Organisatie | Asten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regelsterrassen gemeente Asten 2014 |
Citeertitel | Nadere regels terrassen gemeente Asten 2014, gewijzigd 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Openbare orde en veiligheid |
Externe bijlage | tekening Markt Asten |
Bijlage tekening
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | Begripsomschrijving, art. 14,27, 28 | 11-10-2016 | 2016/17221 | ||
27-06-2014 | 01-01-2017 | Nieuwe regeling | 03-06-2014 | 7.1.13 |
Het college van burgemeester en wethouders;
Gelet op artikel 156 Gemeentewet en artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) gemeente Asten 2014,
Overwegende dat het uit het oogpunt van openbare orde en de woon- en leefomgeving, zoals verkeersveiligheid en uiterlijk aanzien van de gemeente, wenselijk is om nadere regels te stellen;
Overwegende dat de nadere regels tevens beogen de handhaafbaarheid te bevorderen;
Nadere regels terrassen gemeente Asten 2014
Op 27 mei 2008 is het Beleidsplan horeca, sport en recreatie inrichtingen gemeente Asten vastgesteld.In dit Beleidsplan zijn algemene bepalingen voor terrassen opgenomen (Beleidsregel terrassen). Uit het oogpunt van handhaafbaarheid wordt de Beleidsregel terrassen vervangen door deze Nadere regels terrassen 2014. Naast de omzetting van de Beleidsregel naar deze Nadere regels, is de inhoud ten opzichte van de beleidsregels aangepast aan de vernieuwde situatie op de Markt.
Artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Asten 2014 is een algemene regel in de vorm van een verbodsbepaling. Deze verbodsbepaling ziet toe op het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie ervan. In 2008 is bij de herziening van de APV in de gemeente Asten besloten om in het kader van deregulering van het vergunningstelsel af te stappen en over te gaan op een algemene regel.
Op grond van artikel 2.10 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2014 van de gemeente Asten is het verboden de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan als:
Het college van burgemeester en wethouders neemt als standpunt in dat terrassen, die immers het centrum attractiever maken, zoveel mogelijk worden toegestaan, tenzij de openbare orde of veiligheid, met name bijvoorbeeld de verkeersveiligheid, zich daar tegen verzet of het gebruik niet voldoet aan de redelijke eisen van welstand.
Het bevoegd bestuursorgaan kan in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving nadere regels en/of beleidsregels stellen ten aanzien van terrassen en uitstallingen, tijdelijke aankondigingborden en spandoeken, en overige objecten op of aan de weg (art. 2:10 lid 3 APV).
De bevoegdheid om nadere regels te stellen voor het gebruik van de weg en de openbare ruimte komt toe aan het college van burgemeester en wethouders.
Terrassen zijn sfeerbepalend als het gaat om de uitstraling van de gemeente. Goed ingerichte terrassen verlevendigen het straatbeeld. Hierdoor dragen ze bij aan de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. Ze zijn dan ook van invloed op de beleving en waardering van de gemeente. Daarnaast leveren ze ook een positieve bijdrage aan de recreatie en het toerisme.
Daar staat tegenover dat terrassen ook hinder kunnen veroorzaken. Een terras kan immers voor geluidsoverlast zorgen, het verkeer hinderen of door de vormgeving de beeldkwaliteit verminderen. Een duidelijke normstelling ten behoeve van de woon –en leefkwaliteit is daarom gewenst.
De belangrijkste doelstellingen van deze nadere regels zijn daarom:
Het plaatsen van een terras is toegestaan indien wordt voldaan aan de onderstaande bepalingen.
Terrassen dienen dagelijks tussen een half uur na sluiting van de horeca-inrichting en 08.00 uur te zijn gesloten voor publiek, te zijn ontruimd en opgeruimd. Uitdrukkelijk geldt dat in ieder concreet geval aanleiding kan bestaan in negatieve zin af te wijken van het hiervoor bepaalde. Gelet op de aard en de omvang van de (woon)omgeving kunnen te allen tijde de openingstijden van het terras worden beperkt indien de (woon)omgeving overlast blijkt te ervaren van het terras of indien de openbare orde op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door het terras.
Bij een terras dient een minimale afstand van 0,5 meter te zijn vrij gehouden ten opzichte van bomen en beplantingen en een ongehinderde doorgang voor voetgangers van minimaal 1.2 meter te zijn gewaarborgd. Eveneens moet een vrije doorgang voor hulpdiensten (brandweer, ambulance en politie) beschikbaar zijn van minimaal 3,5 meter. Brandkranen moeten altijd vrij toegankelijk zijn voor de brandweer.
Indien de rechthebbende horeca-exploitant geen gebruik wil maken van de uitbreidingsmogelijkheid ten behoeve van het seizoensterras zoals aangegeven op bijgevoegde tekening is uitzondering op punt 9 en 10 mogelijk. Een schriftelijke toestemming van de rechthebbende horeca-exploitant en het bevoegde bestuursorgaan is dan benodigd. Een terras kan dan ook op een naastgelegen locatie geplaatst worden.
Het plaatsen van terrasschermen, parasols, vlonders en overige zaken is in principe toegestaan, indien deze voldoen aan onderstaande eisen;
Terrasmeubilair, parasols, vlonders en overige zaken op tijdelijke seizoenterrassen moeten wegneembaar en/of verplaatsbaar zijn. Terras-/windschermen zijn wegneembaar en/of verplaatsbaar met een maximale hoogte van 1,80 meter, met een bovenzijde bestaand uit helder en ongekleurd glas. Het gesloten gedeelte aan de onderzijde van de schermen mag maximaal 80 cm. hoog zijn;
Indien een terras niet meer gebruikt wordt, tijdens de periode 1 oktober tot 1 maart, dient het terrasmeubilair, terrasschermen, parasols, vlonders en overige zaken verwijderd te zijn. Terrasschermen die tegen de gevel staan mogen blijven staan;
Naast de standaard inrichting bestaande uit tafels, stoelen, terrasschermen en parasols zijn op het terras uitsluitend bij incidentele gelegenheden zoals evenementen aanvullend meubilair toegestaan zoals een TV, bar, ijsmachine, barbecue of tappunten. Hiervoor moet toestemming zijn verleend door het bevoegde bestuursorgaan.
Een terras bevindt zich in principe op eigen terrein. Indien het terras op gemeentegrond wordt geplaatst, mag dit slechts gebeuren binnen de door de gemeente Asten gemarkeerde afmetingen zoals vastgelegd in de huurovereenkomst en/of verleende horeca –en exploitatievergunning. De vergunninghouder draagt er zorg voor en is er verantwoordelijk voor dat het terras niet buiten de begrenzing wordt uitgebreid.
Voor het plaatsen van terrassen gelden deze Nadere regels. Daarnaast wordt voor de ingebruikneming van gemeentegrond een huurovereenkomst gesloten. De huurprijs wordt bepaald conform de Regeling privaatrechtelijke vergoedingen Asten.
Het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van de bepalingen van deze nadere regels, indien toepassing van de nadere regels tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Besluiten gebaseerd op de Beleidsregel voor terrassen, opgenomen in het Beleidsplan horeca, sport -en recreatie inrichtingen gemeente Asten, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze Nadere regels gelden als besluiten genomen krachtens deze Nadere regels. Vigerende tijdelijke seizoenterrassen kunnen worden gehandhaafd.
Deze Nadere regels kunnen worden aangehaald als:
Eerste wijziging van de Nadere regels terrassen gemeente Asten 2014.