Organisatie | Valkenburg aan de Geul |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut RUD Zuid-Limburg' |
Citeertitel | Treasurystatuut RUD Zuid-Limburg' |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 01-04-2014 | Onbekend | 11-12-2013 Digitaal gemeenteblad gemeenteValkenburg aande Geul | Onbekend |
Artikel 2 Doelstellingenvan de Treasuryfunctie 5
Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer 5
Artikel 5 Kredietrisicobeheer 6
Artikel 6 Intern liquiditeitsbeheer 6
Artikel 8 Saldo en liquiditeitenbeheer 6
4.Financiering RUD Zuid-Limburg 6
5.Administratieve organisatie en interne controle 7
Artikel 11 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle 7
Artikel 12 Verantwoordelijkheden 7
Artikel 13 Bevoegdheden treasuryactiviteiten 8
Het treasurystatuut vormt het kader voor de uitvoering van het treasurybeleid. Het treasurybeleid ondersteunt, als onderdeel van het financieel beleid, de uitvoering van de publieke taken en biedt mede waarborgen voor de financiële continuïteit van de RUD Zuid-Limburg op korte en lange termijn. De treasuryfunctie heeft bij lagere overheden de laatste jaren sterk aan betekenis gewonnen, ondermeer vanwege de inwerkingtreding van de wet financiering decentrale overheden (Wet FIDO) per 1januari 2001, de ontwikkelingen op de Europese geld- en kapitaalmarkt en de introductie van nieuwefinancieringsinstrumenten.
Met de komst van de Wet FIDO zijn voor de gemeentelijke treasuryfunctie duidelijke kaders geboden ten aanzien van risicobeheersing en transparantie. Dat laatste komt onder meer tot uitdrukking in de voorschriften voor een verplicht treasurystatuut. Het treasurystatuut bepaalt de kaders voor de uitvoering van het treasurybeleid en maakt een objectieve en transparante verantwoording achteraf mogelijk.
De specifieke beleidsvoornemens respectievelijk de uitvoering van het beleid op het gebied van treasury worden besproken in de treasuryparagraaf van de productbegroting en de jaarstukken.
Bij de inrichting van het treasuryproces zorgen de vier elementen sturing, uitvoering, verantwoording en toezicht houden voor duidelijkheid en transparantie. Het treasurystatuut is een nadere uitwerking van de geldende wetgeving.
Bij het opstellen van dit statuut is rekening gehouden met het relevante wettelijke kader in:
Het statuut is voor de RUD ZUID-LIMBURG beperkt gehouden omdat de RUD ZUID-LIMBURG een eenvoudige rol heeft op het geheel van treasury. De dagelijkse financieringsbehoefte bestaat uit:
Voorgaande betekent dat er een langlopende financiering zal zijn en blijven voor
investeringen in de bedrijfsvoering en een korte termijn financiering voor de overbrugging
van bevoorschotting versus uitvoering.
Op langere termijn zal, bij volledige werking van de intracomptabele bedrijfsvoering en
verdergaande digitalisering van verrekeningsmogelijkheden tussen overheden, dé
bevoorschotting worden teruggebracht tot de werkelijke kosten van de productie zoals
vastgelegd in begroting en projecten. Hierdoor zal de noodzaak van korte termijn financiering
tot een minimum worden gereduceerd.
Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer
Het beheersen en vermijden van risico's staat in het treasurybeleid voorop. ln dit verband is het risicomanagement gericht op het inzichtelijk maken van toekomstige risico's en deze te beheersen, te verminderen en te spreiden. De treasuryfunctie zal nadrukkelijk geen bankachtige activiteiten ontplooien, met het oogpunt om geld te verdienen.
Met betrekking tot het kredietrisicobeheer geldt het algemene uitgangspunt dat het uitzetten en of beleggen van middelen uit hoofde van treasury uitsluitend plaatsvindt bij het Rijk of andere (Nederlandse) decentrale overheden.
Artikel 6 Intern liquiditeitsbeheer
De RUD Zuid-Limburg beperkt haar interne liquiditeitsrisico's door haar treasuryactiviteiten te baseren op een adequate/actuele liquiditeitsplanning.
Het dagelijks bestuur neemt bij het aantrekken van financieringen de volgende uitgangspunten in acht:
Relatiebeheer omvat het onderhouden van relaties met banken, rijk, provincies en gemeenten die financiële diensten leveren. De treasury van de RUD Zuid-Limburg beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hierbij wordt in acht genomen dat
financiële ondernemingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) in het register van de AFM dienen te staan.
Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 11 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
ln het kader van treasury gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van
administratieve organisatie en interne controle:
. ledere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd;
. De uitvoering en de controle geschieden door afzonderlijke functionarissen;
. De uitvoering en de registratie in de financiële administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen.
. Juistheid, tijdigheid, volledigheid en relevantie van de managementinformatie;
. Rechtmatigheid van de administratie verwerking;
. Borging van voldoende functiescheiding;
. Realisatie van de doelstellingen;
7.De treasurer houdt te allen tijde alle relevante stukken ter beschikking ter verantwoording van zijnwerkzaamheden. De treasurer archiveert alle offertes en de keuzen en overwegingen die tot besluiten in het kader van treasury hebben geleid.
Artikel 12 Verantwoordelijkheden
De (functie)verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de RUD Zuid-Limburg staan in dit artikel benoemd:
Artikel 13 Bevoegdheden treasuryactiviteiten
ln onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering:
Het afsluiten van kredietfaciliteiten en het aantrekken van gelden zoals vastgelegd in de treasuryparagraaf |
* Altijd handtekeningen vereist van twee verschillende functionarissen uit de kolom bevoegd functionaris en autorisatie.
Artikel 14 Informatievoorziening
In onderstaande tabel is uiteengezet welke informatie tenminste moet worden verstrekt: