Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Limburg

Nadere subsidieregels Jeugdzorg "Kamers met kansen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLimburg
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingNadere subsidieregels Jeugdzorg "Kamers met kansen
CiteertitelNadere subsidieregels Jeugdzorg "Kamers met kansen
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpcultuur, jeugdzorg, sociaal-economische zaken , subsidies, zorg en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening 2012 Provincie Limburg

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-05-201401-01-2015nieuwe regeling

20-05-2014

Provinciaal Blad, 2014, 45

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere subsidieregels Jeugdzorg "Kamers met kansen

NADERE SUBSIDIEREGELS JEUGDZORG ‘KAMERS MET KANSEN’

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1

    Project: een in tijd afgebakend samenhangend geheel van activiteiten.

  • 2

    Jeugdzorg: de hulp die nodig is voor een kind of jongere, om uit te groeien tot een gezonde en evenwichtige volwassene, indien deze hulp nodig is. Soms is ook hulp voor het hele gezin aan de orde.

  • 3

    Jongeren: jeugdigen afkomstig uit de Jeugdzorg in de leeftijd van 18 tot 23 jaar.

  • 4

    Jeugdzorg professional: professional werkzaam binnen de jeugdzorginstelling of welzijnsinstelling.

  • 5

    Zorgplan: een plan waarin een beschrijving en het doel van de behandeling en de algemene gegevens van een jongere in beschreven staan (ook wel behandelplan genaamd).

Artikel 2 Doelstelling/doel van de regeling

Met deze regeling wordt beoogd een bijdrage te leveren aan het realiseren van adequate woonvoorzieningen, met ondersteunende begeleiding op verschillende leefgebieden zoals onderwijs, werk en inkomen, sociale contacten en/of omgaan met geld, voor jongeren die zich in een achterstandspositie bevinden en het risico lopen op maatschappelijke uitval.

Artikel 3 Aanvrager

Voor een subsidie komen in aanmerking:

  • 1.

    Limburgse gemeenten;

  • 2.

    Jeugdzorginstellingen; en/of

  • 3.

    Welzijnsinstellingen.

HOOFDSTUK 2 VOORWAARDEN/CRITERIA

Artikel 4 Algemene subsidiecriteria

Om voor een subsidie in aanmerking te komen, gelden de volgende algemene criteria:

  • 1.

    Binnen deze regeling is eenmaal subsidie mogelijk per aanvrager en/of per project.

  • 2.

    Een jongere komt eenmaal voor subsidie in aanmerking binnen deze regeling.

  • 3.

    De looptijd van een project of activiteit bedraagt maximaal 2 jaar.

  • 4.

    Het betreft een samenwerking van 1 of meerdere partijen: naast de bijdrage van de Provincie Limburg dienen Limburgse gemeenten en/of jeugdzorginstellingen en/of welzijnsinstellingen een (financiële) bijdrage te leveren aan het project, eventueel aangevuld met (woning)coöperaties.

Artikel 5 Specifieke subsidiecriteria

Naast de in artikel 4 genoemde algemene criteria wordt een aanvraag om een subsidie ook getoetst aan de volgende specifieke beoordelingscriteria:

  • 1.

    Het door de jeugdzorg professional en de jongere gezamenlijk opgezet zorgplan dient te zijn voorzien van een positief advies van de jeugdzorg professional om gebruik te maken van deze regeling.

  • 2.

    Het project heeft betrekking op jongeren:

    • a.

      In de leeftijd van 18 tot 23 jaar; en

    • b.

      Afkomstig uit de Jeugdzorg.

  • 3.

    Het project dient een bijdrage te leveren aan:

    • a.

      Het bieden van persoonsgerichte, samenhangende vervolgbegeleiding waarbij jongeren leren zelfstandig maatschappelijk keuzes te maken en voor zichzelf te zorgen. Jongeren blijven maatschappelijk gezien binnen boord; en/of

    • b.

      Het creëren van voldoende huisvestingsmogelijkheden waar jongeren met ambulante woonbegeleiding, zelfstandig kunnen wonen.

Artikel 6 Afwijzingsgronden

In aanvulling op artikel 15 van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg, wordt een subsidieaanvraag afgewezen indien:

  • a

    Niet wordt voldaan aan (één van) de algemene criteria in artikel 4 en/of specifieke criteria in artikel 5.

  • b

    De Provincie Limburg dezelfde activiteit/project al op een andere wijze subsidieert of financiert.

  • c

    De subsidieaanvraag betrekking heeft op activiteiten die gericht zijn op de continuïteit van een onderneming/instelling.

  • d

    De subsidieaanvraag is ontvangen buiten de periode (en specifieke termijnen) zoals vermeld in artikel 11.

HOOFDSTUK 3 FINANCIËLE ASPECTEN

Artikel 7 Subsidieplafond en verdeling

  • 1

    Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond van deze nadere subsidieregels voor de looptijd van de regeling vast.

  • 2

    De wijze van verdeling van het subsidieplafond kunt u raadplegen op www.limburg.nl/subsidies.

Artikel 8 Subsidiebedrag

  • 1

    Het toe te kennen subsidiebedrag bedraagt maximaal € 3.500,00 per jongere.

  • 2

    Per aanvrager kan voor maximaal 10 jongeren subsidie worden verstrekt.

Artikel 9 Subsidiabele kosten

Alle door de jeugdzorg professional vastgestelde kosten met betrekking tot begeleiding en huisvesting zijn subsidiabel.

HOOFDSTUK 4 AANVRAAGPROCEDURE

Artikel 10 Indienen aanvraag

  • 1

    Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met gebruikmaking van het standaard aanvraagformulier dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies > actuele subsidieregelingen.

  • 2

    De aanvraag dient een volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend standaard

Artikel 11 Termijn voor indienen aanvraag

De subsidieaanvraag kan worden ingediend vanaf de inwerkingtreding van deze regeling tot en met 31 december 2014.

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 12 Hardheidsclausule

  • 1

    In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslissen Gedeputeerde Staten.

  • 2

    Indien toepassing van het bepaalde in deze regeling, naar het oordeel van Gedeputeerde Staten, tot kennelijke onbillijkheden leidt, dan kunnen Gedeputeerde Staten van enige bepaling afwijken.

Artikel 13 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel

  • 1

    Deze Nadere subsidieregels treden de dag na publicatie in het Provinciaal Blad in werking.

  • 2

    Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2015 met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die voor die datum zijn ingediend en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.

  • 3

    Deze regeling kan worden aangehaald als Nadere subsidieregels Jeugdzorg ‘Kamers met kansen’.

  Gedeputeerde Staten voornoemd, drs. Th.J.F.M. Bovens, voorzitter

mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris

Uitgegeven, 22 mei 2014

De secretaris, mr. A.C.J.M. de Kroon  

De Nadere subsidieregels Jeugdzorg ‘Kamers met kansen’ is een uitwerking van motie 257 Krabbendam-Van Tulder inzake Jeugdzorg voor jongmeerderjarigen. Deze motie is aangenomen tijdens de vergadering van Provinciale Staten van 29 juni 2012. Het College van GS wordt hierin opgeroepen om een voorstel uit te werken voor 18+ jeugdzorg, waarbij voorzien wordt in begeleiding van jongmeerderjarige zorgvragers naar hun definitieve zelfstandigheid.

Een aantal jongeren dat bij meerderjarigheid de jeugdzorg verlaat, heeft toch nog ondersteuning nodig bij haar zelfstandigheid indien zij niet op haar eigen thuismilieu kan terugvallen. Daarom is in het Beleidskader Jeugdzorg Limburg 2013 – 2016 een aantal ambities geformuleerd. Deze ambities zijn nader uitgewerkt in paragraaf 4.4 (nazorg) van het Uitvoeringsprogramma Jeugdzorg Limburg 2013. Een van deze uitwerkingen betreft het tot stand brengen van een subsidieregeling.

Omschrijving Jeugdigen die bij meerderjarigheid de jeugdzorg verlaten en bij aspecten van hun zelfstandigheid nog ondersteuning nodig hebben, dienen die ondersteuning op maat van hun vraag te krijgen. Voor hen dient, wanneer dit aan de orde is, nazorg te worden geboden om risico op uitval, terugval en recidive te voorkomen of in ieder geval te verkleinen. De nazorg is gericht op zelfstandig wonen in een eigen woonvoorziening en op andere leefgebieden zoals onderwijs, werk en inkomen, sociale contacten en/of omgaan met geld.