Organisatie | Borsele |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling tot instandhouding van de publieke rechtspersoon Zeeland Seaports |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling Zeeland Seaports |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
de regeling is mede vastgesteld door het college van Borsele, de raad en het college van de gemeente Vlissingen, de raad en het college van de gemeente Terneuzen alsmede provinciale staten en gedeputeerde staten van de provincie Zeelandn
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | 01-01-2015 | Onbekend | 02-12-2010 Nederlandse Staatscourant van 22-12-2010 | raadstukken 02-12-2010, B8 |
Gemeenschappelijke regeling totinstandhouding van de publiekerechtspersoon Zeeland Seaports
Provinciale Staten van Zeeland en Gedeputeerde Staten van Zeeland, ieder voor zover zij voor de provincie Zeeland bevoegd zijn en de Raden en Colleges van Burgemeester en Wethouders van de Gemeenten Borsele, Terneuzen en Vlissingen, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn;
De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling hebben - de Raden van de deelnemende Gemeenten, alsmede Provinciale Staten van de Provincie Zeeland gehoord besloten tot verzelfstandiging van het Havenschap Zeeland Seaports. Dit zal geschieden door de Onderneming van de gemeenschappelijke regeling in te brengen in de op te richten naamloze vennootschap (NV) Zeeland Seaports.
In deze NV wordt de gehele door de gemeenschappelijke regeling Zeeland Seaports (hierna de GR ZSP) gedreven onderneming ingebracht. De GR ZSP draagt deze NV op de oorspronkelijke taken van de gemeenschappelijke regeling uit te voeren. De NV ZSP zal aldus de door de GR ZSP geëxploiteerde onderneming voortzetten en in dat kader – onder meer – de haven- en (industrie)terreinen en (haven-)infrastructuur in het beheersgebied van de GR ZSP onderhouden, beheren en exploiteren.
De GR ZSP zal, zolang noodzakelijk en opportuun is, blijven bestaan, met name uit
het oogpunt van de in de verzelfstandigingsovereenkomst neergelegde intentie dat de NV op termijn financieel onafhankelijk wordt van de GR ZSP. Dat wil zeggen dat zij bij het aantrekken van financieringen voor geplande investeringen niet langer meer hoeft terug te vallen op de aan haar vanwege GR ZSP verstrekte garanties terzake het
De GR ZSP blijft aldus als entiteit bestaan met een conform het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regeling algemeen bestuur en een dagelijks bestuur, doch met de hiervoor vermelde meer beperkte doelstelling.
In verband met het bovenstaande dient de gemeenschappelijke regeling aangepast te worden
waarbij tevens van de gelegenheid gebruik wordt gemaakt om waar dat nu reeds wenselijk is
de grenzen van het beheersgebied te actualiseren aan de ontwikkelingen sinds 1998.
Gelet op het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet en de Provinciewet;
de gemeenschappelijke regeling te wijzigen, zodat deze als volgt wordt gelezen:
HOOFDSTUK 1 Algemene Bepalingen.
geldgever: iedere (rechts)persoon jegens wie de GR ZSP verplichtingen heeft en/of zal hebben uit hoofde van overeenkomsten van geldlening – waaronder mede begrepen daggeldleningen en kasgeldleningen –, kredietovereenkomsten – waaronder mede begrepen krediet in rekening-courant –, te stellen en/of gestelde garanties en/of borgstellingen en/of hiermee verband houdende contragaranties dan wel uit welke andere hoofde ook.
Waar in deze regeling artikelen van enige wet of andere wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, komen indie artikelen in de plaats van provincie, Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten onderscheidenlijk: het samenwerkingsverband, het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur.
Waar in deze regeling artikelen van enige wet of andere wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, komen indie artikelen in de plaats van gemeente, de raad, burgemeester en wethouders onderscheidenlijk: het samenwerkingsverband, het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur.
Er is een openbaar lichaam, als bedoeld in de Wet, genaamd Zeeland Seaports, gevestigd te Terneuzen.
Belangen, taken en bevoegdheden.
De gemeenschappelijke regeling heeft tot belang en taak de economische ontwikkeling, het beheer, het onderhoud en de exploitatie van havens, wegen, werken, inrichtingen, gebouwen, werktuigen, industrie- en handelsterreinen en wateren binnen de gebieden, aangegeven op de bij deze regeling als Bijlage 1 behorende gewaarmerkte tekening (het Beheersgebied). De gemeenschappelijke regeling zal deze taak opdragen aan en uit laten voeren door de door haar op te richten Naamloze Vennootschap Zeeland Seaports (hierna de NV) en haar Onderneming in deze NV in brengen en voor deze NV, zolang dit naar het oordeel van de GR ZSP nodig is, garant staan tegen door de NV te stellen zekerheden, alsmede overeenkomsten met haar aan te gaan die bijdragen aan de verwezenlijking van de statutaire doelstelling van de NV.
Ter uitvoering van de in lid 1 omschreven taak heeft het bestuur van de publieke rechtspersoon alle bevoegdheden van regeling en bestuur waaronder het opstellen van verordeningen en tot deelname aan het maatschappelijk verkeer ter behartiging van de in dit artikel bedoelde belangen en taken overgedragen gekregen. Op de overtreding van het gestelde in de verordeningen kan straf worden gesteld.
Het bestuur van de publieke rechtspersoon is bevoegd zo nodig de naleving van de wet- en regelgeving, zoals deze onder meer zijn neer gelegd in de Havenverordening van de gemeenschappelijke regeling te verzekeren door de toepassing van bestuursdwang c.q. het opleggen van een last onder dwangsom, een en ander op voet van de Algemene wet bestuursrecht en voorts artikel 122 Provinciewet en artikel 125 Gemeentewet.
De bevoegdheid van de publieke rechtspersoon tot het heffen van belasting en rechten als bedoeld in artikel 229, eerste lid, onder a en b van de Gemeentewet en de artikelen 222c en 223 van de Provinciewet, de rechten waarvan de heffing geschiedt krachtens bijzondere wetten, alsmede de heffing bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer. Deze bevoegdheid blijft bestaan totdat de onderneming van de Gemeenschappelijke regeling bij akte is ingebracht in de Naamloze vennootschap Zeeland Seaports en de betreffende verordeningen zijn ingetrokken.
Het algemeen bestuur wijst als voorzitter aan het lid, dat als zodanig wordt voorgedragen door Provinciale Staten van Zeeland. Het algemeen bestuur wijst als plaatsvervangende voorzitters aan de leden, die als zodanig door de Raden van de Gemeenten Terneuzen, Borsele en Vlissingen worden voorgedragen. Het algemeen bestuur bepaalt de volgorde van optreden van de plaatsvervangende voorzitters.
De benoeming geschiedt zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen dertien weken na installatie van Provinciale Staten respectievelijk de Gemeenteraden. Voor de eerste maal geschiedt de benoeming binnen acht weken na het besluit tot instelling van het samenwerkingsverband. Aftredende leden en plaatsvervangende leden kunnen opnieuw worden benoemd.
Informatie en Verantwoordingsplicht.
Het algemeen bestuur geeft zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen een maand aan Provinciale Staten c.q. de Raden van de deelnemende Gemeenten de door een of meer van hun leden schriftelijk gevraagde inlichtingen waarvan het verstrekken niet in strijd is met het openbaar belang en voor zover in overstemming met artikel 52 lid 1 sub a jo. artikel 16 lid 6 Wgr.
Een lid van het algemeen bestuur is aan Provinciale Staten, respectievelijk de Raad die hem heeft benoemd verantwoording verschuldigd voor het door hem in het algemeen bestuur gevoerde beleid. Het afleggen van verantwoording geschiedt volgens door het betrokken overheidsorgaan nader te stellen regels.
Op de vergaderingen van het algemeen bestuur zijn de artikelen 22 en 23 van de Wet van toepassing met dien verstande dat op grond van artikel 52, lid l d van die Wet bij de toepassing van artikel 22, eerste lid, voor de artikelen 16,17,19,20,22, 26 en 28 tot en met 32 van de Gemeentewet worden gelezen de artikelen 16,17,19, 20,22, 26 en 28 tot en met 32 van de Provinciewet.
Hij vertegenwoordigt het samenwerkingsverband in en buiten rechte. Hij kan deze vertegenwoordiging, onder de goedkeuring van het dagelijks bestuur, overdragen aan een door hem aan te wijzen gemachtigde. Indien de Provincie partij is in een geding waarin het samenwerkingsverband is betrokken, wordt het samenwerkingsverband door een ander door het dagelijks bestuur aan te wijzen lid vertegenwoordigd. Dit geldt mutatis mutandis ook voor de plaatsvervangend voorzitter indien de Gemeente waarvoor hij is afgevaardigd partij is in het geding.
Artikel 15 De begroting van de gemeenschappelijke regeling.
Provinciale Staten en de Raden van de deelnemers kunnen, binnen acht weken na ontvangst, omtrent de ontwerp-begroting het dagelijks bestuur van hun gevoelen doen blijken. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin dit gevoelen is vervat bij de ontwerp-begroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
HOOFDSTUK 5 Overige Bepalingen.
Uittreding door deelnemers is mogelijk, mits daarvan tenminste één kalenderjaar tevoren schriftelijk aankondiging is gedaan en mits de uittreding gepaard gaat met het aanbieden van de aandelen in de NV met inachtneming van de Statuten van de NV en het bepaalde in de Verzelfstandigingsovereenkomst en overigens wordt voldaan aan de daaraan door het algemeen bestuur te stellen voorwaarden.
Voorstellen uitgaande van één of meer deelnemers worden toegezonden aan het algemeen bestuur, dat het voorstel met zijn beschouwingen terzake binnen acht weken aan de deelnemers doet toekomen, waarna deze deelnemers en het algemeen bestuur verder handelen conform het bepaalde in het vorige lid van dit artikel.
De regeling kan worden opgeheven met inachtneming van het bepaalde in artikel 10 lid 2 indien en zodra naar het oordeel van het algemeen bestuur, – na besluitvorming terzake door de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling - de NV financieel zelfstandig is in die zin dat de NV niet langer afhankelijk is van garanties van de GR ZSP.
. Het liquidatieplan voorziet, naast een regeling terzake de garantstelling als bedoeld in lid 2 indien en voor zover dat alsdan nog noodzakelijk zou zijn, in een regeling terzake de aan de NV ZSP opgedragen publieke taken, de verplichting van de deelnemers tot deelneming in de financiële gevolgen van de opheffing en het naar rato vereffenen van alle eventuele schulden van de regeling.
4.Indien nodig blijft het algemeen bestuur na het tijdstip van opheffen in functie ter afwikkeling van de liquidatie.
HOOFDSTUK 6 Overgangs- en slotbepalingen.
Deze regeling kan worden aangehaald als "gemeenschappelijke regeling Zeeland Seaports".
Het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Zeeland alsmede Provinciale Staten van Zeeland in hun
openbare vergadering van 19 november 2010
Voorzitter, Secretaris, Griffier,
Het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Vlissingen alsmede de Gemeenteraad van de Gemeente Vlissingen in zijn openbare vergadering van 21 oktober 2010
Voorzitter, Secretaris, Griffier,
Het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Borsele alsmede de Gemeenteraad van
de Gemeente Borsele in zijn openbare vergadering van 2 december 2010
Voorzitter, Secretaris, Griffier,
Het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Terneuzen alsmede de Gemeenteraad van de Gemeente Terneuzen in zijn openbare vergadering van 11 november 2010