Organisatie | Bergen (NH) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Bergen (NH) 2014 |
Citeertitel | Nadere regels BRP gemeente Bergen (NH) 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Verordening BRP gemeente Bergen (NH) 2014, art. 1 en art. 2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-07-2014 | 06-01-2014 | nieuwe regeling | 01-07-2014 Gemeentekrant, 2 juli 2014 | Onbekend |
Het college van de gemeente Bergen (NH);
gelezen het voorstel van de afdeling Burgers en Bedrijven d.d. 7 mei 2014;
gelet op het bepaalde in de artikel 1, lid 3 en artikel 2, lid 3 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Bergen (NH) 2014;
vast te stellen de Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Bergen (NH) 2014.
Artikel 1. Verstrekkingen aan organen van de gemeente
De volgende organisatieonderdelen van de gemeente Bergen (NH) hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en tot de landelijke basisregistratie personen (GBA-V) voor zover zij daartoe geautoriseerd zijn op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de landelijke basisregistratie personen blijkt uit het autorisatiebesluit van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
·Medewerkers Informatiecentrum ·Senior medewerker Publieksdiensten | ||
Het college kan nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken over een beperkte inzage in de basisregistratie personen die nodig is voor de uitvoering van hun publieksrechtelijke taak.
Binnengemeentelijke organisatieonderdelen zijn verplicht om bij de uitvoering van hun taken de basisregistratie personen te gebruiken. Hiervoor zijn de volgende registraties gekoppeld met de basisregistratie personen.
De persoonsgegevens worden vanuit de burgerzakenmodule direct opgeslagen in het datadistributiesysteem (DDS). De onderstaande registraties zijn gekoppeld met het DDS.
Artikel 3. Verstrekkingen aan derden
In onderstaand schema wijst het college categorieën van derden aan die in aanmerking komen voor verstrekking uit de basisregistratie personen. Er mogen uitsluitend gegevens worden verstrekt van inwoners en overleden inwoners aan derden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente. Ook als verstrekking in het belang is van een inwoner van de gemeente, dan kan dat worden aangemerkt als een gemeentelijk belang. Het is aan het college om vast te stellen in welke gevallen de verstrekking, van inwoners en overleden inwoners, in het belang van de gemeente is.
Als een inwoner om geheimhouding of verstrekkingsbeperking (als bedoeld in artikel 3.21 van de Wet BRP) heeft verzocht voor derden mogen deze gegevens nooit worden verstrekt.
Aldus vastgesteld in de vergadering van
het college van Bergen op 1 juli 2014
de secretaris, de burgemeester,
Toelichting Nadere regels BRP 2014
De BRP is er voor de Nederlandse overheid. Verstrekkingen aan andere verzoekers (derden) worden zonodig expliciet mogelijk gemaakt door de Wet BRP. De aangewezen derden die zijn opgenomen voldoen aan de criteria genoemd in artikel 3.9 van de Wet BRP.
artikel 3 Verstrekkingen aan derden
1.Verstrekkingen aan buitenlandse overheidsinstellingen of buitenlandse rechtspersonen
De verstrekking aan buitenlandse overheidsorganen (ongeacht of dit nationale, regionale of gemeentelijke overheden in het land zelf zijn dan wel ambassades en consulaten van die landen in Nederland) of buitenlandse rechtspersonen is niet expliciet geregeld in de Wet BRP.
Dit betekent dat verstrekking van gegevens uit de BRP aan buitenlandse overheidsinstellingen of buitenlandse rechtspersonen alleen aan de orde is op grond van artikel 3.6 Wet BRP (verstrekking van gegevens is voorgeschreven in Nederlands algemeen verbindend voorschrift) en artikel 3.9 (volgens de gemeentelijke verordening) Wet BRP.
De verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP moet gerechtvaardigd worden door een ‘gemeentelijk (Nederlands) maatschappelijk belang’, zoals benoemd in de Wet BRP, artikel 3.9, lid 2. Dat kan liggen in het feit dat de buitenlandse verzoeker de gegevens nodig heeft voor de uitvoering van een Nederlands algemeen verbindend voorschrift dan wel voor een doel dat, met het oog op een publiek belang, expliciet in de gemeentelijke verordening is voorgeschreven. In het laatste geval kan bijvoorbeeld worden gedacht aan verstrekking van gegevens aan private, niet commerciële instellingen op het terrein van zorg (bijvoorbeeld: ziekenhuizen) of maatschappelijk welzijn in buitenlandse grensgemeenten, waar ook de eigen inwoners gebruik van maken, zodat de wachtlijsten in de Nederlandse instellingen kunnen worden weggewerkt.
Bij een verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP geldt altijd de eis dat deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
Voor een zorgvuldige verstrekking van gegevens vraagt de gemeente vooraf aan de burger om uitdrukkelijk toestemming te verlenen voor dergelijke verstrekkingen.
Als een verzoek niet voldoet aan de kaders die artikel 3.6 of 3.9 van de Wet BRP stelt, moet een verzoek van een buitenlandse instelling (waaronder de ambassade of het consulaat van dat land) worden afgewezen.
2.Verstrekkingen aan overheidsorganen van de Caribische landen en het Caribische deel van Nederland
De Caribische landen zijn: Aruba, Curaçao en Sint-Maarten.
Onder het Caribisch deel van Nederland vallen: Bonaire, Sint-Eustatius en Saba (openbare lichamen BES).
De Wet BRP is geen rijkswet en daarom alleen van toepassing op het Europees deel van Nederland.
De Wet Basisadministraties persoonsgegevens BES is alleen van toepassing op het Caribische deel van Nederland (openbare lichamen BES).
Aruba, Curaçao en Sint-Maarten zijn zelfstandige Caribische landen binnen het Nederlandse Koninkrijk en hebben hun eigen verordeningen.
Ten aanzien van deze landen en gebiedsdelen is het mogelijk om gegevens uit de BRP te verstrekken op grond van:
De gegevensuitwisseling op grond van dit artikel vindt slechts plaats in het kader van de bijhouding van de BRP en de bevolkingsadministraties vande Caribische landen en het Caribische deel van Nederland (PIVA).
Overheidsorganen van de Caribische landen en het Caribisch deel van Nederland zijn aan te merken als derde in de zin van de Wet BRP. Dit maakt verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP mogelijk en zijn opgenomen in de gemeentelijke regelgeving.
3.Crematoria en begraafplaatsen
Er zijn gemeentelijke en niet-gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen.
gemeentelijk: de eigen gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen kunnen we gelijkstellen met overheidsorganen die een orgaan zijn van de gemeente. Voor systematische verstrekking is opname in de gemeentelijke verordening nodig (artikel 3.8 Wet BRP). Gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen van andere gemeenten kunnen we gelijkstellen met buitengemeentelijke overheidsorganen (artikel 3.5 Wet BRP).
Scholen hebben persoonsgegevens nodig voor een juiste registratie in de leerlingenadministratie. Vaak wordt aan de leerling gevraagd om een afschrift uit deBRP in te leveren. Echter is een afschrift uit de BRP vaak niet nodig.