Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | BELEIDSREGEL UITDELINGSCRITERIA NIEUWE HAAGSE MARKT2013 |
Citeertitel | Beleidsregel uitdelingscriteria Nieuwe Haagse Markt 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 7 van de Markstverordening Den Haag 2013 , artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-01-2014 | 30-01-2014 | Nieuwe regeling | 21-01-2014 Gemeenteblad van week 5 van 2014 en terug te vinden op de site www.denhaag.nl onder risnummer 269661 | DSB/2014.20, RIS 269661 |
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,
Het college van burgemeester en wethouders,
de locosecretaris, de locoburgemeester,
De gemeente Den Haag werkt momenteel aan de herinrichting van de Haagse Markt. De stad is trots op deze grootste onoverdekte markt in Europa, maar het aantal bezoekers loopt terug.
Het is daarom hoog tijd om het terrein aan te pakken en de markt weer aantrekkelijk, schoon en veilig te maken, zowel voor de ondernemers als voor de consument. De gemeente en de brancheverenigingen CVAH en Vetrahebben op 15 juni 2011 een Convenant voor de vernieuwde Haagse markt gesloten, welk convenant op 8 september 2011 is vastgesteld door de gemeenteraad.
Op 18 juni 2013 hebben de CVAH en de gemeente in eenintentieverklaring nadere afspraken gemaakt over de herontwikkeling van de Haagse markt. De gemeenteraad heeft op 18 juli 2013 besloten krediet ter beschikking te stellen voor de realisatie van de marktinstallatie: de kramen, kraamkappen en opslagunits.
Na de herontwikkeling worden de vergunninghouders weer teruggeplaatst op de markt. Het is daarbij niet mogelijk om iedereen op exact dezelfde plaats terug te plaatsen, omdat de standplaatsen in de oude situatie verschillende afmetingen hebben en in de nieuwe situatie niet meer. Ook zijn de paden rechtgetrokken, waardoor het grondplan anders is dan het huidige. Om die reden is het onvermijdelijk dat een aantal vergunninghouders op een andere plaats terecht komt.
Daarommoest worden besloten hoe de plaatsen op de nieuwe markt worden verdeeld. Aan de vergunninghouders is de keuze voorgelegd tussen twee wijzen van indeling. Een meerderheid van de vergunninghouders heeft de voorkeur uitgesproken voor indeling zoveel mogelijk gelijk aan de huidige situatie de regeling zoals nu vastgelegd.Deze wijze van indeling wordt met dit besluit vastgelegd.
De regeling is vastgelegd in de als bijlage toegevoegde “Beleidsregels Uitdelingscriteria nieuwe Haagse markt 2013”.
BIJLAGE BELEIDSREGELS UITDELINGSCRITERIA NIEUWE HAAGSE MARKT 2013
Aanleiding voor de beleidsregel
Gemeente Den Haag werkt momenteel aan de herinrichting van de Haagse Markt. Deze grootste onoverdekte markt in Europa is de trots van de stad, maar het aantal bezoekers loopt terug. Het is daarom hoog tijd om het terrein aan te pakken en de markt weer aantrekkelijk, schoon en veilig te maken, zowel voor de ondernemers als voor de consument. De gemeente en de brancheverenigingen CVAH en Vetra hebben op 15 juni 2011 een Convenant voor de vernieuwde Haagse markt gesloten, welk convenant op 8 september 2011 is vastgesteld door de gemeenteraad.
Het Convenant is op 18 juni 2013 grotendeels uitgewerkt in de Intentieverklaring tussen de CVAH en de gemeente. In de Intentieverklaring zijn nadere afspraken gemaakt over de herontwikkeling van de Haagse markt. De gemeenteraad heeft op 18 juli jl. besloten krediet ter beschikking te stellen voor de realisatie van de marktinstallatie: de kramen, kraamkappen en opslagunits. Deze marktinstallatie wordt tegelijk met de herinrichting door de gemeente gerealiseerd en wordt dus ook eigendom van de gemeente.
Na de herontwikkeling worden de vergunninghouders weer terug geplaatst op de markt. Het is daarbij niet mogelijk om iedereen op exact dezelfde plaats terug te plaatsen. Dit is het gevolg van het feit dat in de oude situatie de standplaatsen verschillende afmetingen hebben, en in de nieuwe situatie niet meer. Sommige vergunninghouders zullen in de nieuwe situatie een grotere standplaats krijgen en sommige een kleinere. Ook zijn de paden recht getrokken, waardoor het grondplan anders is dan het huidige. Om die reden is dan ook onvermijdelijk dat een aantal vergunninghouders op een andere plaats terecht komt en moest er dan ook gekozen worden voor een manier van indelen waar de meeste vergunninghouders zich in konden vinden. Aan de vergunninghouders is de keuze voorgelegd tussen twee wijzen van indeling waarbij gekozen is voor de regeling zoals nu vastgelegd. De regeling gaat uit van terugplaatsing van de vergunninghouders zo dicht mogelijk bij de huidige plek. De nieuwe standplaatsen worden daarbij op een bepaalde volgorde uitgedeeld.
Stap 1: Kopkramen indelen zo dicht mogelijk bij de huidige kopkraam.
Stap 2: Grondplan huidige markt en nieuwe markt over elkaar leggen en doorprikken.
Stap 3: Indelen kramen die niet doorgeprikt kunnen worden in samenspraak met ondernemer, marktkamer en gemeente.
− Een groot deel van de markthandelaren komt op dezelfde plek terug.
− De vergunninghouder blijft zoveel mogelijk in de omgeving staan van de mensen waar deze nu ook bij staat.
− Een aantal standplaatshouders kan niet terugkeren op de huidige plek.
− Als de vergunninghouder in de huidige situatie op verschillende plekken staat blijft dit zo.
− Wanneer de vergunninghouder op verschillende plekken staat kan hij geen gebruik maken van de opslagcontainer.
− Staat de vergunninghouder nu langs de Herman Costerstraat dan krijgt deze in de nieuwe indeling geen opslagruimte met uitzondering van de visrij.