Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dordrecht

Nadere regels subsidie Maatschappelijke Zorg Dordrecht 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDordrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels subsidie Maatschappelijke Zorg Dordrecht 2012
CiteertitelNadere regels subsidie Maatschappelijke Zorg Dordrecht 2012
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, titel 4.2
  2. Algemene subsidieverordening Dordrecht 2010, art. 3, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-12-201214-08-2013Nieuwe regeling

13-03-2012

Gemeentenieuws, 19-12-2012

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels subsidie Maatschappelijke Zorg Dordrecht

Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente DORDRECHT;

gelet op:

  • -

    de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 1.5, tweede lid van de Algemene subsidieverordening Dordrecht 2010;

     

B E S L U I T :

vast te stellen de navolgende

Nadere regels subsidie Maatschappelijke Zorg Dordrecht 2012

 

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    aanvrager: een professionele aanbieder van maatschappelijke zorg waarvan het aanbod is gericht op de doelgroep die woonachtig is in de regio Zuid-Holland Zuid en 18 jaar of ouder is; De opvangvoorzieningen worden aangeboden aan mensen die binnen de afgelopen 3 jaar, minimaal 2 jaar, in de regio Zuid-Holland Zuid als inwoner stonden ingeschreven."

  • b.

    basisvoorziening: door het college bepaald minimumniveau van voorzieningen, welke noodzakelijk aanwezig moet zijn, gelet op de zelfredzaamheid van de doelgroep;

  • c.

    maatschappelijke zorg: dak-, thuislozen- en vrouwenopvang, verslavingszorg, Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ);

  • d.

    operationele agenda: door het college vastgestelde notitie waarin de uitvoeringsplannen voor de maatschappelijke zorg staan beschreven;

  • e.

    themakaarten: de punten zoals genoemd in de operationele agenda.

 

Artikel 2 Doel

Het college kan op aanvraag subsidie verstrekken voor activiteiten die:

  • a.

    voorzien in maatschappelijke zorg (basisvoorzieningen);

  • b.

    invulling geven aan de themakaarten zoals beschreven in de operationele agenda en/of de samenwerking bevorderen tussen en met de ketenpartner

 

HOOFDSTUK 2. SUBSIDIEPLAFOND

Artikel 3 Subsidieplafond

  • 1.

    Jaarlijks stelt het college voor deze regeling subsidieplafonds vast voor eenmalige en voor de jaarlijkse subsidies, onder voorbehoud van verstrekking van de bijbehorende middelen door de raad.

  • 2.

    Het college kan eerder vastgestelde subsidieplafonds verhogen of verlagen.

  • 3.

    Besluiten als bedoeld in het eerste en tweede lid worden kenbaar gemaakt via de huis-aan-huis bladen in de gemeente.

     

Artikel 4 Verdeelsleutel; overschrijdring subsidieplafond; beoordelingscriteria

  • 1.

    Indien het subsidieplafond als bedoeld in artikel 3 onvoldoende is om alle aanvragen te honoreren, stelt het college de aanvragen in een rangorde vast op basis van de prioriteit die aan de aanvragen is gegeven aan de hand van de in artikel 5 opgenomen beoordelingscriteria.

  • 2.

    Om in de rangorde te worden opgenomen, dient een aanvraag te voldoen aan het bepaalde in artikel 6 en artikel 7.

  • 3.

    Om in de rangorde te worden opgenomen, dient zich niet één van de weigeringsgronden als bedoeld in artikel 9 voor te doen.

     

Artikel 5 Beoordeling aanvragen

  • 1.

    Alle subsidieaanvragen als bedoeld in artikel 2 worden beoordeeld op de mate waarin:

    • a.

      de aanvraag voorziet in activiteiten die naar het oordeel van het college voorzien in een behoefte aan maatschappelijke zorg, zoals genoemd in de actuele Operationele Agenda Maatschappelijke Zorg;

    • b.

      de verhouding tussen prijs en kwaliteit optimaal is;

    • c.

      het aanbod door de subsidieaanvrager is afgestemd met de betreffende ketenpartners;

    • d.

      de activiteit een bijdrage levert aan een regionaal sluitend aanbod zoals beschreven in de operationele agenda.

  • 2.

    De activiteiten en producten waarvoor subsidie wordt gevraagd als bedoeld in artikel 2, sub b worden tevens beoordeeld op de mate waarin:

    • a.

      het plan de samenwerking tussen en met de ketenpartners bevordert;

    • b.

      het plan innovatief is;

    • c.

      er aandacht is voor structurele inbedding van de activiteiten en/of het product.

 

HOOFDSTUK 3. AANVRAAG VAN DE SUBSIDIE

Artikel 6 Indieningstermijn

  • 1.

    De jaarlijkse subsidie als bedoeld in artikel 2 onder sub a, dient uiterlijk voor 1 oktober van elk jaar te worden aangevraagd.

  • 2.

    Aanvragen voor subsidie als bedoeld in artikel 2, sub b kunnen gedurende het hele jaar worden ingediend en het subsidieplafond wordt verdeeld op basis van de binnenkomst van de aanvragen.

 

Artikel 7 Aanvraag

Een aanvraag bevat naast de in artikel 6 Algemene subsidieverordening Dordrecht 2010 genoemde gegevens met uitzondering van artikel 6 lid 2 sub d, in ieder geval een gemotiveerde onderbouwing van de mate waarin het plan bijdraagt aan de in artikel 5 genoemde criteria en een beschrijving met welke ketenpartners afstemming plaatsvindt of samenwerking wordt bevorderd.

 

HOOFDSTUK 4. SUBSIDIEVERPLICHTINGEN

Artikel 8 Subsidieverplichtingen

Onverminderd de verplichtingen uit hoofdstuk 7 van de Algemene Subsidie­verordening Dordrecht 2010 dient de subsidieontvanger:

  • a.

    te voldoen aan de registratieverplichtingen krachtens artikel 20, vierde lid Wet maatschappelijke ondersteuning en de Regeling maatschappelijke ondersteuning;

  • b.

    mee te werken aan de realisatie van een kostprijs per activiteit/product;

  • c.

    een beleid te voeren conform de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen;

  • d.

    medewerking te verlenen aan de totstandkoming van de monitor MZ.

 

HOOFDSTUK 5. WEIGERING VAN DE SUBSIDIE

Artikel 9 Weigeringsgronden

De subsidie kan in ieder geval – naast het bepaalde in artikel 10 van de Algemene subsidieverordening Dordrecht 2010 - worden geweigerd, indien:

  • a.

    het aanbod niet past binnen de basisvoorzieningen en/of de themakaarten zoals genoemd in de operationele agenda;

  • b.

    voor de subsidiabele kosten subsidie wordt of werd verstrekt op grond van een andere rijks- of provinciale- of gemeentelijke subsidieregeling;

  • c.

    de kosten van de activiteiten niet in redelijke verhouding staan tot het aantal te bereiken personen;

  • d.

    als het aanbod, naar verwachting van het college de vraag overstijgt.

 

HOOFDSTUK 6. OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 10 Citeertitel

 

De nadere regels worden aangehaald als "Nadere regels subsidie Maatschappelijk Zorg Dordrecht 2012".

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt na bekendmaking in werking op 1 april 2012.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 13 maart 2012.

Het college van Burgemeester en Wethouders

de wnd. secretaris de burgemeester

K.J. van Hengel A.A.M. Brok

Artikelsgewijze toelichting

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Basisvoorziening:

Centrumgemeente Dordrecht financiert vanuit haar Rijksbijdrage voorzieningen voor de maatschappelijke zorg. Het gaat daarbij om niet-geïndiceerde zorg. Doel is om de cliënten naar de geïndiceerde zorg toe te leiden (AWBZ of ZvW) en/of de zelfredzaamheid te vergroten. Het minimumniveau aan voorzieningen wordt bepaald door het college van burgemeester en wethouders.

Maatschappelijke zorg:

Onder maatschappelijke zorg van dak-, thuislozen- en vrouwenopvang, verslavingszorg, Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) wordt ook verstaan: opvang als gevolg van huiselijk geweld. Met betrekking tot de verslavingszorg wordt de preventieve verslavingszorg bedoeld.

 

Artikel 2. Doel

Het doel van deze nadere regels is, om activiteiten te ondersteunen waarbij de gemeente invulling geeft aan haar wettelijke taken op het gebied van de maatschappelijke zorg. Deze staan beschreven in de drie prestatievelden 7, 8 en 9 van de Wmo, respectievelijk: Maatschappelijke opvang, inclusief vrouwenopvang, Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en Verslavingszorg. De gemeente is de centrumgemeente voor de maatschappelijke zorg binnen de regio Zuid-Holland Zuid. Deze regio bestaat uit de Drechtsteden en de gemeenten in de regio Alblasserwaard/ Vijfheerenlanden.

Binnen de maatschappelijke zorg hebben zowel de centrumgemeenten als regiogemeenten verantwoordelijkheden. De centrumgemeente Dordrecht is verantwoordelijk voor de toeleiding naar de zorg, bieden van opvang en de regie op de zorgketen voor de doelgroep van de regio. De regiogemeenten hebben verantwoordelijkheden op de prestatievelden 1 tot en met 6 van de Wmo, waaronder op het gebied van preventie/vroegsignalering, maatschappelijk werk en nazorg. Ingezet wordt om de samenhang van de regiogemeenten en de centrumgemeenten te bevorderen. In de operationele agenda Maatschappelijke zorg is door middel van themakaarten aangegeven op welke punten centraal acties worden ondernomen, met als doel de samenhang te bevorderen. In de strategische visie zullen de verbindingen nader worden toegelicht.

Het college heeft een onderscheid gemaakt in de verschillende activiteiten die ze wil ondersteunen. Naast het voorzien in subsidie voor activiteiten die voorzien in maatschappelijke zorg (basisvoorzieningen), wil ze ruimte houden om activiteiten te ondersteunen die invulling geven aan de speerpunten en themakaarten zoals beschreven in de operationele agenda en de samenwerking bevorderen tussen en met de ketenpartners.

 

HOOFDSTUK 2. SUBSIDIEPLAFOND

 

Artikel 3. Subsidieplafond

Jaarlijks stelt het college subsidieplafonds vast. Dit is een maximumbedrag dat de gemeente beschikbaar stelt in een kalenderjaar. Eerder vastgestelde subsidieplafonds kan het college verhogen of verlagen.

 

HOOFDSTUK 3. AANVRAAG VAN DE SUBSIDIE

 

Artikel 4. Verdeelsleutel; overschrijding subsidieplafond; beoordelingscriteria  

Indien het subsidieplafond onvoldoende is om alle aanvragen te kunnen honoreren, dan worden de aanvragen gerangschikt. Aanvragen dienen dan wel te voldoen aan een aantal verplichtingen (zie artikel 8) en er moet zich niet één van de weigeringsgronden als bedoeld in artikel 9 voordoen.

Indien een aanvraag meerdere producten, dan wel activiteiten, bestrijkt, wordt de aanvraag per product/activiteit beoordeeld, hetgeen kan leiden tot een partiële honorering, dan wel afwijzing, van de aanvraag.

 

Artikel 5. Beoordeling aanvragen

Alle aanvragen worden beoordeeld naar aanleiding van de in het eerste lid genoemde punten. Door middel van deze beoordeling wordt gestreefd naar een stabiel mogelijk aanbod van alle producten en activiteiten.

Toelichting Artikel 5, lid 1.c.

"het aanbod door de subsidieaanvrager is afgestemd met de betreffende ketenpartners":

Subsidieaanvragers dienen te bepalen in hoeverre het aanbod voorziet in een behoefte binnen het totaalaanbod van de keten, en daar waar nodig te overleggen met andere ketenpartners. Waar de subsidieaanvrager een product/activiteit levert dat vergelijkbaar is met het aanbod van andere ketenpartners, vindt de gemeente het van belang dat de betreffende ketenpartners met elkaar hebben onderzocht wat de mogelijkheden en voordelen van een gezamenlijk aanbod zijn. De gemeente streeft naar een keten waarin de belangen van samenwerking gericht op een sluitend aanbod prevaleren boven die van onderlinge concurrentie. Dit om een efficiënte en doelmatige inzet van de beschikbare subsidiegelden te bevorderen.

Het tweede lid is een aanvulling bij de beoordeling van aanvragen die omschrijving artikel 2 sub b.

 

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

Het college stelt jaarlijks twee subsidieplafonds vast, een voor aanvragen die gericht zijn op het voorzien in maatschappelijke zorg (basisvoorzieningen) en een plafond voor aanvragen gericht op het activiteiten die invulling geven aan de themakaarten zoals beschreven in de operationele agenda.

 

Artikel 7. Aanvraag van de subsidie

De subsidieaanvraag bevat, zowel voor de subsidieaanvraag basisvoorzieningen als voor aanvragen op het gebied van samenwerking en innovatie zoals beschreven in de themakaarten uit de operationele agenda minimaal de onderdelen genoemd in artikel 6 Algemene Subsidieverordening Dordrecht. Tevens bevat het een motivering van de in artikel 5 genoemde criteria.

 

HOOFDSTUK 5. WEIGERING VAN DE SUBSIDIE

 

Artikel 8 Subsidieverplichtingen, sub b

Van iedere organisatie die subsidie ontvangt voor de Maatschappelijke Zorg wordt verwacht dat zij middels een kostprijssystematiek inzichtelijk maakt hoe de kosten van de gevraagde subsidieactiviteiten en –producten worden opgebouwd. Deze systematiek wordt geleidelijk geïmplementeerd. De gemeente zal ieder jaar met één of meerdere instellingen de kostprijssystematiek doorlopen en afspraken maken over de gehanteerde kostprijzen per product.

 

Artikel 9 Weigeringsgronden

Een subsidie kan in ieder geval geweigerd worden, naast de bepalingen zoals genoemd in artikel 10 van de Algemene Subsidieverordening Dordrecht 2010.

 

HOOFDSTUK 6. OVERIGE BEPALINGEN

 

Artikel 10. Citeertitel

Spreekt voor zich.

 

Artikel 11. Inwerkingtreding

Spreekt voor zich.

- - - - -