Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Adviesraad Sociaal Domein Almere |
Citeertitel | Verordening Adviesraad Sociaal Domein Almere |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-05-2014 | 28-05-2014 | nieuwe regeling | 13-02-2014 Gemeenteblad Almere, nr. 62, 16-05-2014 | RV-07/2013 |
De Adviesraad heeft tot taak het college en de gemeenteraad gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving, beleid, plannen en de uitvoering daarvan op het terrein van het Sociaal Domein, te weten de huidige Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wet maatschappelijke ondersteuning nieuw (2015), de Wet werk en bijstand, de Participatiewet, de Jeugdwet, de Woningwet en de Huisvestingswet.
De leden van de Adviesraad en de voorzitter worden benoemd, na een transparante sollicitatieprocedure, door het college op voordracht van het Breed Overleg +, zijnde een participatieorgaan dat bestaat uit vertegenwoordigers van doelgroepen, belangen- en cliëntenorganisaties in Almere actief op het terrein van het Sociaal Domein.
De leden van de Adviesraad dienen (ervarings-)deskundig te zijn op het terrein van het Sociaal Domein en ingezetene te zijn van de gemeente Almere. Leden van de Adviesraad mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, het college of werkzaam zijn bij de gemeente Almere dan wel een instelling die actief is op het terrein van het Sociaal Domein.
Artikel 4. Openbaarheid vergaderingen
De vergaderingen van de Adviesraad worden in het openbaar gehouden. De deuren worden gesloten wanneer tenminste vier van de aanwezige leden daarom verzoeken of de voorzitter het nodig oordeelt. De Adviesraad besluit vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.
Artikel 5. Samenwerking Adviesraad en gemeentebestuur
De betrokken portefeuillehouder(s) voeren in het kader van de burger- en cliëntparticipatie minimaal twee keer per jaar overleg met de Adviesraad over zaken die betrekking hebben op het sociale domein. Zowel de Adviesraad als de betrokken portefeuillehouder(s) kunnen onderwerpen agenderen. Betrokken (beleids-)medewerkers van de gemeente Almere kunnen bij het overleg aanwezig zijn.
Het college draagt er zorg voor dat de Adviesraad beschikt over middelen die noodzakelijk zijn om de taken als vastgelegd in deze verordening te kunnen uitvoeren. Deze middelen betreffen in elk geval:
Artikel 7. Reglement Adviesraad Sociaal Domein Almere
De Adviesraad regelt binnen de kaders van deze Verordening zijn eigen werkwijze en de samenwerking met het Breed Overleg+ en kan daartoe een reglement vaststellen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad, gehouden op 13 februari 2014
de raadsgriffier, de voorzitter,
J.D. Pruim A. Jorritsma-Lebbink
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders d.d. 7 januari 2014
burgemeester en wethouders van Almere,
de secretaris, de burgemeester,
A.J. Grootoonk A. Jorritsma - Lebbink