Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Velsen

Sportagenda 2013 - 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVelsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSportagenda 2013 - 2016
CiteertitelVelsen volop in beweging! Sportagenda 2013-2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp
Externe bijlagen1 Overzicht speerpunten 2 Geraadpleegde bronnen 3 Beweegnorm 4 Uitvoeringsprogramma

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De sportagenda volgt de kadernota sportbeleid 2008-2011 ‘De kracht van sport’ op. De looptijd van deze nota liep op 31 december 2011 af.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-201301-01-2017nieuwe regeling

02-07-2013

-

B13.0277

Tekst van de regeling

Intitulé

Sportagenda 2013 - 2016

 

 

INLEIDING

Velsen is volop in beweging! En dat is te zien op allerlei plekken in de gemeente. De afgelopen jaren heeft de gemeente met diverse partners een flinke impuls aan de sport kunnen geven. Met onder andere als resultaat een stijging van de sportdeelname van 64% in 2004 naar 71% in 2011. Dit betekent niet dat wij achterover kunnen gaan leunen. Integendeel. Wij willen het huidige sportniveau behouden en stappen voorwaarts maken.

Voor u ligt de sportagenda 2013 - 2016. Met deze agenda komt het college tegemoet aan de wens van de raad om een compacte sportagenda uit te zetten. Onze agenda bestaat uit vijf thema’s waarop de gemeente de komende jaren wil investeren om het sportklimaat in Velsen naar een nog hoger niveau te brengen.

Uit de thema’s valt op te maken dat wij nog sterker een verbinding willen leggen tussen de verschillende beleidsterreinen. Sport is plezier beleven en een leuke vrije tijdsbesteding, maar ook (steeds vaker) een middel om andere doelen te bereiken. In dit kader draagt sport bij aan een gezonde leefstijl, de persoonlijke ontplooiing en het binden van mensen.

In ieder thema staat de hoofddoelstelling geformuleerd met daaronder de speerpunten. De speerpunten geven aan wat de gemeente met het lokale sportbeleid wil bereiken.

De vijf thema’s zijn:

  • 1)

    Meer Velsenaren vitaal in beweging

  • 2)

    Sportstimulering voor specifieke groepen

  • 3)

    Creëren van beweegvriendelijke omgeving

  • 4)

    Sterke sportverenigingen in Velsen

  • 5)

    Samenwerking tussen onderwijs, zorg, sport en buurt

Wij stellen na elk kalenderjaar een voortgangsrapportage op. Deze rapportage wordt in de vorm van een collegebericht naar de gemeenteraad gestuurd.

Onze missie is:

In 2016 zijn wij een sport- en beweegvriendelijke gemeente met goede sportvoorzieningen. Onze ambitie hierbij is om een sportieve- en vitale samenleving te realiseren waar iedere inwoner passend kan sporten en bewegen.

THEMA 1: MEER VELSENAREN VITAAL IN BEWEGING

In dit thema willen wij met een wijkgerichte en integrale aanpak de gezonde leefstijl van inwoners verbeteren. Het thema sluit nauw aan bij de nota lokaal gezondheids- beleid Velsen 2012-2015 en tevens bij de sportagenda van het NOC*NSF betreffende het onderdeel sportdeelname in de leeftijdsgroep 45-65 jaar. In aanvulling op de NOC*NSF agenda betrekken wij ook de anders- en ongeorganiseerde sporten bij onze speerpunten. Daarnaast is de leefstijl onder een specifieke groep jongeren een aandachtspunt.

Hoofddoelstelling

De gemeente wil met samenwerkingspartners de leefstijl van inactieve inwoners vanaf 45 jaar en jongeren uit risicogroepen verbeteren en de sportdeelname binnen deze leeftijdsgroepen verhogen.

Speerpunt 1: buurtsportcoach voor inactieve volwassenen en jongeren

De gemeente doet mee aan de uitbreiding en verbreding van de Brede Impuls combinatiefuncties en zet hiervoor in een aantal postcodegebieden 2 fte aan buurtsportcoaches in. Streefdatum uitvoering: juli 2013.

Toelichting:

Overgewicht en onvoldoende beweging is één van de sterkst groeiende problemen voor de volksgezondheid in Nederland. Uit onderzoek van de GGD blijkt dat 53% van de volwassenen in de gemeente Velsen niet voldoende beweegt. Onvoldoende beweging en een ongezonde leefstijl hebben een negatief effect op de gezondheid en het individuele welzijn. De gemeente wil met samenwerkingspartners gerichte ondersteuning bieden aan inactieve inwoners. De sportverenigingen spelen hierbij een belangrijke rol (maatschappelijke functie) om meer Velsenaren vitaal in beweging te krijgen en te houden. Dit onderwerp komt dan ook terug in de andere thema’s verderop in de agenda.

Om een leefstijl onder inwoners te verbeteren gaat de gemeente buurtsportcoaches inzetten. De coach voor IJmuiden richt zich op inactieve volwassenen vanaf 45 jaar in een aantal postcodegebieden. Eén van de taken van de coach is om op wijkniveau een verbinding te leggen tussen sport (beweging), zorg (signalering en doorverwijzing) en welzijn (ontmoeting). Met dit speerpunt sluiten wij tevens aan bij het rijksbeleid om het aantal buurtsportcoaches / combinatiefuncties verder uit te breiden in de 377 deelnemende gemeenten.

Speerpunt 2: Leefstijlbevordering voor specifieke groep jongeren

De gemeente wil met samenwerkingspartners de leefstijl onder een specifieke groep jongeren vanaf 14 jaar uit de gemeente verbeteren. Wij willen hierbij niet zelf het wiel uitvinden maar aansluiten bij initiatieven of maatschappelijke projecten die hun waarde hebben bewezen. Streefdatum uitvoering: 2014.

Toelichting:

Uit het E-movo onderzoek van de GGD blijkt dat leerlingen uit het VMBO en VSO minder sporten dan andere leerlingen. Daarnaast neemt de sportdeelname onder alle jongeren af als gevolg van andere interesses en/of een vervolgopleiding.

Wij zien bij de jeugd een patroon dat veel kinderen sporten, maar vanaf hun 15de levensjaar afhaken. In 2013 bereidt onze regio de uitvoering van een tweede contactmoment van jongeren voor in het kader van de Jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar. Hierbij zal extra aandacht uitgaan naar VMBO-leerlingen omdat het probleem van overgewicht daar het grootst is.

JeugdSportPas structureel voortgezet

De gemeente zet sinds een aantal jaar gerichte sportactiviteiten in en blijft hiermee doorgaan. De JeugdSportPas is hiervan een voorbeeld met een deelname van 800 kinderen per schooljaar. Zij sporten gezamenlijk 6500 uur en tweederde van hen komt uit onze aandachtswijken. Met de pas kunnen kinderen laagdrempelig kennis maken uit 45 verschillende sporten en kiezen voor een sport die goed bij hun past. De gemeente blijft de JeugdSportPas dan ook tot 2017 voortzetten.

Speerpunt 3: Uitbouwen sportservicepunt

De gemeente wil de functie van sportservicepunt voor informatie en advies ten behoeve van de lokale sportsector verder uitbouwen. Streefdatum: 2014.

Toelichting:

Onze gemeente werkt momenteel aan het opzetten van een digitale sociale kaart waar inwoners terecht kunnen voor vragen op het gebied van welzijn, wonen en zorg. Wij willen het digitale sportloket verder ontwikkelen als onderdeel van ons sportservice-punt. Een verbinding van het sportloket met de sociale kaart behoort hierbij tot de mogelijkheden.

Financiële regeling: Kinderen doen mee!

De gemeente vindt dat alle kinderen gelijke kansen moeten hebben. Dat geldt ook voor sportdeelname. Geldgebrek bij de ouders mag dan geen hindernis zijn.

Daarom stelt de gemeente extra geld beschikbaar aan ouders met een laag inkomen. Het doel is om de kinderen te stimuleren om zelf te gaan sporten. Dat is leuk en gezond. Het motto is: ‘kinderen doen mee’.

THEMA 2: SPORTSTIMULERING VOOR SPECIFIEKE GROEPEN

Uit onze analyse blijkt dat volwassenen tussen 45 en 65 jaar, mensen met een beperking en jongeren vanaf 15 jaar minder dan gemiddeld sporten. Binnen dit thema streven wij met gerichte sportstimulering naar een hogere sportdeelname. Dat zal niet gemakkelijk zijn, omdat veel inwoners uit deze specifieke groepen langere tijd inactief zijn. Een verantwoorde opbouw en/of begeleiding bij het sporten is hierbij een belangrijk element.

Hoofddoelstelling

De gemeente streeft naar een stijging van de sportdeelname naar 73% in 2016 en legt hierbij de focus op sportstimulering van specifieke groepen.

Speerpunt 4: Sportstimulering aangepaste sport

De gemeente wil meer aandacht en promotie voor het aangepast sporten en streeft naar een jaarlijks programma tijdens de maand van de aangepaste sport in september. Wij stellen ons voor dat er dan sportactiviteiten plaatsvinden waarbij verenigingen uit de regio zich kunnen presenteren. Streefdatum uitvoering: 2013 tot 2016.

Toelichting:

Binnen de afdeling Sportzaken vindt een herschikking van taken plaats voor onze medewerker sportstimulering. Het organiseren en coördineren van aangepaste sportactiviteiten gaat meer aandacht krijgen. Wij streven hierbij naar samenwerking met onder andere het Gehandicapten Beraad. Voor het opzetten van activiteiten onderzoeken wij tevens subsidiemogelijkheden bij de provincie, (sport)fondsen en andere mogelijke cofinancierders.

Speerpunt 5: Sportoriëntatie programma voor voortgezet onderwijs

De gemeente streeft naar een sportoriëntatie programma in samenwerking met sportaanbieders en voortgezet onderwijsscholen. Streefdatum: september 2014

Toelichting:

Veel jongeren vanaf 15 jaar stoppen met sporten door andere interesses, bijbaantjes of een vervolgopleiding. Met een sportoriëntatie programma blijven leerlingen via school in aanraking komen met diverse sporten. Wij willen hierbij aansluiten op bestaande initiatieven in het voortgezet onderwijs en onze medewerker sportstimulering als coördinator en contactpersoon inzetten i.s.m. de combinatiefunctionarissen

In het voortgezet onderwijs in Velsen is er een toenemende aandacht voor sport- en beweegvakken op school. Diverse scholen onderstrepen hiermee het belang van sport. Het Vellesan College kent bijvoorbeeld een sportklas, het Tender College biedt sportoriëntatie aan en het Ichthus Lyceum heeft het vak Bewegen, Sport en Maatschappij (BSM) in haar curriculum opgenomen.

THEMA 3: CREËREN VAN BEWEEGVRIENDELIJKE OMGEVING

Een beweegvriendelijke omgeving nodigt uit om te gaan sporten of te bewegen. Wij vinden het creëren van een beweegvriendelijke omgeving belangrijk. Het draagt bij aan de leefbaarheid van onze wijken, het bevordert een actieve en gezonde leefstijl en stimuleert de ontmoeting tussen inwoners.

Wij zien kansen om onze gemeente beweegvriendelijker te maken met een uitbreiding van het wandel- en fietsnetwerk, meer doorgaand vaarwater, openbaar toegankelijke sportparken en sportief-recreatieve elementen in de openbare ruimte. Aansprekende sportevenementen zoals de Pierloop hebben hier van profijt van. De term beweegvriendelijke omgeving is tevens opgenomen in de Visie op Velsen 2025.

Hoofddoelstelling:

In 2016 is een uitbreiding van sportief-recreatieve elementen in de openbare ruimte gerealiseerd.

Speerpunt 6: Openbare toegankelijkheid van sportparken

Wij willen de sportparken Rooswijk, Zeewijk, Hofgeest, Schoonenberg en het sportveld Troelstraweg openbaar toegankelijk(er) houden of maken en afhankelijk van de situatie voorzien van sportief-recreatieve elementen. Streefdatum uitvoering: doorlopend vanaf 2014.

Toelichting:

Afhankelijk van de ligging, de grootte, de gevestigde verenigingen en de wensen van wijkbewoners kunnen op maat gesneden elementen op het park worden toegevoegd. Sportverenigingen op een sportpark kunnen hiermee ook op onderdelen samenwerken. Het park wordt hiermee nog meer een onderdeel van de wijk waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten en sporten. Voorbeelden van sportief-recreatieve elementen zijn een start- en finishpunt voor hardlopen met een trimlus, een jeu de boules baan, een beachsportveldje, outdoor fitnessapparatuur of verplaatsbare sportvoorzieningen.

Speerpunt 7: Doorontwikkelen wandelnetwerk

Wij streven naar een wandelnetwerk in onze gemeente en willen hierbij aansluiten bij het netwerk in de provincie. Streefdatum uitvoering: 2015

Toelichting:

Een wandelnetwerk stimuleert inwoners om vrijwel vanuit hun voordeur een aantrekkelijke wandeling te maken. Wij hebben als doelstelling om een sluitend netwerk tot over het Noordzeekanaal mogelijk te maken. Dit speerpunt is tevens opgenomen in de economische agenda, deel 3 toerisme en recreatie. Een netwerk bestaat uit een zorgvuldig gekozen startpunt met een informatiepaneel en kaart die alle wandelroutes in de omgeving toont. De gemeente heeft inmiddels een quickscan voor het aanleggen van een netwerk uitgevoerd. Daarnaast beschikt onze gemeente over een netwerk van fietsknooppunten. Het ‘CRM fiets- en voetgangerstunneltje’ onder de A9 is sinds juni 2013 geopend.

Wandel- en fiets app voor Velsen

In 2012 heeft de gemeente met subsidie van IJmond Veelzijdig de fiets- en wandel app Moois van de IJmond gelanceerd. Tevens is er een vaarroute app voor toeristen uit Amsterdam die met de draagvleugelboot naar Velsen-Zuid komen. De fietsroute gaat o.a. door het havengebied van IJmuiden en het Nationaal Park Zuid-Kennemerland. De fiets- en wandelroute starten vanaf het Pontplein.

Speerpunt 8: Stimuleren beweegplein op scholen met sportprofiel

Wij willen basisscholen met een sportprofiel stimuleren een beweegplein als schoolplein te laten realiseren. Streefdatum uitvoering: 2015

Toelichting:

In onze gemeente staan steeds meer scholen positief tegenover het realiseren van een beweegplein als schoolplein. Waar mogelijk is het beweegplein toegankelijk voor buurtkinderen. Een bepaalde vorm van toezicht is hierbij van belang. Een beweegplein is om een mooie voorziening waarbij het fysieke- en sociale aspect samenkomen. Het stimuleert sport en spelen in de openbare buitenruimte. In het bijzonder brede scholen met een sportprofiel zoals de Triangel en de Zandloper zien veel voordelen om hiermee de sociaal, cognitieve- en motorische ontwikkeling van kinderen te stimuleren.

Speerpunt 9: Uitgifte recreatiekaart

Wij willen een (stads)recreatiekaart uitgeven. Deze kaart sluit aan bij onze toeristische agenda om recreatie dicht bij huis te stimuleren en verbindingen tussen stad en landelijk gebied te verbeteren. Streefdatum uitvoering: maart 2015

Toelichting:

Een recreatiekaart is een wervende en informatieve kaart die een stad of gemeente letterlijk en figuurlijk centraal stelt met daaromheen een uitloopgebied in een straal van ongeveer 15 km. Op deze kaart staan wandel- en fietsmogelijkheden, maar ook mogelijkheden voor inline skaten, paardrijden en kleine watersporten. De kaart is tevens een prachtig PR instrument voor bezoekers en toeristen aan onze gemeente.

De termen beweegvriendelijke omgeving en sportinclusief denken worden op lokaal niveau steeds vaker toegepast bij gebiedsontwikkeling. Het gaat hierbij om zowel fysieke aspecten zoals voorzieningen en plekken in de openbare ruimte als sociale aspecten zoals het organiseren en programmeren van activiteiten.

Een beweegvriendelijke omgeving is een leefomgeving die mensen faciliteert en stimuleert om te bewegen. De term sportinclusief denken gaat uit van het verbinden en versterken van beleidsthema’s en wordt als uitgangspunt gebruikt bij ruimtelijke

gebiedsontwikkeling en de herinrichting van wijken.

Speerpunt 10: Stimuleren wind- en watersport

De gemeente wil in samenwerking met sportaanbieders, sportverenigingen en (strand)ondernemers de wind- en watersporten aan het Noordzeestrand stimuleren. Streefdatum uitvoering: 2013, 2014 en 2015

Toelichting:

Door de breedte van het strand, de unieke golfslag en de zeejachthaven is de kust van de gemeente Velsen erg geliefd bij wind en watersporters. Strand Noordpier is vooral bekend als hotspot voor o.a. kite en golf surfen met een eigen sfeer. De afgelopen jaren is er extra op wind en watersport ingespeeld door het instellen van zonering op het strand. Wind- en watersportevenementen zijn van belang om de stranden te promoten en inwoners en bezoekers kennis te laten maken met de verschillende typen wind en watersport.Voorbeelden hiervan zijn het NK Blokarten en het NK Kitebuggyen. In de Economische Agenda staat dat wij de wind en watersport extra willen faciliteren. Dit speerpunt sluit tevens aan bij het MRA Manifest van de gemeenteraad waarin staat opgenomen dat onze gemeente de ambitie heeft om zichzelf als geschikte wind en watersportlocatie op de kaart te zetten.

THEMA 4: STERKE SPORTVERENIGINGEN IN VELSEN

Zowel landelijk als lokaal heeft de sport te maken met een veranderende omgeving. Inwoners uit onze gemeente sporten vaker individueel en buiten verenigingsverband. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de informele wandel- en fietsgroepjes of inwoners die op eigen gelegenheid gaan sporten.

Desalniettemin vinden wij de sportverenigingen belangrijk. Ze vormen de plek voor sociale ontmoeting en participatie. Een sportvereniging levert een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van de lokale samenleving. In dit kader zijn wij gebaat bij een bloeiend verenigingsleven met verschillende takken van sport en sterke sportverenigingen.

Wij typeren een sterke sportvereniging als een vereniging met een gezonde financiële positie, voldoende vrijwilligers en toekomstgericht beleid. Zij hebben tevens een maatschappelijke functie voor bijvoorbeeld het onderwijs, de naschoolse opvang of de wijk. In dit opzicht zijn wij bereid om sportverenigingen met potentie te ondersteunen en waarnodig (te helpen) versterken.

In dit thema hebben wij een aantal speerpunten onder elkaar gezet om met name de georganiseerde sport een extra impuls te kunnen geven.

Hoofddoelstelling:

In 2016 zijn er meer sterke sportverenigingen en is er een bloeiend verenigingsleven. Wij streven er hierbij naar dat 10% van de verenigingen hun maatschappelijke functie heeft uitgebreid.

Speerpunt 11: Ondersteunen beleid van sportverenigingen

Om sportverenigingen te versterken worden er themabijeenkomsten en cursussen aangeboden. De gemeente denkt hierbij aan thema’s zoals de gezonde sportkantine, het accommodatiebeheersplan, een (jeugd-)beleidsplan, wet- en regelgeving, het werven en behouden van vrijwilligers en het versterken van het sportkader door leden met andere etnische achtergronden. Streefdatum uitvoering: 2013 tot 2016.

Toelichting:

Een aantal verenigingen kampt met een tekort aan vrijwilligers. Daarnaast stellen diverse ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving, bestuur en organisatie hogere eisen aan het vrijwilliger kader van een sportvereniging. De gemeente gaat in afstemming met het vrijwilligersbeleid en sport- of welzijnsorganisaties gerichte ondersteuning bieden. Wij streven hierbij ook naar meer samenwerking met de private sector in het kader van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO).

De gemeente investeert sinds een aantal jaar in gerichte verenigingsversterking. De methode Meer Vrijwilligers in Korte Tijd (MVKT) is hiervan een voorbeeld. Volleybalvereniging Smashing Velsen wierf met deze methode bijvoorbeeld 70 nieuwe vrijwilligers. Vanaf het voorjaar van 2013 kunnen verenigingen deelnemen aan de vervolgcursus voor vrijwilligerscoördinator.

Speerpunt 12: Bevorderen veilig en sportief sportklimaat

Het Ministerie van VWS is in samenwerking met het NOC*NSF en een aantal sportbonden het programma Naar een veiliger sportklimaat gestart. Onze gemeente sluit zich bij dit programma aan. Streefdatum uitvoering: 2013 tot 2015.

Toelichting:

Het bevorderen van een veilig en sportief sportklimaat is een actueel onderwerp dat ook in onze gemeente speelt. Wij willen met onze deelname aan dit programma gewenst gedrag in de sport stimuleren en ongewenst gedrag aanpakken. Sportiviteit, respect en sportief coachen zijn een paar voorbeelden van modules die verenigingen via de bond of het NOC*NSF (Academie voor Sportkader) kunnen volgen.

Speerpunt 13: Verbreden sportaanbod verenigingen

De gemeente gaat gerichte themabijeenkomsten aanbieden om sportverenigingen in hun sportaanbod te kunnen versterken. Wij denken hierbij aan begeleiding & advies op maat voor bijvoorbeeld het bieden van flexibele lidmaatschappen, een breder sportaanbod en recreatieve activiteiten voor specifieke groepen door verenigingen. Streefdatum uitvoering: 2014 tot 2016.

Toelichting:

De groeiende populariteit van individuele en ongeorganiseerde sporten heeft gevolgen voor de georganiseerde sport. Meerdere kleine verenigingen hebben moeite om voldoende leden te werven, te behouden en de club ‘draaiende te houden’. Met het aanbieden van gerichte ondersteuning kunnen verenigingen (beter) inspelen op de wensen van de inwoners.

Sinds begin 2013 draait korfbalvereniging DKV een proef met het aanbieden van een breder sportaanbod naast het korfbal. De eerste resultaten hiervan zijn positief. De vereniging weet meer mensen aan de vereniging te binden.

Speerpunt 14: Activiteitenprogramma Nationale Sportweek

Tijdens de Nationale Sportweek wordt er in samenwerking met sportverenigingen, scholen, wijkverenigingen, welzijnsinstellingen en andere aanbieders een weekprogramma aangeboden. Tijdens deze week vinden er op meerdere locaties in de gemeente sportactiviteiten plaats. Streefdatum uitvoering: doorlopend vanaf 2013.

Toelichting:

De Nationale Sportweek kent sinds een paar jaar landelijke bekendheid en is een mooi instrument om de lokale sport en sportaccommodaties in de schijnwerpers te plaatsen. Met dit initiatief kunnen inwoners laagdrempelig kennis maken met sportactiviteiten van diverse sportaanbieders uit de gemeente. De Nationale Sportweek wordt ieder jaar rond de derde week van april georganiseerd.

Gemiddeld sporten mensen zeven jaar bij een sportvereniging, terwijl dit buiten de vereniging om veel korter is. Een sportvereniging heeft hiermee een bindende functie voor de lokale samenleving en de inwoners worden fitter door te sporten.

THEMA 5: SAMENWERKING TUSSEN ONDERWIJS, ZORG, SPORT, BUURT EN WELZIJN

Sport is een mooi en effectief middel om verschillende doelen te bereiken. Om doelen te bereiken is samenwerking vereist, want de gemeente kan dit niet alleen en dat is ook niet wenselijk. De gemeente werkt met onderwijspartners en sportverenigingen samen om sport en bewegen in en om de school te bevorderen. Een voorbeeld hiervan zijn de schoolsporttoernooien waaraan nagenoeg alle basisscholen meedoen en het nieuwe schoolzwemprogramma Swimming’s Cool.

De gemeente besteedt ook veel aandacht aan goed uitgeruste en eigentijdse sportvoorzieningen voor het bewegingsonderwijs. Hierbij wordt zoveel mogelijk een verbinding gelegd met brede schoolactiviteiten en beweegpleinen. Met de inzet van combinatiefunctionarissen wordt er een verbinding plaats tussen onderwijs en sport gerealiseerd. Zij zijn veelal werkzaam op brede scholen in de aandachtswijken IJmuiden en Velsen-Noord. Hun inzet heeft al geleid tot een positief effect op de sportdeelname en meerdere sportverenigingen zijn versterkt.

In het kader van het bevorderen van een gezonde leefstijl subsidiëren wij meerdere scholen in IJmuiden via de lesmethode Ik Lekker fit. Bij deze methode weten basisscholen, GGD Kennemerland, Zorgbalans, LTO Noord, Sportservice Noord-Holland, commerciële sportaanbieders en sportverenigingen elkaar goed te vinden.

Sportverenigingen hebben in toenemende mate een maatschappelijke functie voor de lokale samenleving. De vele vrijwilligers van verenigingen laten dit zien door hun inzet en betrokkenheid voor de scholen en de wijk bij activiteiten en evenementen. Hierbij spelen de buurtsportcoaches en combinatiefuncties een verbindende rol. Dit geeft een enorme impuls aan de leefbaarheid in de wijk.

Hoofddoelstelling:

In 2016 is het aantal effectieve samenwerkingsverbanden uitgebreid en zijn hierbij meer verbindingen tussen sport en andere beleidsterreinen gerealiseerd.

Speerpunt 15: Onderzoek sportief educatieprogramma

De gemeente onderzoekt in hoeverre zij kan aansluiten bij het sportieve educatieprogramma Playing for Success na de draagvlakverkenning van mogelijke stakeholders. Streefdatum uitvoering: 2013

Toelichting:

Playing for Success is een sportief en educatief programma, dat de uitdagende wereld van het Betaald Voetbal benut om de motivatie en zelfvertrouwen van onder-presterende kinderen in de leeftijd van 9 tot 14 jaar te vergroten. Daarmee kunnen deze kinderen hun eventuele achterstanden op taal, rekenen en ICT inlopen. Bij dit programma werken diverse stakeholders en een Betaald Voetbal Organisatie (BVO) samen. De stakeholders kunnen partners uit de onderwijs- , welzijn- en private sector, woningcorporaties, provincie en gemeente zijn. In 2013 zijn er in het Tata Steel Stadion verkennende informatiebijeenkomsten voor mogelijke stakeholders georganiseerd.

Telstar Thuis in de Wijk is een mooi voorbeeld hoe maatschappelijke betrokkenheid en samenwerking kan worden ingevuld. Eind 2011 zijn BVO Telstar en het Woningbedrijf Velsen een initiatief gestart met het organiseren van maatschappelijke projecten voor de wijk, zoals de Telstar Street League. Zij werken hierbij met Stichting Welzijn Velsen en andere lokale partners en sponsoren samen om het begrip Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) inhoud te geven.

FINANCIËLE PARAGRAAF

De speerpunten uit deze sportagenda worden uitgewerkt in een jaarlijks op te stellen uitvoeringsprogramma. Hierbij is het uitgangspunt dat de speerpunten binnen de bestaande financiële kaders van de begroting worden uitgevoerd. Dekking kan plaatsvinden via (een integrale aanpak van) de programma’s Economische ontwikkeling, Recreatie en toerisme, Maatschappelijke zorg, Jeugd & educatie en Sport. Voor de uitvoering van een aantal speerpunten gaat de gemeente gericht op zoek naar (co)financierders, mits dit per saldo niet leidt tot extra kosten voor de gemeente.

Bijlagen

3 Beweegnorm