Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bladel

Doelstelling en kaders mantelzorgbeleid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bladel
Officiële naam regelingDoelstelling en kaders mantelzorgbeleid
CiteertitelDoelstelling en kaders mantelzorgbeleid
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum inwerkingtreding bij benadering

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-07-201022-08-2016nieuwe regeling

23-04-2009

De Lantaarn, 17-07-2010

R2009.024

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Bladel;

gelezen de startnotitie mantelzorgondersteuning;

besluit:

de volgende kaders vast te stellen voor het opstellen van het mantelzorgbeleid:

Doelstelling en kaders mantelzorgbeleid

  • 1. De doelstelling van het mantelzorgbeleid: Het realiseren van een adequaat en vraaggericht ondersteuningsaanbod, afgestemd op de behoeften van mantelzorgers met als doel overbelasting bij mantelzorgers te voorkomen in samenwerking met lokale en regionale partners.

  • 2. Invulling van de basisfuncties voor mantelzorgondersteuning op het niveau van de gemeente Bladel en/of de Kempen;

    • a.

      Informatie: bv. themabijeenkomst, website, mantelzorgkrant/-nieuwsbrief

    • b.

      Advies en begeleiding: bv. mantelzorgconsulent, bemiddeling en begeleiding/coaching

    • c.

      Emotionele steun: bv. groepsbijeenkomsten, lotgenotencontact, individueel gesprek

    • d.

      Educatie: bv. cursussen, trainingen, voorlichtingsbijeenkomsten

    • e.

      Praktische hulp: bv. bij invullen aanvraagformulieren

    • f.

      Respijtzorg: bv. ontspanningsactiviteiten, bemiddeling respijtzorg, bemiddeling/aanvraag respijtzorg buitenshuis

    • g.

      Financiële tegemoetkoming: bv. belangen vertegenwoordigen t.a.v. wwb en andere regelingen

    • h.

      Materiële hulp: bv. hulp bij aanvraag van hulpmiddelen

  • 3. Behouden en versterken van netwerken in de Kempen (zowel formeel als informeel);

  • 4. Bestaande infrastructuur behouden en waar mogelijk versterken en faciliteren;

  • 5. Investeren in zowel preventieve als curatieve aanpak, waarbij uitgegaan wordt van het leveren van maatwerk;

  • 6. Jonge mantelzorgers en werkende mantelzorgers (combinatie arbeid en zorg) zijn specifieke doelgroepen;

  • 7. Aandacht en waardering voor de positie van de mantelzorger, ook bij professionele zorginstanties;

  • 8. Uitvoering van beleid in samenwerking met steunpunt Mantelzorg, werkgroep Mantelzorg de Kempen en lokale partners;

  • 9. Aandacht voor lokale en vrijwillige initiatieven van mantelzorgondersteuning naast het professionele aanbod;

  • 10. Ruimte om in te spelen op actuele ontwikkelingen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 23 april 2009.

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,