Organisatie | Overbetuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Werktijdenregeling gemeente Overbetuwe 2016 |
Citeertitel | Werktijdenregeling gemeente Overbetuwe 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | werktijdenregeling 160226.pdf |
Geen.
Artikel 4:2 lid 1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO)
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-02-2016 | 01-01-2016 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 26-01-2016 www.officielebekendmakingen.nl gemeenteblad 11305, 1 februari 2016 | 15bwb00102 |
01-01-2014 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 24-12-2013 www.officielebekendmakingen.nl gemeenteblad 25205 | 13bb00023 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
De bijzondere regeling is van toepassing op ambtenaren, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld en op ambtenaren die geen overeenstemming over werkafspraken bereiken met de leidinggevende. Burgemeester en wethouders bepalen welke functies, functiegroep(en) of teams onder de bijzondere regeling vallen. Deze staan genoemd in bijlage A bij deze regeling.
Hoofdstuk 2 De standaardregeling
Artikel 12 Bezetting en werkafspraken
Twee keer per jaar worden tussen de leidinggevende en de ambtenaar basisafspraken gemaakt over werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster, waarbij eerdere afspraken worden geëvalueerd. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd. Dit gebeurt bij voorkeur in het Werk & Ontwikkelplan. Bijstelling van de afspraken kan tussentijds in overleg plaatsvinden.
Burgemeester en wethouders kunnen één of meer artikelen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het organisatiebelang of het belang van de individuele ambtenaar leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 17 Intrekking oude regeling
De Regeling Werktijdenregeling gemeente Overbetuwe 2014-2015, zoals vastgesteld bij besluit van 24 december 2013, wordt ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2016.
Deze regeling wordt aangehaald als: Werktijdenregeling gemeente Overbetuwe 2016.
Aldus besloten in de vergadering van 26 januari 2016.
Voor de gehele organisatie is op dit moment de standaardregeling van toepassing
De regeling is inhoudelijk aangepast naar aanleiding van de evaluatie van de werktijdenregeling 2014-2015 en de wijzingen vanuit wet- en regelgeving zoals de CAR/UWO.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze regeling gebruikte begrippen omschreven. Niet alle begrippen hoeven te worden toegelicht, zodat hieronder slechts een paar nader worden toegelicht.
Ad a: ambtenaar: hij die door of vanwege de gemeente is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn alsmede hij met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan.
Ad d: feitelijke arbeidsduur: dit is het aantal uren dat de ambtenaar in een bepaalde periode feitelijk werkt.
Ad e: formele arbeidsduur: dit is het aantal uren dat in de aanstelling staat en het aantal uren dat de ambtenaar betaald krijgt. Het zijn de uren die de ambtenaar formeel in een bepaalde periode moet werken.
Ad g: werktijd: de periode tussen de vastgestelde tijdstippen gedurende welke door de ambtenaar arbeid moet worden verricht.
De standaardregeling is de norm en de bijzondere regeling is de uitzondering.
De standaardregeling geldt voor alle ambtenaren die zelf regelruimte hebben voor hun werktijden. Met regelruimte wordt bedoeld dat de ambtenaar (enige) vrijheid heeft bij het bepalen van zijn werktijden.
Onder de bijzondere regeling vallen ambtenaren voor wie de individuele werktijden eenzijdig worden vastgesteld. Bij de bijzondere regeling is dan ook sprake van geen of heel geringe zeggenschap over de werktijden.
Het werken in roosters of het verrichten van beschikbaarheidsdiensten vallen niet om die reden onder de bijzondere regeling. Als de organisatie gebruik maakt van een vorm van zelf inroostering, waardoor de ambtenaar zeggenschap heeft over zijn werktijden, dan kan voor de ambtenaren de standaardregeling gelden.
De ambtenaar heeft in de standaardregeling een zekere vrijheid in het bepalen van zijn werktijden, maar niet volledig. De werkgever kan wel van de ambtenaar verlangen dat hij op aangewezen momenten aanwezig of beschikbaar is. Dat is niet strijdig met de standaardregeling.
De ambtenaar mag maximaal 11 uur per dag werken. De formele arbeidsduur bedraagt op basis van een voltijd dienstverband 36 uur per week. In overleg kan de feitelijke arbeidsduur per week worden vastgesteld op een andere omvang dan de formele arbeidsduur per week. Dit kan tot ten hoogste 50 uren per week. Hierbij geldt wel dat de geldende formele arbeidsduur per kalenderjaar niet mag worden overschreden.
Dit artikel biedt de werkgever de mogelijkheid om in overleg de feitelijke arbeidsduur per week van de ambtenaar op een andere omvang vast te stellen dan de formele arbeidsduur per week. Hierdoor kunnen ambtenaren in drukke tijden meer ingezet worden en in rustiger tijden minder. Ook biedt dit artikel de mogelijkheid om de werktijden van de ambtenaar beter aan te laten sluiten op zijn privésituatie.
Bij een volledige betrekking heeft een ambtenaar een arbeidsduur van ten hoogste 1836 uur per kalenderjaar. In deze berekening zijn meegenomen het aantal werkdagen verminderd met het aantal, niet jaarlijks op zaterdag of zondag vallende, feestdagen per kalenderjaar, gecorrigeerd met de kans dat zij periodiek op een zaterdag of zondag vallen.
Het gaat hier om 5 6/7 dag per jaar. De in aanmerking genomen feestdagen zijn Nieuwjaarsdag (gemiddeld per jaar 5/7 dag), 2e paasdag (7/7), Koningsdag (5/7), Hemelvaartsdag (7/7), 2e pinksterdag (7/7) en de beide kerstdagen (10/7). Indien lokaal nog andere feestdagen zijn aangewezen (zoals bijvoorbeeld Bevrijdingsdag, goede vrijdag, de dag na hemelvaart) moeten deze in mindering worden gebracht op de genoemde maximale arbeidsduur op jaarbasis. De vermindering bedraagt 5/7 vermenigvuldigd met 7,2 uur bij een feestdag die elk jaar op een andere dag van de week valt en 7,2 uur bij een feestdag, die elk jaar op dezelfde dag van de week valt, niet zijnde een zaterdag of zondag. Daardoor bedraagt in Overbetuwe de formele arbeidsduur per jaar 1817 uur.
In de CAR/UWO is bepaald dat arbeid behoorlijk door pauzes moet worden onderbroken. Hieraan wordt geen verdere invulling gegeven. De Arbeidstijdenwet daarentegen geeft nadere regels met betrekking tot pauzes.
Artikel 5 Lokaal erkende feest- of gedenkdagen en brugdagen
Lokale feestdagen die zijn aangewezen zoals Bevrijdingsdag, goede vrijdag, de dag na hemelvaart moeten in mindering worden gebracht op de genoemde maximale arbeidsduur op jaarbasis. Per kalenderjaar kunnen maximaal twee werkdagen worden aangewezen waarop het gemeentehuis gesloten is. Dit zijn de zogenaamde brugdagen. Deze dagen worden vastgesteld na instemming van de Ondernemingsraad. De aangewezen brugdagen kosten de ambtenaar verlofuren.
Werk-werk reistijd zijn alle reizen om werkzaamheden te verrichten die in opdracht van de leidinggevende ten behoeve van de dienst gemaakt worden en alle reizen die in het kader van een beschikbaarheidsdienst worden gemaakt. Woon-werkverkeer is geen werktijd.
Artikel 7 Werktijdenregistratie
In het derde lid is gekozen voor een autorisatie door de leidinggevende omdat die, vanuit zijn verantwoordelijkheid, het best zicht heeft op de dagelijkse praktijk.
Door het ruime dagvenster is er meer ruimte om afspraken voor doktersbezoek e.d. buiten de afgesproken werktijd te maken dan wel werktijd te verschuiven. Daarom valt deze tijd nu buiten werktijd. In uitzonderlijke situaties vindt overleg plaats tussen de leidinggevende en de ambtenaar om tot een passende afspraak te komen.
Als aan de criteria wordt voldaan, kan de ambtenaar een beroep doen op de Wet arbeid en zorg (WAZ).
In het eerste lid van dit artikel wordt bepaald dat vakantie- en/of verlofuren zoveel mogelijk in het kalenderjaar waarin ze zijn opgebouwd en toegekend, worden opgenomen. Dit ter voorkoming van verlofstuwmeren. Vakantie uren zijn de uren zoals aangegeven in de CAR/UWO. De verlofuren zijn de uren die door het tijdregistratiesysteem (zgn. klokuren) geregistreerd worden.
Hoofdstuk 2 De standaardregeling
Voor de ambtenaar die valt onder de standaardregeling betekent dit dat er (in overleg met de leidinggevende) van maandag tot en met vrijdag tussen 7:00 uur en 22:00 uur gewerkt kan worden. Het dagvenster kan niet op lokaal niveau worden ingeperkt, maar dat betekent niet dat het kantoorpand op deze tijden geopend moet zijn.
In geval van beschikbaarheidsdiensten heeft de betreffende ambtenaar te allen tijde tot alle gebouwen toegang waar nodig, ongeacht de bedrijfstijden.
Voor de maanden juli en augustus zijn afwijkende bedrijfstijden (tropenrooster) van maandag tot en met vrijdag tussen 6.30 uur en 22.00 uur. Dit is niet van toepassing voor de teams De Helster en Openbare werken.
Artikel 12 Bezetting en werkafspraken
De ambtenaar en zijn leidinggevende overleggen tweemaal per jaar over de werktijden, het verlof en de planning van de werkzaamheden. Dit is bij voorkeur gekoppeld aan de gesprekkencyclus. Het is niet gewenst dat de ambtenaar veel meer of minder uren werkt dan zijn formele arbeidsduur. Op de ambtenaar rust een verantwoordelijkheid om teveel of te weinig werk tijdig te signaleren zodat de afspraken daarop afgestemd kunnen worden. Een basisafspraak over verlof kan zijn dat de ambtenaar niet tegelijk op vakantie is met een directe collega. Daarnaast kunnen afspraken worden gemaakt over de aanwezigheid bij raadsvergaderingen/bezwarencommissie, bijeenkomsten in de avonduren e.d. De werkgever kan van de ambtenaar verlangen dat hij op bepaalde momenten aanwezig of beschikbaar is omdat dit bij de uitoefening van zijn functie hoort.
Ten minste een van de twee overleggen vindt op grond van de CAR/UWO plaats voorafgaand aan elk kalenderjaar en gaat over het komende jaar
Lid 4b gaat over tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Omdat Gemeente Overbetuwe geen thuiswerkregeling heeft is het aan de leidinggevende om goede afspraken te maken met de ambtenaar over thuiswerken bijvoorbeeld arbotechnische omstandigheden, bereikbaarheid, welke werkzaamheden de ambtenaar thuis kan verrichten. De gemeente is niet verplicht tot het aanbieden van thuiswerkfaciliteiten.
De Ondernemingsraad monitort of het proces van het individueel vaststellen van werktijden goed verloopt en kan zo nodig verbetervoorstellen doen. De Ondernemingsraad kan een jaarlijkse evaluatie doen.
Artikel 13 Buitendagvenstertoelage
Wanneer het in het kader van het dienstbelang noodzakelijk is, de aard van de werkzaamheden van de functie het vraagt en daardoor incidenteel buiten het dagvenster gewerkt wordt, dan ontvangt de ambtenaar daarvoor een buitendagvenstertoelage en worden de uren op een ander moment gecompenseerd. De ambtenaar maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende. De buitendagvenstertoelage bedraagt volgens de CAR/UWO op maandag tot en met vrijdag voor de uren buiten het dagvenster 50% van het uurloon, op zaterdag 75% van het uurloon en op zondag 100% van het uurloon.
Artikel 14 Toelage beschikbaarheidsdienst
De ambtenaar die valt onder de standaardwerktijdenregeling kan door de werkgever worden aangewezen voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten. Wordt de ambtenaar vervolgens opgeroepen om daadwerkelijk werkzaamheden te verrichten gedurende deze beschikbaarheidsdienst dan ontvangt hij een buitendagvenstertoelage over de uren dat hij werkt buiten het dagvenster. Verricht de ambtenaar werkzaamheden op uren binnen het dagvenster dan kan hij die uren op een ander moment in tijd compenseren in overleg met zijn leidinggevende.
Hoofdstuk 3 De bijzondere regeling
Artikel 15 Bijzondere regeling
De bijzondere werktijdenregeling geldt voor ambtenaren die geen of heel geringe zeggenschap hebben over hun werktijden; hun werktijden worden eenzijdig vastgelegd door het college.
Dit artikel geeft het college de mogelijkheid om één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken, voor zover toepassing van deze regeling, zou leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 17 Intrekking oude regeling
Op grond van dit artikel wordt de hier genoemde regeling ingetrokken.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Functie(s), functiegroep(en) of teams die onder de bijzondere regeling vallen worden aangewezen en staan vermeld in het overzicht.