Organisatie | Zandvoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsplan algemene begraafplaats Zandvoort 2014-2018 |
Citeertitel | Uitvoeringsplan algemene begraafplaats Zandvoort 2014-2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | wonen en leefomgeving |
Geen
Visie algemene begraafplaats Zandvoort 2014-2017
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-05-2014 | Nieuw uitvoeringsbeleid | 27-05-2014 | zaaknummer Z2011-002024, registratienummer 2013/06.000730 |
Het uitvoeringsplan begraafplaats 2014-2018 is het plan van de Gemeente Zandvoort waarin omschreven staat welke beleidsuitgangspunten zij noodzakelijk acht om de visie die zij heeft op de algemene begraafplaats Zandvoort te verwezenlijken.
De begraafplaats is in 1918 in gebruik genomen, na sluiting van een oude begraafplaats in de kern van het dorp. Deze oude begraafplaats is in 1957 geruimd. De stoffelijke resten die overbleven bij deze ruiming zijn op de Algemene begraafplaats aan de Tollensstraat in een verzamelgraf begraven. Ook zijn enkele graven verplaatst naar deze begraafplaats. Het betreft graven waarvan het grafrecht nog doorliep. Bij het bouwrijp maken van de bouwlocatie Louis Davids Carree kwamen ook nog stoffelijke resten van de oude begraafplaats aan de oppervlakte. Deze restanten zijn toen ook herbegraven op de begraafplaats aan de Tollensstraat. Er zijn op dit moment nog veel oude graven met gedenktekens, die dateren uit de begin periode. Zij vertellen de historie van Zandvoort.
De begraafplaats bestaat uit 2 delen, welke goed te onderscheiden zijn door het grote verschil van de inrichting. Het nieuwe deel is vanaf 1974 in gebruik. Het oude deel is in de jaren daarna gesloten. De capaciteit van de uitbreiding was destijds gebaseerd op een definitieve sluiting van het oudere deel. Jaren later is deze sluiting echter opgeheven en is het oude deel opnieuw in gebruik genomen. Sindsdien is er een grote overcapaciteit aan graven op de begraafplaats.
De begraafplaats heeft een apart deel waar Rooms katholieken worden begraven. Daarnaast is er een deel van het terrein geschikt gemaakt voor het begraven van huisdieren.
Op de begraafplaats staat een gebouw waarin een mortuarium en aula is gevestigd. Het mortuarium wordt beheert door de stichting Onderlinge Hulpbetoon, de aula door de gemeente. Stichting Onderlinge Hulpbetoon heeft aangegeven dat zij zeker mee willen participeren in het beheer en onderhoud van de begraafplaats, mits de begraafplaats in eigendom blijft bij de gemeente.
In 2010 is een deel van het beschikbare terrein afgestaan voor het bouwperceel van de brandweerkazerne. Desondanks is er nog een grote overcapaciteit beschikbaar ten opzichte van het benodigd aantal graven voor de komende jaren.
De Wet op de lijkbezorging (WIb) is de Nederlandse wet uit 2010 die regelt wat er met een lijk moet gebeuren. (na door te zijn geboren of na te zijn overleden) In het besluit op de lijkbezorging staan enkele voorschriften ter uitvoering van de WIb.
De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is de Nederlandse wet uit 2001 die regelt op welke manier er met persoonsgegevens moet worden omgegaan. Gegevens van overleden personen vallen niet onder de definitie van persoonsgegevens en vallen dus buiten het bereik van de Wbp. Gegevens van de rechthebbende en/belanghebbende vallen wel onder de reikwijdte van deze wet
In de beheersverordeningen “begraafplaats” en “dierenbegraafplaats” is vastgelegd hoe de Gemeente Zandvoort omgaat met het beheer van de begraafplaats in het algemeen.
In de verordeningen “begraafplaatsrechten algemene begraafplaats” en “begraafplaatsrechten dierenbegraafplaats” wordt uiteengezet wat de kosten voor het begraven in Zandvoort zijn. Deze verordeningen worden, jaarlijks aangepast en vastgesteld.
De ruimtelijke ontwikkeling van de Gemeente Zandvoort voor de komende 15 jaar wordt geschetst in de structuurvisie 2025, getiteld “Zandvoort, een Parel aan zee+”. In hetzelfde document wordt de toekomstvisie 2040 beschreven. De structuurvisie is vastgesteld door de gemeenteraad op 26 januari 2010. Deze structuurvisie is de basis voor het beleid en de projecten die de komende jaren op het gebied van wonen, werkgelegenheid, voorzieningen, groen en milieu worden ontwikkeld. In de structuurvisie is alleen de huidige begraafplaats benoemd als algemene begraafplaats.
De visie “Algemene begraafplaats Zandvoort 2014-2017” is het plan van de Gemeente Zandvoort waarin omschreven staat welke ideeën/doelen zij heeft op de algemene begraafplaats binnen haar gemeentegrenzen. De visie is vastgesteld door de gemeenteraad op 16 april 2013.
De capaciteit van de begraafplaats is afgestemd op de behoefte van de eigen bevolking door het bieden van ruimte voor en een diversiteit in bestemmingen tot begraven en asbestemmingen.
De begraafplaats biedt de mogelijkheid tot een rustige rouwverwerking door middel van gepaste voorzieningen en regelgeving.
De begraafplaats heeft een ruime, duurzaam groene basis, met inrichtingselementen van duurzame materialen met een natuurlijke uitstraling.
Alle permanente grafbedekkingen zijn beplantingen en/of monumenten die met een minimum aan onderhoud gedurende het grafrechttermijn stand houden, binnen de vigerende regelgeving voor de afmetingen voor grafbedekkingen vallen en niet aanstootgevend zijn.
De medewerkers van de begraafplaats zijn voor wat betreft dienstverlening en informatieverstrekking aan de gebruikers bereikbaar, nauwkeurig en klantvriendelijk.
De op de begraafplaats aanwezige graven en monumenten met een cultuurhistorische waarde blijven behouden.
De exploitatie van de begraafplaats is kostendekkend door de tarieven in balans te houden met de (verwachte) uitgaven.
De beheerkwaliteit van de begraafplaats is bepaald op niveau B volgens de CROW methode*. Niveau B staat voor ‘voldoende’ (functioneel).
De begraafplaats blijft voorlopig in eigen beheer van de gemeente, waarbij actief naar samenwerkingmogelijkheden wordt gezocht dan wel het beheer uit te besteden, mits dit langjarig tot een efficiëntere aanpak leidt.