Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Hillegom

Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Hillegom 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Hillegom
Officiële naam regelingVerordening op de vertrouwenscommissie gemeente Hillegom 2014
CiteertitelVerordening op de vertrouwenscommissie gemeente Hillegom 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 61
  2. Gemeentewet, art. 84
  3. Gemeentewet, art. 86
  4. Gemeentewet, art. 147
  5. Archiefwet 1995, art. 15

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-05-201409-07-2014nieuwe regeling

06-05-2014

www.officielebekendmakingen.nl

14-04902

Tekst van de regeling

Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Hillegom 2014

De raad van de gemeente Hillegom

gelezen het voorstel van de vertrouwenscommissie i.o. van 23 april 2014;

gelet op het bepaalde in de artikelen 61, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, artikel 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

gelet op de circulaire benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

besluit:

vast te stellen de volgende

Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Hillegom 2014

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Zuid-Holland;

  • c.

    de burgemeester: de burgemeester van Hillegom;

  • d.

    de commissie: de vertrouwenscommissie;

  • e.

    de raad: de raad van de gemeente Hillegom

Artikel 2. Taak

  • 1. De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

  • 2. De commissie brengt over haar bevindingen schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad en de commissaris. Het verslag aan de raad wordt voorzien van een conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit de fractievoorzitters mevrouw A. van Dijk (PvdA), de heer F.J.M. Evers (BBH), mevrouw A. Heemskerk-Rekké (Bloeiend Hillegom) mevrouw J.A. Ringelberg (VVD), mevrouw A.E. Snuif (D66), de heer F.Q.A. van Trigt (CDA), mevrouw A. van Vliet (GroenLinks).

  • 2. De commissie kiest een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter uit haar midden.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier is secretaris van de commissie. Zij geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie. Zij is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 2. De gemeentesecretaris is plaatsvervangend secretaris van de commissie.

Artikel 5. Adviseur

  • 1. Een wethouder wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd.

  • 2. De adviseur is geen lid van de commissie en heeft in de commissie geen stemrecht.

Artikel 6. Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 3. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden en adviseur van de commissie.

  • 4. De commissie vergadert niet indien niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 7. Geheimhouding

  • 1. De (plaatsvervangend) voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 2. Alle stukken van de commissie zijn geheim.

  • 3. De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 2.

  • 4. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie en na het vervallen van deze verordening van kracht.

Artikel 8. Contactpersoon

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.

  • 4. Het gebruik van e-mail of andere digitale media is niet toegestaan, tenzij het louter procedurele aangelegenheden betreft.

Artikel 9. Verslag

  • 1. De bevindingen, bedoeld in artikel 2, worden vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

  • 2. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag vermeld.

  • 3. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad en de commissaris gebracht.

Artikel 8. Gesprekken met en informatie over de kandidaten

  • 1. De secretaris nodigt, in overleg met de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2. De commissie treft voorzieningen om de privacy van de kandidaten te beschermen, onder andere door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

  • 3. Conform artikel 61 lid 4 Gemeentewet verschaft de commissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

Artikel 9. Ontbinding commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 10. Archivering van stukken

De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat

  • a.

    op het tijdstip bedoeld in artikel 9, alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de krachtens de Archiefwet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats;

  • b.

    van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a. en c., van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar;

  • c.

    alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 11. Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire, genoemd in de aanhef, niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 12. Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking daags na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 6 mei 2014.

drs. P.M. Hulspas-Jordaan

griffier

J. Broekhuis

voorzitter