Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling werving en selectie Gemeente Westland |
Citeertitel | Regeling werving en selectie Gemeente Westland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling werving en selectie Gemeente Westland, zoals vastgesteld op 20 februari 2007.
Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2014 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 20-05-2014 PO&O-Toppings, 16-06-2014 | 14-0147461 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling;
de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1 en de werknemer met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan, als bedoeld in artikel 2:5 van de CAR;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente;
het geheel van werkzaamheden aan de ambtenaar opgedragen door of namens het college;
hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 3:1, tweede lid, onder a, van de CAR;
de specifieke eisen die voor een juiste functievervulling van belang zijn;
functie tijd eenheden, waarmee de omvang van een functie wordt aangeduid;
een functie die voor vervulling beschikbaar is;
de leidinggevende die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de sollicitatieprocedure;
degene die aan de vacaturehouder kenbaar maakt in aanmerking te willen komen voor een vacature;
de ambtenaar van de gemeente die solliciteert naar de functie;
een sollicitant die geen ambtenaar is van de gemeente;
-Re-integratiekandidaat: een zieke en arbeidsongeschikte ambtenaar waarvan is vastgesteld dat terugkeer in de huidige functie niet mogelijk is.;
een ambtenaar die op grond van het Sociaal Statuut gemeente Westland niet is geplaatst in een passende of geschikte functie en die als bovenformatieve al dan niet is belast met tijdelijke werkzaamheden;
een ambtenaar die op grond van artikel 4:3 lid 3 van het Sociaal Statuut gemeente Westland is geplaatst in een geschikte functie en die na afloop van de herplaatsingsstatus gedurende 3 jaar de gelegenheid krijgt te solliciteren naar een passende functie;
een ambtenaar waarvan binnen een termijn van 2 jaar de functie komt te vervallen of die als functievolger de status van een herplaatsingskandidaat kan opheffen;
het college of de gemandateerde zoals aangegeven in de Mandaatregeling College en Burgemeester Westland.
De vacaturehouder meldt de vacature bij de consulent van het team POO&C en stelt de vacature open met inachtneming van artikel 4
Een voorrangskandidaat, heeft voorrang bij het vervullen van vacatures boven een andere interne sollicitant. Binnen de te onderscheiden voorrangskandidaten heeft een re-integratiekandidaat voorrang boven een herplaatsingskandidaat en een mobiliteitskandidaat. Van de te onderscheiden herplaatsingskandidaten gaat een kandidaat die niet is geplaatst in een passende of geschikte functie boven een kandidaat die is geplaatst in een geschikte functie. De mobiliteitskandidaat komt als de laatste voorrangscategorie aan bod.
Bij gelijke geschiktheid krijgt de interne sollicitant de voorkeur boven de externe sollicitant.
De vacaturehouder voert met de geselecteerde sollicitant een arbeidsvoorwaardengesprek, in aanwezigheid van een consulent van het team POO&C.
Een psychologisch onderzoek/assessment kan deel uit maken van de selectieprocedure, indien dit in de advertentietekst is opgenomen, danwel de instemming heeft van de sollicitant.
De vacaturehouder kan met toestemming van de sollicitant referenties over de sollicitant inwinnen.
Indien aan de functie bijzondere eisen op het punt van medische geschiktheid zijn gesteld, wordt een aanstelling niet verleend, wanneer uit een geneeskundig onderzoek blijkt dat tegen aanstelling van de geselecteerde sollicitant uit medisch oogpunt bezwaren bestaan.
Indien een interne sollicitant met een vaste aanstelling op vrijwillige basis een tijdelijke functie tot een periode van 6 maanden aanvaardt, geldt een terugkeergarantie naar de eigen functie. Vanaf 6 maanden vervalt deze garantie en wordt deze ambtenaar na afloop van de tijdelijke functie herplaatsingskandidaat.
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van Westland in hun vergadering van 20 mei 2014 (nummer 7.5.1).
Burgemeester en wethouders van Westland
De gemeentesecretaris, de burgemeester,
M.van Beek J. van der Tak
Een herhaalde werving vindt alleen extern plaats.
Ingeval er mogelijk sprake is van spoed, wordt dat voorgelegd aan de directie. Met dit besluit geeft de directie invulling aan de begrippen dienstbelang en spoedeisendheid.
Van twijfel is bijvoorbeeld sprake als de interne sollicitant in potentie geschikt is, maar niet direct inzetbaar is. Er zou dan voor kunnen worden gekozen om de vacature extern open te stellen om na te gaan of er externe sollicitanten zijn die wel direct inzetbaar zijn. Tot die tijd wordt de interne sollicitant in portefeuille gehouden.
Ingevolge artikel 27, eerste lid, onder e, van de Wet op de ondernemingsraden behoeft onder meer een besluit tot vaststelling, wijziging of intrekking van een regeling op het gebied van aanstellingsbeleid de instemming van de ondernemingsraad.
Om te voorkomen dat iedere wijziging in de verdeling van taken en bevoegdheden met betrekking tot de werving en selectie van medewerkers ter instemming aan de ondernemingsraad moet worden voorgelegd, is ervoor gekozen de verdeling van taken en bevoegdheden volgens onder meer de Mandaatregeling College en Burgemeester Westland over de benoeming van medewerkers niet in de regeling zelf op te nemen, maar in deze toelichting.
Onderstaand overzicht geeft aan wie bevoegd is volgens de Mandaatregeling tot het benoemen van een medewerker op een vacature. Bij dit overzicht wordt uitgegaan van voldoende formatie en budget om de vacature te kunnen vervullen.
Onder verwijzing naar de toelichting op artikel 5, lid 3 letter b zou de vergelijking van de interne sollicitant met de externe kunnen opleveren dat de externe wel direct inzetbaar is. In dat geval is er geen sprake van gelijke geschiktheid en komt de externe sollicitant in aanmerking voor benoeming in de functie.
Ingeval de externe procedure alleen een potentieel geschikte sollicitant oplevert, zal de vergelijking met de interne opleveren dat er in beginsel geen verschil is, waardoor de voorkeur uitgaat naar de interne sollicitant.
Onder zo spoedig mogelijk wordt verstaan dat binnen maximaal 1 week een bericht van ontvangst wordt verzonden. Getracht zal worden om binnen een termijn van 2 en maximaal 3 maanden een sollicitatieprocedure af te ronden. De termijnen waarbinnen bepaalde fasen worden afgerond zijn daarvan afgeleid en worden niet met name genoemd in de regeling.
In voorkomende gevallen kan een assessment worden toegepast. Voor interne kandidaten wordt verwezen naar de werkafspraken gepubliceerd op Joost/Daisy onder “Gebruik assessments “.