Organisatie | Heerlen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Rijden in het voetgangersgebied |
Citeertitel | Beleidsregels ontheffingen voor berijden voetgangersgebieden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Beleidsregels voor het verlenen van ontheffingen voor het berijden van het voetgangersgebied in Heerlen Centrum, Heerlerheide en Hoensbroek |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | Nieuwe regeling | 27-05-2014 | OBM-14000029 |
beleidsregel ”RIJDEN IN HET VOETGANGERSGEBIED”
Rijden in het voetgangersgebied
Beleidsregels voor het verlenen van ontheffingen voor het berijden van het voetgangersgebied in Heerlen Centrum, Heerlerheide en Hoensbroek
Er is op dit moment geen éénduidig beleid voor verlening van ontheffingen voor het berijden met motorvoertuigen van de voetgangersgebieden in het centrum van Heerlen, Heerlerheide en Hoensbroek. In de verschillende delen van het “voetgangersgebied” in het centrum van Heerlen worden andere criteria gehanteerd. Voor het voetgangersgebied van Heerlerheide en Hoensbroek is nog geen beleid geformuleerd. Hierdoor komt het voor dat een bewoner/bedrijf in een straat een ontheffing dient te hebben om (in combinatie met een toegangspas) in het voetgangersgebied te mogen rijden, terwijl in een andere straat alleen een toegangspas (zonder ontheffing) wordt afgegeven. Bovendien heeft in de laatste situatie iedereen een toegangspas gekregen, terwijl in de eerste situatie strikt wordt gekeken of voldaan wordt aan de voorwaarde voor het verkrijgen van een ontheffing (en dus ook aan het verkrijgen van een toegangspas).
Nu besloten is om voor de gehele “voetgangersgebied” in het centrum van Heerlen één en hetzelfde regiem in te stellen, is ook het moment gekomen om voor dit gebied overal dezelfde regels te hanteren voor het verkrijgen van een ontheffing (in combinatie met een toegangspas) incl. het voetgangersgebied van Heerlerheide en Hoensbroek.
2 .1 Gemeentelijke regelgeving
De spelregels zijn op dit moment vastgelegd in diverse collegebesluiten (zoals de besluiten 11.20/095 van 4 augustus 1994, 11.20/164 van 7 september 1995, OW/1999/7248 van 13 april 1999, OW/1999/24713 van 16 november 1999 en OW/2000/2988 van 15 februari 2000).
In de huidige situatie wordt in het centrum van Heerlen onderscheidt gemaakt tussen het “voetgangersgebied” (Honigmanstraat, Promenade, Bongerd, Saroleastraat, Oranje Nassaustraat, Van der Maesenstraat en Dautzenbergstraat) en het “uitgaansgebied” (Akerstraat, Pancratiusplein en Pancratiusstraat). Voor beide delen geldt momenteel een verschillende beleid ten aanzien van het verlening van ontheffingen c.q. het afgeven van toegangspasjes. Een ontheffing is nodig om te mogen rijden daar waar dit vanwege de verkeersregels (aangegeven met bebording) niet is toegestaan (voetgangersgebied of gesloten verklaring). Het toegangspasje is slechts een middel om een beweegbare paal te bedienen om deze toegang fysiek mogelijk te maken.
Voor het “uitgaansgebied” geldt dat na de afsluiting eind 2007 van dit gebied aan elke bewoner en bedrijfshouder een toegangspasje is verleend zonder ontheffing.
In het voetgangersgebied gelden de volgende regels voor het verkrijgen van een ontheffing:
Een ontheffing van de venstertijden wordt verleend aan bewoners en bedrijven die beschikken over een eigen dan wel gehuurde parkeerplaats binnen het voetgangersgebied. De eerste vergunning geldt tot 31 december waarna deze (mits nog steeds wordt voldaan aan de voorwaarden) automatisch met één jaar wordt verlengd.;
De afdeling publiekszaken behandelt de aanvragen voor vaste ontheffingen. De afdeling toetst de aanvragen aan de voorwaarden en voert de fysieke handelingen uit die horen bij de verlening van alle ontheffingen: het versturen en verstrekken van de ontheffingen en pasjes én het innen van de leges. De afdeling Beheer en Onderhoud is verantwoordelijk voor de beweegbare palen waarmee het voetgangersgebied is afgesloten. Tot slot valt ook de handhaving van de regels voor het rijden in het voetgangersgebied onder de verantwoordelijkheid afdeling Integrale veiligheid.
2.3 Ontwikkelingenuitbreiding voetgangersgebied
Omdat in het voetgangersgebied diverse regiems worden gehanteerd, was het voor zowel de gebruikers als voor de handhavers onduidelijk waar wat wel en niet mocht. Recentelijk heeft het college van B&W besloten om voor het gehele voetgangers gebied (dus incl. het uitgaansgebied) één regiem te hanteren, zodat deze onduidelijkheid na invoering zal zijn verdwenen.
Voor bewoners en bedrijfshouders in het huidige voetgangersgebied worden andere regels gehanteerd met betrekking tot het verlenen van ontheffingen (en de daarbij behorende toegangspasjes) dan voor bewoners en bedrijfshouders in het huidige uitgaansgebied. Doordat feitelijke beide zones één aaneengesloten zone vormen, is er in de praktijk sprake van rechtsongelijkheid.
Aan de bewoners en bedrijfshouders van het uitgaansgebied is bovendien alleen een pasje verstrekt zonder de bijbehorende ontheffing. Dit betekent, dat deze pashouders onbeperkt toegang hebben tot de voor motorvoertuigen afgesloten weggedeeltes in het centrum van Heerlen, zonder dat voor handhaving duidelijk is (door het ontbreken van de ontheffing) of zij zich hier legaal bevinden.
Door het besluit om voor beide gebieden één en hetzelfde verkeersregiem te laten gelden, is ook het moment gekomen om voor eenieder hetzelfde ontheffingenbeleid te hanteren. Omdat het huidige ontheffingen beleid reeds meer dan 15 jaar geleden is vastgesteld, er is tevens er voor gekozen om het oude beleid tegen het licht te houden en daar waar nodig aan te passen.
Om aan de rechtsongelijkheid een einde te maken dient in het gehele (nieuwe) voetgangersgebied één en het hetzelfde ontheffingenbeleid te worden gehanteerd voor zowel bewoners als bedrijfshouders. Dit beleid dient te zijn afgestemd op de specifieke kenmerken van beide gebieden (groot aandeel horecagelegenheden versus merendeel winkels). Het beleid dient daarbij rekening te houden met de behoefte aan gemotoriseerde bereikbaarheid van het nieuwe voetgangersgebied noodzakelijk voor bedrijfsvoering, voor de leefbaarheid en voor het onderhoud van de openbare ruimte.
Voor wie buiten de venstertijden in het voetgangersgebied moet zijn en niet in aanmerking komt voor een ontheffing kan gebruik maken van de laad- en losplaatsen die direct buiten het voetgangersgebied zijn gelegen, mits diegene voldoet aan de wettelijke omschrijving van laden/lossen. Vanaf de laad- en losplaatsen kunnen goederen met de hand het gebied in gebracht worden.
Hulpdiensten (politie, brandweer, ziekenwagen) hebben permanent toegang tot het voetgangersgebied, door ofwel een elektronisch systeem aan boord van het voertuig dat de paal automatisch laat zakken (Poortopeners), brandweersleutels of door het gebruik van een pasje.
Wil het nieuwe beleid het gewenste effect hebben, dan is een strikte toepassing van de regels een noodzakelijke randvoorwaarde. Dit geldt zowel voor een zorgvuldige toepassing van de verleningscriteria bij het verlenen van een ontheffing, als voor een strenge handhaving op overtreders in het voetgangersgebied.
Handhaving van de regels is essentieel voor een goede werking. Door de eenduidige regelgeving voor het gehele voetgangersgebied is handhaving op overtredingen beter mogelijk. Hoewel het te allen tijde mogelijk blijft om het voetgangersgebied te verlaten, zal een voertuig zonder ontheffing na 12.00 uur in het voetgangersgebied beboet worden. Daarnaast zal de gemeente met name toezien op het bezit van de juiste ontheffing, op het rijden van de kortste route naar en van de bestemming en op het parkeerverbod in het voetgangersgebied. Bij herhaaldelijke overtredingen kan de gemeente de ontheffing intrekken.
5 . De nieuwe regels voor het rijden in het voetgangersgebied
5 .1 Begrenzing voetgangersgebied
De zone in het centrum van Heerlen aangegeven met borden G7 van het RVV 1990 (voetgangersgebied), welke zone ligt binnen het gebied dat wordt begrensd door de Geerstraat, Kruistraat, Coriovallumstraat, Raadhuisplein, Dr. Poelstraat, Putgraaf, Groene Boord, Spoorsingel, Looierstraat en Schakelweg, de zone in het centrum van Heerlerheide aangegeven met borden G7 van het RVV 1990 (voetgangersgebied), welke zone bestaat uit de straten Wannerstraat en Corneliusplein én de zone in Hoensbroek aangegeven met borden G7 van het RVV 1990 (voetgangersgebied) welke bestaat uit de Kouvenderstraat gelegen tussen het Gebrookerplein en de Christiaan Quickstraat en de Mgr. Lebouillestraat (deels).
De venstertijden zijn maandag tot en met zondag van 07.30 tot 12.00 uur. Binnen deze venstertijden mag gemotoriseerd verkeer in het voetgangersgebied rijden. Buiten de venstertijden mag alleen gemotoriseerd verkeer met een ontheffing in het gebied rijden.
5 .3 Voorwaarden vaste ontheffing
Op aanvraag verleent de gemeente vaste ontheffingen aan personen en bedrijven in de volgende categorieën:
De ontheffing is geldig voor de vermelde tijden, voor het rijden vanuit de dichtstbijzijnde toegang tot het voetgangersgebied via de kortste route naar en van de bestemming. Voor bedrijven en bewoners met eigen of gehuurde parkeerplaats is deze bestemming de parkeerplaats.
De drukste winkelstraten dienen te worden gemeden. Niet-bestemmingsverkeer mag de volgende straten daarom alleen oversteken: Saroleastraat en Promenade.
Tussen 7:30 en 12:00 uur is parkeren zonder ontheffing alleen mogelijk in de parkeerplaatsen. Buiten dit tijdsvenster is parkeren in het voetgangersgebied alleen met een ontheffing toegestaan. Ontheffingen zijn zoveel mogelijk gekoppeld aan een kenteken. Per ontheffing zijn maximaal 3 kentekens toegestaan.
Een bewoner of bedrijf zonder eigen parkeerplek (categorie 2 in de lijst) kan maximaal één ontheffing aanvragen.
Personen en bedrijven genoemd onder de categorieën 3 t/m 17 in bovenstaande lijst kunnen één ontheffing aanvragen. Meerdere ontheffingen zijn alleen mogelijk wanneer het kan worden aantonen dat deze noodzakelijk zijn voor de bedrijfsvoering of werkzaamheden.
Een ontheffing voor bewoners en bedrijven is geldig gedurende één kalenderjaar. De ontheffing wordt jaarlijks automatisch verlengd met één jaar, zolang voldaan wordt aan de criteria voor het verkrijgen van de ontheffing.
Bij de verstrekking van het toegangspasje deint een waarborgsom van € 65,- te worden betaald. Indien het pasje vervangen dient te worden als gevolg van diefstal of beschadiging wordt eveneens een waarborgsom van € 65,- in rekening gebracht.
De nieuwe regels voor het rijden in de binnenstad treden in werking per 1 januari 2015. Alle bestaande ontheffingen verliezen per deze datum hun geldigheid. Per 1 januari 2015 moet degene die buiten de venstertijd in het voetgangersgebied rijdt, in het bezit zijn van een nieuwe ontheffing. Ontheffinghouders worden hiervan tijdig op de hoogte gebracht.
De werkwijze bij de uitgifte van ontheffingen verandert vrijwel niet met de invoering van de nieuwe regels. Het aanvragen van vaste en incidentele ontheffingen kan online op de site van de Gemeente Heerlen (www.heerlen.nl) of bij publiekszaken (Stadhuis). De aanvragen en de fysieke uitgifte voor ontheffingen geschied door medewerkers van het bureau Leefomgeving van afdeling Publiekszaken.
Deze nota moet leiden tot minder verkeer in het voetgangersgebied buiten de venstertijden en een éénduidig regime voor alle bewoners en bedrijven in het voetgangersgebied. In hoeverre dit doel bereikt wordt, gaan we niet controleren door verkeerstellingen. Wel zullen we ongeveer een jaar na de invoering van de nieuwe regels, eind 2015 dus, deze evalueren.
Beleidsregels voor het verlenen van ontheffingen voor het berijden van het voetgangersgebied i n Heerlen Centrum , Heerlerheide en Hoensbroek
Beleidsregels voor het verlenen van ontheffingen voor het berijden van het voetgangersgebied i n Heerlen Centrum , Heerlerheide en Hoensbroek
In deze beleidsregels en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
De zone in het centrum van Heerlen aangegeven met borden G7 van het RVV 1990 (voetgangersgebied), welke ligt binnen het gebied dat wordt begrensd door de Geerstraat, Kruistraat, Coriovallumstraat, Raadhuisplein, Dr. Poelstraat, Putgraaf, Groene Boord, Spoorsingel, Looierstraat en Schakelweg, de zone in het centrum van Heerlerheide aangegeven met borden G7 van het RVV 1990 (voetgangersgebied), welke zone bestaat uit de straten Wannerstraat en Corneliusplein én de zone in Hoensbroek aangegeven met borden G7 van het RVV 1990 (voetgangersgebied) welke bestaat uit de Kouvenderstraat gelegen tussen het Gebrookerplein en de Christiaan Quickstraat en de Mgr. Lebouillestraat (deels).
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
Een in de zin van artikel 87 RVV 1990 door het college van burgemeester en wethouders te verlenen ontheffing, krachtens welke het is toegestaan om met een motorvoertuig het voetgangersgebied of een gedeelte daarvan te berijden;
Hetgeen daaronder wordt verstaan in het RVV 1990;
De natuurlijke of rechtspersoon aan wie ontheffing is verleend;
De op dit moment toegepaste en gangbare winkelsluitingstijden in Heerlen, namelijk maandag t/m woensdag en vrijdag 18.00 uur; donderdag 21.00 uur én zaterdag en zondag 17.00 uur;
Het gedurende een aaneengesloten periode doen of laten staan van een motorvoertuig, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uit laten stappen van personen of voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;
Het onmiddellijk, nadat het motorvoertuig dichtbij de bezorgplaats of ophaalplaats tot stilstand is gebracht, bij voortduring in- en uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht (bevoorrading) die bezwaarlijk anders dan per motorvoertuig kunnen worden vervoerd, gedurende de tijd die daarvoor nodig is met een maximum van een half uur.
Degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande, dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens, als houder wordt aangemerkt degene op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van de aanvraag in het register was ingeschreven, dan wel degene die met schriftelijke bewijsstukken kan aantonen dat het motorvoertuig op het moment van de aanvraag nog voor tenminste drie maanden aan hem ter beschikking is gesteld door een instantie die is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken;
Een organisatorisch zelfstandige eenheid die gericht is op de productie of de afzet van goederen of de verlening van diensten;
Degene die volgens de in de gemeentelijke basisadministratie beschikbare persoonsgegevens woonachtig is in het voetgangersgebied;
12.parkeergelegenheid op eigen terrein
Een parkeergelegenheid, gelegen in het voetgangersgebied, die ter beschikking staat aan de aanvrager van de ontheffing krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of een persoonlijk recht;
Een ontheffing voor de periode van maximaal vijf achtereenvolgende werkdagen (of in art. 10 anders aangegeven), voor noodzakelijke ritten die verband houden met verhuis-, installatie-, (ver)bouw-, sloop- en onderhoudswerkzaamheden of kermisactiviteiten of voor evenementen;
Ontheffing met een geldigheidsduur van één kalenderjaar, welke jaarlijks automatisch wordt vermeld mits aan de voorwaarden wordt voldaan;
Tijden gedurende welke het voetgangersgebied toegankelijk is voor gemotoriseerd verkeer, te weten: op maandag tot en met zondag van 07.30 uur tot 12.00 uur.
De periode waarin de verleende ontheffing van toepassing is.
Een (natuur)ramp of niet verwachte gebeurtenis die ernstige schade kan veroorzaken.
Een aanvraag om ontheffing voor het in- en uitrijden van het voetgangersgebied met een motorvoertuig moet schriftelijk bij het college van B&W worden ingediend met gebruikmaking van het door het college van B&W vastgestelde formulier. Dit formulier is online beschikbaar via de site van de Gemeente Heerlen (www.heerlen.nl) of bij publiekszaken (Stadhuis).
* In plaats van een bewijs van eigendom of van het huren van een pand dat is gelegen in het voetgangersgebied aan te leveren, kan de aanvrager de gemeente toestemming verlenen om de GBA en/of de OZB-gegevens te raadplegen.
3.Bij de indiening van een aanvraag om een vaste ontheffing door een bewoner van het voetgangersgebied wordt aan de hand van de gemeentelijke basisadministratie getoetst of de aanvrager staat ingeschreven op een adres dat is gelegen in het voetgangersgebied.
Artikel 3 Onvolledigheid ingediende bescheiden
Indien de aanvraag niet voldoet aan de bij of krachtens artikel 2 gestelde eisen, wordt de aanvrager, binnen twee weken na ontvangst van de aanvraag, door het college in de gelegenheid gesteld deze binnen twee weken nadat hem dit is meegedeeld, aan te vullen of te verbeteren.
Artikel 5 voorschriften verbonden aan de ontheffing
Aan een ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden die strekken tot bescherming van het belang van het verbeteren van de leefbaarheid en bereikbaarheid van de binnenstad, een goede handhaving van de wegenverkeerswetgeving en de daarop gebaseerde besluiten, het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.
Nadat de ontheffing is verleend, ontvangt de ontheffinghouder een toegangspas waarmee de toegang tot het voetgangersgebied wordt verkregen (uitgezonderd zijnde ontheffinghouders welke vallen onder de art 9 lid 14a). Voor de toegangspas conform artikel 9 wordt voor deze pas een borgsom in rekening gebracht.
Artikel 6 Intrekkings- en wijzigingsgronden
Onder misbruik van de ontheffing van de ontheffing wordt in elk geval verstaan:
Het aan een ander dan rechthebbende ter beschikking stellen van een ontheffing of het bijbehorende pasje, waarmee toegang verkregen kan worden tot het afgesloten voetgangersgebied. Ook het openen van de toegang van het voetgangersgebied voor een andere dan de ontheffinghouder, wordt als misbruik aangemerkt.
Artikel 8 Vaste ontheffing voor bewoners, ondernemers of instellingen in het voetgangersgebied
Aan een bewoner, die beschikt over parkeergelegenheid op eigen terrein kan een vaste ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied buiten expeditietijden, om naar de eigen parkeergelegenheid te rijden. Een ontheffing voor bewoners is voor één kalenderjaar geldig en wordt automatisch telkens met een jaar verlengd, zolang de bewoner voldoet aan de criteria voor het verkrijgen van de ontheffing.
Aan een onderneming of instelling die is gevestigd in het voetgangersgebied en beschikt over een parkeergelegenheid op eigen terrein kan een of meerdere vaste ontheffingen worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied buiten expeditietijden om naar de eigen parkeergelegenheid te rijden. De gemeente verstrekt maximaal één ontheffing per parkeerplek in het voetgangersgebied waarover het bedrijf beschikt. Een ontheffing voor een bedrijf is maximaal één kalenderjaar geldig en wordt automatisch telkens met een jaar verlengd, zolang het bedrijf voldoet aan de criteria voor het verkrijgen van de ontheffing.
Indien de bewoner, de onderneming of instelling niet beschikt over parkeergelegenheid op eigen terrein kan, indien noodzakelijk voor het laden en lossen, een ontheffing worden verstrekt voor het rijden, laden en lossen in het voetgangersgebied op maandagavond tot en met woensdagavond en vrijdagavond van 18.00 tot 20.00 uur, op donderdagavond van 21.00 en 23.00 uur en op de zaterdagavond en zondagavond van 17.00 tot 19.00 uur.
Artikel 9 Vaste ontheffingen voor bijzondere situaties
3. a. Aan gemeentelijke handhavers, gebiedsbeheerder, wijkopzichter, servicemedewerkers en storingsdienstmedewerkers voor zover zij een openbare functie uitoefenen, kan een vaste ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied van 00.00 tot 24.00 uur.
de onder a genoemde diensten zijn duidelijk herkenbaar in gemeentelijke voertuigen.
Aan reinigingsdienst en gladheidsbestrijders (RD4 of namens RD4) die verantwoordelijk zijn voor het schoonhouden van de openbare ruimte of voor de bestrijding van de gladheid in het voetgangersgebied van 00.00 – 24.00 uur, ten behoeve het schoonhouden van de openbare ruimte óf het preventief of curatief bestrijden van de gladheid.
6. a. Aan marktkooplui kan een vaste ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied buiten expeditietijden op dinsdagen van 00.00 -24.00 uur en op zaterdagen van 00.00 - 24.00 uur ten behoeve van het onmiddellijk laden en lossen. Een ontheffing voor het parkeren van voertuigen in het voetgangersgebied wordt alleen verleend als aangetoond kan worden dat dit voor de bedrijfsvoering noodzakelijk is.
Aan standplaatshouders kan een ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied buiten expeditietijden van 00.00 -24.00 ten behoeve van het onmiddellijk laden en lossen. Een ontheffing voor het parkeren van voertuigen in het voetgangersgebied wordt alleen verleend als aangetoond kan worden dat dit voor de bedrijfsvoering noodzakelijk is.
Aan erkende schoonmaakbedrijven kan een ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangers gebied ten behoeve van het schoonmaakwerkzaamheden aan of in een pand uitsluitend bereikbaar via het voetgangersgebied. De aanvragen dient aan te tonen welk tijdsvenster voor de bedrijfsvoering noodzakelijk is.
Aan detailhandel in vis- schaal- en weekdieren gevestigd in het voetgangersgebied kan een vaste ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied buiten expeditietijden ten behoeve van transport van bederfelijke waar met mogelijk lange aanvoerlijnen afhankelijk van tijdstip van binnenkomst van schepen. De aanvrager dient aan te tonen welk tijdsvenster voor de bedrijfsvoering noodzakelijk is.
Aan het kerkbestuur van de Pancratiuskerk kunnen maximaal 40 gratis vaste ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied buiten de expeditietijden van 00.00 – 24.00 en het parkeren op het Pancratiusplein ten behoeve van het bijwonen van kerkdienst voor de duur van de periode van één half uur voor aanvang van de kerkdienst tot één uur na afloop van deze kerkdienst.
Artikel 10 Tijdelijke ontheffing
1 Aan kermisexploitanten kan een incidentele ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied van 00.00 tot 24.00 uur ten behoeve van het opbouwen, afbreken, onderhouden en bevoorraden van kermisattracties voor de duur van maximaal 10 dagen.
Aan organisatoren van evenementen in het voetgangersgebied kan een incidentele ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied van 00.00 tot 24.00 uur ten behoeve van het opbouwen, afbreken, onderhouden en bevoorraden van het evenement en het schoonmaken van de openbare ruimte na afloop van het evenement voor de duur die nodig is voor de opbouw, het houden van en afbreken van het evenement.
4.2. Een incidentele ontheffing zoals bedoeld onder punt 4.1 is maximaal vijf aaneengesloten dagen geldig. Aan bouw- en installatiebedrijven kan een incidentele ontheffing van langere geldigheidsduur worden verstrekt. Het bouw- of installatiebedrijf dient de noodzaak hiervan dan aan te tonen.
Artikel 11 Parkeren in het voetgangersgebied
Het college van B&W kan een ontheffing als bedoeld in de artikelen 9 tot en met 10 van deze beleidsregels uitbreiden met een ontheffing voor het parkeren in het voetgangersgebied, indien aanvrager aantoont dat:
a.de nabijheid van het motorvoertuig noodzakelijk is voor de uitvoering van de werkzaamheden;
b.in redelijkheid niet kan worden verlangd dat de in het motorvoertuig aanwezige gereedschappen en/of materialen worden uitgeladen.