangen, wordt in alle gevallen gesanctioneerd met het intrekken van de subsidie.
Indien twee of meerdere verenigingen fuseren leidt dit meestal tot een vermindering van de subsidieaanspraken. In dat geval kan de nieuwe vereniging een beroep doen op een toeslag. De toeslag geldt gedurende maximaal twee jaren en bedraagt maximaal het bedrag dat ten opzichte van de oude situatie wordt ‘bespaard’. De toeslag is bedoeld om verenigingen te stimuleren tot een fusie over te gaan en als vergoeding van de hiervoor te maken kosten.
Artikel 8, 11, 14, 17, 20, 23, 27 en 30 Doelstelling
In deze artikelen staan de doelstellingen die de gemeente wil bereiken met het uitvoeren van de subsidieregeling samenlevingsbeleid. In artikel 8 worden voor het onderdeel vrijwillig jeugdwerk een aantal specifieke beleidsuitgangspunten benoemd, waaraan een subsidieaanvraag getoetst wordt.
Artikel 9, 12, 15, 18, 21, 24, 28 en 31 Subsidievoorwaarden
In deze artikelen staan aanvullend op de algemene subsidievoorwaarden in de ASV, de specifieke voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te kunnen komen.
De aangewezen functionaris als bedoeld in artikel 24 is in principe de coördinator in het kader van het wijk- en dorpsgericht werken.
Artikel 10, 13, 16, 19, 22, 25, 29 en 32 Subsidieberekening
Op basis van deze artikelen wordt de hoogte van het subsidiebedrag berekend. De subsidie aan de scoutinggroepen worden jaarlijks herberekend op basis van het aantal jeugdleden zoals vermeld op de laatstbekende afdrachtnota van Scouting Nederland. De overige subsidies gelden voor het gehele subsidietijdvak, met uitzondering van de subsidies voor de activiteiten in de kleine kernen. Deze worden jaarlijks vastgesteld op basis van een ingediend activiteitenplan door de daarvoor op grond van artikel 24 aangewezen functionaris.
De nieuwe regeling leidt tot een lagere subsidie voor de gezamenlijke activiteiten in de kern Laag Soeren. De overgangsbepaling is bedoeld om de ‘pijn’ te kunnen verzachten in de periode dat het beschikbare budget voor de kleine kernen hiertoe ruimte biedt.