Afdeling 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
bestuursorgaan: de gemeenteraad en het college van burgemeester
en wethouders, de burgemeester;
- b.
klacht : een klacht, als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene
bestuursrecht, voorzover deze betrekking heeft op een gedraging
van een bestuursorgaan van de gemeente Voorschoten of een
persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid daarvan;
- c.
centraal meldpunt : het door burgemeester en wethouders
ingerichte Centraal Meldpunt Klachtenbehandeling;
Artikel 2 Indiening schriftelijke klachten
- 1.
Een schriftelijke klacht wordt ingediend bij het centraal
meldpunt.
- 2.
Bij indiening van een schriftelijke klacht elders in de
gemeentelijke organisatie vindt onverwijld doorverwijzing of
doorzending naar het centraal meldpunt plaats.
Artikel 3 Op schrift stellen van mondelinge klachten
- 1.
Een mondeling ingediende klacht wordt op verzoek van de klager door
het centraal meldpunt op schrift gesteld en daarna ter ondertekening
aan de klager voorgelegd ter bevestiging van de juiste notering van
de klacht.
- 2.
Een op schrift gestelde klacht als bedoeld in het eerste lid
vermeldt de naam en het adres van de indiener, de dagtekening en een
omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht.
Afdeling 2 De behandeling van schriftelijke klachten
Artikel 4 Toepasselijkheid bepalingen
- 1.
Schriftelijke klachten, die voldoen aan de vereisten van artikel
9:4, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht, worden behandeld
overeenkomstig het bepaalde in paragraaf 9.2 van de Algemene wet
bestuursrecht, aangevuld met het bepaalde in de artikelen 5 tot en
met 10 van deze verordening.
- 2.
Onder schriftelijke klachten als bedoeld in het eerste lid worden
tevens begrepen op schrift gestelde klachten, als bedoeld in artikel
3 van deze verordening.
- 3.
Op andere klachten, dan die als bedoeld in het eerste en tweede lid,
zijn de artikelen 5 tot en met 10 van deze verordening niet van
toepassing.
Artikel 5 Registratie
Elke ingediende schriftelijke klacht wordt door het centraal meldpunt
geregistreerd en voorgelegd aan diegene die de klacht op grond van
artikel 7 behandelt.
Artikel 6 Ontvangstbevestiging en voortgangsbewaking
- 1.
De ontvangst van een schriftelijke klacht wordt terstond
schriftelijk aan de klager bevestigd door het centraal
meldpunt.
- 2.
In de ontvangstbevestiging wordt medegedeeld wie de klacht zal
behandelen en hoe de verdere gang van zaken is.
- 3.
Het centraal meldpunt draagt zorg voor de voortgangsbewaking van de
klachtenbehandeling en het onderhouden van contact met de
klager.
Artikel 7 Klachtbehandelaar
Een schriftelijke klacht wordt behandeld door:
- 1.
Het hoofd van de betrokken afdeling, namens het college van
burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van een
ambtenaar van zijn afdeling betreft;
- 2.
Een van de leden van het directieteam, namens het college van
burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van een
afdelingshoofd of van een medewerker van de concernstaf
betreft;
- 3.
De burgemeester, namens het college van burgemeester en
wethouders, indien het een gedraging van een lid van het
directieteam betreft;
- 4.
De burgemeester indien het een gedraging van een bestuursorgaan
of van de raadsgriffier betreft;
- 5.
Indien het een gedraging van een lid van het college van
burgemeester en wethouders betreft, het betrokken lid, vergezeld
van een ander lid.
Artikel 8 Hoorzitting
Tenzij artikel 9:10, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht van
toepassing is, stelt degene die op grond van artikel 7 daartoe is
aangewezen (de klachtbehandelaar) tijdens een hoorzitting de klager en
degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft zowel in de
gelegenheid om te worden gehoord, als om op elkaars standpunt te
reageren.
Artikel 9 Rapportage
De klachtbehandelaar brengt rapport uit aan het betrokken
bestuursorgaan. De rapportage gaat vergezeld van een
ontwerp-besluit.
Artikel 10 Afdoening
- 1.
De schriftelijke klacht wordt afgedaan door het betrokken
bestuursorgaan.
- 2.
In de kennisgeving inzake de afdoening van de klacht wordt melding
gemaakt van het feit dat de klager zich desgewenst nog kan wenden
tot een externe klachtbehandelaar, zijnde de Nationale
ombudsman.
- 3.
Het betrokken bestuursorgaan verstrekt desgevraagd aan derden een
afschrift of uittreksel van de beslissing op de klacht, waarbij
zoveel mogelijk de anonimiteit van de in de beslissing genoemde
personen wordt gewaarborgd.
Afdeling 4 Slotbepalingen
Artikel 12 Beperking reikwijdte regeling
Deze regeling is niet van toepassing op gedragingen van de
Bestuurscommissie Openbaar Basisonderwijs en personeelsleden van
openbare scholen.
Artikel 13 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van
de bekendmaking.
Artikel 14 Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als: Klachtenregeling gemeente
Voorschoten 2005.