Organisatie | Papendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit met inbegrip van instructie secretaris |
Citeertitel | Organisatiebesluit |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
160 Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-06-2014 | nieuwe regeling | 27-05-2014 PN 18 juni 2014 | 2014 / 1201406 |
27 mei 2014, nummer 1201406/2014
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Papendrecht;
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;
gelet op artikel 26 van de Financiële Verordening gemeente Papendrecht, zoals vastgesteld door de raad van Papendrecht op 6 november 2004, nummer 2003/9392;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
middelenbeheer: het middelenbeheer omvat de voorbereiding en de uitvoering van het personeelsbeleid, het financiële beleid, het organisatiebeleid, het informatiebeleid, het automatiseringsbeleid, het communicatie- en juridisch beleid, het investeringsbeleid in bedrijfsmiddelen, het huisvestingsbeleid van het gemeentelijk apparaat, alsmede het afleggen van verantwoording over het gevoerde beheer.
HOOFDSTUK 2 INRICHTING EN TAAKTOEWIJZING VAN DE AMBTELIJKE ORGANISATIE
Artikel 3 De ambtelijke organisatie
De ambtelijke organisatie bestaat uit de volgende afdelingen:
Bestuur en Organisatie, met als taakvelden: strategische bestuursadvisering en ondersteuning, communicatie, juridische zaken, openbare orde, veiligheid en rampenbestrijding, kabinet & protocol, financiën & control, HRM, facilitaire middelenbeleid, informatiebeleid, bestuurs- en managementsecretariaat.
Artikel 5 Verhouding secretaris / algemeen directeur tot de bestuursorganen
1.De bepalingen in dit artikel gelden tevens als instructie voor de secretaris / algemeen directeur als bedoeld in artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet.
Het managementteam bestaat uit de secretaris / algemeen directeur, de concerncontroller en de afdelingshoofden. Het managementteam heeft ten doel een ambtelijke organisatie te realiseren en in stand te houden, die in termen van management, beleid, beheer en uitvoering in staat is door de bestuursorganen vastgestelde doelen te behalen.
Afdelingsoverstijgende zaken, integrale aanpak, integratie van beleid en afstemming van beleid en uitvoering worden binnen het managamentoverleg besproken, voor zover deze niet in de organisatie zelf kunnen worden opgepakt. Afdelingsoverstijgende projecten worden bewaakt door een lid van het managementteam, dat de voorwaarden creëert waaronder projectleiders hun werk kunnen doen en bevordert dat regelmatig wordt gerapporteerd aan het managementteam en het college over de voortgang en de resultaten.
De concerncontroller draagt zorg voor het opzetten en in stand houden van de administratieve organisatie en het planning en control systeem van de gemeente. Hij legt de administratieve organisatie en het planning en control systeem vast in beschrijvingen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, alsmede in procedures, werkafspraken en tijdsplanningen.
HOOFDSTUK 3 VASTE OVERLEGVORMEN BINNEN DE AMBTELIJKE ORGANISATIE
Het managementteam vergadert een maal per week onder leiding van de secretaris / algemeen directeur. De agenda voor de vergadering wordt opgesteld door de voorzitter. Van het overleg wordt een verslag gemaakt dat aan het college beschikbaar wordt gesteld. De leden van het managementteam bevorderen dat de betreffende medewerkers aanwezig zijn bij voor hun relevante bespreekpunten.
Het managementteam functioneert als een laag in de organisatie waarbinnen het organisatiebrede af- stemmingsoverleg plaatsvindt ten behoeve van het functioneren van de organisatie. Noodzakelijke en wenselijke beslissingen worden in het managementteam genomen in de vorm van voorstellen of adviezen aan het college.
Artikel 14 Planning en control
Elk afdelingshoofd maakt voorafgaande aan een nieuw kalenderjaar een afdelingsplan waarin hij de planning van de werkzaamheden opneemt, afgezet tegen de beschikbare middelen. Bij afdelingsoverstijgende zaken wordt tevoren afstemming gepleegd met collega-afdelingshoofden. De afdelingsplannen worden vastgesteld door de algemeen directeur / secretaris en wat de prioritering betreft doorgesproken met de betreffende portefeuillehouder.
Artikel 15 Mandatering van bevoegdheden door het college
Voor de uitoefening van een of meer van zijn bevoegdheden verleent het college mandaten en volmachten aan de secretaris, de concerncontroller en de afdelingshoofden. Bij de verlening van mandaten wordt onderscheid gemaakt tussen afdoenings-, vertegenwoordigings- en ondertekeningsmandaten. Indien in een verleend mandaat het verlenen van ondermandaten niet is uitgesloten is de functionaris aan wie het desbetreffende mandaat is verleend, bevoegd tot het verlenen van ondermandaten.