Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer |
Citeertitel | Subsidieregeling semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Het budget van deze subsidieregeling wordt gedekt uit de middelen van het Actieplan luchtkwaliteit (RIS 246123). De regeling heeft een werkingsduur van 15 april 2014 tot en met 31 oktober 2014. De regeling vervalt op 15 augustus 2015.
Gemeentewet, Haagse Kaderverordening Subsidieverstrekking (HKS)
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-04-2014 | 12-09-2017 | Onbekend | 22-04-2014 www.denhaag.nl/home/bewoners/actueel/gemeenteberichten | DSB/2014.229 RIS 271.923 |
Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
SUBSIDIEREGELING SEMIOPENBARE OPLAADPUNTEN ELEKTRISCH VERVOER
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris, de locoburgemeester,
Subsidieregeling semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer
Artikel 1. Doel van de regeling
Doelstelling van deze subsidieregeling is het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren teneinde luchtvervuiling in de stad terug te dringen en minder fossiele brandstoffen te verbruiken. De subsidie wordt verstrekt om tegemoet te komen in de kosten van aanschaf en installatie van oplaadpunten voor elektrisch vervoer op semiopenbare locaties.
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Elektrisch voertuig: volledig elektrisch personen– of bedrijfsvoertuig met minimaal drie wielen, of een Plugin Hybride motorvoertuig met minimaal drie wielen en een actieradius van tenminste 20 volledig elektrisch aangedreven kilometers, dat is voorzien van een Europese typegoedkeuring en in het kader van de Wegenverkeerswet is toegestaan op de snelweg;
Semiopenbaar oplaadpunt: een oplaadpunt dat wordt geplaatst op een parkeerplaats met een geldende, functionele en herkenbare bestemming voor het laten parkeren van voertuigen van derden die niet bij de subsidieaanvrager in dienst zijn waarbij het oplaadpunt op vaststaande tijden of de hele dag zonder voorafgaande afspraak of bestelling toegankelijk is voor derden. Het oplaadpunt wordt geplaatst op grond, in privé-eigendom of in erfpacht.
Hoofdstuk 3 - Subsidieverlening en –vaststelling
Artikel 9. Subsidieverleningsbesluit
Het college neemt binnen acht weken, na ontvangst van de volledige aanvraag, een subsidieverleningsbesluit.
In het kader van de Subsidieregeling semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer zullen geen voorschotten worden toegekend.
Hoofdstuk 4 – Overige bepalingen
Het college kan de subsidie, naast de in de Haagse Kaderverordening Subsidieverstrekking genoemde gronden, tevens weigeren als:
Gecontroleerd kan worden of de oplaadpalen waarvoor subsidie is verleend ook daadwerkelijk zijn geïnstalleerd en voor de duur van drie jaar blijvend zijn geplaatst.
Toelichting bij Subsidieregeling semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer
De gemeente Den Haag moet binnen het NSL in 2015 voldoen aan de normen voor de luchtkwaliteit. Hiervoor is in 2009 het Actieplan luchtkwaliteit 2007-2015 vastgesteld. Eén van de maatregelen uit dit actieplan is het stimuleren van het gebruik van duurzame voertuigen, waaronder elektrische auto’s. Met deze subsidieregeling wenst de gemeente Den Haag de aanleg van oplaadpunten voor elektrische auto’s te stimuleren. Immers een goede laadinfrastructuur is een voorwaarde om elektrisch te kunnen rijden. Met de regeling kunnen semiopenbare oplaadpunten worden gerealiseerd.
Semiopenbare laadpunten zijn laadpunten in bijvoorbeeld parkeergarages en op particuliere parkeerterreinen bij supermarkten of bij bedrijven in woongebieden die voor bewoners toegankelijk zijn. Uit gesprekken met eigenaren en beheerders van dergelijk parkeerterreinen blijkt dat een financiële bijdrage van de gemeente een stimulans zal zijn voor het realiseren van dergelijke laadpunten.
De subsidie is bedoeld voor rechtspersonen in Den Haag die drie of meer
“niet belemmerde” parkeerplaatsen tot hun beschikking hebben en daar één of meer oplaadpunten voor elektrisch vervoer willen realiseren. Dat de parkeerplaatsen niet belemmerd moeten zijn betekent dat zij niet constant in gebruik mogen zijn door de aanvrager zelf, omdat daar het grootste deel van de tijd bijvoorbeeld bedrijfswagens geparkeerd staan.
Het te realiseren oplaadpunt betreft een voorziening waarmee een elektrische auto veilig kan worden opgeladen en heeft één of twee “stopcontacten”. De stroom moet door de gebruiker kunnen worden in- en uitgeschakeld. Tevens moet het oplaadpunt “interoperabel” zijn. Dit betekent dat een oplaadpunt moet voldoen aan een voorgeschreven uniformiteit zodat iedereen uit Nederland (en Europa) met een standaard stekker en oplaadpas er gebruik van kan maken.
De regeling treedt in werking op 15 april 2013. Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend tot en
met 31 oktober 2014 of zoveel eerder dan dat het ter beschikking gestelde budget niet meer toereikend is. Het college van burgemeester en wethouders stelt bij besluit vast hoeveel budget beschikbaar is
De hoogte van subsidie is 50% van de aanschafkosten van het laadpunt met een maximum van € 2.000,00.
Het totale budget wordt vastgesteld op € 150.000,00, te dekken uit de middelen voor het bestaande NSL project openbare laadpalen.
Wanneer wordt subsidie verstrekt?
Om te garanderen dat het oplaadpunt op een veilige manier door gebruikers met een standaard laadpasje en een standaard stekker kan worden gebruikt dient het oplaadpunt minimaal aan de volgende criteria te voldoen:
Procedurele aspecten van de regeling
De subsidie wordt vóór het realiseren van het oplaadpunt aangevraagd bij gemeente Den Haag.
De benodigde formulieren worden via www.denhaag.nl/subsidies ter beschikking gesteld. Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget.
Indienen van een subsidieaanvraag kan per post of per mail: semiopenbareoplaadpunten@denhaag.nl
Rechtspersonen moeten een kopie uittreksel KvK met datum inschrijving in het register overleggen.
De de-minimisverklaring is nodig omdat de staatssteunregels in het EG-verdrag (artikelen 87 en 88) beperkingen stellen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemingen. Met de de-minimisverklaring kan de gemeente Den Haag nagaan of het voordeel dat een onderneming door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen. Er zal voor deze subsidie met name getoetst worden aan de volgende staatssteunregelingen:
Steun die aan deze verordeningen voldoen mogen door de gemeente worden verstrekt.
Aanvrager moet na maximaal na vier maanden een vaststellingsverzoek indienen.
Bij het vaststellingsverzoek moeten alle vragen van het benodigde aanvraagformulier zijn beantwoord,
de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend ingediend worden bij de gemeente.
Gemeente Den Haag neemt uiterlijk binnen twee maanden na indiening van een vaststellingsverzoek een vaststellingsbesluit. Gestreefd wordt om deze termijn enkele dagen tot weken te laten bedragen.
Uiterlijk zes weken na het vaststellingsbesluit, wordt het subsidiebedrag uitbetaald. Gestreefd wordt om deze termijn enkele dagen te laten bedragen.