Organisatie | Boekel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009 |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet Gemeenschappelijke basisadministratie persoonsgegevens
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-08-2010 | 01-01-2010 | 22-12-2011 | Nieuwe regeling | 17-12-2009 Weekblad Boekel & Venhorst, 03-08-2010 | Z/003440 AB/003190 |
03-08-2010 | 01-01-2010 | Nieuwe regeling | 17-12-2009 Weekblad Boekel & Venhorst, 03-08-2010 | Z/003440 AB/003190 |
De raad van de gemeente Boekel;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 27 oktober 2009;
gelet op de Wet Gemeenschappelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBVA) en op de wet bescherming Persoonsgegevens (WBP);
Tot vaststellen van de ''Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009'':
Artikel 2 Verplichtingen van de verantwoordelijke
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de wet GBA worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens in de Bijlage A genoemde applicaties cq. registraties ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers, ten behoeve van de hun opgedragen taak, registratie en verificatie, de in bijlage B genoemde gegevens verstrekt. Deze registraties worden beheerd door de sectordirecteur van desbetreffende sector.
Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens heeft:
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel stelt zich ten aanzien van de informatiebeveiliging als doelstelling die beveiligingsmaatregelen te treffen die enerzijds uit de wettelijke verplichtingen voortvloeien en anderzijds de beschikbaarheid, data integriteit, vertrouwelijkheid en controleerbaarheid van de gemeentelijke bedrijfsprocessen zoveel mogelijk garanderen. Deze doelstelling geldt ten aanzien van alle gegevensverwerkende processen waarvoor het college van burgemeester en wethouders van Boekel een beveiligingsplan vaststelt en de uiteindelijke verantwoordelijkeheid draagt;
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Boekel, gehouden op 17 december 2009.
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.
Artikel 2. Verplichtingen van de verantwoordelijke
Dit artikel verwijst naar de verplichtingen van het college van burgemeester en wethouders om de GBA zodanig in te richten dat de aangewezen binnengemeentelijke afnemers aan verplichtingen zoals bedoeld in artikel 3b en 63 wet GBA kunnen voldoen met inachtneming van de verleende autorisaties.
Meestal zal de sectordirecteur Publieksservice belast zijn met de dagelijkse zorg over de GBA. Het kan natuurlijk ook iemand anders zijn. In de beheerregeling is aangegeven wie de beheerder is.
Het tweede lid is alleen van belang wanneer gebruik wordt gemaakt van de bewerkersconstructie die op grond van de wet GBA is toegestaan. Hiervoor is een machtiging nodig van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Artikel 4. Verbanden met andere registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van gegevens uit de GBA aan andere gemeentelijke registraties binnen de eigen organisatie plaats. Hoewel dit zonder twijfel deel uit maakt van het decentrale informatiebeleid, is de gemeente verplicht een verband dat voorziet in gegevensverstrekking vanuit de GBA te regelen. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met de basisregistratie (BRS) waarover de gemeente beschikt.
Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke sector het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.
In de artikelen 4 t/m 6 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie vrije derden zijn.
Artikel 5. Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang wil zeggen het door een ''online verbinding'' kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren Publiekszaken tot de GBA. Onderdeel c is alleen nodig als de gemeente gebruik maakt van een bewerker. Onderdeel d regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.
Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Deze komen dan ook in de verordening niet voor. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de wet GBA. (artikelen 88 en 89).
De GBA applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen.
Artikel 6. Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers
Het is voorstelbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel ''systematisch'' gegevens worden verstrekt zonder het rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de wet GBA. Voor verstrekkingen op papier is al een voorziening getroffen in de wet GBA.
Ook hier ligt het voor de hand om een inventarisatie te maken.
In het kader van de uitvoering van proces 15 van het Rampenplan is hier opgenomen het regionaal CRIB waarvan de uitvoering is gemandateerd aan de gemeente 's-Hertogenbosch. Ondanks dat de afdeling Sociale Zaken een binnengemeentelijke afnemer is, wordt deze apart vernoemd, omdat de uitvoering van de uitkeringsadministratie is opgedragen aan de gemeente Gemert-Bakel. Dit geldt eveneens voor het Regionaal Bureau Leerplicht te Oss welke is belast met de leerplichtadministratie van de gemeente Boekel.
Ook de regio politie Brabant Noord Oost, basiseenheid 's-Hertogenbosch wordt hier specifiek genoemd ter verkrijging van gegevens welke nodig zijn voor de case behandling in het Veiligheidshuis.
Artikel 7. Overige verstrekkingen
In dit artikel kunnen de verstrekkingen, die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 van de wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan de ''vrije derden''. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de wet GBA stelt.
Alleen de volgende gegevens worden verstrekt:
Algemene en verwijsgegevens over de naam, geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden. (artikel 100, tweede lid wet GBA).
Deze plicht is opgelegd aan binnengemeentelijke en buitengemeentelijke afnemers met het oog op de bijhouding van de authentieke basisadministratie persoonsgegevens. In het Informatie Beveiligingsplan Publiekszaken is een ''Procedure Terugmeldingen'' opgenomen.
Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen moeten zijn getroffen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van gegevens.
Het daarin gestelde kan worden uitgesplitst naar de volgende aandachtsgebieden welke in het Informatie Beveiligingsplan Publiekszaken is opgenomen:
In dit artikel is onder meer opgenomen de citeertitel en de mandatering van de bijhouding van Bijlagen A, B, c en D aan het college van burgemeester en wethouders. Mandatering heeft als voordel dat bij gewijzigde organisatorische dan wel systeemtechnische veranderingen in de Bijlagen accuraat kunnen worden aangepast zonder dat het beleid wordt aangetast. Uiteraard dient de oude verordening te worden ingetrokken.