Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Drenthe

Uitvoeringsregeling subsidie hoogwaardige communicatienetwerken Drenthe 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDrenthe
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling subsidie hoogwaardige communicatienetwerken Drenthe 2014
CiteertitelUitvoeringsregeling subsidie hoogwaardige communicatienetwerken Drenthe 2014
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 20-5-2014

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal blad, 2014, 458

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Provinciewet, art. 143
  2. Algemene wet bestuursrecht,

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-05-201402-12-2014nieuwe regeling

20-05-2014

Provinciaal blad, 2014, 458

2014003147

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling subsidie hoogwaardige communicatienetwerken Drenthe 2014

 

 

Inhoud

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a.         een Next Generation Access (NGA) netwerk: een aansluitnetwerk dat volledig of gedeeltelijk gebruikmaakt van optische elementen en dat breedbandtoegangsdiensten kan leveren met betere kenmerken dan bestaande basisbreedbandnetwerken;

b.         vraagbundeling: het peilen van de vraag naar hoogwaardige breedbandvoorzieningen;

c.         gebiedsanalyse: analyse van stand van zaken in een gebied met betrekking tot de reeds aanwezige communicatienetwerken;

d.         ASV: de Algemene subsidieverordening Drenthe;

e.         subsidiabele kosten: voor de activiteiten noodzakelijke kosten die aantoonbaar rechtstreeks zijn toe te rekenen aan de door de aanvrager te leveren prestatie.

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten

1.                     Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken aan publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen voor voorbereidingsactiviteiten gericht op de aanleg van een NGA-netwerk in de provincie Drenthe. Onder voorbereidingsactiviteiten (in fase 1, statenstuk 2014-612) wordt het volgende verstaan: onderzoek, coördinatie, inhuur van specialistische kennis, organisatie, communicatie; waaronder eventueel het voorbereiden van een vraagbundeling en het overdragen van kennis aan vergelijkbare initiatieven.

2.                     Aan rechtspersonen waarvan het organiseren van vraagbundeling of de aanleg van breedband- en NGA netwerken tot de kernactiviteiten behoort wordt geen subsidie verstrekt.

Artikel 3 Grondslag subsidie

1.         Subsidies tot € 25.000,-- worden op grond van artikel 20, eerste lid, sub a, van de ASV direct vastgesteld in de vorm van een vast bedrag dat door Gedeputeerde Staten wordt vastgesteld op basis van de bij de aanvraag ingediende gegevens.

2.         Indien de subsidieverlening meer bedraagt dan € 25.000,-- dient de aanvrager overeenkomstig artikel 21 van de ASV een aanvraag tot vaststelling in bij Gedeputeerde Staten.

3.         Te verstrekken subsidie bedraagt nooit meer dan € 50.000,--.

Indien de te verstrekken subsidie  minder dan € 5.000,-- zou bedragen, wordt deze geweigerd.

Artikel 4 Aanvraag

1.                     Een aanvraag om subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, bevat tenminste:

a.                     een begroting van de kosten van de activiteiten;

b.                     een financieringsplan van de kosten van de activiteiten;

c.                     een inhoudelijke beschrijving van de activiteiten;

d.                     een projectplan waarin zichtbaar is wanneer en hoe het NGA-netwerk wordt gerealiseerd.

e.                     een verklaring van cofinanciering door de betrokken gemeentelijke overheid;

2.                     Aanvragen om subsidie dienen uiterlijk op 31 december 2015 te zijn ontvangen en worden behandeld op volgorde van ontvangst.

3.                     Wanneer een aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

Indien meerdere aanvragen op dezelfde dag worden ontvangen en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag voor het netwerk met de hoogste meerwaarde als eerste in behandeling genomen. Voor de beoordeling van de hoogste meerwaarde wordt gekeken naar de uitgangssituatie. Hoe lager de kwaliteit van het best beschikbare communicatienetwerk in de huidige situatie, des te hoger de meerwaarde. De gehanteerde volgorde hierbij is (van laag naar hoog): ADSL, VDSL, kabelinternet en glasvezelinternet. Komen er meerdere aanvragen binnen met een gelijke uitgangssituatie, dan scoort de aanvraag met de meeste aansluitingen het hoogst.

Artikel 5 Weigeringsgronden

Subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2 wordt geweigerd indien:

a.                     de activiteiten niet financieel haalbaar zijn;

b.                     in het projectplan niet voldoende aangetoond is dat de activiteiten daadwerkelijk kunnen leiden tot het realiseren van een NGA-netwerk;

c.                     de activiteiten de aanleg van de infrastructuur betreffen.

Artikel 6

Indien subsidiëring een steunelement bevat, zal dit uitsluitend plaatsvinden binnen de kaders van en met inachtneming van alle desbetreffende voorwaarden van de de-minimisverordening 1407/2013 PB EU 2013, L352.

Artikel 7

1.         De subsidieontvanger plaatst het logo of de naam van de provincie op alle publiciteitsuitingen die betrekking hebben op de gesubsidieerde activiteit.

2.         De subsidieontvanger deelt kennis via verbinddrenthe.nl.

3.         Voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2 worden aan de subsidieontvanger voorts de volgende verplichtingen opgelegd:

a.         de activiteiten te starten uiterlijk op 31 december 2016;

b.         de activiteiten af te ronden uiterlijk op 31 december 2017.

Artikel 8

1.                     Indien van toepassing wordt een verzoek tot vaststelling van de subsidie ingediend binnen 13 weken na het tijdstip waarop het project overeenkomstig de beschikking tot subsidieverlening moet zijn voltooid.

2.                     Indien de subsidieontvanger een gemeente of een openbaar lichaam dat is ingesteld op grond van hoofdstuk I, II of IV van de Wet gemeenschappelijke regelingen is, wordt de aanvraag tot vaststelling van de subsidie uiterlijk op 1 augustus van het jaar volgend op het jaar waarin de activiteit is voltooid, ingediend.

3.         Gedeputeerde staten beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling van de subsidie.

Artikel 9

1.                     Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal blad waarin zij is geplaatst.

2.                     Deze regeling vervalt van rechtswege met ingang van 31 december 2017.

3.                     Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling subsidie hoogwaardige communicatienetwerken Drenthe 2014.

Artikelsgewijze toelichting

op de Uitvoeringsregeling subsidie hoogwaardige communicatienetwerken Drenthe 2014

Artikel 1 onder a

De International Telecommunication Union (ITU) van de Verenigde Naties hanteert de volgende definitie.

Een Next Generation Access Network (NGA) is een packet-based netwerk voor het leveren van diensten, waaronder telecommunicatiediensten die in staat zijn om gebruik te maken van meerdere breedband en QoS-enabled transport technologieën waarin service gerelateerde functies onafhankelijk zijn van de onderliggende transport gerelateerde technologieën. Het biedt onbeperkte toegang voor gebruikers tot verschillende dienstverleners. Het ondersteunt algemene mobiliteit, die consistent en alomtegenwoordige dienstverlening zal toestaan aan gebruikers.

NGA wordt gekenmerkt door de volgende fundamentele aspecten.

  • Packet-based overdracht.

  • Scheiding van besturingsfuncties over dragercapaciteiten, bel/sessie en toepassingen/diensten.

  • Ontkoppeling van de dienstverlening van het netwerk en de levering van open interfaces.

  • Ondersteuning voor een breed scala van diensten, toepassingen en mechanismen op basis van service bouwstenen (inclusief real-time/streaming/niet- realtime diensten en multimedia).

  • Breedband mogelijkheden met end-to-end QoS en transparantie.

  • Interworking met legacy netwerken via open interfaces.

  • Veralgemeende mobiliteit.

  • Onbeperkte toegang van gebruikers tot verschillende dienstverleners.

  • Een verscheidenheid van identificatieregelingen die kan worden omgezet in IP-adressen ten behoeve van routing in IP-netwerken.

  • Unified dienst kenmerken voor dezelfde dienst zoals waargenomen door de gebruiker.

  • Geconvergeerde diensten tussen Vast/Mobiel.

  • Onafhankelijkheid van servicegerelateerde functies van onderliggende transport technologieën.

  • Voldoet aan alle wettelijke eisen, bijvoorbeeld met betrekking tot noodcommunicatie en veiligheid/privacy, enz.

In de praktijk gaat het hierbij voornamelijk om glasvezelnetwerken (FttH) en hybride glasvezel-coax netwerken (HFC). Voor hybride glasvezel-coax netwerken (HFC) geldt dat de grote netwerken geen open netwerken zijn en er slechts één aanbieder is.

Artikel 2

De Uitvoeringsregeling hoogwaardige communicatienetwerken Drenthe is gericht op NGA-breedbandnetwerken. Dat zijn aansluitnetwerken die volledig of deels gebruikmaken van optische elementen, waarmee toegangsdiensten geleverd kunnen worden met betere kenmerken dan bestaande basisbreedbandnetwerken. In de provincie Drenthe zijn zeer veel bewonersinitiatieven en/of belangengroepen die het heft in eigen handen willen nemen. Economie, leefbaarheid, veiligheid en zorg zijn de belangrijkste thema's waarvoor zij hoogwaardige, toekomstbestendige en open breedbandnetwerken als essentiële voorwaarde beschouwen. Als overheid kunnen wij aansluiten bij de energie die er in Drenthe zit en het een stap verder brengen.

Bedrijven waarvan het organiseren van vraagbundeling of de aanleg van breedband- en NGA netwerken tot de kernactiviteiten behoort, zijn uitgezonderd van subsidie vanwege de marktverstorende werking die daarvan uitgaat. Hieronder vallen collectieven van burgers, mits zij zich organiseren in een rechtspersoon. Bedrijven waarvan het organiseren van vraagbundelingen voor of de aanleg van breedband- of NGA-netwerken blijkens de statuten of registratie van de Kamer van Koophandel (KVK) niet tot de kernactiviteiten behoort, kunnen ook subsidie aanvragen.

Fase 1: In fase 1 ondersteunen wij breedbandinitiatieven en nodigen wij hen uit actief aan de slag te gaan. Voor de eerste drie onderdelen is de rol voornamelijk het faciliteren en helpen organiseren van bewonersinitiatieven om te komen tot een onderzoek of een goede vraagbundeling in het gebied. Voor deze fase kan aan de hand van een gedragen projectplan en planning de provincie/gemeente financieel bijdragen in de organisatie en vraagbundeling (proceskosten).

Artikel 5 onder b

Een projectplan dient in ieder geval de volgende onderdelen te bevatten.

  • Een gebiedsanalyse.

  • De hoeveelheid te realiseren aansluitpunten.

  • De onderdelen/activiteiten waaruit het project bestaat.

  • De organisatie, waaronder eventuele samenwerkingsverbanden.

  • Een globale kosteninschatting.

  • Een planning.

  • Een communicatieparagraaf.

Artikel 6

Als de aanvrager een onderneming is, dat wil zeggen een eenheid die een economische activiteit uitvoert, is de De-minimisverordening van toepassing. De overheidssteun mag in dat geval maximaal € 200.000,-- bedragen over een periode van drie belastingjaren. Om te kunnen bepalen of de overheidssteun dit bedrag niet te boven gaat, dient deze aanvrager bij het subsidieverzoek een ingevulde de-minimisverklaring te voegen.