Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Epe

Protocol elektronisch berichtenverkeer gemeente Epe 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEpe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProtocol elektronisch berichtenverkeer gemeente Epe 2014
CiteertitelProtocol elektronisch berichtenverkeer gemeente Epe 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpautomatisering en informatisering

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, de Archiefwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-2014Nieuwe regeling

15-04-2014

Veluws Nieuws, 15 juli 2014

2014-12043

Tekst van de regeling

Intitulé

Protocol elektronisch berichtenverkeer gemeente Epe 2014

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE EPE

 

Overwegende dat het wenselijk is om nadere regels vast te stellen voor de communicatie langs elektronische weg tussen burgers en bestuursorganen en bestuursorganen onderling;

 

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Archiefwet;

 

B E S L U I T E N

 

Het “Protocol elektronisch berichtenverkeer gemeente Epe 2014” vast te stellen.

 

HOOFDSTUK 1. BEGRIPSBEPALING, REIKWIJDTE EN DOELEINDEN

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE EPE

Overwegende dat het wenselijk is om nadere regels vast te stellen voor de communicatie langs elektronische weg tussen burgers en bestuursorganen en bestuursorganen onderling;

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Archiefwet;

B E S L U I T E N

Het “Protocol elektronisch berichtenverkeer gemeente Epe 2014” vast te stellen.

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit protocol wordt verstaan onder:

  • 1.

    Algemene postbus: Elektronische postbus die niet gekoppeld is aan een specifieke medewerker van de gemeente Epe, maar aan de organisatie als geheel of een onderdeel daarvan. Bijvoorbeeld gemeente@epe.nl.

  • 2.

    Persoonlijke postbus: Elektronische postbus die gekoppeld is aan een specifieke medewerker van de gemeente Epe.

  • 3.

    Gemeentelijk e-mailadres: Elektronisch postadres eindigend op @epe.nl.

  • 4.

    Gemeentelijke website : De internetsite van de gemeente Epe, www.epe.nl.

  • 5.

    Elektronische berichten: Informatie die langs elektronische weg verzonden wordt. Bij verkeer langs elektronische weg kan men bijvoorbeeld denken aan e-mailberichten en webformulieren.

  • 6.

    Functionele berichten: Elektronische berichten die een medewerk(st)er uit hoofde van zijn of haar functie ontvangt of verzendt.

  • 7.

    Privé berichten: Elektronische berichten die een medewerk(st)er niet uit hoofde van zijn of haar functie ontvangt of verzendt.

  • 8.

    Bestuurlijke berichten: Functionele berichten inhoudende een verzoek tot besluit door, of namens, een bestuursorgaan. Bijvoorbeeld aangiften, aanvragen, bezwaarschriften, klachten en zienswijzen.

  • 9.

    Niet bestuurlijke berichten: Functionele berichten, niet zijnde bestuurlijke berichten, gericht aan een bestuursorgaan. Bijvoorbeeld algemene informatievragen of persoonsgebonden informatievragen.

  • 10.

    Archiefwaardige berichten: Bestuurlijke en niet bestuurlijke berichten die op grond van de archiefwetgeving in aanmerking komen voor archivering.

  • 11.

    Niet archiefwaardige berichten: Niet bestuurlijke berichten en privé berichten die op grond van de archiefwetgeving niet in aanmerking komen voor archivering.

  • 12.

    Medewerker: Medewerker in dienst van de gemeente dan wel een persoon die (betaalde of niet-betaalde) werkzaamheden voor de gemeente verricht, anders dan in ambtelijk dienstverband.

  • 13.

    Behandelaar: Medewerker die met de afhandeling van het elektronische bericht is belast.

Artikel 2. Reikwijdte

  • 1.

    Het protocol is van toepassing op functionele berichten verzonden via een webformulier en functionele berichten verzonden van en naar een gemeentelijk e-mailadres. Privé berichten vallen niet onder de werking van het protocol.

  • 2.

    Het protocol is niet van toepassing op overige vormen van inkomend en uitgaand elektronisch berichtenverkeer.

Artikel 3. Doeleinden

  • 1.

    Naar de eigen organisatie verschaft het protocol duidelijkheid over hoe medewerkers om horen te gaan met de afhandeling van functionele berichten.

  • 2.

    Naar overige partijen maakt het protocol kenbaar dat de gemeente Epe elektronische berichten in behandeling neemt en verschaft het duidelijkheid in de voorwaarden die de gemeente Epe stelt aan het gebruik van de elektronische weg.

HOOFDSTUK 2. VERANTWOORDELIJKHEID

Artikel 4. Verantwoordelijkheid

Iedere medewerker is verantwoordelijk voor de behandeling van functionele berichten conform dit protocol.

HOOFDSTUK 3. BEREIKBAARHEID

Artikel 5. Bereikbaarheid

  • 1.

    Berichten kunnen elektronisch naar de gemeente Epe verzonden worden.

  • 2.

    Het college kan bepalen dat bepaalde categorieën aanvragen en verzoeken niet elektronisch aan de gemeente kunnen worden gezonden.

  • 3.

    Elektronische aangiften, aanvragen, bezwaarschriften, klachten en zienswijzen worden in behandeling genomen indien het bericht is verstuurd via het daarvoor bestemde webformulier op de gemeentelijke website of op een aangewezen andere (landelijke) website. Indien een dienst of product niet middels een specifiek webformulier wordt aangeboden, kan een aanvraagformulier (in PDF/.doc) verstuurd worden naar de algemene postbus gemeente@epe.nl voor zover deze wordt aangeboden op de Website.

  • 4.

    Overige functionele berichten worden in behandeling genomen wanneer deze verstuurd zijn naar de algemene postbus gemeente@epe.nl.

  • 5.

    Berichten moeten aan de volgende eisen voldoen:

    a. Berichten met persoonsgebonden vragen en berichten als bedoeld in artikel 5, lid 3, moeten voorzien zijn van naam en adres van de afzender, of het BSN-nummer/KvK-nummer;

    b. Het bericht mag inclusief bijlagen niet groter zijn dan 15Mb.

    c. Eventuele bijlagen moeten in te lezen zijn door bij de gemeente Epe gehanteerde software pakketten.

    d. Het bericht mag evenals de bijlagen geen wachtwoorden bevatten.

  • 6.

    Als een bericht niet in overeenstemming is met leden 3 t/m 5 dan ontvangt de afzender uiterlijk binnen drie werkdagen een bericht terug. Dit bericht bevat een suggestie voor herstel zodat het bericht wel voldoet aan de gestelde eisen en afgehandeld kan worden.

HOOFDSTUK 4. AFHANDELING

Artikel 6. Ontvangstbevestiging

Voor functionele berichten die binnenkomen via een webformulier op de gemeentelijke website en functionele berichten die binnenkomen via gemeente@epe.nlwordt een technische ontvangstbevestiging verstuurd. Hiermee wordt aangegeven dat het bericht, technisch gezien, in goede orde ontvangen is.

Artikel 7. Afhandeling

  • 1.

    Afzenders van alle functionele berichten ontvangen uiterlijk binnen drie werkdagen na ontvangst een reactie. Als datum van ontvangst geldt hierbij de datum waarop het bericht het systeem voor gegevensverwerking heeft bereikt.

  • 2.

    Onder een reactie wordt verstaan:

    a) een inhoudelijke reactie ter afhandeling van het inkomende bericht;

    b) een elektronisch behandelbericht waarin wordt aangegeven:

    i.Wie de behandelende ambtenaar of afdeling is.

    ii. Wat de termijn is van de vervolgreactie.

    iii. Of de vervolgreactie schriftelijk zal zijn.

    iv. Of een ondertekend document e.d. nodig is.

  • 3.

    Iedere medewerker is zelf verantwoordelijk voor, en aanspreekbaar op, het tijdig afhandelen van functionele berichten waarvan hij of zij de behandelaar is. In het geval van bestuurlijke berichten ligt de formele verantwoordelijkheid bij het bestuursorgaan.

  • 4.

    Onder een tijdige afhandeling wordt verstaan, afhandeling binnen de gestelde servicenormen. Deze voldoen minimaal aan de wettelijk vereiste geldende termijnen.

  • 5.

    Wanneer het niet mogelijk is een bericht tijdig af te handelen stuurt de behandelaar c.q. het bestuursorgaan een vertragingsbericht. Naast een nieuwe streefdatum bevat dit bericht de reden van vertraging.

  • 6.

    Berichten waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan het bevoegd gezag is, worden doorgestuurd naar dat orgaan, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de afzender.

  • 7.

    De formele afhandeling van bestuurlijke berichten vindt schriftelijk en/of elektronisch plaats. Bij elektronische afhandeling gelden de volgende voorwaarden:

    • a.

      De geadresseerde heeft expliciet kenbaar gemaakt via zijn e-mailadres voldoende bereikbaar te zijn.

    • b.

      Het uitgaande bericht is ondertekend middels een met voldoende waarborgen omgeven authentificatie.

  • 8.

    De formele afhandeling van niet-bestuurlijke berichten vindt in principe elektronisch plaats.

  • 9.

    Uitgaande berichten zijn opgesteld in overeenstemming met de huisstijl elektronisch berichtenverkeer van de gemeente Epe.

  • 10.

    Voor uitgaande elektronische berichten wordt geen gebruik gemaakt van een disclaimer.

HOOFDSTUK 5. REGISTRATIE EN ARCHIVERING

Artikel 8. Registratie

  • 1.

    Archiefwaardige berichten die binnenkomen op de algemene postbus gemeente@epe.nl of via een webformulier worden door de medewerkers van de eenheid die belast is met de taak van documentaire informatievoorziening geregistreerd in het daarvoor bestemde informatiesysteem.

  • 2.

    Overige elektronische berichten worden niet geregistreerd bij ontvangst. Op deze berichten vindt dus ook geen termijnbewaking plaats.

Artikel 9. Archivering

  • 1.

    Iedere medewerker is zelf verantwoordelijk voor het toetsen van berichten, die rechtstreeks zijn ontvangen op en verstuurd vanaf zijn of haar gemeentelijk e-mailadres, aan de registratiecriteria. Indien een bericht archiefwaardig is dient de medewerker het bericht ter registratie aan te bieden.

  • 2.

    Bij het beoordelen of een elektronisch bericht in aanmerking komt voor archivering gelden dezelfde criteria als voor papieren stukken.

  • 3.

    De eenheid die belast is met de taak van documentaire informatievoorziening bepaalt de wijze waarop berichten ter archivering aangeboden moeten worden.

  • 4.

    De eenheid die belast is met de taak van documentaire informatievoorziening is verantwoordelijk voor het toetsen van de aangeboden berichten aan de registratiecriteria en het registreren en archiveren van deze berichten.

 

Hoofdstuk 6. OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin dit protocol niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van dit protocol beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11. Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit protocol treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgende op die waarin de bekendmaking heeft plaatsgevonden.

  • 2.

    Gelijktijdig met de inwerkingtreding, als bedoeld in het eerste lid, wordt ingetrokken de “Regeling openstelling elektronisch verkeer Belastingen en WOZ 2005”.

Artikel 12. Citeertitel

Dit protocol wordt aangehaald als “Protocol elektronisch berichtenverkeer gemeente Epe 2014”.

 

Epe, 15 april 2014

 

Burgemeester en wethouders van Epe,

de burgemeester, Ir. H. van der Hoeve MPSA

de secretaris, mw. C. Kats

 

 

Toelichting, behorende bij het besluit van burgemeester en wethouders van 15 april 2014

 

Algemeen

Sinds 1 juli 2004 is de Algemene wet bestuursrecht uitgebreid met regels voor het verkeer langs elektronische weg tussen burgers/bedrijven en bestuursorganen en tussen bestuursorganen onderling (de zgn. Wet elektronisch bestuurlijk verkeer). De Awb biedt een algemeen kader waarin wordt geregeld wanneer verkeer langs elektronische weg is toegestaan tussen beide partijen en aan welke voorwaarden dat verkeer moet voldoen, wil het even betrouwbaar zijn als conventioneel (schriftelijk) verkeer en in welke andere gevallen verkeer langs elektronische weg gelijkgesteld kan worden aan andere vormen van berichtenverkeer. Tevens legt de wet een basis voor elektronische dienstverlening door overheidsinstanties.

Naast de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer geven de Wet elektronische handtekeningen, de Grondwet, de al bestaande artikelen in de Awb en sectorspecifieke regelgeving ook voorwaarden voor het elektronisch communiceren en het elektronisch afhandelen van verzoeken en aanvragen van burgers door overheidsinstanties.

De gemeente moet wel nadere regels geven over de manier waarop en wanneer er via de elektronische weg gecommuniceerd kan worden. De gemeente Epe doet dit in de vorm van dit protocol.

De aanbevelingen die de Nationale ombudsman heeft gedaan in het onderzoek “Digitaal verkeer tussen overheid en burger” zijn in dit protocol meegenomen. De primaire aanbevelingen van de Nationale ombudsman betreffen het formeel openstellen van het digitale kanaal, het communiceren van servicenormen voor digitaal verkeer, en het beëindigen van het gebruik van disclaimers onder elektronische berichten.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1.

Voor dit protocol zijn elektronische berichten ingedeeld in een aantal categorieën. Per categorie kan vervolgens weer onderscheid gemaakt worden tussen inkomende en uitgaande berichten.

 

 

 

Artikel 2.

Het protocol is van toepassing op elektronisch berichtenverkeer tussen de gemeente Epe en externe partijen. De Wet elektronisch bestuurlijk verkeer handelt alleen over elektronische berichten verzonden naar of ontvangen door een bestuursorgaan, de zgn. bestuurlijke berichten. De werking van het protocol is breder en strekt zich uit tot alle functionele berichten, d.w.z. berichten die een medewerk(st)er uit hoofde van zijn of haar functie ontvangt of verzendt. Het protocol beoogt geen regels te geven omtrent privé gebruik van e-mail. Dit wordt geregeld in het privacyreglement e-mail- en internetgebruik en het integriteitsbeleid van de gemeente Epe.

 

Daarnaast wordt aangegeven dat het protocol van toepassing is op e-mailberichten en berichten afkomstig via een webformulier vanaf de gemeentelijke website of een landelijke website (bijv. webformulieren van Omgevingsloket Online). Overige vormen van elektronisch verkeer, bijvoorbeeld SMS berichten, zijn uitgesloten. Ook faxverkeer valt niet onder de werking van dit protocol. Strikt genomen wordt een fax elektronisch verzonden. Op dit moment wordt de fax in de praktijk echter reeds aangemerkt als een vorm van schriftelijke verzending. De Wet elektronisch bestuurlijk verkeer beoogt niet daarin verandering te brengen, aangezien het faxverkeer minder makkelijk kan worden gemanipuleerd en minder problemen met betrekking tot de ondertekening kent, dan bijvoorbeeld het gebruik van e-mail.

 

Artikel 3.

Dit artikel geeft aan dat het protocol zowel een externe als een interne oriëntatie heeft. Hetgeen extern wordt beloofd moet intern worden waargemaakt.

 

Artikel 4.

Alle medewerkers van de gemeente Epe zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van de regels die in het protocol zijn vastgelegd.

 

Artikel 5.

Lid 1 van dit artikel heeft betrekking op het kenbaarheidsvereiste uit artikel 2:15 uit afdeling 2.3 (Verkeer langs elektronische weg) van de Algemene wet bestuursrecht. De (bestuursorganen van de) gemeente Epe geeft hiermee aan bereikbaar te willen zijn voor haar burgers en andere partijen via de elektronische weg.

 

In lid 2 krijgt het college de bevoegdheid om bepaalde categorieën aanvragen of verzoeken uit te sluiten van elektronische indiening. Het college heeft 11 februari 2014 besloten dat WOB verzoeken niet meer elektronisch kunnen worden ingediend. Dit omdat misbruik wordt gemaakt van de elektronische weg. Zodra de Wob is gewijzigd en de band met de Wet dwangsom is doorgesneden kan aan deze situatie een einde worden gemaakt.

 

Om te voorkomen dat een situatie ontstaat waarbij elektronische berichten naar willekeurige postbussen in de organisatie gezonden worden, worden in dit artikel eisen gesteld aan het gebruik van de elektronische weg. In lid 3 wordt gesteld dat elektronische aangiften, aanvragen (voor bijvoorbeeld vergunningen, ontheffingen, subsidies), bezwaarschriften, klachten en zienswijzen alleen in behandeling genomen worden wanneer er gebruik is gemaakt van het daarvoor bestemde (web)formulier op de gemeentelijke/landelijke website. Voordeel van gestructureerde invoer is dat het voor burgers duidelijk is welke informatie aangeleverd moet worden. Bij het openstellen van het digitale kanaal voor aanvragen, bewaarschriften, klachten en zienswijzen dient – conform artikel 2:16 uit afdeling 2.3 (Verkeer langs elektronische weg) van de Algemene wet bestuursrecht – rekening gehouden te worden met het vereiste van ondertekening, en de betrouwbaarheid van de methode die voor authentificatie wordt gebruikt.

 

Voor overige functionele berichten is in lid 4 als voorwaarde gesteld dat deze behandeld worden indien deze verstuurd worden naar de algemene postbus gemeente@epe.nl.

 

Door eisen te stellen aan elektronisch berichtenverkeer ontstaat een beheersbare situatie. Net zoals papieren post komen elektronische berichten via een beperkt aantal kanalen binnen bij de gemeente Epe.

 

Ook vanuit de techniek worden een aantal voorwaarden gesteld aan elektronisch berichtenverkeer. Wanneer de bijlage(n) van een bericht niet geopend kunnen worden, bijvoorbeeld omdat de benodigde applicatie niet in gebruik is bij de gemeente Epe, dan kan het betreffende bericht niet afgehandeld worden. Uitgangspunt is dat de gemeente Epe minimaal de pakketten hanteert uit de lijst met open standaarden voor “pas toe of leg uit”. Deze lijst is in beheer bij Forum Standaardisatie.

Afzenders van berichten die niet in overeenstemming zijn met het gestelde in artikel 5 krijgen te allen tijde bericht terug. Het uitgangspunt is dat de afzender verzocht wordt informatie aan te leveren die nodig is voor een correcte afhandeling.

 

Artikel 6.

Behoeft geen toelichting.

 

Artikel 7.

Analoog aan de papieren situatie wordt de afzender van een functioneel bericht op de hoogte gesteld van het verloop van de procedure middels een behandelbericht. In dit behandelbericht wordt aangegeven wanneer de afzender een antwoord kan verwachten. Wanneer een functioneel bericht binnen drie werkdagen wordt beantwoord is het sturen van een behandelbericht niet nodig.

 

Onder een tijdige afhandeling wordt verstaan, afhandeling conform de servicenormen. Deze servicenormen zijn gebaseerd op het betreffende proces. Deze servicenormen voldoen minimaal aan de wettelijk vereiste termijnen. De intentie is echter deze termijnen zo kort mogelijk te houden. De aanbevelingen van de Nationale ombudsman uit de zgn. “Correspondentiewijzer” zijn daarmee overgenomen.

 

Voor de afhandeling van bestuurlijke berichten geldt dat dit via de elektronische weg plaats mag vinden, mits de geadresseerde kenbaar heeft gemaakt langs deze weg voldoende bereikbaar te zijn. Het doen van een elektronisch verzoek houdt niet automatisch in dat de verzender impliciet kenbaar maakt in het vervolg van de procedure elektronisch te willen communiceren. Dit probleem kan eenvoudig opgelost worden door een afzender in een (web)formulier aan te laten geven of hij of zij elektronisch bereikbaar is. Overige functionele berichten die binnenkomen op de algemene postbus gemeente@epe.nl worden in principe elektronisch afgehandeld.

 

Een andere eis die het protocol stelt aan het elektronisch afhandelen van functionele berichten in het algemeen, en bestuurlijke berichten in het bijzonder, is dat het bericht (indien van toepassing) is ondertekend met een elektronische handtekening welke voldoende betrouwbaar is, gelet op de aard en de inhoud van het elektronische bericht en het doel waarvoor het wordt gebruikt. De Wet elektronisch bestuurlijk verkeer verwijst voor wat betreft de elektronische handtekening naar de Wet elektronische handtekeningen. Deze wet regelt onder andere dat een met voldoende waarborgen omgeven handtekening dezelfde rechtsgevolgen heeft als de handgeschreven handtekening. Momenteel voldoet alleen de digitale handtekening (PKI) aan alle betrouwbaarheidseisen. Elektronische handtekeningen die niet aan alle betrouwbaarheidseisen voldoen, denk bijvoorbeeld aan een gescande handtekening, zijn niet per definitie als onbetrouwbaar aan te merken. Bij een conflict is het aan de rechter om te toetsen of de betrouwbaarheid voldoende is in de gegeven omstandigheden. Naarmate de gevolgen van het in twijfel trekken van de betrouwbaarheid verstrekkender zijn, moet de elektronische handtekening met meer waarborgen omkleed zijn. De gemeente Epe gaat uit van wederkerigheid. De gemeente Epe accepteert een gescande handtekening op een aanvraagformulier in PDF/.doc. De gemeente Epe zal dan ook bestuurlijke berichten met een ingescande handtekening versturen als bijlage bij een elektronisch bericht. Daarnaast worden alle uitgaande e-mailberichten opgesteld conform de huisstijl elektronisch berichtenverkeer van de gemeente Epe.

 

Uitgaande e-mailberichten bevatten geen disclaimer. Dit is één van de aanbevelingen van de Nationale Ombudsman. Een disclaimer wordt ingezet omdat communicatie per e-mail als onvoldoende betrouwbaar wordt gekwalificeerd. Dat gebrek aan vertrouwen gaat om de inhoud van het bericht, de beveiliging van de informatiestroom via internet of de privacy van de burger. Overheidsinstanties moeten er zeker op letten dat e-mailberichten voldoende betrouwbaar zijn. Dat wil zeggen dat de inhoud van het bericht juist is, dat het bericht voldoende is beveiligd en de privacy van de burger is gewaarborgd. Dat mag echter niet gebeuren in de vorm van een disclaimer onder een bericht. Daarmee worden onvolkomenheden in de communicatie op de burger afgewenteld.

 

Artikel 8.

Archiefwaardige berichten afkomstig via een webformulier vanaf de gemeentelijke website en archiefwaardige berichten die binnenkomen op gemeente@epe.nl worden vastgelegd in het postregistratiesysteem door medewerkers van de eenheid die belast is met de taak van documentaire informatievoorziening. Voor deze berichten wordt de behandeltermijn bewaakt. Functionele berichten die op een andere wijze binnenkomen worden niet standaard geregistreerd. Voor deze berichten vindt dus ook geen termijnbewaking plaats. Aangezien voor aanvragen, bezwaren, etc. als voorwaarde is gesteld dat deze verzonden worden middels een formulier op de gemeentelijke website betreft het veelal zaken die een minder formeel karakter hebben. Van medewerkers wordt wel verwacht dat zij berichten die binnenkomen op een persoonlijk e-mailadres ter registratie aanbieden.

 

Artikel 9.

De verantwoordelijkheid voor het aanbieden van archiefwaardige berichten ter archivering berust bij de medewerkers zelf. Omdat archiefwaardige berichten die binnenkomen via een webformulier vanaf de gemeentelijke website of via gemeente@epe.nl reeds geregistreerd worden betreft het hier uitsluitend berichten die rechtstreeks binnenkomen op een persoonlijk e-mail adres en uitgaande berichten.

 

Berichten worden ter registratie aangeboden als sprake is van een:

• Beleidswaarde – de inhoud van het bericht is van invloed op het te voeren beleid.

• Juridische waarde – hierbij moet gedacht worden aan berichten inhoudende afspraken, verplichtingen, contracten, vergunningen, e.d.

• Procesondersteunende waarde – de inhoud van het bericht heeft betrekking op (de voortgang van) een procedure.

• Informatieve waarde – het bericht bevat kennis die later weer gebruikt kan worden.

 

Artikel 10.

Behoeft geen toelichting.

 

Artikel 11.

De “Regeling openstelling elektronisch verkeer Belastingen en WOZ 2005” wordt bij inwerkingtreding van dit protocol, ingetrokken. De betreffende regeling stelt voorwaarden aan elektronische berichten specifiek voor belastingen en WOZ. Het “Protocol elektronisch berichtenverkeer gemeente Epe 2014” stelt uniforme eisen aan alle elektronische berichten van en naar een gemeentelijk e-mailadres.

 

Artikel 12.

Behoeft geen toelichting.