De raad van de gemeente Dinkelland;
gezien het voorzien van burgemeester en wethouders van 27 mei 2014;
gelet op de Gemeentewet;
De raad van de gemeente Tubbergen;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19
juni 2014, nr. 10A;
gelet op het advies van de commissie Samenleving en Bestuur van 16 juni
2014;
het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland en het college van
burgemeester en wethouders van Tubbergen;
de burgemeesters van Dinkelland en Tubbergen;
het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van het
openbaar lichaam Noaberkracht Dinkelland Tubbergen;
ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluiten
vast te stellen de volgende
Verordening behandeling bezwaarschriften
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
burgemeester: de burgemeester van Dinkelland onderscheidenlijk de
burgemeester van Tubbergen;
- b.
college: het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland
onderscheidenlijk het college van burgemeester en wethouders van
Tubbergen;
- c.
commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften;
- d.
raad: de gemeenteraad van Dinkelland onderscheidenlijk van
Tubbergen;
- e.
verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft
genomen;
- f.
zaak: een bezwaarschrift of meerdere met elkaar samenhangende en
gelijktijdig te behandelen bezwaarschriften.
Artikel 2. Inleidende bepaling commissie
- 1.
Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren
tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester en het
bestuur van Noaberkracht.
- 2.
De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn
ingediend tegen besluiten op grond van:
- a.
een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet
waardering onroerende zaken;
- b.
besluiten of andere handelingen van een bestuursorgaan waarbij
een ambtenaar als bedoeld in artikel 1 van de Ambtenarenwet als
zodanig, zijn nagelaten betrekkingen of zijn rechtverkrijgenden
belanghebbenden zijn.
Artikel 3. Samenstelling van de commissie
- 1.
De commissie bestaat uit drie Kamers:
- a.
Zorgkamer Dinkelland/Tubbergen; deze kamer adviseert over
bezwaarschriften tegen de hieronder omschreven categorieën van
besluiten, genomen door de bestuursorganen van de gemeente
Dinkelland en/of de gemeente Tubbergen;
- -
besluiten waartegen beroep dan wel hoger beroep kan
worden ingesteld op de Centrale Raad van Beroep;
- -
besluiten op grond van de Verordening Noodfonds van de
gemeente Tubbergen;
- -
besluiten betreffende de
gehandicaptenparkeerkaarten.
- b.
Kamer Dinkelland; deze kamer adviseert over bezwaarschriften
tegen andere dan de hierboven genoemde categorieën van besluiten
genomen door een bestuursorgaan van de gemeente Dinkelland dan
wel door het bestuur van Noaberkracht.
- c.
Kamer Tubbergen; deze kamer adviseert over bezwaarschriften
tegen andere dan de hierboven genoemde categorieën van besluiten
genomen door een bestuursorgaan van de gemeente Tubbergen.
- 2.
De voorzitter van Kamer Dinkelland kan, in overeenstemming met de
voorzitter van Kamer Tubbergen, bepalen dat een bezwaarschrift tegen een
besluit van het bestuur van Noaberkracht wordt behandeld door de Kamer
Tubbergen.
- 3.
Elke kamer bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.
- 4.
De voorzitters en leden van de Kamers en hun plaatsvervangers worden
door het dagelijks bestuur van Noaberkracht benoemd, geschorst en
ontslagen.
- 5.
De leden van een kamer zijn tevens plaatsvervangend lid van de overige
kamers
- 6.
De commissie regelt de vervanging bij afwezigheid van de
voorzitter.
- 7.
De voorzitters en de leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken
van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.
Artikel 4. Secretaris
- 1.
Het bestuur van Noaberkracht Dinkelland Tubbergen wijst één of meer
ambtenaren aan als secretaris van de commissie.
- 2.
Bevoegdheden van de voorzitter kunnen namens de voorzitter worden
uitgeoefend door de secretaris.
Artikel 5. Zittingsduur
- 1.
De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een
termijn van vier jaar. Zij zijn (her) benoembaar.
- 2.
De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag
nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het dagelijks
bestuur van Noaberkracht.
- 3.
De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie
blijven in functie totdat in de opvolging is voorzien.
- 4.
Bij tussentijds vertrek van een van de leden of voorzitters wordt zijn
of haar vervanger benoemd voor het restant van de termijn van de
benoemingstermijn van vier jaar.
Artikel 6. Aanvang van de procedure
- 1.
Het bestuursorgaan stelt het bezwaarschrift in handen van de commissie
voor het uitbrengen van het advies. Het bestuursorgaan kan echter in
bijzondere gevallen afzien van advisering door de commissie.
- 2.
De commissie onderzoekt of de zaak in de minne kan worden geschikt
alvorens de zaak in behandeling wordt genomen.
Artikel 7. Bevoegdheid commissie bezwaarschriften
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Algemene wet
bestuursrecht worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend
door de voorzitter:
- a.
- b.
artikel 6:6, wat betreft het stellen van een termijn;
- c.
artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft
tijdens de behandeling door de commissie;
- d.
- e.
Artikel 8. Schriftelijke reactie
- 1.
Het verwerend orgaan levert zo spoedig mogelijk de op de zaak betrekking
hebbende stukken aan.
- 2.
Het verwerend orgaan levert een schriftelijke reactie op het
bezwaarschrift aan. De voorzitter kan hiervoor een termijn stellen.
Artikel 9. Hoorzitting
- 1.
De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting
waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid
worden gesteld zich door de commissie te laten horen.
- 2.
De commissie geeft toepassing aan artikel 7:3 van de Algemene wet
bestuursrecht.
Artikel 10. Uitnodiging zitting
- 1.
De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten
minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.
- 2.
Binnen drie dagen na de hoorzitting kunnen de belanghebbenden of het
verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het
tijdstip van de zitting te wijzigen.
- 3.
De beslissing van de voorzitter het tijdstip te wijzigen wordt
onverwijld aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan
meegedeeld.
- 4.
De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of
afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste
tot en met het derde lid.
Artikel 11. Quorum
Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal
leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger,
aanwezig is.
Artikel 12. Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de
behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het
geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.
Artikel 13. Openbaarheid zitting
- 1.
De hoorzittingen van Kamer Dinkelland en Kamer Tubbergen zijn openbaar,
tenzij het belang van de openbaarheid niet opweegt tegen het belang van
de bescherming van privacy van belanghebbenden.
- 2.
De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter of een van de
aanwezige leden het nodig oordeelt of indien belanghebbende daartoe een
verzoek doet.
- 3.
De hoorzittingen van de Zorgkamer Dinkelland/Tubbergen zijn niet
openbaar.
Artikel 14. Schriftelijke verslaglegging
- 1.
Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Algemene wet bestuursrecht
vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.
- 2.
Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is
gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.
- 3.
Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren
plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden
niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan
melding.
- 4.
Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die
aan het verslag kunnen worden gehecht.
- 5.
Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
Artikel 15. Nader onderzoek
- 1.
Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld,
nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen
beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek
houden.
- 2.
De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt door de voorzitter
in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de
belanghebbenden toegezonden.
- 3.
Indien de verkregen informatie van aanmerkelijk belang is voor de te
nemen beslissing op het bezwaar, worden het verwerend orgaan en de
belanghebbenden in de gelegenheid gesteld daarover te worden gehoord.
- 4.
Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die
betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van
overeenkomstige toepassing.
Artikel 16. Raadkamer en advies
- 1.
De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het
door haar uit te brengen advies.
- 2.
De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen
advies.
- 3.
Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de
voorzitter.
- 4.
Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien
die minderheid dat verlangt.
- 5.
Het advies is gemotiveerd en omvat een advies voor de te nemen
beslissing op het bezwaarschrift.
- 6.
Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.
- 7.
Het advies wordt tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het
bezwaarschrift dient te beslissen.
Artikel 17. Uitbrengen advies
- 1.
Het advies wordt uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het
bezwaarschrift dient te beslissen.
- 2.
Het in het eerste lid bedoelde advies, verslag en informatie wordt
tegelijkertijd aan belanghebbenden toegezonden.
Artikel 18. Jaarverslag
De commissie brengt jaarlijks vóór 1 april aan de gemeenteraden van beide
gemeenten en het bestuur van Noaberkracht Dinkelland Tubbergen verslag uit
van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.
Artikel 19 Vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen, reis- en
verblijfkosten
- 1.
De vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie is
gelijk aan het door de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties voor gemeenteklasse 3 vastgestelde maximum
vermenigvuldigd
- a.
voor de voorzitter en degene die hem vervangt: met de factor
3;
- b.
voor een lid: met de factor 2.
- 2.
Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op degene die als
lid van een commissie een vaste vergoeding voor de werkzaamheden als
bedoeld in artikel 96 van de Gemeentewet ontvangt.
- 3.
Aan de voorzitter en een lid van een commissie worden de reiskosten voor
het bijwonen van de vergaderingen vergoed. De vergoeding betreft:
- a.
bij gebruik van openbare middelen van vervoer en van een taxi:
een volledige vergoeding van de in redelijkheid gemaakte
noodzakelijke reiskosten;
- b.
bij gebruik van een eigen vervoermiddel: een vergoeding van de
in redelijkheid gemaakte noodzakelijke reiskosten overeenkomstig
het bepaalde in artikel 4, onderdeel b, van de Regeling
rechtspositie wethouders.
- 4.
De voorzitters en de leden maken geen aanspraak op andere vergoedingen
of tegemoetkomingen dan de vergoedingen op grond van dit artikel.
Artikel 20. Intrekking oude regeling
- 1.
De Verordening op de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Tubbergen
wordt ingetrokken.
- 2.
De Verordening behandeling bezwaarschriften en klachten gemeente
Dinkelland 2004 wordt gewijzigd als volgt:
- a.
Het opschrift wordt gewijzigd in “Verordening behandeling
klachten gemeente Dinkelland 2004”.
- b.
Artikel 1, onderdeel j, vervalt. Onderdeel k. wordt verletterd
onderdeel j.
- c.
De tekst van artikel 2 wordt gelezen: Er is een commissie ter
behandeling en afdoening van klachten.
- d.
Artikel 3 eerste lid wordt gelezen:
- 1.
De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden, die door het
college worden benoemd, geschorst en ontslagen.
- e.
Artikel 3, de leden 2 tot en met 9 vervallen. Het tiende lid
wordt vernummerd tot lid 2.
- f.
In artikel 5, de leden 1,2 en 3, wordt voor ‘voorzitters’
gelezen; voorzitter.
- g.
Hoofdstuk II vervalt. De hoofdstukken III en IV worden
vernummerd tot hoofdstuk II en III
- h.
In artikel 34 vervallen de woorden ‘bezwaarschrift en”.
Artikel 21. Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag nadat zij is bekendgemaakt door
publicatie in de gemeentebladen van beide gemeenten en in het publicatieblad
van Noaberkracht Dinkelland Tubbergen.
Artikel 22. Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening behandeling
bezwaarschriften.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van de gemeenteraad van Dinkelland van 1 juli 2014
De plv. griffier, De voorzitter
G.H.M. Flinkers, Mr. R.S. Cazemier
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Dinkelland
De secretaris, De voorzitter
Drs. A.B.A.M. Damer, Mr. R.S. Cazemier
Aldus besloten door de burgemeester van Dinkelland
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van
de gemeenteraad van Tubbergen van 30 juni 2014
De griffier, De voorzitter
H.J.M.J. van Limbeek-ter Haar,Mr. M.K.M. Stegers
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Tubbergen
De secretaris, De voorzitter
Drs. Ing. G.B.J. Mensink,Mr. M.K.M. Stegers
Aldus besloten door de burgemeester van Tubbergen
Aldus besloten door het algemeen bestuur van
Noaberkracht Dinkelland Tubbergen op 20 mei 2014
De secretarissen, De voorzitter,
Drs. A.B.A.M. Damer, Mr. M.K.M. Stegers
Aldus besloten door het dagelijks bestuur van
Noaberkracht Dinkelland Tubbergen op 20 mei 2014,
De secretarissen, De voorzitter,
Drs. A.B.A.M. Damer, Mr. M.K.M. Stegers
Aldus besloten door de voorzitter van
Noaberkracht Dinkelland Tubbergen op 20 mei 2014,