Organisatie | Loon op Zand |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Wegsleepverordening gemeente Loon op Zand 2012 |
Citeertitel | Wegsleepverordening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-05-2012 | Onbekend | 19-04-2012 Onbekend | Onbekend |
Artikel 2 Aanwijzen van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten.
Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente aangewezen, voor zover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.
Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren van voertuigen.
De kosten van het overbrengen van een voertuig naar de bewaarplaats worden jaarlijks door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld.
De door in het artikel 3, eerste lid, genoemd bedrijf in rekening te brengen kosten aan overtreder van artikel 2, bedragen voor 2012:
Voorrijkosten (loze rit) € 56,15 incl. BTW. Indien de toezichthouder de wegsleepactie is gestart, het wegsleepbedrijf is opgeroepen maar de bezitter/bestuurder van het voertuig zijn voertuig verplaatst voordat tot daadwerkelijke overbrenging is overgegaan. Deze kosten komen ten laste van de overtreder en dienen aan bewaarder, vermeld onder artikel 3, lid 1 voldaan te worden;
Niet opgehaalde voertuigen, worden na 13 weken verkocht door de berger. Uit de opbrengsten worden de kosten voor berging en bewaring betaald. Een eventueel overschot dat na verkoop van het voertuig resteert komt ten goede aan de eigenaar en indien deze niet te achterhalen is, aan de gemeente Loon op Zand.
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat.
Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 130, vierde lid, artikel 164, zevende lid , artikel 170, eerste lid sub a en b en artikel 174, eerste lid van de wet, zijn de artikelen 1,3 en 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Loon op Zand van 19 april 2012
De raad voornoemd,
voorzitter,
griffier,
Bijlage bij toelichting van de wegsleepverordening
In deze bijdrage worden concrete gevallen aangegeven waarin er sprake kan zijn van een wegsleepwaardige overtreding van de wegenverkeerswetgeving.
A. Veiligheid op de weg en vrijheid van het verkeer
Als gevallen waarin verwijdering, overbrenging en inbewaringstelling van voertuigen in het eerste belang van de veiligheid op de weg en de vrijheid van het verkeer (zie artikel 179, eerste lid, aanhef en onder a en b WVW 1994) noodzakelijk kunnen zijn, kunnen worden genoemd:
a.een voertuig is tot stilstand gebracht op een trottoir, voetpad of fietspad, tenzij het een fiets, bromfiets of invalidenvoertuig betreft ( zie artikel 10 en artikel 5 tot en met 7 RVV1990)
b.een voertuig is tot stilstand gebracht:
d.een voertuig is tot stilstand gebracht in strijd met een bevel of een aanwijzing, gegeven
door een daartoe bevoegd en als zodanig herkenbare ambtenaar of ander persoon; (zie artikel 82 RVV 1990)
Gevaarlijk of hinderlijk gedrag
e.een voertuig is overigens zodanig tot stilstand gebracht op geparkeerd dat gevaar op de
weg wordt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt of kan worden gehinderd. (zie artikel 5 WVW 1994)
Hiervoor zijn diverse wegsleepwaardige overtredingen van de wegenverkeerswetgeving opgenomen, waarbij het motief ligt bij de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer. Zoals reeds in de algemene toelichting is aangegeven, zal van geval tot geval, beoordeeld moeten worden of de geconstateerde parkeerovertreding ook daadwerkelijk wegsleepwaardig is.
In onderdeel a gaat het om overtreding van artikel 190 RVV 1990. Bestuurders van voertuigen, met uitzondering van fietsen, bromfietsen en invalidenvoertuigen (zie artikel 5 tot en met 7 RVV 1990) gebruiken de rijbaan. Zij mogen hun voertuig niet parkeren op een trottoir, voetpad of fietspad.
In onderdeel b gaat het om overtreding van het bepaalde in artikel 23, artikel 43, tweede lid en artikel 81 RVV 1990 en bord E2 van bijlage 1 bij het RVV 1990.
In onderdeel c is er sprake van overtreding van het bepaalde in artikel 24, artikel 25, artikel 38 e.v. en artikel 46 RVV 1990 en bord E1 van bijlage 1 bij het RVV 1990.
In onderdeel d wordt gedoeld op overtreding van artikel 82 RVV 1990
In onderdeel e gaat het om overtreding van het bepaalde in artikel 5 WVW 1994.
Op grond van deze bepaling is het verboden zich zodanig op te gedragen dat er gevaar op de weg wordt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt of kan worden gehinderd. De inhoud van deze bepaling is zo ruim dat omgewenst gedrag op de weg, i.c. ongewenst parkeren, dat niet reeds in onderdeel a tot en met d is geregeld, doorgaans onder deze bepaling kan worden gebracht.
B Vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen
Verwijdering, overbrengen en inbewaringstelling van voertuigen in het belang van het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen (zie artikel 170, eerste lid, aanhef en onder c WVW 1994 en artikel Besluit wegslepen van voertuigen) kunnen noodzakelijk zijn in het geval dat een voertuig geparkeerd is:
middel van een gele doorgetrokken streep als bedoeld in artikel 23, lid 1 onder g RVV 1990 wordt aangegeven dat er ter plaatse een verbod stil te staan geldt
van de aangegeven dagen of uren), tenzij de bestuurder van het voertuig bezig is met laden en lossen van goederen;
g.op een parkeerplaats, nader aangeduid door bord E8 van die bijlage voorzover het
voertuig niet behoort tot de toegelaten categorie of groep voertuigen;
h.op een parkeerplaats, nader aangeduid door bord E9 van die bijlage, met uitzondering
van plaatsen – tevens aangeduid met de tekst “ Gemeentelijke Verordening”- die door het college zijn aangewezen als parkeerplaatsen waar tegen betaling van parkeerbelasting, bedoeld als in artikel 1, onderdeel a van de Verordening parkeerplaatsen en vergunningen mag worden geparkeerd;
i.op een parkeerplaats, nader aangeduid door bord E9 van die bijlage en bestemd voor
vergunninghouders, tenzij het parkeren gebeurt met het voertuig waarvoor een parkeervergunning is afgegeven
Hiervoor zijn diverse wegsleepwaardige overtredingen van de wegenverkeerswetgeving opgenomen, waarbij het motief niet zozeer ligt bij de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer, maar wel bij het vrijhouden van wegen en weggedeelten. In de oude wettelijke regeling werd een specifiek voorbeeld van een locatie genoemd waar voertuigen mochten worden weggesleept wanneer hier door onbevoegden werd geparkeerd, namelijk de invalidenparkeerplaats. In de praktijk bleken er aanzienlijk meer locaties denkbaar te zijn waar het wegslepen van voertuigen noodzakelijk werd geacht zonder dat er direct sprake was van verkeersonveiligheid of belemmering van de doorstroming van het verkeer. In artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen is concreet aangegeven op welke soorten wegen en weggedeelten voertuigen mogen worden weggesleept in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten. Deze soorten wegen en weggedeelten zijn eerder onder a tot en met k nader aangeduid.
In deze bepaling is een aantal begrippen omschreven dat diverse malen in deze verordening terugkomt. De omschrijving van deze begrippen spreekt voor zich. Veelal wordt verwezen naar definities uit bestaande wetgeving.
Het begrip “ voertuig”, zoals in artikel 1 onder al RVV 1990 is omschreven, is ruim. Hieronder vallen niet alleen motorvoertuigen, maar ook fietsen en bromfietsen, invalidenvoertuigen, trams en wagens.
Al deze voertuigen vallen derhalve onder de werking van deze wegsleepverordening. Ook in de APV zijn bepalingen opgenomen over de verwijdering van fietsen en bromfietsen van de openbare weg. Deze bepalingen zijn aanvullend op wat de wegenverkeerswetgeving beoogt te regelen. In artikel 2:51 en 2:52 van de APV 2011spelen namelijk andere belangen een rol, zoals de openbare orde en veiligheid, het uiterlijk aanzien en de openbare gezondheid.
Het begrip “motorrijtuig” is apart omschreven omdat artikel 5 van de wegsleepverordening alleen betrekking heeft op dit soort voertuigen.
Artikel 2 Aanwijzen van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten.
Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid onder c van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente aangewezen voor zover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.
Zoals hiervoor in het algemene deel van de toelichting is gememoreerd, is de bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen in de weg zelf geregeld. Voor het wegslepen van voertuigen in het belang van de veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer hoeven geen wegen en weggedeelten te worden aangewezen. Van deze bevoegdheid kan op alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente gebruik worden gemaakt.
Voor het wegslepen van voertuigen in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten kunnen op grond van artikel 170, eerste lid, aanhef en onder c, en artikel 173, tweede lid, aanhef en onder c WVW 1994 bij gemeentelijke verordening wegen en weggedeelten worden aangewezen. In artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen is nader aangegeven om welke soorten wegen en weggedeelten het kan gaan, zoals onder andere invalide parkeerplaatsen, taxistandplaatsen, laad- en loshavens, parkeerplaatsen voor vergunninghouders, voetgangersgebieden en dergelijke.
Het is aan de gemeenteraad om in deze wegsleepverordening de wegen en weggedeelten aan te wijzen waar het college van deze bevoegdheid gebruik kan maken. In de tekst van de verordening zijn alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente aangewezen. Er kan niet tot slepen worden over gegaan voor het niet betalen op een betaalde parkeerplaats.
Voor de volledigheid wordt nog eens opgemerkt dat een parkeerovertreding, zoals in deze bepaling bedoeld, op zich niet zonder meer voldoende is om over te gaan tot het wegslepen en in bewaring stellen van een voertuig. Per geval zal tevens moeten worden beoordeeld of de specifieke parkeerovertreding het wegslepen en in bewaring stellen van het desbetreffende voertuig ook rechtvaardigt. Indien bijvoorbeeld een voertuig midden in de nacht op een laad- en loshaven wordt geparkeerd terwijl alle winkels en bedrijven dicht zijn, zal het normaal gesproken niet weggesleept mogen worden. Het voertuig zal doorgaans pas mogen worden weggesleept wanneer de winkels en bedrijven weer opengaan of enige tijd daarvoor.
Op grond van artikel 3 van het Besluit wegslepen van voertuigen dient over de in de gemeente gelegen wegen en weggedeelten die bij een ander dan de gemeente in beheer zijn, overleg met de desbetreffende beheerders plaats te vinden over de toepassing van de verordening.
Artikel 3 Plaats bewaring voertuigen en openingstijden
De inhoud van de bepaling spreekt voor zich. Vanwege de redactie van artikel 173, tweede lid WVW 1994 moet(en) de plaats(en) van bewaring van voertuigen door de gemeenteraad worden aangewezen. Delegatie aan het college is niet mogelijk.
In onvoorziene omstandigheden is het denkbaar dat de burgemeester op grond van haar bijzondere bevoegdheden ter handhaving van de openbare orde tijdelijk ook andere terreinen aanwijst als plaats van bewaring en voertuigen. De openingstijden kunnen wel nader voor het college worden vastgesteld omdat ze niet expliciet genoemd zijn in artikel 173 WVW 1994.
Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren van voertuigen.
In artikel 13 tot en met 15 van het Besluit wegslepen van voertuigen is geregeld welke soorten van kosten verbonden zijn aan het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, in rekening kunnen worden gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om personele en materiële kosten die direct verband houden met het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, maar ook om kosten die verbonden zijn aan bekendmaking van beschikkingen, verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van voertuigen, inclusief de taxatie van deze voertuigen, renteverlies, W.A.-verzekering en dergelijke.
In de wegsleepverordening hoeven deze kostencomponenten niet allemaal inzichtelijk te worden gemaakt. Volstaan kan worden met een uitsplitsing van de kosten die verbonden zijn aan het wegslepen van voertuigen enerzijds en de bewaring van deze voertuigen anderzijds.
In het tweede lid van deze bepaling, waarin de kosten van bewaring van voertuigen worden geregeld, wordt het begrip etmaal gebruikt. Het etmaal, zoals hier bedoeld, begint op het moment van bewaring nemen van een voertuig en eindigt 24 uur later.
De tarieven worden jaarlijks aangepast op basis van CBS prijsindexering en opnieuw door het college vastgesteld.
In het eerste lid van artikel 5:30 Awb wordt bepaald dat het voertuig waarop bestuursdwang is toegepast en dat niet binnen dertien weken kan worden teruggegeven, mag worden verkocht, om niet (gratis) in eigendom worden overgedragen of vernietigd. In artikel 170, lid 2 WVW 1994 is in verband hiermee bepaald, dat de omstandigheid dat een voertuig niet is afgehaald, wordt gelijkgesteld met de omstandigheid dat het voertuig niet kan worden teruggegeven.
Zodra de kosten van de toepassing van bestuursdwang en de kosten die geraamd worden voor de verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging, onevenredig hoog worden ten opzichte van de waarde van het voertuig, mag het al binnen dertien weken worden verkocht.
De bepaling uit het derde lid van artikel 5:30 Awb, dat verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging niet binnen twee weken mag plaatsvinden, is ingevolge artikel 170 lid 2 WVW 1994 niet van toepassing.
De eventuele overgebleven opbrengst van de verkoop na de toepassing van de bestuursdwang, kan nog maximaal 3 jaar worden opgevraagd. Daarna vervalt het eventuele batige saldo aan de gemeente.
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat.
Naast de in artikel 170, eerste lid, WVW 1994, bedoelde gevallen zijn in deze wet nog twee gevallen genoemd, waarin het noodzakelijk kan zijn om een voertuig te laten wegslepen en in bewaring te stellen. Achtereenvolgens wordt hier gedoeld op:
-het niet afgeven van zijn rijbewijs, wanneer dit is ingevorderd, omdat iemand zijn motorrijtuig
heeft bestuurd terwijl hij onder invloed was van drogerende stoffen of alcohol en dergelijke (zie artikel 130 en 164 WVW 1994)
-de situatie dat een motorrijtuig niet beschikt over een behoorlijk zichtbare kentekenplaat terwijl
eigenaar of houder van dat motorrijtuig niet direct te achterhalen is. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan voertuigwrakken die geen kenteken meer hebben of aan situaties dat er sprake kan zijn van het knoeien met kentekens in geval van autodiefstal.
Wanneer in dit soort gevallen een voertuig moet worden weggesleept en in bewaring genomen, is er geen sprake van uitoefening van bestuursdwang. Artikel 170, eerste lid WVW 1994, waarin de bestuursdwang bevoegheid is geregeld, is dan ook niet van toepassing verklaard in de genoemde gevallen. In feite gaat het om een vorm van inbeslagname van goederen die ook in het strafrecht voorkomt.
Wel heeft de wetgever voor deze gevallen diverse bepalingen uit hoofdstuk X Bestuursdwang van de WVW 1994 (artikel 170 ev.) van overeenkomstige toepassing verklaard. Het is raadzaam om ook in de wegsleepverordening de artikelen over de bewaarplaats(en) van voertuigen en openingstijden (artikel 3) en de kosten van overbrengen en bewaren van voertuigen (artikel 4) voor deze gevallen van overeenkomstige toepassing te verklaren.
Artikel 6 Toezicht en uitvoering
De basis voor deze bevoegdheid wordt gevonden in hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht. Dit betekent, dat het college indien daar behoefte aan bestaat, toezichthouders kan aanstellen. Ook de politie Midden- en West Brabant is bevoegd tot toezicht en uitvoering.
Intrekking van een oude (reeds bestaande) wegsleepregeling is niet van toepassing omdat een oude wegsleepregeling ontbreekt.