Organisatie | Gennep |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Oranjethuissituatie in de Gemeente Gennep |
Citeertitel | Beleidsregels Oranjethuissituatie |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, afdeling 4.1.1 titel 4.3
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-06-2014 | nieuwe regeling | 03-06-2014 Gemeenteblad nr. 33459 | 2014/1809 |
Be leidsregels Oranjethuissituatie
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gennep:
het bepaalde in afdeling 4.1.1 en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht, het bepaalde in de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep,
dat het gelet op de belangen van een uniforme, snelle en duidelijke afdoening van de aanvragen voor evenementen tijdens EK en WK gewenst is beleidsregels vast te stellen;
Vast te stellen de volgende “Beleidsregels Oranjethuissituatie in de Gemeente Gennep”.
Aanvragen in het kader van het EK of WK worden op basis van risico-inschatting benaderd als een lokaal klein- of grootschalig initiatief:
Bij iedere aanvraag wordt direct door het omgevingsloket afgewogen of multidisciplinair advies nodig is. Afhankelijk van de uitkomst wordt bij een kleinschalig initiatief alleen de politie, danwel bij een grootschalig initiatief de politie, brandweer, GHOR (toetsing aan de hand van het regionaal handboek evenementenbeleid) en bureau openbare orde en veiligheid geconsulteerd.
De afzonderlijke partners wordt vooraf gevraagd om een standaardadvies te geven voor activiteiten in het kader van het EK of WK. Dit standaardadvies is bedoeld om de korte afhandeltermijn op te kunnen vangen. Indien de risico-inschatting groot is, wordt met de betreffende partners alsnog telefonisch contact gezocht voor eventueel aanvullend advies. De partners wordt verzocht om hiervoor een contactpersoon te leveren tijdens de looptermijn van het EK of WK.
Artikel 3 Terreinen in de openbare ruimte
Aanvragen worden alleen gehonoreerd wanneer het aantal te verwachten bezoekers past binnen het aantal beschikbare m² (advies maximaal 2 personen per m²). Uiteraard is de toeloop moeilijk te begrenzen. De organisatie moet bewust worden gemaakt van het risico op extra toeloop van mensen en krijgt daarbij op basis van de risico-inschatting het advies (en/of de verplichting) om beveiligingspersoneel in te zetten. De brandweer toetst en controleert het aantal bezoekers aan de hand van de locatie.
Tijdens het EK en WK heeft de politie extra capaciteit beschikbaar voor het gebied Limburg-Noord om de openbare orde te kunnen handhaven. Bij de constatering van vergunningsplichtige evenementen zonder vergunning zal dan ook direct handhavend worden opgetreden wanneer de openbare orde niet kan worden gegarandeerd.