Organisatie | Halderberge |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening regelende de instelling en toekenning van het ereburgerschap en de erepenning van de gemeente Halderberge 2014 |
Citeertitel | Verordening regelende de instelling en toekenning van het ereburgerschap en de erepenning van de gemeente Halderberge 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
vervangt Verordening regelende de instelling en toekenning van het ereburgerschap en de erepenning van de gemeente Halderberge 2005
artikel 149 Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2014 | nieuwe regeling | 26-06-2014 Gemeenteblad 2014, 37551 | Onbekend |
Verordening regelende de instelling en toekenning van het ereburgerschap en de erepenning van de gemeente Halderberge 2014
Het ereburgerschap kan worden toegekend als blijk van waardering en erkentelijkheid jegens hen die zich op uitzonderlijke wijze hebben ingezet op bestuurlijk, sociaal, cultureel, sportief, charitatief, economisch of wetenschappelijk terrein en daarmee de gemeente Halderberge en haar inwoners of de gemeenschap op een uitzonderlijke manier hebben gediend.
De erepenning van de gemeente Halderberge kan worden toegekend als blijk van waardering voor een activiteit of een reeks van activiteiten, waarmee de lokale gemeenschap opmerkelijk werd gediend hetzij individueel, hetzij in georganiseerd verband en dit gedurende lange tijd en met een grote maatschappelijke uitstraling.
Er bestaat een commissie “gemeentelijke onderscheidingen Halderberge”. De commissie bestaat uit 5 leden die ieder afkomstig zijn uit een van de kernen van de gemeente Halderberge, zodat al de kernen vertegenwoordigd zijn.De commissie dient ten alle tijden zowel uit vrouwen als heren te bestaan. De commissieleden worden door de gemeenteraad benoemd. De voorzitter wordt door de commissie uit haar midden benoemd. De secretaris van de commissie is een door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar
De commissieleden worden benoemd voor het tijdvak dat samenvalt met de zittingsduur van de gemeenteraad. Twee leden treden in onderling overleg aan het einde van het tijdvak af. Een opvolger (zowel aan het einde van het tijdvak of tussentijds) dient uit dezelfde kern te komen als zijn/haar voorganger.
Voordrachten door derden aan het college van burgemeester en wethouders worden ter advisering voorgelegd aan de commissie. Tevens kan de commissie bij wijze van uitzondering zelf mensen aan het college van burgemeester en wethouders voordragen indien zich uitermate geschikte personen voordoen. Deze voordrachten zijn zowel voor erepenningen als voor het ereburgerschap. Een voordracht vanuit de commissie dient unaniem te zijn.
De gemeenteraad besluit op voorstel van burgemeester en wethouders tijdens een besloten raadsvergadering over het toekennen van het ereburgerschap. Geen voorstel tot toekenning wordt aan de raad voorgelegd voordat daaromtrent de voorzitters van de fracties vertegenwoordigd in de raad tijdens een besloten vergadering of na schriftelijke consultatie zijn gehoord door het college van burgemeester en wethouders.
Huldiging vanwege de toekenning van het ereburgerschap of de uitreiking van de erepenning geschiedt bij de viering van een jubileum, bij een afscheid, tijdens een raadsvergadering of een andere door het college van burgemeester en wethouders passend geoordeelde gelegenheid.
De erepenning van de gemeente Halderberge is een zilveren legpenning, ter grootte van 50 mm diameter, waarvan de voorzijde een afbeelding toont van het officiële wapen van de gemeente Halderberge met het randopschrift “erepenning gemeente Halderberge” en de keerzijde voorzien is van de naam en geboortedatum van de begiftigde en de dagtekening van het besluit.
Aan de toekenning van het ereburgerschap of de erepenning van de gemeente Halderberge zijn geen andere rechten en verplichtingen verbonden dan vermeld in deze verordening.