Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Verordening Persoonsgebonden budget begeleid werken wet sociale werkvoorziening

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Persoonsgebonden budget begeleid werken wet sociale werkvoorziening
CiteertitelVerordening Persoonsgebonden budget begeleid werken
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbegeleid werken

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 7, tiende lid, van de Wet sociale werkvoorziening

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2008Onbekend

24-04-2008

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Persoonsgebonden budget begeleid werken wet sociale werkvoorziening

 

 

Verordening Persoonsgebonden budget Begeleid werken Wet sociale werkvoorziening

Het algemeen bestuur van het openbaar lichaam ‘Sociaal Werkvoorzieningschap Zeist en Omstreken’,

gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam ‘Sociaal Werkvoorzieningschap Zeist en Omstreken’ d.d. 17 april 2008,

gelet op

  • -

    artikel 7, tiende lid, van de Wet sociale werkvoorziening;

  • -

    artikel 4 van de ‘Regeling Sociale Werkvoorziening Zeist en Omstreken’ waarin de betreffende gemeentebesturen alle bevoegdheden en verplichtingen met betrekking tot de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening overdragen aan het openbaar lichaam ‘Sociaal Werkvoorzieningschap Zeist en Omstreken’,

overwegende dat het algemeen bestuur bij verordening nadere regels dient vast te stellen met betrekking tot het verstrekken van persoonsgebonden budgetten,

besluit de volgende verordening vast te stellen:

Verordening Persoonsgebonden budget Begeleid werken Wet sociale werkvoorziening

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam ‘Sociaal Werkvoorzieningschap Zeist en Omstreken’;

  • b.

    Wsw: de Wet sociale werkvoorziening;

  • c.

    periodieke subsidie: de loonkostensubsidie en overige aan de werkgever te verstrekken vergoedingen voor structurele kosten;

  • d.

    SWZ: de organisatie aan wie door gemeenten, op grond van de ‘Regeling Sociale Werkvoorziening Zeist en Omstreken’, exclusief is gedelegeerd om deze verordening vast te stellen en uit te voeren, inclusief het contracteren van andere begeleidingsorganisaties voor de uitvoering van het Persoonsgebonden budget Begeleid werken.

Artikel 2 De hoogte van de rechtstreeks aan de subsidieverlening verbonden uitvoeringskosten

Het dagelijks bestuur stelt elk jaar vóór 31 december de hoogte vast van de rechtstreeks aan de subsidieverlening verbonden uitvoeringskosten voor elk te verstrekken persoonsgebonden budget voor het daarop volgende

kalenderjaar.

Artikel 3 Invulling voorwaarden adequate werkplek

1.Het dagelijks bestuur verstrekt op aanvraag aan iedere Wsw-geïndiceerde die daar recht op heeft een Persoonsgebonden budget Begeleid werken Wsw:

• indien werkgever en begeleidingsorganisatie er zorg voor dragen dat de arbeidsplaats voor de Wsw-geïndiceerde adequaat wordt ingevuld.

• de periodieke subsidie en de gevraagde periodieke vergoeding van begeleiding op jaarbasis bedraagt niet meer dan de gemiddelde uitkering die de betreffende gemeente per arbeidsjaar ontvangt minus de rechtstreeks aan de subsidieverlening verbonden uitvoeringskosten.

  • 2.

    De werkgever voldoet aan de volgende vereisten:

    • a.

      Zijn onderneming staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel dan wel is op grond van de Handelsregisterwet vrijgesteld van inschrijfplicht.

    • b.

      De aangeboden arbeidsplaats en de omvang daarvan zijn, gelet op de indicatiestelling en mogelijkheden van de Wsw-geïndiceerde, als passend aan te merken;

    • c.

      De duur van het dienstverband bedraagt tenminste zes maanden, met een mogelijkheid tot verlenging.

    • d.

      De onderneming is bonafide en verkeert niet in financiële problemen. Het dagelijks bestuur behoudt zich het recht voor de kredietwaardigheid en het betalingsgedrag van de onderneming te toetsen en zonodig de bevoorschotting stop te zetten.

    • e.

      De onderneming beschikt over een WA-verzekering en respecteert de Arbowetgeving.

  • 3.

    De begeleidingsorganisatie voldoet aan de volgende vereisten:

    • a.

      De begeleidingsorganisatie is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel dan wel is op grond van de Handelsregisterwet vrijgesteld van inschrijfplicht.

    • b.

      De begeleidingsorganisatie en/of haar medewerkers zijn gekwalificeerd voor het begeleiden van de doelgroep, c.q. de Wsw-geïndiceerde voor wie het persoonsgebonden budget is bestemd.

    • c.

      De begeleidingsorganisatie heeft aantoonbare kennis van en ervaring in het werkveld en beschikt over goede netwerken in het werkgebied.

    • d.

      De onderneming is bonafide en verkeert niet in financiële problemen. Het dagelijks bestuur behoudt zich het recht voor de kredietwaardigheid en het betalingsgedrag van de begeleidingsorganisatie te toetsen en zo nodig de bevoorschotting stop te zetten.

    • e.

      De onderneming beschikt over een WA-verzekering.

    • f.

      De begeleidingsorganisatie is verantwoordelijk voor het opstellen van en de adequate uitvoering van het persoonlijk ontwikkelingsplan van de Wsw-geïndiceerde.

Artikel 4 De wijze van vaststelling van de hoogte van de periodieke subsidie aan de werkgever

  • 1.

    Het dagelijks bestuur stelt op aanvraag van de Wsw-geïndiceerde de hoogte van de subsidie aan de werkgever vast.

  • 2.

    Ingeval een voorgestelde loonkostensubsidie niet hoger is dan 50% van het bruto loon van de Wsw-geïndiceerde, wordt de voorgestelde loonkostensubsidie door het dagelijks bestuur op dat bedrag vastgesteld.

  • 3.

    Indien bij toepassing van het vorige lid het dagelijks bestuur gerede twijfel heeft aan de juiste hoogte van de loonkostensubsidie, vindt in afwijking van het vorige lid een loonwaardeonderzoek plaats op basis waarvan de hoogte van de loonkostensubsidie wordt vastgesteld. Daarbij kan een externe deskundige worden ingeschakeld.

  • 4.

    Een loonwaardeonderzoek vindt in ieder geval plaats als de voorgestelde hoogte voor een loonkostensubsidie hoger is dan het percentage genoemd in lid 2.

  • 5.

    Onverminderd het bepaalde in de artikelen 5 en 10 van deze verordening vindt eenmaal per drie jaar een loonwaardebepaling plaats in geval er sprake is van een dienstverband voor onbepaalde tijd.

Artikel 5 Herziening van de loonkostensubsidie

1.Op verzoek van de werkgever dan wel de betreffende begeleidingsorganisatie kan een loonkostensubsidie worden herzien, als hier aanleiding voor is, gelet op de ontwikkeling

van de arbeidsproductiviteit van de werknemer.

2.De loonkostensubsidie kan ambtshalve worden gewijzigd als hier gerede aanleiding toe is.

Artikel 6 De vergoeding aan een externe begeleidingsorganisatie

  • 1.

    Een Wsw-geïndiceerde heeft de mogelijkheid zelf een begeleidingsorganisatie voor te dragen.

  • 2.

    De hoogte van de vergoeding aan de begeleidingsorganisatie en de omvang van het aantal uren begeleiding wordt door partijen in onderling overleg vastgesteld aan de hand van een begeleidings-en ontwikkelingsplan. Tussentijdse aanpassingen hierin zijn mogelijk, indien partijen dit vooraf overeenkomen.

  • 3.

    De kosten van een begeleidingsorganisatie in verband met het zoeken van een Begeleid werkenplaats komen alleen voor vergoeding in aanmerking als dit leidt tot het totstandkomen van een arbeidsovereenkomst.

Artikel 7 Vergoeding voor eenmalige noodzakelijke kosten van aanpassing van de omstandigheden waaronder de arbeid wordt verricht

1.Het dagelijks bestuur kan een vergoeding verstrekken

voor de eenmalige kosten van aanpassing van de omstandigheden waaronder de arbeid wordt verricht, wanneer blijkt dat aanpassingen op de werkplek noodzakelijk zijn, deze persoonsgerelateerd zijn, en het niet redelijk is dat deze kosten door de werkgever worden gedragen.

  • 2.

    Kosten voor aanschaf van apparatuur, kosten voor de werkplek en kosten voortvloeiend uit Arbowetgeving, die de werkgever uit hoofde van normaal en goed werkgeverschap voor iedere werknemer zou moeten maken, komen niet in aanmerking voor vergoeding door het dagelijks bestuur.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur regelt de wijze van uitbetaling van de vergoeding.

Artikel 8 Indienen van de aanvraag

1.De aanvraag voor een Persoonsgebonden budget wordt ingediend door middel van een volledig ingevuld aanvraagformulier. De

aanvraag wordt mede ondertekend door werkgever en de begeleidingsorganisatie.

2.Het dagelijks bestuur kan ten behoeve van de aanvraag een aanvraagformulier vaststellen.

Artikel 9 Beslistermijn

  • 1.

    Het dagelijks bestuur besluit over de aanvraag binnen 30 werkdagen na ontvangst van alle benodigde gegevens.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur kan dit besluit met ten hoogste 30 werkdagen verdagen. Het dagelijks bestuur stelt de aanvrager hiervan schriftelijk in kennis.

Artikel 10 Het besluit tot verlenen van de periodieke subsidie

Het besluit tot verlening van een periodieke subsidie bevat in ieder geval

  • a.

    de hoogte van de periodieke subsidie en de wijze waarop deze kan worden aangepast;

  • b.

    wijze van bevoorschotting van de subsidie;

  • c.

    de verplichtingen van de werkgever.

Artikel 11 Het vaststellen van de periodieke subsidie

  • 1.

    De werkgever verstrekt binnen 30 werkdagen na afloop van het kalenderjaar aan het dagelijks bestuur een schriftelijke opgave van het door hem in het voorgaande jaar betaalde bruto CAO-loon van de Wsw-geïndiceerde, vermeerderd met alle werkgeverslasten.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur stelt de periodieke subsidie vast binnen 30 werkdagen na ontvangst van deze opgave.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur maakt nadere afspraken over de wijze van bevoorschotting en afrekening.

Artikel 12 Verrekening met de voorschotten

De subsidie wordt overeenkomstig de vaststelling binnen 30 werkdagen betaald, onder verrekening van de betaalde voorschotten.

Artikel 13 Verplichtingen van de werkgever

De werkgever doet onmiddellijk schriftelijke mededeling aan het dagelijks bestuur van alle feiten en omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de verstrekking van de subsidie.

Artikel 14 Evaluatie

Deze verordening wordt jaarlijks geëvalueerd, voor het eerst in mei 2009, waarna de verordening eventueel wordt aangepast of gewijzigd.

Artikel 15 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Persoonsgebonden budget Begeleid werken Wet sociale werkvoorziening’.

  • 2.

    Zij treedt in werking op 1 juli 2008.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur op 24 april 2008.

 

 

 

Toelichting op de Verordening Persoonsgebonden budget Begeleid werken Wet sociale werkvoorziening Algemeen

Op 1 januari 2008 is de Modernisering Wet sociale werkvoorziening (Wsw) in werking getreden. De modernisering Wsw bevordert dat Wsw-geïndiceerden meer in een reguliere werkomgeving gaan werken. Om deze doelstelling te verwezenlijken voert de wet enkele belangrijke wijzigingen door. Een verandering heeft betrekking op het geven van meer rechten en keuzemogelijkheden aan Wsw-geïndiceerden, waaronder het recht op een Persoonsgebonden budget (PGB) om Begeleid werken te realiseren.

De wet verplicht gemeenteraden om bij verordening nadere regels vast te stellen over het PGB (artikel 7, tiende lid Wsw). Op grond van de Gemeenschappelijke Regeling hebben de gemeenten De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist hun taken en bevoegdheden overgedragen aan SWZ. Vaststelling van de verordening is een verantwoordelijkheid van het algemeen bestuur; uitvoering van het dagelijks bestuur. De verordening moet uiterlijk op 1 juli 2008 in werking treden.

Twee vormen van begeleid werken

Sinds 1998 bestaat de mogelijkheid van Begeleid werken door Wsw-geïndiceerden bij een reguliere werkgever. Bij deze vorm van begeleid werken worden Begeleid werkenplekken tot stand gebracht door gemeente of schap (SWZ). Deze wijze van tot stand brengen van Begeleid werken is blijven bestaan.

Naast het Begeleid werken dat door gemeente of schap tot stand wordt gebracht introduceert de modernisering Wsw het Begeleid werken via het Persoonsgebonden budget. Dit vanuit de gedachte dat de Wsw als vrijwillige voorziening voor een specifieke groep arbeidsgehandicapten zo goed mogelijk moet aansluiten bij de capaciteiten en mogelijkheden van een Wsw-geïndiceerde. Daarbij past ook dat Wsw-geïndiceerden de mogelijkheid moeten hebben om zelf te bepalen op welke manier hun arbeidsplaats wordt gerealiseerd. Door de Wsw-geïndiceerde een recht op een PGB te geven wordt hierin voorzien.

Als een Wsw-geïndiceerde (of een door hem ingeschakelde begeleidingsorganisatie) een werkgever vindt die hem een adequate werkplek aanbiedt, de begeleiding op de werkplek adequaat wordt geregeld én de kosten van Begeleid werken binnen het beschikbare budget vallen, dan is SWZ verplicht (na de aanvraag te hebben beoordeeld) de wens van de Wsw-geïndiceerde te honoreren. Iedere Wsw-geïndiceerde komt in beginsel in aanmerking voor Begeleid werken met een PGB. Voor personen op de wachtlijst geldt dat zij pas van het PGB gebruik kunnen maken, als zij op grond van hun plek op die wachtlijst aan de beurt zijn voor een Wsw-plek. Voor het beroep op een PGB is geen Begeleid werkenindicatie van het CWI vereist. Een Wsw-indicatie volstaat. Ook een Wsw-werknemer met een bestaand dienstverband kan dus een beroep doen op een PGB.

Tussen beide vormen van Begeleid werken, totstandkoming via een PGB dan wel met behulp van SWZ, bestaat een

aantal verschillen.

1.Begeleid werken met een PGB is een recht voor elke Wsw-geïndiceerde. Deze heeft recht op Begeleid werken met een PGB als de aanvraag aan de wettelijke eisen en de daarop gebaseerde gemeentelijke voorwaarden voldoet. 2. Bij Begeleid werken met een PGB ligt het initiatief bij de Wsw-geïndiceerde zelf. De Wsw-geïndiceerde, of iemand namens hem, zal een PGB bij SWZ moeten aanvragen en om dit te kunnen doen zal hij zelf een werkgever en een begeleidingsorganisatie moeten aandragen en de wijze van werkplekaanpassing moeten regelen, dan wel daar een voorstel voor doen.

Het verschil tussen Begeleid werken dat door SWZ wordt georganiseerd en Begeleid werken met een PGB is in beginsel uitsluitend gelegen in de wijze waarop een Begeleid werkenplek tot stand wordt gebracht. Als de Begeleid werkenplek eenmaal is gerealiseerd zijn er in principe geen verschillen.

De regeling van Begeleid werken met een PGB

Het Begeleid werken met een PGB wordt geregeld in artikel 7 Wsw. Het verzoek van een Wsw-geïndiceerde om voor een PGB in aanmerking te komen moet worden gehonoreerd als

1.betrokkene al een Wsw-dienstbetrekking heeft of recht heeft op plaatsing vanaf de wachtlijst; 2. de werkplek en de begeleiding op de werkplek zoals door de Wsw-geïndiceerde of door de door hem aangedragen begeleidingsorganisatie zijn voorgesteld, adequaat zijn; 3. de periodieke subsidie die aan de werkgever wordt verstrekt en de vergoeding die aan de begeleidingsorganisatie wordt verstrekt, na aftrek van de rechtstreeks aan de subsidieverlening verbonden uitvoeringskosten niet hoger zijn dan het (gemiddelde) budget dat beschikbaar is voor een Wsw-plaats. Komt het bedrag van de periodieke subsidie en de periodieke vergoeding van begeleiding boven het budget uit dat beschikbaar is voor een Wsw-plaats, dan wordt de aanvraag afgewezen.

Het uitgangspunt van de wet is dat een Wsw-geïndiceerde recht heeft op Begeleid werken met een PGB. Het dagelijks bestuur heeft de bevoegdheid om op grond van de wet en de voorwaarden in deze verordening te toetsen of het aangevraagde bedrag voor het PGB nodig is om de betreffende Wsw-geïndiceerde op een adequate wijze begeleid te laten werken, dan wel dat zou kunnen worden volstaan met een lager bedrag. Omgekeerd kan het dagelijks bestuur, hoewel het de toekenning

van een dergelijke hogere aanvraag mag weigeren, ook besluiten een hoger bedrag toe te kennen dan het beschikbare bedrag.

Het PGB bestaat uit drie bestanddelen:

1.Een periodieke subsidie aan de werkgever waar de Wsw-geïndiceerde in dienst is. Deze subsidie is primair bedoeld als een tegemoetkoming in de loonkosten in verband met de geringere arbeidsproductiviteit. Ook kan deze subsidie worden gebruikt als een vergoeding voor structurele kosten van de werkgever die verband houden met het in dienst hebben van een Wsw-geïndiceerde. Daarbij kan worden gedacht aan reiskosten of

kosten voor intermediaire activiteiten ten behoeve van mensen met een visuele of auditieve handicap (zoals een voorleeshulp of een doventolk). 2. Een periodieke vergoeding aan de begeleidingsorganisatie die de begeleiding van de Wsw-geïndiceerde verzorgt. De werkgever zorgt voor de dagelijkse werkbegeleiding. Een werkgever is echter niet toegerust op het geven van de specifieke begeleiding die Wsw-geïndiceerden nodig hebben. Hiervoor is de inschakeling van een gespecialiseerde begeleidingsorganisatie nodig. 3. Een vergoeding voor de eenmalige noodzakelijke kosten van aanpassing van de omstandigheden waaronder de arbeid wordt verricht. Hieronder worden bijvoorbeeld kosten verstaan die gemaakt worden voor technische aanpassingen op de werkplek. Gemeenten en schappen kunnen deze vergoedingen verstrekken, ze zijn daartoe niet verplicht.

Het PGB is geen ‘rugzakje’, de Wsw-geïndiceerde krijgt geen budget mee. In feite moet het PGB als hier bedoeld dan ook eerder worden gezien als een persoonsvolgend budget. Het PGB wordt aangevraagd door de Wsw-geïndiceerde, maar de subsidie en vergoeding worden verstrekt aan de werkgever respectievelijk de begeleidingsorganisatie.

De Wsw-geïndiceerde heeft geen recht op een bepaald budget. Het uitgangspunt van de wet is dat een Wsw-geïndiceerde recht heeft op Begeleid werken met een PGB. Enerzijds bestaat er dus een recht op een PGB, anderzijds heeft het dagelijks bestuur de verantwoordelijkheid voor het zo efficiënt en effectief mogelijk inzetten van publieke middelen en het realiseren van de jaarlijkse (rijks)taakstelling voor het realiseren van Wswplekken. Het bestaan van een PGB ontslaat het dagelijks bestuur ook niet van de zorgplicht zoals die is geformuleerd in art. 1 lid 3 van de wet.

De onderwerpen in de verordening

In artikel 7, tiende lid, Wsw staan de onderwerpen genoemd die het algemeen bestuur in ieder geval in zijn verordening zal moeten regelen:

1.de wijze waarop de hoogte van de periodieke subsidie aan de werkgever dient te worden vastgesteld; 2. de hoogte van de voor het dagelijks bestuur rechtstreeks aan de subsidieverlening verbonden uitvoeringskosten omgerekend op jaarbasis; 3. de voorwaarden waaronder het dagelijks bestuur aan de werkgever een vergoeding verstrekt voor de eenmalige noodzakelijke kosten van aanpassing van de omstandigheden waaronder arbeid wordt verricht, en 4. de voorwaarden waaronder het dagelijks bestuur een begeleidingsorganisatie inschakelt die door de Wsw-geïndiceerde zelf is aangewezen. De verordening werkt deze aspecten uit. Daarbij is de modelverordening van de VNG als handvat gebruikt. Bovendien bevat de verordening procedurele bepalingen die verband houden met het feit dat een PGB moet worden aangevraagd. Het gaat dan om

aangelegenheden als gegevens en documenten die bij de aanvraag voor een PGB moeten worden overgelegd, de beslistermijn en de bevoegdheid van het dagelijks bestuur om een subsidie te wijzigen.

Onderscheid subsidies en vergoedingen

De periodieke subsidie aan de werkgever en de vergoeding voor de eenmalige kosten van aanpassing van de werkplek zijn in juridische zin subsidies en dus publiekrechtelijk van aard. Hierop is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is. De subsidies worden verstrekt op basis van een beschikking. Belanghebbenden kunnen hiertegen bezwaar maken.

De verstrekking van periodieke vergoedingen aan een begeleidingsorganisatie is daarentegen privaatrechtelijk van aard. Hierover hoeven in de verordening in beginsel geen regels te worden gesteld. Omwille van transparantie en explicitering van beleidsuitgangspunten is dit in de verordening wel gedaan (artikel 6).

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

In artikel 1 is een beperkt aantal begrippen opgenomen, omdat de wet voldoende duidelijk is over gehanteerde termen en begrippen. Een uitgebreide(re) begrippenlijst is overbodig.

Artikel 2

Het bedrag dat het rijk (gemiddeld) per Wsw-geïndiceerde subsidieert minus de (gemiddelde) uitvoeringskosten per Wsw-geïndiceerde levert het bedrag op dat in beginsel beschikbaar is voor een PGB. De wet schrijft voor dat in de verordening moet worden geregeld hoe de hoogte wordt bepaald van de voor het dagelijks bestuur rechtstreeks aan de subsidieverlening verbonden uitvoeringskosten op jaarbasis. Artikel 2 van deze verordening vormt de uitwerking van deze verplichting.

Artikel 3

Het dagelijks bestuur beoordeelt bij elke aanvraag van een PGB of de inpassing in de arbeid van betrokkene, met inbegrip van begeleiding op de werkplek adequaat door de werkgever wordt verzorgd (artikel 7, eerste lid, Wsw). De eisen die hierbij worden gehanteerd, zijn vastgelegd in artikel 3. Volgens het eerste lid wordt

de aanvraag geweigerd indien de gevraagde subsidie en vergoeding uitkomt boven de uitkering van het rijk per arbeidsjaar minus de uitvoeringskosten. Als de betrokkene is ingedeeld bij arbeidshandicapcategorie ‘ernstig’, wordt de uitkering vermenigvuldigd met 1,25 voordat de uitvoeringskosten in mindering worden gebracht.

De eisen waaraan werkgever en begeleidingsorganisatie moeten voldoen, zijn beperkt gehouden om geen onnodige belemmeringen op te werpen en om de uitvoeringslasten zo laag mogelijk te houden. De formulering van de eisen biedt voldoende waarborg voor kwaliteit en maatwerk. Bovendien sluiten de eisen aan op de huidige praktijk. In de praktijk is het uitgangspunt dat de werkgever, mede op basis van het carrièreplan, goed geinformeerd moet zijn over de mogelijkheden en beperkingen van de medewerker en garant staat voor een goede begeleiding.

Artikel 4

Dit artikel is een uitwerking van de wettelijke plicht om in de verordening nadere regels te stellen met betrekking tot de wijze waarop de hoogte van de periodieke subsidie aan de werkgever wordt vastgesteld (artikel 7, tiende lid, onderdeel a, Wsw). De periodieke subsidie bestaat uit

een loonkostensubsidie en eventueel ook uit een vergoeding voor structurele kosten van de werkgever die verband houden met het in dienst hebben van een Wsw-geïndiceerde (bijvoorbeeld reiskosten of terugkerende kosten voor intermediaire activiteiten).

Het doel van de loonkostensubsidie is het verstrekken van een tegemoetkoming in de loonkosten in verband met de geringere arbeidsproductiviteit van de Wsw-geïndiceerde. Om te kunnen bepalen wat de hoogte van de loonkostensubsidie moet zijn, is inzicht nodig in de verdiencapaciteit (loonwaarde) van de betrokken Wsw-geïndiceerde. In de praktijk kan de hoogte van de loonkostensubsidie worden bepaald in onderhandeling. Daarbij wordt in veel gevallen overigens gebruik gemaakt van bestaande methodieken voor inschatting van de loonwaarde. Ook het functieprofiel van de te vervullen functie en het daarbij behorende (CAO-)loon maken vaak deel uit van dit proces.

In het model is gekozen voor een methode waarbij een percentage (50%) van het bruto loon als maximale loonkostensubsidie kan worden verstrekt. Vanuit een oogpunt van administratieve lastenverlichting is deze methode te verkiezen. Bovendien blijkt uit in de praktijk dat dit een werkbare manier is. Om te voorkomen dat ook in gevallen waarbij gerede twijfel is of de werkgever het betreffende (generiek vastgestelde) percentage loonkosten wel nodig heeft, dus in het geval de verdiencapaciteit van de Wswgeïndiceerde door het dagelijks bestuur hoger wordt ingeschat dan het bedrag aan loonkostensubsidie rechtvaardigt, vindt alsnog vooraf een loonwaardebepaling plaats. Ook vindt die plaats als het voorstel voor de loonkostensubsidie hoger is dan het bedrag dat volgt uit lid 2. Dit wordt geregeld in lid 4.

Het verstrekken van subsidies aan werkgevers kan onder bepaalde omstandigheden vallen onder staatssteun (die op grond van Europese regelgeving verboden is). Voor het verstrekken van loonkostensubsidies aan werkgevers die Wsw-geïndiceerden in dienst hebben is de Europese Vrijstellingsverordening werkgelegenheidssteun van belang. Deze Europese verordening staat toe dat maximaal 60% van de loonkosten wordt gesubsidieerd zonder dat daaraan een individuele loonwaardebepaling ten grondslag ligt.

Artikel 5

De productiviteit van een Wsw-geïndiceerde kan wijzigen als deze persoon langer op een Begeleid werkenplek werkzaam is. Als dat het

geval is, kan de loonkostensubsidie worden aangepast. De aanpassing kan volgen uit een herbeoordeling van de loonwaarde. Die herbeoordeling kan plaatsvinden op basis van een loonwaardeonderzoek.

De werkgever kan, als de productiviteit, c.q. verdiencapaciteit van de werknemer minder wordt, na overleg en met instemming van de werknemer, een verzoek indienen om de loonkostensubsidie te herzien.

De werkgever moet zijn verzoek om herziening met redenen omkleden.

Ook ambtshalve kan het dagelijks bestuur, als er een gerede aanleiding is voor een (tussentijdse) aanpassing van de subsidie, een hernieuwde beoordeling voor de hoogte van de subsidie doen. Dit zal zich overigens alleen in uitzonderlijke gevallen voordoen, bijvoorbeeld als er sprake is van kennelijke onredelijkheid bij handhaving van een bestaande situatie. In de praktijk zal het waarschijnlijk vaker voorkomen dat in de subsidiebeschikking aan de werkgever wordt opgenomen hoe, en op welke wijze (tussentijdse) herbeoordelingen van loonwaarde zullen plaatsvinden (art. 4 lid 5 en art. 10).

Artikel 6

Omdat de vergoeding aan begeleidingsorganisaties op basis van een overeenkomst plaatsvindt en in feite de uitkomst is van overleg hierover, hoeft dit artikel in principe niet in de verordening te worden opgenomen. Niettemin kan het wenselijk zijn hierover een bepaling in de verordening op te nemen. Het dagelijks bestuur kan dergelijke voorwaarden ook opnemen in eigen richtlijnen of hierover onderhandelen. Op basis van ervaringsgegevens blijkt dat de omvang van het aantal uren aan

begeleiding in de tijd kan variëren, afhankelijk van de behoefte hieraan en de aard van de handicap. Daarom is, ook facultatief, de mogelijkheid in de verordening opgenomen om het aantal uren aan begeleiding, en dus de vergoeding, aan te passen. Partijen (SWZ, Wsw-geïndiceerde en begeleidingsorganisatie) moeten het hier uiteraard wel over eens zijn en van tevoren met elkaar afspreken dat periodieke evaluaties over aanpassingen in de omvang van het aantal begeleidingsuren plaatsvinden. Op die manier kan maatwerk in de begeleiding worden geleverd.

Het stelsel van de PGB gaat uit van de veronderstelling dat een sw-geïndiceerde zelf met een werkgever komt. In de praktijk komt het echter voor dat de begeleidingsorganisatie eerst een werkplek moet gaan zoeken, omdat die op voorhand niet beschikbaar is. Art. 7 lid 4 van de wet geeft dit ook aan. Lukt het zoeken van een werkplek niet, of niet tijdig, en er zou toch voor die dienst moeten worden betaald, dan kan dit vanuit financieel oogpunt ongewenst zijn. In het derde lid is daarom opgenomen dat het zoeken naar een werkplek pas wordt gehonoreerd als dit ook daadwerkelijk leidt tot een arbeidsovereenkomst (no cure, no pay).

Artikel 7

De verordening dient regels te bevatten die betrekking hebben op de voorwaarden waaronder het dagelijks bestuur aan de werkgever een vergoeding (subsidie) verstrekt voor de eenmalig noodzakelijke kosten van aanpassing van de omstandigheden waaronder arbeid wordt verricht (artikel 7, tiende lid, Wsw). Dit artikel vormt de uitwerking van deze verplichting.

Het eerste lid bepaalt dat een eenmalige vergoeding kan worden verstrekt. Het derde lid stelt dat de werkgever met de betrokken Wsw-geïndiceerde een dienstverband moet aangaan met een minimale duur van zes maanden, alvorens tot investeringen wordt overgegaan.

Om de hoogte van de subsidie te bepalen, zijn de criteria van redelijkheid en maatwerk van belang om een verantwoorde en zorgvuldige afweging te maken. Van geval tot geval moeten kosten en baten tegen elkaar worden afgewogen. De aard van de voorziening is persoonsgebonden. Het kan ook gaan om (aangepaste) apparatuur die een Wswgeïndiceerde kan gebruiken bij een andere werkgever. Ook de mogelijkheid van bruikleen van aangepaste apparatuur wordt bij de afweging betrokken.

Het vijfde lid bepaalt dat het dagelijks bestuur de wijze van uitbetaling van de vergoeding regelt. Daarbij kan worden gedacht aan de termijnen van betaling.

Artikel 8

De Wsw-geïndiceerde zal het PGB moeten aanvragen door middel van een formulier dat door het dagelijks bestuur beschikbaar wordt gesteld. Omdat Begeleid werken met een PGB leidt tot een subsidierelatie met de werkgever (in verband met het verstrekken van een periodieke subsidie) en een contractrelatie met de begeleidingsorganisatie (in verband met het verstrekken van een periodieke vergoeding), zullen ook de werkgever en de begeleidingsorganisatie van de Wsw-geïndiceerde de aanvraag moeten ondertekenen. Op basis van de aanvraag beslist het dagelijks bestuur vervolgens of een periodieke subsidie aan de werkgever en een periodieke vergoeding aan de begeleidingsorganisatie worden verstrekt en voor welke bedragen. Vervolgens vindt de verstrekking van de periodieke subsidie aan de werkgever plaats op basis van een beschikking en de verstrekking van een periodieke vergoeding aan de begeleidingsorganisatie op basis van een overeenkomst.

Artikel 11

Met het vaststellen van de subsidie wordt de subsidieverstrekking voor het betreffende kalenderjaar afgerond. De hoogte van het subsidiebedrag voor dat jaar wordt definitief vastgesteld. Om de subsidie te kunnen vaststellen, dient de werkgever een schriftelijke opgave te doen van het door hem in het voorgaande jaar betaalde bruto CAO-loon van de Wsw-geïndiceerde, vermeerderd met alle werkgeverslasten.