Organisatie | Bladel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Bladel 2007-2010 |
Citeertitel | Nota Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Bladel 2007-2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Datum inwerkingtreding bij benadering
Algemene wet bestuursrecht
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-07-2010 | 01-01-2011 | nieuwe regeling | 01-11-2007 De Lantaarn, 17-07-2010 | R2007.115 |
De raad van de gemeente Bladel;
overwegende dat het gewenst is te komen tot integraal veiligheidsbeleid en gestructureerde uitvoering daarvan;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 september 2007;
gelet op de algemene wet bestuursrecht;
de Nota Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Bladel 2007-2010
Voor u ligt de nota Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) van de gemeente Bladel. Een aantal ontwikkelingen is bepalend geweest voor de vorm en inhoud van deze nota, zoals het dualisme, het Kernbeleid veiligheid en resultaatgericht werken.
In verband met de dualisering van het gemeentebestuur stelt de gemeenteraad de hoofdlijnen van het beleid vast en stelt daarvoor de financiën beschikbaar. De uitvoering van dit beleid is een verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders. De nota bestaat daarom uit twee delen: een strategische beleidsnota en een operationeel uitvoeringsprogramma.
Het integraal veiligheidsbeleid heeft een werking van 4 jaar en wordt ter vaststelling aan de raad voorgelegd. Het uitvoeringsprogramma wordt alleen ter kennis gebracht van de raad. De raad kan hierdoor invulling geven aan de kaderstellende taak en heeft inzicht in de acties van het college. Het uitvoeringsprogramma heeft een werking van een jaar en is bedoeld als groeimodel. Na een jaar zal het programma worden aangepast en zal het college verantwoording afleggen aan de raad over de uitvoering en invulling van het integraal veiligheidsbeleid.
De VNG heeft een handreiking Kernbeleid veiligheid ontwikkeld. Deze handreiking helpt gemeenten om het integraal veiligheidsbeleid te ontwikkelen of te actualiseren. De uitwerking in veiligheidsvelden en thema’s is in zijn geheel overgenomen. Door het hanteren van deze indeling wordt het veiligheidsbeleid afgebakend en wordt het uitvoeringsprogramma gevuld. Het gemeentebestuur heeft de wens uitgesproken om meer resultaatgericht te werken. Dit betekent dat het bestuur wil sturen op effecten en resultaten in plaats van inspanningen. Deze manier van werken is van invloed op het beleid en de formulering van de maatregelen. Om het meten van effecten mogelijk te maken moet het doel van de activiteiten geformuleerd worden en moeten de resultaten getoetst worden aan de algemene doelstelling.
Het eerste deel van de nota integraal veiligheidsbeleid omvat het beleidsdeel. Daarin worden de begrippen integraal en veiligheidsbeleid omschreven en afgebakend en de veiligheidsthema’s en de deelnemers aan het integraal veiligheidsbeleid benoemd. Daarnaast is de visie op en de ambitie van het integraal veiligheidsbeleid beschreven. Integraal veiligheidsbeleid is vooral een proces dat zowel bestuurlijk als ambtelijk en als op uitvoeringsniveau tot stand moet komen. In de praktijk wordt al veel aan integraal veiligheidsbeleid gedaan. De kadernota is dan ook gericht op het bundelen van deze zaken en het voortzetten van het bestaande beleid. In het huidige beleid moeten verbeteringen aangebracht worden, zoals het stellen van prioriteiten, het versterken van de integraliteit en ketenaanpak, het resultaatgericht werken, het zoeken van interne en externe samenwerkingsverbanden en de organisatorische borging van het veiligheidsbeleid. Een goede analyse van de knelpunten en uitgangspunten is een voorwaarde voor effectief beleid.
Het tweede deel van de nota integraal veiligheidsbeleid bestaat uit het Uitvoeringsprogramma en een matrix van alle maatregelen. Op basis van de indeling in veiligheidsvelden en –thema’s worden alle maatregelen genoemd. Veiligheidsproblemen en de aanpak daarvan is geen statisch geheel, maar vraagt om een dynamische benadering. Het uitvoeringsprogramma wordt jaarlijks geactualiseerd en aangevuld met nieuwe maatregelen.
De matrix is een samenvatting van het Uitvoeringsprogramma. Het overzicht geeft snel inzicht in alle maatregelen, de actiehouders, de partners, de beoogde resultaten en de uitvoeringstermijnen.
Het bieden van veiligheid is van oudsher een belangrijke taak van de overheid. Het onderwerp staat momenteel hoog op de politieke agenda van zowel de landelijke overheid als de lokale overheden. De gemeente is verantwoordelijk voor de lokale veiligheid. Ook in onze gemeente heeft veiligheid een hoge prioriteit. Er wordt binnen de gemeente Bladel al op allerlei manieren gewerkt aan veiligheid. Wat verbetering behoeft is een gestructureerd beleid en een gestructureerde uitvoering. Want veiligheid is een veelomvattend begrip met een veelheid van deelterreinen. Een integrale aanpak van de veiligheidsproblemen is daarom van groot belang. Een dergelijke aanpak houdt in dat alle betrokkenen, zowel intern als extern, gezamenlijk en samenhangend werken aan een veiligere samenleving. De gemeente heeft hierbij een regierol. Zij brengt partijen bij elkaar, zorgt dat partijen hun toezeggingen nakomen, stimuleert en initieert.
Het eerste deel van de nota Integraal Veiligheidsbeleid bestaat uit vier hoofdstukken.
Hoofdstuk 1 gaat nader in op de rol van de gemeente in het veiligheidsbeleid. Daarin worden de opzet van de nota, de bestuurlijke en ambtelijke rollen, de interne afstemming, de afstemming met externe partners / bewoners / België, de regionale samenwerking en de communicatie visie aangegeven.
Hoofdstuk 2 gaat over de visie en ambitie van de gemeente. Aan de orde komen de verschillende vormen van veiligheid, de veiligheidsketen, de veiligheidsvelden / -thema's en de ambities.
Hoofdstuk 3 bevat de veiligheidsinventarisatie. Per veiligheidsveld is een inventarisatie gemaakt van de huidige bedreigingen / aantastingen, het bestaande beleid /bestaande maatregelen /bestaande projecten, de lacunes en de strategische partners.
Hoofdstuk 4 gaat over de prioriteiten. Daarin worden criteria gesteld voor prioritering en worden keuzes gemaakt. Uitwerking van de gemaakte keuzes vindt plaats in het uitvoeringsprogramma.
Het tweede deel van de nota integraal veiligheidsbeleid bevat het uitvoeringsprogramma voor het jaar 2007.
Hoofdstuk 1 Gemeente en veiligheid
Het integraal veiligheidsbeleid is vooral een proces dat zowel bestuurlijk, als op ambtelijk- en uitvoeringsniveau in de praktijk tot stand moet komen. Concreet betekent dit dat deze nota een start is voor een integraal veiligheidsbeleid, maar dat in de toekomst mét de partners gewerkt moet worden aan de nadere invulling en vormgeving van het nieuwe integrale veiligheidsbeleid.
Door het regionaal college van burgemeesters van de politieregio Brabant Zuidoost is een bestuurlijke werkgroep Integraal Veiligheidsbeleid in het leven geroepen. De opdracht voor deze werkgroep is om het integraal veiligheidsbeleid (IVB) binnen de regio daadwerkelijk gestalte en inhoud te geven, om de gemeenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van het lokaal veiligheidsbeleid en om de regionale afstemming te bevorderen. Door deze bestuurlijke werkgroep IVB is een regionaal model IVB ontwikkeld.
Daarnaast is door de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een handreiking Kernbeleid Veiligheid ontwikkeld. Deze handreiking helpt de gemeenten om te komen tot een integraal veiligheidsbeleid. Het Kernbeleid Veiligheid loopt synchroon mét en is aanvullend óp het regionaal voorgestelde model.
1.3 Opzet nota integraal veiligheidsbeleid
Het doel van deze nota is om de contouren van het veiligheidsbeleid binnen onze gemeente aan te geven. De strategische beleidsnota geeft aan welke veiligheidsproblemen er in onze gemeente spelen en schetst de wijze van aanpak van de problemen. Het centrale uitgangspunt daarbij is een integrale aanpak van de veiligheidsproblemen. De beleidsvelden worden samenhangend in beeld gebracht en daarbij wordt duidelijk gemaakt wie de betrokken partners zijn. Bij de inventarisatie van de problematiek zijn alle gemeentelijke afdelingen en de politie afdeling de Kempen betrokken geweest. Daarnaast is gebruik gemaakt van de gegevens uit de in 2003 gehouden enquête van het plan Leefomgeving naar de subjectieve veiligheid in de gemeente Bladel.
Het uitvoeringsprogramma geeft de concrete maatregelen / acties voor een bepaald jaar aan. Bij de uitvoering van het beleid zullen ook externe partners en de inwoners van de gemeente
Om de ontwikkelingen en de effecten van het veiligheidsbeleid te kunnen meten en vergelijken zal een aantal meetinstrumenten worden ingezet.
Binnen het duale stelsel stelt de raad de hoofdlijnen van het integraal veiligheidsbeleid vast, bepaalt de prioriteiten, stelt geld beschikbaar en controleert de uitvoering. De raad kan door een actieve en stimulerende houding er voor zorgen dat het veiligheidsbeleid blijvend aandacht krijgt.
Een belangrijke rol is weggelegd voor de burgemeester, vanwege de wettelijke verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid en daarmee ook voor de integrale veiligheid. De burgemeester is de bestuurlijke coördinator en bestuurlijke bewaker van de voortgang van de projecten op integraal veiligheidsgebied. De burgemeester heeft een regisseursrol richting raad en college en richting externe partners. Daarnaast stuurt de burgemeester de lokale politie mee aan en is hij bestuurlijk eindverantwoordelijk bij incidenten en rampen.
De burgemeester is voorzitter van het veiligheidsplatform en zorgt voor de input van het gemeentelijk veiligheidsbeleid in de Kempen driehoek, het regionaal college en algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Zuid-Oost Brabant. Hij betrekt zijn collega bestuurders bij specifieke onderwerpen van het veiligheidsbeleid.
De primaire verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid ligt bij het college van burgemeester en wethouders. Het college is verantwoording schuldig aan de gemeenteraad.
Omdat veiligheidsbeleid facetbeleid is speelt het ook een rol op de werkterreinen van de individuele wethouders. De wethouders blijven bestuurlijk verantwoordelijk voor de onderdelen van het veiligheidsbeleid die deel uitmaken van hun portefeuille, zoals jeugdbeleid, handhaving, verkeer etc. Vanzelfsprekend moeten ook de wethouders zich bewust zijn van het integrale karakter van het veiligheidsbeleid dat over hun portefeuille heen reikt.
Veiligheidsbeleid loopt door de hele gemeentelijke organisatie en is vooral facetbeleid. Omdat (sommige) veiligheidsvelden door meerdere afdelingen worden bestreken is het belangrijk dat de interne afstemming tussen de afdelingen goed geregeld is. Om dit te bereiken moet de gemeentelijke organisatie doordrongen raken van het nut en de noodzaak van een integrale aanpak van de veiligheid. Hier ligt een taak voor de gemeentesecretaris, het management en de veiligheidscoördinator.
Voor de gemeentebrede afstemming en het bewaken van de onderlinge samenhang van de diverse maatregelen en van het beleid, zijn het Veiligheidsplatform en het management de aangewezen gremia.
Omdat veiligheidsbeleid door de gehele organisatie loopt, heeft de gemeentesecretaris een belangrijke rol in de aansturing en afstemming op management niveau. Vanuit zijn functie van gemeentesecretaris is hij in zijn algemeenheid verantwoordelijk voor de integraliteit van het gemeentelijk beleid. Hij maakt deel uit van het Veiligheidsplatform.
In het Veiligheidsplatform vindt overleg en afstemming plaats over algemene veiligheidsproblemen. Om snel en accuraat te kunnen werken is gekozen voor een kleine vaste kern bestaande uit de burgemeester, de gemeentesecretaris, de commandant van de brandweer, het hoofd van de afdeling Veiligheid en Handhaving, de netwerkinspecteur van de politie en de veiligheidscoördinator.
Afhankelijk van het onderwerp kunnen medewerkers van andere gemeentelijke afdelingen, worden uitgenodigd om aan het overleg deel te nemen.
Het Veiligheidsplatform komt in principe om de twee maanden bij elkaar. Wat afgesproken is in het Veiligheidsplatform wordt ter informatie / instemming voorgelegd aan het college. Daarnaast kunnen besproken zaken zonodig worden ingebracht in de Kempen driehoek. Aangezien de burgemeester zowel aan het veiligheidsplatform als aan de Kempen driehoek deelneemt, is hij, ondersteund door de veiligheidscoördinator, de verbindende schakel tussen beide gremia.
De agenda van een vergadering van het Veiligheidsplatform wordt toegezonden aan de leden van het managementoverleg. Indien de agenda volgens hen daartoe aanleiding geeft kunnen zij voorafgaand aan de vergadering van het Veiligheidsplatform vragen stellen. De leden van het managementoverleg ontvangen de verslagen van de vergaderingen van het Veiligheidsplatform.
De veiligheidscoördinator trekt het veiligheidsbeleid en heeft daarbinnen een sleutelpositie. Hij fungeert zowel voor interne partijen als externe organisaties als aanspreekpunt en contactpersoon op het gebied van veiligheid. Het is zijn taak om er op toe te zien dat afdelingen participeren, projecten invulling krijgen en dat het beleid gevolgd wordt. Hij is de aanjager van de diverse projecten in de gemeente die gericht zijn op veiligheid en leefbaarheid.
Hij bewaakt de samenhang van de diverse veiligheidsprojecten en draagt zorg voor de afstemming van de veiligheidsaspecten binnen de gemeentelijke organisatie.
Het opstellen en evalueren van het integraal veiligheidsbeleid behoort tot zijn takenpakket. Taken op het gebied van openbare orde en veiligheid evenals het adviseren van de burgemeester met betrekking tot politiezaken, de Kempen driehoek en het Regionaal College zijn eveneens ondergebracht in de functie van de veiligheidscoördinator. Door dit alles in één functie onder te brengen wordt de integraliteit van het veiligheidsbeleid het beste gewaarborgd.
1.6 Afstemming met interne partners
De veiligheidscoördinator wijst probleemeigenaren aan in relatie tot veiligheidsthema's. Hij bevordert en bewaakt dat vanuit andere beleidsterreinen daadwerkelijk aandacht is voor dit beleid. Hij heeft bilaterale contacten met andere afdelingen / medewerkers.
De gemeentesecretaris en het hoofd van de afdeling Veiligheid en Handhaving fungeren als klankbord / sparringpartner voor de veiligheidscoördinator. Het hoofd waarborgt daarnaast de uitvoering van het veiligheidsbeleid door in het managementoverleg en in bilateraal overleg met de gemeentesecretaris dit belang onder de aandacht te houden.
De veiligheidscoördinator heeft een korte lijn met de burgemeester. Deze is voor hem gemakkelijk toegankelijk waardoor zaken snel kunnen worden afgestemd. Tweewekelijks is er overleg tussen de burgemeester en de netwerkinspecteur van politie en tweewekelijks een overleg tussen de burgemeester en het hoofd Veiligheid en Handhaving.
Zoals hiervoor al vermeld, worden algemene veiligheidszaken afgestemd in het veiligheidsplatform.
1.7 Afstemming met externe partners
Het veiligheidsbeleid is, zoals gezegd, een zaak van meerdere partijen. Afhankelijk van het onderwerp is overleg en afstemming nodig tussen interne en externe partijen. Per onderwerp moet bezien worden welke partijen er bij betrokken moeten worden. De opzet moet daarbij vooral pragmatisch zijn en resultaatgericht. Afhankelijk van het veiligheidsprobleem kan het overleg over concrete zaken in principe op ad hoc basis plaatsvinden en via zo kort mogelijke lijnen. Om te voorkomen dat er een overdaad aan overlegstructuren ontstaat zal zoveel mogelijk aansluiting worden gezocht bij de al bestaande overlegstructuren. Daarnaast biedt het veiligheidsplatform de mogelijkheid om met externe partners te overleggen over meer algemene veiligheidszaken. Afhankelijk van het onderwerp kunnen een of meerdere externe partners worden uitgenodigd om incidenteel deel te nemen aan het Veiligheidsplatform.
Participatie van de bewoners is het uitgangspunt. Het is belangrijk dat er een goede afstemming is met de bewoners en dat er aandacht is voor de problemen die op het niveau van de buurt spelen. De bewoners kennen de problematiek vaak van heel dichtbij. Zij kunnen ook op informele wijze een beïnvloedende rol spelen in hun omgeving. De burger heeft immers ook een eigen verantwoordelijkheid op het terrein van veiligheid. De burgers worden, afhankelijk van het onderwerp, actief betrokken bij de beleidsvorming of bij de uitvoering van vastgesteld beleid. Hierdoor raken de bewoners meer betrokken bij hun buurt en wordt het sociale netwerk en de leefbaarheid versterkt. De buurtpreventieprojecten bieden goede mogelijkheden om de bewoners bij veiligheid en leefbaarheid te betrekken. Via de buurtcoördinatoren kan er wederzijds informatie worden ingewonnen en uitgewisseld.
Andere bewonersverbanden zoals Dorpsraden of buurtverenigingen kunnen ook gevraagd en ongevraagd namens de inwoners veiligheid- en leefbaarheidproblemen aankaarten.
uitgnagspunt is wordt ook gehanteerd in Kernbeleid Veiligheid. Uitgangspunt is om samenwerking te zoeken voor de problemen die op (sub) regionaal niveau opgepakt kunnen worden. Dat geldt zeker voor gemeentegrens overstijgende zaken, zoals brandweer en rampenbestrijding.
Op het terrein brandweer wordt momenteel al intensief samengewerkt in het brandweercluster Eersel, Reusel-De Mierden, Veldhoven en Bladel en op het gebied van rampenbestrijding wordt intensief samengewerkt met de andere vier Kempen gemeenten, Bergeijk, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden.
Ook op andere terreinen wordt al samengewerkt in (sub)regionaal verband, zoals uitgnagspunt is wordt ook gehanteerd in Kernbeleid Veiligheid.
bij alcoholmatiging/ drugsbestrijding, huiselijk geweld etc. Samenwerking vindt daarbij plaats in SRE-verband of op Kempen niveau. Bij elk probleem zal gekeken worden of samenwerking in regionaal verband mogelijk is.
Met de Belgische buurgemeente Mol is een zogenaamde burenhulpovereenkomst afgesloten in het kader van de brandbestrijding/hulpverlening, en een convenant en werkafspraak bosbrandbestrijding. Daarnaast is met deze gemeente een overeenkomst gesloten waarin een wederzijdse informatieplicht is opgenomen in geval van grootschalige calamiteiten. Voorts zijn recent afspraken gemaakt met de grensgemeenten over ambulancevervoer.
Ambtelijk is er op ad hoc basis overleg in het kader van crisisbeheersing en rampenbestrijding tussen alle Brabantse en Belgische grensgemeenten.
Op bestuurlijk niveau zijn er op incidentele basis contacten. Het verdient aanbeveling deze te intensiveren. Het is gewenst om een beeld te verkrijgen in het veiligheidsrisico voor onze gemeente van in Belgische gemeenten aanwezige risicovolle bedrijven. Komende tijd zullen inspanningen worden verricht om bedoelde inzage te verkrijgen en zal de eventuele noodzaak om (extra) maatregelen te treffen worden onderzocht.
Door actieve communicatie worden de inwoners betrokken bij de veiligheid in de gemeente in het algemeen en hun directe leefomgeving in het bijzonder. Dat gebeurt onder andere door het verstrekken van schriftelijke informatie, maar ook door informatie-uitwisseling tijdens bijvoorbeeld informatiebijeenkomsten. Inwoners, die hun eigen omgeving goed kennen, kunnen de gemeente van belangrijke informatie voorzien. Daarnaast geeft de gemeente bij een dergelijke aanpak blijk van serieuze aandacht voor verbetering van de veiligheid en het belang van de inbreng van de inwoners daarbij. Dat kan ook een positieve bijdrage leveren aan het subjectieve veiligheidsgevoel.
De betrokkenheid van de inwoners speelt zowel in de beleidsvoorbereiding als bij de uitvoering een rol.
Een speciaal onderdeel van de communicatie, is die over risico’s. Sinds 2006 zijn gemeenten verplicht hun inwoners actief te informeren over risico’s in de leefomgeving. Daarbij moet worden aangegeven wat de gemeente doet om die risico’s te verkleinen, wat andere partijen (bijvoorbeeld de eigenaar van een risicovol bedrijf) daaraan doen, hoe inwoners zich kunnen voorbereiden op een calamiteit en wat zij in geval van een calamiteit moeten doen.
Hoofdstuk 2 Visie en ambities van de gemeente
Het doel van het gemeentelijke veiligheidsbeleid is om op een systematische en samenhangende manier te werken aan het behoud van de verbetering van de lokale veiligheid in al haar facetten, onder regie van het lokale bestuur. Een integrale aanpak en uitvoering van het gemeentelijke veiligheidsbeleid is daarbij de beste waarborg voor een evenwichtige, samenhangende en effectieve veiligheidszorg.
Bij het opstellen van de beleidsnota is uitgegaan van de volgende uitgangspunten:
De methode kernbeleid gaat uit van een integrale definitie van veiligheid. Zowel fysieke als sociale veiligheid en subjectieve en objectieve veiligheid vallen erbinnen.
Een integraal veiligheidsbeleid is te beschouwen als een zaak van iedereen. Voor een doeltreffende aanpak is het belangrijk dat de onderlinge schakels van de veiligheidsketen goed op elkaar afgestemd worden.
De vijf schakels van de veiligheidsketen zijn:
1.Pro-actie: het voorkomen van onveiligheid door structurele maatregelen en het voorkomen van het ontstaan van onveilige situaties.
2.Preventie: het in een gegeven (potentieel onveilige) situatie treffen van maatregelen die effect hebben op de directe oorzaken van onveiligheid en / of op het verminderen van de gevolgen ervan.
3.Preparatie: de daadwerkelijke voorbereiding op de bestrijding van mogelijke aantasting van de veiligheid: te denken valt aan het opstellen van rampenplannen en het organiseren van oefeningen. Deze fase is met name voor brandweer- en rampenhulpverlening en in mindere mate voor criminaliteit en overlast van belang. Preparatieve maatregelen zijn operationeel en organisatiespecifiek van aard.
4.Repressie: de bestrijding van onveiligheid en de hulpverlening in acute noodsituaties door daadwerkelijke inzet van politie, brandweer en andere hulpverleningsdiensten.
5.Nazorg: alles wat nodig is om zo snel mogelijk terug te keren naar normale verhoudingen, herstel van de situatie en evaluatie. Hierbij is zowel aandacht voor opvang en begeleiding van slachtoffers, als voor opsporing, vervolging en/of begeleiding van daders.
De schakels staan niet op zichzelf maar zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en hebben invloed op elkaar. Afhankelijk van het veiligheidsthema dat aan de orde is, opereert een partij daarbij binnen een of meerdere van deze schakels. Integraal veiligheidsbeleid betekent dat alle schakels van de veiligheidsketen in hun volle breedte worden doorlopen. Het doorlopen van de veiligheidsketen is een continu beheersmodel.
2.4 Veiligheidsvelden en veiligheidsthema’s
Integraal veiligheidsbeleid is breed en veelomvattend en heeft als kracht dat verschillende veiligheidsproblemen en –risico’s in hun onderling verband worden bezien. Dit maakt het mogelijk de verschillende activiteiten (beter) op elkaar af te stemmen. In de methode Kernbeleid worden in totaal 24 veiligheidsthema’s op vijf veiligheidsvelden onderscheiden. Onderstaand schema geeft een overzicht.
·Leefbaarheid en sociale weerbaarheid ·In en om de woning/huiselijk geweld |
|
In deze nota wordt een aanzet gegeven om in de gemeente op structurele basis integraal te werken aan veiligheid. Een aantal gemeentelijke ambities is hierbij van belang en wordt dan ook hierna beschreven. Daarbij wordt overigens nog niet ingegaan op hoe de gemeente hieraan invulling gaat geven. Dit wordt uitgewerkt in hoofdstuk 4 en in het uitvoeringsprogramma.
2.5.1 Verbeteren veiligheid en leefbaarheid
De gemeente zal de veilige en leefbare status van de gemeente Bladel in stand houden en zo mogelijk verbeteren.
Niet alleen de gemeente, maar ook de burgers, bezoekers en het bedrijfsleven moeten tevreden zijn over de veiligheid in de gemeente en de manier waarop de gemeente daar, gezamenlijk met hen, aan werkt.
2.5.2 Bepalen rol van de burger
De gemeente gaat de burger betrekken bij de bepaling van prioriteiten van het veiligheidsbeleid op het gebied van leefbaarheid en veiligheidsgevoelens in de directe woonomgeving.
Daarnaast gaat de gemeente de eigen verantwoordelijkheid van burgers op verschillende manieren tot uitdrukking brengen.
Het is belangrijk om het veiligheidsbeleid niet alleen te richten op de daadwerkelijke onveiligheid in Bladel, maar ook op de onveiligheidsgevoelens van burgers. Daarbij maken wij een onderscheid in de ‘harde’ kant van veiligheid en de ‘zachte’ kant van veiligheid. De eerste richt zich op feitelijke criminaliteit en overlast, verkeersveiligheid, fysieke veiligheid en toezicht en handhaving. De ‘zachte’ kant van veiligheid richt zich op leefbaarheid, normen en waarden en gevoelens van (on)veiligheid.
Bij de aanpak van de ‘harde’ kant van veiligheid worden de professionele partners (politie, OM, etc.) betrokken. Bij de bepaling van de aanpak van de ‘zachte’ kant speelt de burger een belangrijke rol. Dit kan onder meer gebeuren door bijvoorbeeld de dorpsraden of bepaalde doelgroepen burgers te betrekken bij de uitwerking van het actieprogramma. (Denk hierbij bijv. aan buurtpreventie, gehandicaptenplatform etc) Daarnaast willen wij middels een vierjaarlijks onderzoek, dat geïntegreerd is in het onderzoek Leefomgeving, de ontwikkelingen in de veiligheidsbeleving van de burgers meten. Zo nodig kunnen wij ons beleid naar aanleiding daarvan bijsturen.
Wij willen een nadrukkelijke verantwoordelijkheid geven aan de burgers zelf. De ambitie is een klimaat te creëren waarin burgers onderlinge problemen zoveel mogelijk samen oplossen, weer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gedrag en ook anderen durven aan te spreken op hun gedrag. Wijkinitiatieven ter bestrijding van onveiligheid en vermindering van overlast worden ondersteund.
2.5.3 Doorgaan met wat al op de rails staat
De gemeente koestert de dingen die goed gaan en verbetert de dingen die niet goed gaan.
De gemeente is ervan overtuigd dat veiligheid tot op zekere hoogte beheersbaar en beïnvloedbaar is. Waar de gemeente deze veiligheid in positieve zin kán beïnvloeden, wíl zij die ook beïnvloeden; als regisseur, maar ook als mede-uitvoerder van het veiligheidsbeleid.
Voor sommige aspecten betekent dit dat de gemeente doorgaat met wat al op de rails staat. Voor andere aspecten betekent dit dat ze dingen anders of beter gaat doen.
2.5.4 Versterken integraliteit en ketenaanpak
Samenwerking, afstemming en een sluitende ketenaanpak zijn voor de gemeente uitgangspunten bij de ontwikkeling en uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid.
Alleen in samenwerking met de verschillende betrokken partijen kan de gemeente effectief aan veiligheid werken. De gemeente zorgt daarom voor een betere onderlinge organisatorische en beleidsmatige afstemming tussen de ketenpartners, zowel binnen de gemeente als tussen de gemeente, brandweer en ketenpartners politie en OM. De gemeente speelt hierbij een belangrijke rol als initiator en regisseur van veiligheidsbeleid.
De gemeente zorgt er daarnaast voor dat er bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid, meer dan tot nu toe, controleerbaar aandacht is voor de verschillende schakels in de veiligheidsketen. Ofwel: het voorkómen van mogelijke veiligheidsproblemen en risico’s (pro-actie, preventie en preparatie) en tegelijkertijd het beheersen en verkleinen van veiligheidsproblemen en risico’s (repressie en nazorg).
2.5.5 Verbeteren structuur en aansturing organisatie
Om tot de gewenste integrale ketenaanpak te komen, kiest de gemeente voor een passende organisatie.
Een passende organisatie betekent dat de gemeente de volgende punten gaat verbeteren:
Zoals bij elke vorm van beleid is het doorlopen van een zekere beleidscyclus ook bij veiligheidsbeleid van belang. Er moet inzicht verkregen worden in de veiligheidssituatie en -risico's, een goede analyse worden gemaakt, prioriteiten worden gesteld, maatregelen worden geformuleerd en uitgevoerd en tot slot worden geëvalueerd.
De centrale borging van het veiligheidsbeleid geschiedt via de veiligheidscoördinator. Deze ziet er op toe dat de verschillende beleidsontwikkelaars participeren, projecten invulling krijgen en dat de beleidsvoering continueert. Tevens is hij aanspreekpunt voor de bestuurlijke portefeuillehouder. Doordat de veiligheidscoördinator onder is gebracht in de afdeling Veiligheid en Handhaving is een omgeving tot stand gebracht waarbinnen organisatorische borging van beleid kan ontstaan.
De interne en externe afstemming over het veiligheidsbeleid vindt plaats binnen het veiligheidsplatform. De belangrijkste internen en externen hebben zitting in deze overleggroep. Afhankelijk van het onderwerp kunnen andere partners aanschuiven. Het managementoverleg wordt geïnformeerd over de in het Veiligheidsplatform besproken onderwerpen.
Door de vertegenwoordiging van de burgemeester in het Veiligheidsplatform ontstaat de politiek-bestuurlijke inbedding.
Doel van integraal veiligheidsbeleid is het op een systematische, samenhangende en samenwerkende wijze de gemeente Bladel zowel in subjectieve als in objectieve zin veiliger te maken, onder regie van het lokale bestuur. Sturing vindt plaats op resultaten / effecten in plaats van op inspanningen.
Hoofdstuk 3 De veiligheidsinventarisatie
In dit hoofdstuk wordt een inventarisatie gegeven van de veiligheidssituatie in de gemeente Bladel. Aan de hand van de vijf veiligheidsvelden en de 24 veiligheidsthema’s van de nota Kernbeleid wordt aangegeven:
In de bijlage 1 is in een schematisch overzicht aangegeven welke partners bij een veiligheidsthema betrokken zijn.
3.2 Veiligheidsveld veilige woon- en leefomgeving
Huidige bedreigingen / aantastingen
Politie, Openbaar ministerie, Horecaondernemers, Milieudienst Regio Eindhoven, Maatschappelijk werk, Bewoners, Buurtverenigingen, Woningstichtingen, Buurtpreventie – coördinatoren, Jongerenopbouwwerker, Novadic, GGD, Halt.
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Politie, Woningstichtingen, Buurtverenigingen, Buurtpreventie, Bewoners
3.2.3 Leefbaarheid en sociale weerbaarheid
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Maatschappelijk werk, GGD, Buurtverenigingen, Bewoners, Scholen, Woningstichtingen Milieudienst Regio Eindhoven.
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Algemeen Maatschappelijk Werk, Politie, Vrouwenorganisaties, Bewoners, Woningstichtingen
Huidige bedreigingen / aantastingen
·Geweld in aantal gevallen gerelateerd aan uitgaan in horeca.
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Politie, OM, Horecaondernemers
3.2.6 Inbraken en voertuigcriminaliteit
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Politie, OM, Buurtverenigingen, Woningstichtingen, Bewoners
Huidige bedreigingen / aantastingen
3. Veiligheidsveld bedrijvigheid en veiligheid
3.3.1 Veiligheid op bedrijventerreinen en in winkelcentra
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Politie, Ondernemers, Winkeliers, Brandweer, Milieudienst Regio Eindhoven, Beveiligingsbedrijven
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Politie, OM, Horeca ondernemers, Milieudienst Regio Eindhoven, Bewoners.
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Politie, Brandweer, Campinghouders, Bungalowverhuurders
3.3.4 (Grootschalige) evenementen
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Kermisexploitanten, Politie, Brandweer, Horecaondernemers, Verenigingen, evenementenorganisaties
3.4 Veiligheidsveld jeugd en veiligheid
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Bureau Halt, Maatschappelijk werk, Politie, Scholen, Jongerenopbouw werkster, Ouders
Huidige bedreigingen / aantastingen
Politie, Halt, Scholen, Jongerenopbouwwerk
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Politie, Jongerenopbouwwerk, Scholen
Huidige bedreigingen / aantastingen
Huidige bedreigingen / aantastingen
Novadic, Politie, Horecaondernemers, Verenigingen, Scholen, Ouders, GGD, SRE
3.5 Veiligheidsveld fysieke veiligheid
Huidige bedreigingen / aantastingen
Politie, Brandweer, Provincie Noord-Brabant, Bewoners, Scholen, Buurtpreventie, Brandweer
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Politie, CROW, Provincie Noord-Brabant, VROM, Gehandicaptenplatform, Brandweer
3.5.3 Brandveiligheid bij gebouwen
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
RegionaleBrandweer, Milieudienst Regio Eindhoven, Organisatie Keurmerk Veilig Ondernemen
3.5.4 Risico’s van aanwezige bedrijvigheid
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Milieudienst Regio Eindhoven, Buurgemeenten, Provincie Noord-Brabant, Rijk, Belgische gemeenten en overheid, Ondernemers Bladel, Regionale brandweer
3.5.5. Risico’s (natuur) rampen
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
Provincie, Buurgemeenten, Hulpverleningsdiensten, Derden (Essent, Waterschap, KPN etc), Belgische gemeenten en provincie, Regionale Brandweer.
3.6 Veiligheidsveld integriteit en veiligheid
3.6.1 Organisatiecriminaliteit
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
3.6.2 Georganiseerde criminaliteit
Huidige bedreigingen / aantastingen
Bestaand beleid, maatregelen, projecten
3.6.3 Integriteit van het lokaal bestuur / ambtelijk apparaat
Huidige bedreigingen / aantastingen
Met de veiligheidsinventarisatie is in beeld gebracht hoe de veiligheidssituatie in onze gemeente is. Het aantal nog te nemen maatregelen verschilt per thema. Alles kan niet tegelijk. Er moeten keuzes worden gemaakt / prioriteiten worden gesteld. De inhoudelijke bepaling van het beleid gebeurt op twee manieren:
De ambities van de gemeente Bladel zijn benoemd in hoofdstuk 2, te weten:
De bepaling van de prioriteiten vindt plaats op basis van de volgende criteria:
Op basis van bovenstaande ambities en criteria maken wij met betrekking tot het aanpakken van de bedreigingen / aantastingen op de verschillende veiligheidsvelden de volgende keuzes:
Veiligheidsproblemen en de aanpak daarvan zijn geen statisch geheel maar vragen om een dynamische benadering. Na een jaar zullen wij het uitvoeringsprogramma aanpassen en aan de raad verantwoording afleggen over de uitvoering en invulling van het integraal veiligheidsbeleid.
Het uitvoeringsprogramma 2008 wordt opgesteld aan de hand van deze nota.
Hoofdstuk 5 Werkwijze en aanpak
Deze Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid legt vast binnen welke kaders er in onze gemeente aan het veiligheidsbeleid wordt gewerkt. Niet alleen voor het te ontwikkelen maar ook voor het bestaande veiligheidsbeleid betekent dit dat voortaan gewerkt wordt volgens de uitgangspunten zoals verwoord in hoofdstuk 2.1. van deze nota.
Voor wat betreft de integrale aanpak betekent dat:
In het uitvoeringsprogramma zullen de prioriteiten en speerpunten worden uitgewerkt volgens de navolgende systematiek:
5.3 Tijdschema uitvoeringsplannen
Na het vaststellen van de Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2007 door de gemeenteraad zullen wij het uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheidsbeleid voor het jaar 2008 opstellen. Wij zullen dit in het voorjaar van 2008 ter kennisneming aan de raad voorleggen.
In de volgende jaren wordt telkens in het najaar het uitvoeringsprogramma voor het komende jaar vastgesteld.
6.1.1 Budgetten op de afdelingen
Zoals eerder vermeld in deze nota is veiligheid een facetbeleid.
Iedere afdeling heeft met veiligheid te maken en richt zich daarop met behulp van beleid en projecten. Daarbij hoort in principe een budget dat gerelateerd is aan de uit te voeren projecten en maatregelen.
Op dit moment zijn in de meerjarenbegroting 2007-2010 nog geen specifieke (afdelings)budgetten opgenomen om de zaken uit te voeren zoals deze in de inventarisatie onder hoofdstuk 3 “de Veiligheidsinventarisatie” zijn opgenomen. Maatregelen worden meestal ad-hoc uitgevoerd en de daaraan verbonden kosten worden ten laste gebracht van bestaande budgetten. Financiële afwijkingen worden bij de jaarrekening en/of in het kader van de tussentijdse rapportages (voor- en najaarsnota) gemeld en zonodig bijgesteld.
6.1.2 Nieuwe wensen, nieuwe plannen, nieuwe budgetten
Met het stellen van prioriteiten zal een aantal zaken meer aandacht krijgen. Als het onvermijdelijke gevolg daarvan zal een aantal zaken voorlopig minder aandacht krijgen. Nieuwe prioriteiten zullen verwerkt worden in het uitvoeringsprogramma. Uit dit plan volgen acties voor de afdelingen. Naast het continueren of intensiveren van bestaande projecten en maatregelen, kunnen de nieuwe plannen ook leiden tot nieuwe financiële verplichtingen en/of specifieke budgetten in het kader van veiligheid. De functionele afdelingen zullen dit dan budgetteren vanuit hun eigen positie en nieuwe wensen en/of verplichtingen inbrengen in de jaarlijkse begrotingscyclus.
Bijlage 1. Overzicht partners bij veiligheidsthema’s
Bewoners (ook buurtpreventie, buurtverenigingen, dorpsraden, platform gehandicapten etc)
Bijlage 2 Verklarende woordenlijst
BEVI Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen
BING Bureau Integriteit Nederlandse gemeenten
CROW Nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte
GGD Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst
SRE Samenwerkingsverband Regio Eindhoven
VLO Werkgroep Verbetering Leefomgeving
VNG Vereniging van Nederlandse gemeenten
VROM Verkeer Ruimtelijke Ordening en Milieu
Driemaandelijks overleg tussen de burgemeesters van de vier Kempen gemeenten, de leiding van de politie afdeling de Kempen en de Officier van Justitie
Tweemaandelijks overleg tussen de burgemeesters van 21 regio gemeenten, de leiding van de politie Brabant Zuid-Oost en de Hoofdofficier van Justitie