Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit tot verhoging van het subsidiebudget en verlenging van de subsidieregeling demontage en vervanging personen- en bestelauto's. |
Citeertitel | Besluit tot verhoging van het subsidiebudget en verlenging van de subsidieregeling demontage en vervanging personen- en bestelauto's. |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Haagse Kaderverordening Subsidieverstrekking (HKS), Subsidieregeling Demontage en Vervanging Personen- en bestelauto's
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-11-2013 | 23-11-2017 | Besluit tot verhoging subsidiebudget | 12-11-2013 Gemeenteblad van week 48 van 2013 en te vinden op de site www.denhaag.nl/bestuurlijke stukken onder risnummer 267458. | DSB2013.726 RIS 267458 |
BESLUIT TOT VERHOGING VAN HET SUBSIDIEBUDGET EN VERLENGING VAN DE SUBSIDIEREGELING DEMONTAGE EN VERVANGING PERSONEN- EN BESTELAUTO’S
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,
de eerste maanden van de Subsidieregeling Demontage en Vervanging Personen- en Bestelauto’s (RIS 260184) uitermate succesvol zijn geweest. Er zijn al circa 600 subsidies verleend, waarvan ongeveer een kwart voor de demontage van bestelauto’s. Circa 40 % van de aanvragers kiest voor de terugkoop van een schoner voertuig. Het budget is naar verwachting ruim voor het eind van 2013 uitgeput.
Het college van burgemeester en wethouders,
de locosecretaris, de locoburgemeester,
Op 1 juli 2013 is de Subsidieregeling Demontage en Vervanging Personen-en Bestelauto's in werking getreden. Deze regeling blijkt succesvol. Sinds de start van de regeling zijn al ongeveer 600 subsidies verleend, terwijl er slechts budget is voor ongeveer 1000 voertuigen.
Op 19 september 2013 is de regeling voor het eerst onder de aandacht gebracht tijdens een bijeenkomst in het Kyocera-stadion. De aanwezigen zijn geïnformeerd over de Haagse subsidieregeling, de gemeentelijke inzet om het lokale wegverkeer te verduurzamen en de samenhang van de demontageregeling met andere subsidieregelingen van het Rijk en het Stadsgewest Haaglanden. Na de informatiebijeenkomst was een duidelijke stijging te zien in het aantal aanvragen met name onder bedrijven met oude bestelauto's.
Met de Haagse subsidieregeling wil de gemeente oude personen- en bestelauto's van de weg halen. Bij voorkeur ziet de gemeente dat men overstapt op het OV of de fiets. In sommige gevallen kunnen aanvragers echter niet zonder auto. Als gevolg van de demontageregeling verruilen deze aanvragers hun oude luchtvervuilende auto voor een duurzame auto op groen gas of elektriciteit. Daardoor wordt toch een behoorlijke stap gezet in de verduurzaming van het lokale wagenpark. Hiermee wordt aangetoond dat ook de terugkoopmogelijkheid binnen de regeling haar doel dient.
Door het grote animo voor de demontageregeling wordt het huidige subsidieplafond van € 1.500.000 naar verwachting snel bereikt. Derhalve is de verruiming van het subsidiebudget gewenst. De subsidieregeling draagt immers bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit, aan de gezondheid van de Haagse inwoners en het behalen van de vigerende normen voor luchtkwaliteit.