Organisatie | Nieuwkoop |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene werktijdenregeling gemeente Nieuwkoop 2014 |
Citeertitel | Algemene werktijdenregeling gemeente Nieuwkoop 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Nieuwkoop artikel 4:1
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2014 | 01-07-2014 | 08-10-2015 | Onbekend | 01-07-2014 Electronisch gemeenteblad d.d. 9 juli 2014 | Registratienummer: 14.12945 |
In deze regeling worden de algemene regels vastgelegd omtrent de werktijden van de medewerkers van de gemeente Nieuwkoop, zoals bedoeld in artikel 4:2, lid 1, van de CAR/UWO, met uitzondering van de medewerkers buitendienst van de afdeling Beheer Openbare Ruimte. De regeling bestaat uit een standaard en een bijzondere regeling.
De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die op wisselende tijden volgens rooster werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Het college bepaalt welke functiegroep(en) onder de bijzondere regeling vallen. Deze functiegroep(en) zijn opgenomen in Bijlage A van deze regeling.
Bij een activiteit buiten één van de locaties van de gemeente Nieuwkoop die een hele werkdag duurt kan maximaal de vastgestelde roostertijd per dag worden geschreven voor fulltimers, tenzij de cursus een avondgedeelte heeft. Voor parttimers geldt dat zij maximaal de fictieve arbeidstijd per dag (8 uur) mogen schrijven, tenzij het rooster is vastgesteld op meer dan 8 uur per dag.
Elke leidinggevende draagt zorg voor een adequate en verantwoorde bezetting van zijn of haar organisatieonderdeel. Hiervoor worden per organisatieonderdeel nadere afspraken gemaakt. De werktijden worden vastgesteld in overleg tussen de medewerker en de leidinggevende, met inachtneming van de bepalingen van deze regeling, waarbij voortdurend voldoende bezetting of bereikbaarheid wordt gewaarborgd tijdens de bereikbaarheids- en openingstijden van het gemeentehuis.
De medewerker kan de leidinggevende verzoeken om incidenteel thuis te werken. Een dergelijk verzoek zal worden bekeken in het licht van de Regeling werken op locatie gemeente Nieuwkoop 2011.
Indien de medewerker buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:8 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn direct leidinggevende.
Indien de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht buiten het dagvenster, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:8 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn direct leidinggevende.
Medewerkers in de bijzondere regeling kunnen conform de bepalingen in de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling aanspraak maken op de overwerkvergoeding (artikel 3:2 Car), toelage onregelmatige dienst (artikel 3:3 Car), beschikbaarheidsvergoeding (artikel 3:3A Car) en de verschuivingsvergoeding (artikel 3:4 Car).
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet kan de gemeentesecretaris/algemeen directeur een bijzondere voorziening treffen.
Uitgangspunt bij deze werktijdenregeling is dat de leidinggevende stuurt op resultaat en vertrouwt op de professionaliteit van de medewerker. Daarbij mag de leidinggevende ervan uitgaan dat de medewerker zich optimaal inzet. Een goede dienstverlening aan de burger en de ambtelijke organisatie is een eis.
Iedere leidinggevende gaat met zijn medewerkers in gesprek over de inzet van de medewerker, de planning van de werkzaamheden en de werktijden. Daarover worden onderlinge afspraken gemaakt.
De algemene werktijdenregeling is van toepassing op alle medewerkers die werkzaam zijn voor de gemeente Nieuwkoop, met uitzondering van de medewerkers van de buitendienst van de afdeling Beheer Openbare Ruimte. Voor hen geldt de “Regeling werktijden buitendienst gemeente Nieuwkoop 2014”.
De medewerker kan zelf begin- en eindtijden vaststellen. Dit dient wel te gebeuren in overleg met de leidinggevende en de directe collega’s om ervoor te zorgen dat er sprake is en blijft van een adequate bereikbaarheid van het organisatieonderdeel. In dit artikel worden de spelregels uit de arbeidstijdenwet genoemd waarbinnen de afspraken gemaakt moeten worden. Aanwezigheid tijdens afdelingsoverleggen en andere noodzakelijke afspraken kan verplicht worden gesteld.
De te veel of te weinig gewerkte uren door gebruikmaking van variabele werktijden worden door de medewerker bijgehouden in het tijdregistratiesysteem en door de leidinggevende geaccordeerd.
Deze bepaling is opgenomen omdat er vaak verwarring is over het schrijven van tijd voor deze activiteiten. De reistijd naar een cursus is vaak langer dan de reistijd woon-werkverkeer. Daar tegenover staat dan weer dat de feitelijke cursustijd korter is dan een normale werkdag (meer pauzes per dag en een lange lunchpauze).
Als de cursus een avondgedeelte heeft, mag deze tijd worden geschreven onder aftrek van de pauzetijd tussen het dag en avondgedeelte.
Een parttimer kan ook eventueel een dag in het rooster omdraaien na overleg met de direct leidinggevende.
Door het systeem van flexibele werktijden bestaat de mogelijkheid om het maken van afspraken met artsen in te plannen in eigen tijd door verschuiving van de werktijd, behoudens bijzondere omstandigheden. Een voorbeeld van een dergelijke bijzondere omstandigheid is als je redelijk onverwacht, tijdelijk en veelvuldig bezoeken moet brengen aan medisch specialisten waardoor het niet meer mogelijk is dit in eigen tijd te doen. Geadviseerd wordt de gemaakte afspraken vast te leggen in een mail.
De registratieapparatuur wordt alleen gebruikt voor de Bedrijfshulpverlening. De kloktijden kunnen niet gebruikt worden om de gewerkte tijd bij te houden/te controleren. De reden hiervoor is dat er gepauzeerd wordt en heen en weer wordt gereden tussen de gemeentehuizen. Dit soort activiteiten kan niet worden vastgelegd in het registratiesysteem.