Organisatie | Schouwen-Duiveland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiele organisatie van de gemeente Schouwen-Duiveland |
Citeertitel | Financiele verordening gemeente Schouwen-Duiveland 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 212
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2007 | 01-01-2007 | 29-06-2012 | nieuwe regeling | 25-01-2007 geen | 25-01-2007/9 |
De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 19 december 2006;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;
vast te stellen de verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Schouwen-Duiveland (Financiële verordening gemeente Schouwen-Duiveland 2007).
Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten en collegebesluiten voorzover deze collegebesluiten betrekking hebben op een noodzakelijke uitwerking van Europese-, rijks-, provinciale of door de gemeenteraad vastgestelde regelgeving;
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Artikel 3. Kaders begroting en jaarstukken
Het college biedt voor 1 juni van het lopende jaar een kadernota ter vaststelling aan de raad aan. Deze kadernota gaat in op speerpunten in de programma’s en algemene dekkingsmiddelen, en op de financiële kaders van de ontwerp-begroting, voor het volgende begrotingsjaar en de drie daaropvolgende jaren.
Hoofdstuk 3. Financieel beleid
Artikel 6. Waardering & afschrijving vaste activa
Uitvoering van beleid voor activering, waardering en afschrijving van activa gebeurt conform de criteria en richtlijnen zoals genoemd in de nota afschrijvings- en waarderingsbeleid.
Artikel 9. Financieringsfunctie
Verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties anders dan genoemd in het tweede lid worden uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak. Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.
Het college stelt regels op ter uitvoering van het gestelde onder het eerste tot en met derde lid en legt deze regels en de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening vast in een treasurystatuut. Het college zendt het treasurystatuut ter kennisgeving aan de raad.
Hoofdstuk 4. Financieel beheer en interne controle
De opzet en inrichting van de administratie is zodanig dat zij dienstbaar is voor:
Hoofdstuk 5. Financiële organisatie
Artikel 14. Aanbesteding en inkoop
Het college draagt zorg voor en legt de interne regels vast voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten.
Artikel 15. Subsidieverstrekking en steunverlening
Het college draagt zorg voor en legt de interne regels vast voor de toekenning van steunverlening aan ondernemingen en subsidies.
Vastgesteld door de raad van de gemeente Schouwen-Duiveland in zijn openbare vergadering van 25 januari 2007.
de griffier, de voorzitter,
Deze verordening wordt uiterlijk op 2 februari 2007 toegezonden aan het college van gedeputeerde staten van de provincie Zeeland ter voldoening aan artikel 214 van de Gemeentewet.