Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Boxmeer

Verordening behandeling bezwaarschriften overeenkomstig artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht gemeente Boxmeer 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBoxmeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening behandeling bezwaarschriften overeenkomstig artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht gemeente Boxmeer 2014
CiteertitelVerordening behandeling bezwaarschriften overeenkomstig artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht gemeente Boxmeer 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Artikel 7:5 Awb
  2. http://www.wetten.nl

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-06-201414-10-2015Nieuwe regeling

03-06-2014

Boxmeers Weekblad

O-BOC/2014/1854

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening behandeling bezwaarschriften overeenkomstig artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht gemeente Boxmeer 2014

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    Wet: de algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    Ambtelijk horen: horen van belanghebbenden als bedoeld in artikel 7:5 Algemene wet bestuursrecht en adviseren omtrent een beslissing op bezwaar door de bezwaarbehandelaar;

  • d.

    Bezwaarbehandelaar: door het college aangewezen personen die bevoegd zijn tot het ambtelijk horen/adviseren.

Artikel 2. Inleidende bepaling ambtelijk horen

a.Het ambtelijk horen heeft uitsluitend betrekking op bezwaarschriften die zich richten tegen besluiten binnen het sociale domein (afkomstig van Sociale Zaken).

Artikel 3. Samenstelling/wijze van het ambtelijk horen

  • 1.

    Het ambtelijk horen vindt plaats door twee vooraf door het college aangewezen bezwaarbehandelaren dan wel door diens aangewezen vervang(st)ers die niet bij het primaire besluit betrokken zijn geweest dan wel anderszins kennis hebben genoten van het in het geding zijnde besluit.

  • 2.

    Het ambtelijk horen vindt plaats overeenkomstig een door het college vastgestelde interne gedragscode.

Artikel 4. Bemiddeling

De bezwaarbehandelaar onderzoekt tijdens het horen tevens of de zaak in der minne kan worden geschikt alvorens er een advies aan het college wordt voorgedragen.

Artikel 5. Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor detoepassing van deze verordening uitgeoefend door de bezwaarbehandelaar:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

  • c.

    artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de bezwaarbehandelaar.

Artikel 6. Vooronderzoek

  • 1.

    De bezwaarbehandelaar draagt er zorg voor dat al het noodzakelijke wordt gedaan om de behandeling van het bezwaarschrift genoegzaam voor te bereiden.

  • 2.

    De bezwaarmaker is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 3.

    De bezwaarmaker kan uit eigen beweging bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 7. Hoorzitting

  • 1.

    De bezwaarbehandelaar bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld zich door de te laten horen.

  • 2.

    De bezwaarbehandelaar beslist over de toepassing van artikel 7:3 en 7:17 van de Awb.

  • 3.

    Indien de bezwaarbehandelaar op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet de bezwaarbehandelaar daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 8. Uitnodiging zitting

1.De bezwaarbehandelaar nodigt de belanghebbenden binnen 5 werkdagen na ontvangst van het bezwaarschrift voor de zitting telefonisch (voor zover mogelijk bevestigd via de e-mail) uit.

Artikel 9. Niet-deelneming aan de behandeling

De bezwaarbehandelaren nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschriftindien daarbij de onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 10. Openbaarheid zitting

Het ambtelijk horen is niet openbaar.

Artikel 11. Nader onderzoek

Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, naderonderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de bezwaarbehandelaar dit uit eigen beweging houden.

Artikel 12. Advies

  • 1.

    De bezwaarbehandelaar beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    Het advies omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 3.

    Het advies wordt door de bezwaarbehandelaren ondertekend.

Artikel 13. Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    De bezwaarbehandelaar zendt het advies tegelijkertijd aan het betrokken bestuursorgaan en de belanghebbenden.

     

  • 2.

    De verzending, bedoeld in het eerste lid, vindt dermate spoedig plaats, dat hetverwerend orgaan redelijkerwijs op het bezwaar kan beslissen binnen de termijn,bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb.

     

  • 3.

    Indien de bezwaarbehandelaar niet in staat is om te voldoen aan het bepaalde in het eerste lid, doet zij hiervan mededeling aan het verwerend orgaan binnen de termijn, bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb en verzoekt het orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

     

  • 4.

    Het verwerend orgaan zendt een afschrift van het besluit, bedoeld in artikel 7:10,tweede, derde of vierde lid, van de Awb, aan de behandelend ambtenaar.

Artikel 14. Jaarverslag

De bezwaarbehandelaar brengt jaarlijks vóór 1 juli aan het bestuursorgaan van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

Artikel 15. Aanvullend

Deze verordening geldt naast de verordening behandeling bezwaarschriften Boxmeer 2013.

Artikel 16. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking ervan.

Artikel 17. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften overeenkomstig artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht gemeente Boxmeer 2014.

 

Aldus besloten in haar vergadering van 3 juni 2014,

Burgemeester en wethouders van Boxmeer,

de secretaris-directeur, de burgemeester,

drs. ir. H.P.M. van de Loo K.W.T. van Soest