Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Wegsleepverordening 2004 |
Citeertitel | Wegsleepverordening 2004 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Verkeer, vervoer en wegen |
Wanneer mag een voertuig worden weggesleept?
artikel 173 Wegenverkeerswet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-02-2004 | 01-01-2004 | nieuwe regeling | 26-01-2004 de Peperbus, 25-02-2004 | gb 1-2004.012 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de grenzen van de gemeente Zwolle aangewezen voor zover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het Besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat
Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 130, vierde lid, 164, zevende lid, en 174, eerste lid van de wet, zijn artikel 1, 3 en 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.
Deze verordening wordt aangehaald als: Wegsleepverordening gemeente Zwolle 2004.
Met ingang van 2002 is de Wet van 21 februari 1997, houdende de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), ook wel wijziging van de wegsleepregeling genoemd, en het bijbehorende Besluit wegslepen van voertuigen in werking getreden. De artikelen 170 tot en met 173 van de WVW 1994 zijn geheel vervangen door nieuwe bepalingen. De wijzigingswet is bij de Invoeringswet van de derde tranche van de Algemene wet bestuursrecht, deel II, nog aangepast in verband met de overgang van de bepalingen over de uitvoering van de bestuursdwang uit de Gemeentewet naar de Algemene wet bestuursrecht.
Bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen
Een belangrijk element in de landelijke wegsleepregeling is dat het wegslepen als bestuursdwang kan worden toegepast en tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders gaat behoren, conform artikel 125 van de Gemeentewet. Voorheen was het wegslepen uitsluitend een bevoegdheid van de burgemeester. In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zijn algemene regels gesteld over de toepassing van bestuursdwang. Deze regels zijn voor een groot deel ook van toepassing op het wegslepen van voertuigen. Tegen het wegslepen van voertuigen staat op grond van de Awb bezwaar en vervolgens beroep open. Dit is een zeer belangrijke wijziging. Voorheen was er geen bezwaar en beroep mogelijk, alleen een klachtrecht.
In artikel 170 e.v. van de WVW 1994 is het kader aangegeven waarbinnen het college van burgemeester en wethouders gebruik kan maken van zijn bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen. Hoewel de bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen in de wet is neergelegd, kan het college eerst pas van deze bevoegdheid gebruik maken, wanneer de gemeenteraad in een verordening nadere regels heeft gesteld over de toepassing van deze bevoegdheid, zoals in artikel 173, tweede lid van de WVW 1994 wordt voorgeschreven.
Deze nadere regels dienen in ieder geval te betreffen:
Er is vastgesteld dat wegslepen een zodanige sterke toepassing van bestuursdwang is dat zowel vaststelling als uitvoering van het wegslepen vanuit het oogpunt van uniformiteit, zorgvuldigheid en duidelijkheid, centraal dienen te worden geregeld.
Op grond van de oude WVW 1994 mochten op de weg staande voertuigen alleen worden weggesleept indien met dat voertuig een overtreding werd gepleegd én daarnaast de verwijdering van het voertuig noodzakelijk is in verband met het belang van :
Op grond van de herziene regeling in de WVW 1994 is het laatstgenoemde criterium aanmerkelijk uitgebreid, namelijk tot in het belang van:
d.het vrijhouden van nader door de gemeente aangewezen wegen en weggedeelten.
Er zijn immers meer locaties denkbaar waar het foutief parkeren – buiten de twee eerstgenoemde criteria – als zeer hinderlijk wordt ervaren, zoals op aangewezen autodate-parkeerplaatsen, vergunninghouders-, betaalde parkeerplaatsen of op een marktterrein. Het direct kunnen optreden tegen dergelijke foutief geparkeerde voertuigen kan in bepaalde gevallen zeer wenselijk zijn. Als wegen en weggedeelten waar op grond van de nieuwe landelijke wegsleepregeling kan worden weggesleept, worden in deze verordening alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Zwolle voor zover die behoren tot één van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soort wegen en weggedeelten aangewezen. In de artikelsgewijze toelichting zijn onder artikel 2 deze wegen en weggedeelten expliciet genoemd. Bovendien is verbaliseren of “mulderen” voor een overtreding geen vereiste meer. Een voertuig mag ook worden weggesleept als er met dat voertuig een gedraging wordt gepleegd waardoor verwijdering noodzakelijk is in belang met bovenstaande vier punten.
Feitelijke uitoefening van werkzaamheden
In de wet is aangegeven dat burgemeester en wethouders bevoegd zijn tot het wegslepen en in bewaring nemen van voertuigen wanneer aan alle voorwaarden is voldaan. Zij hebben de keuze deze werkzaamheden uit te besteden of zelf uit te laten voeren door de gemeente zelf, bijvoorbeeld door het gemeentelijk parkeerbedrijf. In de gemeente Zwolle is geen parkeerbedrijf. De gemeente Zwolle is met de politie IJsselland een overeenkomst aangegaan waarin is afgesproken dat de politie in de parkeerreguleringsgebieden de handhaving van het parkeerregime uitoefent. Mede gelet hierop ligt het voor de hand dat de gemeente Zwolle deze bevoegdheid opdraagt aan de politie. Daartoe en voor het opmaken van proces-verbaal en het bijhouden van het bewaringsgregister zal zij worden gemandateerd door het college van burgemeester en wethouders. Omdat de politie niet kan garanderen dat zij ook tijdig de markten kunnen vrijhouden, zullen daarnaast de marktmeesters worden gemandateerd tot het uitoefenen van de bevoegdheid tot wegslepen namens het college. Het daadwerkelijke wegslepen gebeurt door Leerentveld Autoberging Zwolle BV, Carl Benzstraat 11, 8013 NH Zwolle, telefoon: (038) 4603888/fax 4603777, mobiele telefoon 06-53962954, privé A.F. Leerentveld (038) 4201111.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen.
In deze bepaling is een aantal begrippen omschreven dat diverse malen in deze verordening terugkomt. De omschrijving van deze begrippen spreekt voor zich. Veelal wordt verwezen naar definities uit bestaande wetgeving.
Het begrip voertuig, conform artikel 1, onder a1, van het RVV1990 betreft: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, wagens, aanhangwagens en opleggers.
Het begrip motorrijtuig is apart omschreven omdat artikel 5 van de Zwolse wegsleepverordening alleen betrekking heeft op dit soort voertuigen
Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
In dit artikel worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Zwolle aangewezen als toepassingsgebied van de wegsleepverordening.
In artikel 170 eerste lid onder c juncto artikel 2 van het Besluit is ook aangegeven dat een voertuig in het belang van het vrijhouden van bepaalde wegen en weggedeelten kan worden weggesleept, wanneer deze zijn aangewezen in de gemeentelijke wegsleepverordening en behoren tot de wegen en weggedeelten, zoals bedoeld in artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen.
Ingevolge artikel 170 eerste lid sub c. van de Wet, juncto artikel 2 van het Besluit, juncto artikel 2 van de Wegsleepverordening gemeente Zwolle 2003, kan in de gemeente Zwolle van de volgende soorten wegen en weggedeelten worden weggesleept:
Dit betekent dat de wegsleepverordening van toepassing is op:
De meeste van de genoemde soorten en wegen en weggedeelten spreken voor zich. Met gebruikmaking van de laatste categorie kan de wegsleepregeling ondermeer op markt, feest- en evenemententerreinen worden aangewend.
Artikel 3 Plaats bewaring van voertuigen en openingstijden.
De inhoud van de bepaling spreekt voor zich. Vanwege de redactie van artikel 173, tweede lid van de WVW 1994 moet de plaats van bewaring van voertuigen door de gemeenteraad worden aangewezen. In principe kan tijdens de genoemde openingstijden het voertuig aan de eigenaar/rechthebbende worden teruggegeven. Op zon- en feestdagen is het bedrijf Autoberging Leerentveld na telefonisch overleg bereikbaar en kan het voertuig alsdan worden afgehaald.
Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen
De kosten die namens de gemeente Zwolle in rekening worden gebracht mogen gemiddeld genomen niet hoger zijn dan de directe en indirecte kosten die de gemeente moet maken ter uitvoering van deze taak. In de artikelen 13 tot en met 15 van het Besluit wegslepen van voertuigen is geregeld welke soorten van kosten verbonden aan het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen in rekening kunnen worden gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om personele en materiële kosten direct verband houdend met het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, maar ook om kosten verbonden aan bekendmaking van beschikkingen, verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van voertuigen, inclusief de taxatie van deze voertuigen, renteverlies, WA-verzekering e.d. De tarieven zijn gebaseerd op de kosten die het wegsleepbedrijf rekent.
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat
Naast de in artikel 170, eerste lid WVW 1994 bedoelde gevallen zijn in deze Wet nog twee gevallen genoemd, waarin, het noodzakelijk kan zijn om een voertuig te laten wegslepen en in bewaring te laten stellen. Achtereenvolgens wordt hier gedoeld op:
de situatie dat een motorrijtuig niet beschikt over een behoorlijk zichtbare kentekenplaat terwijl de eigenaar of houder van dat motorrijtuig niet direct te achterhalen is. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan voertuigwrakken die geen kenteken meer hebben of aan situaties dat er sprake kan zijn van het “knoeien” met kentekens in geval van autodiefstal.
Wanneer in dit soort gevallen een voertuig moet worden weggesleept en in bewaring genomen, is er geen sprake van uitoefening van bestuursdwang. Artikel 170, eerste lid WVW 1994, waarin de bestuursdwang is geregeld, is dan ook niet van toepassing verklaard in de genoemde gevallen. In feite gaat het om een vorm van inbeslagname van goederen die ook in het strafrecht voorkomt. Wel heeft de wetgever voor deze gevallen diverse bepalingen uit hoofdstuk X. Bestuursdwang van de WVW 1994 (artikel 170 e.v.) van overeenkomstige toepassing verklaard. In de wegsleepverordening zijn de artikelen over de bewaarplaats(en) van voertuigen en openingstijden (artikel 3) en de kosten van overbrengen en bewaren van voertuigen (artikel 4) voor deze gevallen van overeenkomstige toepassing verklaard.