Organisatie | Zandvoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Winkeltijdenverordening 2014 |
Citeertitel | Winkeltijdenverordening 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | toerisme en economie |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-07-2014 | Nieuwe regeling | 24-06-2014 | zaaknummer Z2014-000094, registratienummer 2014/01/001036 |
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
Voor de in artikel 2 lid 1 aanhef en onder a en b van de Winkeltijdenwet opgenomen verboden geldt een algemene vrijstelling op zon- en feestdagen van 9.00 uur tot 22.00 uur.
Het college kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn de door het college aangewezen toezichthouders belast.
Een krachtens de Winkeltijdenverordening 2012 verleende ontheffing geldt als ontheffing verleend krachtens deze verordening. Het college kan deze ambtshalve vervangen door een ontheffing krachtens deze verordening. Ambtshalve vervanging kan gepaard gaan met een wijziging van beperkingen en voorschriften.
Voor de omschrijving van het begrip feestdagen is aansluiting gezicht bij artikel 2 lid 1 onder b van de Winkeltijdenwet. Koningsdag wordt in de wet niet meer aangemerkt als een feestdag.
Algemene vrijstelling voor zon- en feestdagen gedurende bepaalde uren
De toerismebepaling is in de Winkeltijdenwet vervallen. Hiermee vervalt ook de motiveringsplicht voor de gemeente om in de toelichting op te nemen waarom de toerismebepaling van toepassing zou zijn. De Winkeltijdenwet biedt ruimere vrijstellingsmogelijkheden. Gemeenten hebben hierin een keuzevrijheid.
Het doel van de Winkeltijdenwet is onder meer het borgen van de zondagsrust door de zondagopenstelling van winkels te verbieden. Dit is de hoofdregel.
Het belang van de zondagsrust en eventuele verstoring daarvan is uitgebreid aan de orde geweest bij de totstandkoming van de Winkeltijdenwet. De discussie daarover heeft voor de wetgever geen aanleiding gevormd om af te zien van het verruimen van de mogelijkheden voor zondagopenstelling.
Het ligt niet in de lijn der verwachting dat de zondagsrust op ontoelaatbare wijze wordt beïnvloed. Een belangrijk aspect voor de zondagsrust is het respecteren van de belangen van diverse kerkgenootschappen en en hun leden. Hierop ziet ook andere wetgeving, zoals de Zondagswet. Op grond van deze wet is het verboden op zondag in de nabijheid van kerken of andere gebouwen voor de openbare eredienst in gebruik zonder strikte noodzaak gerucht te verwekken, waardoor de godsdienstuitoefening wordt gehinderd. Het is ook verboden op zondag zonder genoegzame reden de openbare rust door arbeid in beroep of bedrijf te verstoren.
De zondagsrust voor de werknemer wordt geborgd in de Arbeidstijdenwet. Het is een ondernemer niet toegestaan om medewerkers te verplichten om op zondag te werken.
Bij vaststelling van de Winkeltijdenverordening in 2010 zijn de belangen van de zondagsrust eveneens afgewogen. Het belang is van onvoldoende gewicht gebleken in relatie tot de andere betrokken belangen in de gemeente Zandvoort. Tot op heden deden zich geen omstandigheden voor die een verandering teweegbrachten in die belangenafweging.
Ook heeft de zondagsopenstelling de afgelopen jaren niet geleid tot problemen en ligt het ook niet in de lijn der verwachting dat dit zich zal voordoen, waardoor een andere regeling noodzakelijk zou zijn.
Artikel 3 Individuele ontheffingen
Artikel 3 van de Winkeltijdenwet biedt de mogelijkheid voor de gemeente om voor de verboden zoals opgenomen in de wet een vrijstelling op te nemen in de gemeentelijke verordening of in individuele gevallen een ontheffing te verlenen.
De gemeente kan geen bepalingen in de verordening opnemen voor werkdagen (maandag tot en met zaterdag) tussen 6.00 en 22.00 uur. Voor de uren tussen 22.00 en 6.00 uur kan het college op aanvraag een ontheffing verlenen. Per individuele aanvraag is dan een afweging mogelijk of de gevraagde openstelling zich verhoudt met de belangen van de woon- en leefomgeving en de openbare orde. Ook kan aan een ontheffing voorschriften worden verbonden te bescherming van genoemde belangen.
In het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet is voor een aantal vormen van detailhandel alleen de openstelling op zon- en feestdagen geregeld. Ook hier geldt dat het college ontheffing kan verlenen voor de in Vrijstellingenbesluit genoemde categorieën.
Voor de beslistermijn is aansluiting gezocht bij de termijn in de Algemene plaatselijke verordening en de algemene wet bestuursrecht.
Artikel 5 Overdracht van een ontheffing
De bepaling bindt de overdracht van de ontheffing aan de toestemming van het college van burgemeester en wethouders. Dit geeft het college de gelegenheid om inzicht te krijgen in de opvolging.
Artikel 6 Intrekken of wijzigen van de ontheffing
In dit artikel worden de intrekkings- en wijzigingsgronden genoemd.
Alleen door het college aangewezen toezichthouders zijn bevoegd om op de naleving van deze verordening te controleren.
Met dit artikel wordt voorkomen dat eerder door het college verleende ontheffingen op basis van de Winkeltijdenverordening 2012 automatisch vervallen door inwerkingtreding van deze nieuwe verordening.
Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel
In dit artikel worden de inwerkingtreding en de citeertitel van deze verordening bepaald.