Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Provincie Overijssel

Provinciale vaarweg Almelo De Haandrik (km 0,000-km 31,700). Maximumdiepgang en afmetingen vaartuigen.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieProvincie Overijssel
Officiële naam regelingProvinciale vaarweg Almelo De Haandrik (km 0,000-km 31,700). Maximumdiepgang en afmetingen vaartuigen.
CiteertitelProvinciale vaarweg Almelo De Haandrik (km 0,000-km 31,700). Maximumdiepgang en afmetingen vaartuigen.
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 17-2-2009

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal Blad nr. 2009-11

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Scheepvaartverkeerswet,
  2. Binnenvaartpolitiereglement,
  3. Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer,

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-02-2009wijziging artikel(en)

17-02-2009

Provinciaal Blad nr. 2009-11

-
01-07-199524-02-2009nieuwe regeling

03-10-1995

Provinciaal Blad nr. 1995-159

-

Tekst van de regeling

Provinciale vaarweg Almelo de Haandrik

Vaartuigen met de in dit besluit bepaalde maximum afmetingen, hebben na de baggerwerkzaamheden vanaf 2009 geen ontheffing (meer) nodig om het kanaal te mogen bevaren. Voor grotere vaartuigen kan een ontheffing worden aangevraagd. Deze kan worden verleend, al dan niet onder voorwaarden, of geweigerd. Overigens wordt de maximumsnelheid op het kanaal zoals vastgesteld bij besluit van Gedeputeerde Staten van 3 oktober 1995, kenmerk MBE 95/732 (Provinciaal blad nr. 1995-161), niet gewijzigd

Gedeputeerde Staten van Overijssel,

overwegende, dat de provincie Overijssel met ingang van 1 juli 1994 het feitelijk onderhoud en met ingang van 1 juli 1995 het formele beheer van het Kanaal Almelo-De Haandrik van het Rijk heeft overgenomen;

dat het – gelet op de afmetingen en het gebruik van het Kanaal Almelo-De Haandrik – gewenst is om uit een oogpunt van duidelijkheid naar de vaarweggebruiker toe, de maximumlengte en -breedte van vaartuigen op het kanaal nader te regelen;

dat ingevolge artikel 5.5, eerste lid van de Verordening voor de Fysieke Leefomgeving Overijssel, Gedeputeerde Staten voor nader door hen aan te wijzen vaarwegen de maximumdiepgang voor schepen kunnen vaststellen;

dat laatstelijk bij hun besluit van 3 oktober 1995, kenmerk MBE 95/732, Gedeputeerde Staten de maximumafmetingen voor het Kanaal Almelo-De Haandrik hebben vastgesteld op:

  • lengte: 39 meter;

  • breedte: 5,80 meter;

  • diepgang: 2,10 meter voor het gedeelte Almelo-zwaaikom Hardenberg (kmr 25,5) en 1,90 meter voor het gedeelte kmr 25,5-De Haandrik;

dat mede vanwege de uitgevoerde baggerwerkzaamheden op het kanaal, het nu aanvaardbaar wordt geacht om de maximumlengte en -breedte te stellen op respectievelijk 55 meter en 6,60 meter, met dien verstande dat schepen langer dan 39 meter voorzien moeten zijn van actieve kopbesturing;

dat voorts bij bijzonder transport, een duwboot achter verplicht is en bij het ontbreken van een actieve kopbesturing een sleepboot voor verplicht is, indien de totale lengte van het transport meer bedraagt dan 39 meter, waarbij de totale maximumlengte en -breedte niet meer mogen bedragen dan 55 meter respectievelijk 6,60 meter;

gelet op de Scheepvaartverkeerswet, het Binnenvaartpolitiereglement, het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer en de Verordening voor de Fysieke Leefomgeving Overijssel;

besluiten:

  • ten behoeve van de volgende in artikel 3 van de Scheepvaartverkeerswet aangegeven belangen, te weten:

  • het verzekeren van de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer;

  • het in stand houden van scheepvaartwegen en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het voorkomen of beperken van schade door het scheepvaartverkeer aan oevers en waterkeringen, of werken gelegen in of over scheepvaartwegen,

het volgende:

I. het besluit van 3 oktober 1995, kenmerk MBE 95/732, wordt ingetrokken;

II. het is op het op het Kanaal Almelo-De Haandrik en het Overijssels gedeelte van het Coevorder-Vechtkanaal verboden:

  • a

    zonder ontheffing te varen met een vaartuig met een diepgang van meer dan 2,50 meter;

  • b

    zonder ontheffing te varen met een vaartuig langer dan 55 meter of breder dan 6,60 meter, met dien verstande dat schepen langer dan 39 meter voorzien moeten zijn van actieve kopbesturing;

  • c

    bij bijzondere transporten als bedoeld in artikel 1.21, eerste lid, sub a en b van het Binnenvaartpolitiereglement, met een totale lengte van meer dan 39 meter maar minder dan 55 meter en een breedte van maximaal 6,60 meter, te varen zonder een duwboot achter en bij het ontbreken van een actieve kopbesturing een sleepboot voor;

  • d

    dat geladen schepen met een afmeting langer dan 50 meter of breder dan 5,80 meter het kanaal in de vaarweggedeeltes tussen kmr 3,000-6,900; kmr 11,450-15,690 en kmr 19,025-19,700 tegelijk met andere vaartuigen in tegengestelde richting bevaren en andere schepen voorbijlopen, gelet op artikel 6.07, eerste lid en artikel 6.11, onder c van het Binnenvaartpolitiereglement. Dit wordt op de desbetreffende locaties aangegeven met het verkeersbord A4 als vermeld in bijlage 7 van het Binnenvaartpolitiereglement, waarbij op een onderbord is aangegeven: “geladen schepen langer dan 50 meter of breder dan 5,80 meter”;

III. op het Kanaal Almelo-De Haandrik en het Overijssels gedeelte van het Coevorder-Vechtkanaal verlenen geladen schepen langer dan 50 meter lang of breder dan 5,80 meter voorrang aan schepen tot 50 meter lang en niet breder dan 5,80 meter;

IV. dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking;

V. een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan:

  • a

    Korps Landelijke Politiediensten, Dienst Waterpolitie, t.a.v. Unit Rivieren Oost, postbus 867, 3300 AW Dordrecht;

  • b

    Roeivereniging Salland, Passantenhaven ’t Hoge Holt, Kanaaldijk West 2a, 7783 DB Gramsbergen;

  • c

    provincie Drenthe, productgroep Wegen en Kanalen, t.a.v. Willem Paas, postbus 122, 9400 AC Assen;

  • d

    bestuur van het Watersportverbond, regio Noord, postbus 145, 8700 AA Bolsward;

  • e

    bestuur van de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB, Afdeling Watersport, postbus 93200, 2509 BA ’s-Gravenhage;

  • f

    Rijkswaterstaat, adviesdienst Verkeer en Vervoer, Dienst Verkeer en Scheepvaart, postbus 5044, 2600 GA Delft;

  • g

    bestuur van de HISWA-vereniging, postbus 102, 3970 AC Driebergen;

  • h

    Passantenhaven ’t Hoge Holt, Kanaaldijk West 2a, 7783 DB Gramsbergen;

  • i

    Bestuur van de Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer, postbus 23415, 3001 KK Rotterdam.