Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rijswijk

Procedureregeling grote projecten gemeente Rijswijk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRijswijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProcedureregeling grote projecten gemeente Rijswijk
CiteertitelProcedureregeling Grote Projecten Rijswijk
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet art. 60, 155, 169 en 180

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-06-2008nieuwe regeling

10-06-2008

Groot Rijswijk, 19-06-2008.

08-042

Tekst van de regeling

Intitulé

De gemeenteraad van Rijswijk, bijeen in openbare vergadering op 10 juni 2008; gelezen het voorstel van de raad d.d. 3 juni 2008, no. 08-042; BESLUIT vast te stellen de volgende regeling:

 

 

Procedureregeling Grote Projecten Rijswijk (-1.733.4)

 

Artikel 1. Aanwijzing groot project

1.De raad kan – gehoord het college van burgemeester en wethouders - besluiten een

activiteit aan te wijzen tot groot project, indien hij van mening is dat zijn

kaderstellende en controlerende taak vereist dat meer toegesneden informatie

noodzakelijk is.

  • 2.

    Deze aanwijzing vindt plaats op grond van een of meer van de volgende overwegingen:

    • a.

      er is sprake van een niet routinematige, grootschalige en in de tijd begrensde activiteit;

    • b.

      het project is politiek zeer relevant;

    • c.

      er is sprake van aanmerkelijke risico’s;

    • d.

      er zijn substantiële financiële gevolgen aan verbonden;

    • e.

      er is sprake van een in organisatorisch opzicht complex besturings- en

      uitvoeringsproces.

Artikel 2. Startdocument

1.Het college zendt binnen vier weken na een besluit ingevolge artikel 1, 1e lid, van deze

regeling aan de raad een startdocument betreffende het project waarin tenminste de

volgende elementen worden besproken:

  • a.

    de probleemanalyse die aan het project ten grondslag ligt;

  • b.

    de specifiek, meetbaar, realistisch en tijdgebonden geformuleerde doelstelling(en) van

    het project;

  • c.

    een weergave van de geldende beleidskaders en de beleidsruimte;

  • d.

    een schets van de diverse beleidsalternatieven; de verwachte maatschappelijke of

    bestuurlijke consequenties van de alternatieven; financiële consequenties van de

    alternatieven; de motivering waarom wordt gekozen voor het voorgestelde project en

    waarom de alternatieven zijn afgevallen;

  • e.

    de rol van de gemeente bij dit project; betrokkenheid van andere publieke of private

    partijen;

  • f.

    een globale kostenraming, de wijze van financiering, de inpassing van de

    exploitatielasten in de begroting;

  • g.

    een risicoanalyse en de maatregelen die zijn genomen om de risico’s te beheersen;

  • h.

    de voorziene planning van de te nemen beslissingen en de rol van de raad daarin;

  • i.

    de hoofdlijnen van de organisatie van het project alsmede de aansturing en de

    beheersing daarvan;

  • j.

    een communicatieparagraaf.

    • 2.

      De raad kan desgewenst aanvullende eisen stellen aan de te verstrekken informatie.

Artikel 3. Voortgangsrapportages

In de tenminste eenmaal per halfjaar uit te brengen voortgangsrapportage is de door het

college aan de raad te verstrekken informatie – indien en voorzover van toepassing -

gericht op:

  • a.

    de voortgang en de resultaten van de doelstellingen ten opzichte van de startnotitie;

  • b.

    de politieke keuzevraagstukken, mede gelet op wat er leeft in de samenleving, inclusief de

rol van de gemeenteraad daarin;

  • c.

    de eventuele wijzigingen in de reikwijdte van het project;

  • d.

    de ontwikkeling van de planning van het project;

  • e.

    de ontwikkeling van de financiën van het project (waaronder dreigende

kostenoverschrijdingen en het opvangen daarvan);

f.de ontwikkelingen met betrekking tot de aan het project verbonden risico’s, zowel eerder

genoemde als nieuwe risico’s;

  • g.

    de wijze waarop het project wordt aangestuurd en beheerst;

  • h.

    de voorgenomen acties;

  • i.

    alle door de raad daarnaast gevraagde informatie;

  • j.

    alle overige informatie betreffende het project waarvan redelijkerwijs kan worden

verondersteld dat deze informatie noodzakelijk is voor de uitoefening van de

controlerende taak van de raad.

Artikel 4. Eindevaluatie

Het college zendt ter afronding van het project een evaluatienotitie aan de raad. Daarin wordt tenminste aandacht besteed aan de volgende elementen:

a.informatie over de vraag in welke mate de oorspronkelijke doelstellingen van het project

zijn verwezenlijkt;

  • b.

    informatie over de kosten van het project;

  • c.

    informatie over de wijze waarop de risico’s zijn onderkend en beheerst;

  • d.

    informatie over de wijze waarop het project is aangestuurd en beheerst;

  • e.

    informatie over de vraag hoe de samenwerking tussen college en raad is verlopen en hoe

de informatievoorziening heeft gefunctioneerd.

Artikel 5. Slotbepaling

Deze regeling wordt aangehaald als “Procedureregeling grote projecten gemeente Rijswijk”.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Rijswijk in zijn openbare vergadering van 10 juni 2008