Organisatie | Wijk bij Duurstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening |
Vastgesteld door | gedelegeerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2008 | Onbekend | 24-04-2008 Onbekend | Onbekend |
Het algemeen bestuur van het openbaar lichaam ‘Sociaal Werkvoorzieningschap Zeist en Omstreken’,
gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam ‘Sociaal Werkvoorzieningschap Zeist en Omstreken’ d.d. 17 april 2008,
artikel 4 van de ‘Regeling Sociale Werkvoorziening Zeist en Omstreken’ waarin de betreffende gemeentebesturen alle bevoegdheden en verplichtingen met betrekking tot de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening overdragen aan het openbaar lichaam ‘Sociaal Werkvoorzieningschap Zeist en Omstreken’,
Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Wsw-gerechtigden: ingezetenen van de gemeenten De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist die voor de Wsw geïndiceerd zijn of hun wettelijk vertegenwoordigers, te weten: • Wsw-gerechtigden op de wachtlijst; • Wsw-gerechtigden als werknemer van een sociaal werkvoorziening bedrijf; • Wsw-gerechtigden als werknemer bij een reguliere werkgever; • en/of hun vertegenwoordigers die als zodanig gerechtigd zijn.
Het beleid cliëntenparticipatie Wsw heeft de volgende doelstellingen:
1.Bewerkstelligen dat belanghebbenden bij het beleid inzake de uitvoering van de Wsw vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het voor hen gevoerde beleid. 2. Bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het Wsw-beleid van de GR SWZ, gericht op het bieden van gelijke arbeidsmogelijkheden aan burgers met een functiebeperking of chronische aandoening om voor hen volwaardig burgerschap te bevorderen.
Het dagelijks bestuur voorziet de Wsw-raad van de informatie die nodig is voor de Wsw-raad om naar behoren te kunnen functioneren. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm aangeleverd.
Artikel 4. Overleg tussen Wsw-raad en dagelijks bestuur
Artikel 5. Samenstelling Wsw-raad
Een lid van de Wsw-raad kan door het dagelijks bestuur worden ontslagen op verzoek van het betreffende lid of na een gemotiveerd verzoek van de Wsw-raad. Indien de Wsw-raad verzoekt om ontslag van een lid, wordt het betreffende lid gehoord, voordat het dagelijks bestuur een beslissing neemt. 7. De leden kiezen uit hun midden een bestuur en benoemen een voorzitter.
De Wsw-raad vergadert zo dikwijls als voorzitter en secretaris het nodig achten, maar ten minste twee keer per jaar en voorts indien ten minste vijf leden van de raad de wens hiertoe schriftelijk kenbaar hebben gemaakt bij de secretaris. In het laatste geval vindt een vergadering plaats binnen drie weken na de datum waarop het verzoek de secretaris heeft bereikt.
Besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen in een vergadering waar meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is. Bij staking van stemmen wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. Stemming over zaken geschiedt mondeling tenzij een meerderheid van de aanwezige leden om schriftelijke stemming heeft verzocht. Stemming over personen geschiedt altijd met gesloten briefjes.
Het dagelijks bestuur stelt aan de Wsw-raad zodanige middelen ter beschikking dat de cliëntenraad redelijkerwijs in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening de belangen te behartigen van de Wsw-gerechtigden die woonachtig zijn in de bij GR SWZ aangesloten gemeenten.
De cliëntenparticipatie wordt jaarlijks geëvalueerd, voor het eerst in mei 2009, waarna de verordening eventueel wordt aangepast of gewijzigd.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van de GR SWZ op 24 april 2008
Toelichting Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening
De Wsw-geïndiceerde (Wsw’er) staat centraal in de uitvoering van de nieuwe Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Om die reden vindt de wetgever cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In de Wsw is daarom geregeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de manier waarop Wsw’ers betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw. Op grond van de Gemeenschappelijke Regeling is het vaststellen van de verordening een taak van het algemeen bestuur van SWZ.
De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna niet nader toegelicht.
Dit artikel omschrijft de begrippen die voor de verordening van belang zijn. Uit de definitie van het begrip Wsw-raad volgt dat dit een door het dagelijks bestuur ingesteld inspraakorgaan is dat functioneert binnen het beleidsterrein van de Wsw. Het inspraakorgaan heeft als doel om de belangen te behartigen van de in de GR-gemeenten woonachtige Wsw-gerechtigden.
Het derde lid geeft het beleidsterrein aan waarbij de Wsw-raad wordt betrokken. Gekozen is voor een ruime formulering. De aspecten van het beleid (op de genoemde terreinen) waarbij de Wsw-raad wordt betrokken zijn:
de voorbereiding van het beleid; b. de uitvoering van het beleid; c. de evaluatie van het beleid. Artikel 4 tot en met 7 geven aan op welke wijze de cliëntenparticipatie in de praktijk wordt vormgegeven. Het eerste en vierde lid van artikel 4 betreffen de verplichting tot het tijdig om advies vragen. De omschrijving houdt in dat:
bij nieuw beleid de Wsw-raad in ieder geval betrokken wordt bij het opstellen van de hoofdlijnen van dit beleid; b. bij evaluatie van beleid de Wsw-raad in ieder geval betrokken wordt bij het opstellen van vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie. Het achtste lid van artikel 4 draagt het dagelijks bestuur op om de Wsw-raad te voorzien van de informatie die voor de uitoefening van hun taak nodig is. Het dagelijks bestuur bepaalt zelf de wijze waarop dit gebeurt. Indien de Wsw-raad het dagelijks bestuur verzoekt om de informatie elektronisch (op USB-stick, op CD of via e-mail) aan te leveren, dan zal hij, indien redelijkerwijs mogelijk, aan dit verzoek voldoen. Dit geldt tevens voor verzoeken om de informatie in braille of in grootletterschrift aan te leveren.
Het tweede lid spreekt over een ‘redelijke termijn’ waarbinnen het dagelijks bestuur schriftelijk reageert naar aanleiding van overleg met en adviezen van de Wsw-raad. Hiermee wordt een termijn bedoeld van maximaal acht weken. Hiervan mag alleen in overleg met de Wsw-raad worden afgeweken. Het opstellen van stukken voor het algemeen bestuur gebeurt in een strak tijdschema. Om de Wsw-raad tijdig advies te kunnen laten geven is een adviestermijn opgenomen.
Het dagelijks bestuur stelt de Wsw-raad middelen ter beschikking voor een adequate uitoefening van hun taken in het kader van deze verordening. Daartoe dient de Wswraad jaarlijks een begroting in. In deze begroting kunnen in ieder geval de volgende kostensoorten worden opgevoerd:
a.onkostenvergoeding van de vrijwilligers; b. vergoeding speciale voorzieningen in verband met handicap (ringleiding, speciale leesvormen, doventolk); c. vergoeding voor deskundigheidsbevordering; d. aanschaf van documentatie, literatuur en vaktijdschriften; e. middelen voor inschakelen van eigen (professionele) ondersteuning, inhoudelijk en organisatorisch; f. faciliteiten voor kantoorkosten, correspondentie, telefoon, computergebruik, internetaansluiting; g. faciliteiten voor overleg met en activering van de achterban; h. faciliteiten voor het verzorgen van voorlichting en public relations; i. faciliteiten voor overleg en afstemming met andere groepen, zoals de Wmo– adviesraad en Cliëntenraad Wwb; j. reiskosten. Kosten worden alleen vergoed voor zover deze zijn opgenomen in de begroting en ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Dit laatste zal de Wsw-raad aannemelijk moeten maken door middel van het voeren van een boekhouding.