Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Provincie Overijssel

Beleidsregel ontheffing voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik van een terrein voor het opstijgen of landen van een luchtvaartuig

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieProvincie Overijssel
Officiële naam regelingBeleidsregel ontheffing voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik van een terrein voor het opstijgen of landen van een luchtvaartuig
CiteertitelBeleidsregel TUG ontheffingen
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 11-9-2013

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal blad nr. 2013/0309074

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-09-201304-08-201301-01-2016wijziging artikel(en)

11-09-2013

Provinciaal blad nr. 2013/0309074

Besluit van Gedeputeerde Saten van Overijssel van 10 september 2013, kenmerk 2013/0308283

Tekst van de regeling

Beleidsregel TUG ontheffingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • In deze beleidsregel worden de definities gebruikt, die in de Wet Luchtvaart en de daaronder vallende regelgeving zijn opgenomen. Aanvullend daarop gebruiken we de volgende begrippen:

  • a. 2x2-vlucht: vier vliegbewegingen van een helikopter of een onbemand luchtvaartuig, bestaande uit een landing op een bepaald terrein, onmiddellijk gevolgd door laden en/of lossen, een opstijging, binnen 24 uur gevolgd door een landing op hetzelfde terrein, onmiddellijk gevolgd door laden en/of lossen, en een opstijging.

  • b. Gemotoriseerd schermvliegtuig: luchtvaartuig als bedoeld in artikel 1 van het Besluit luchtvaartuigen 2008. Schermvliegtuigen zijn formeel geen MLA's, maar zijn vergelijkbaar in die zin, dat zij aan dezelfde technische en milieu in casu geluidseisen moeten voldoen.

Artikel 2 Tijdelijk en uitzonderlijk gebruik (TUG)

Voor een terrein dat op meer dan 12 dagen per jaar gebruikt wordt of naar verwachting gebruikt zal gaan worden, voor luchtverkeer met een of meer luchtvaartuigen is het tot stand brengen van een luchthavenregeling nodig, en kan niet met een ontheffing voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik worden volstaan.

Artikel 3 Soorten ontheffing

  • GS onderscheiden vier soorten TUG-ontheffingen:

  • 1. een generieke ontheffing voor terreinen in het gebied dat op de bij deze beleidsregel behorende kaart (bijlage 1b) is aangegeven, met melding 24 uur van te voren voor 2x2-vluchten, geldig voor een periode van maximaal 12 maanden;

  • 2. een locatiegebonden ontheffing voor vooraf opgegeven dagen: ontheffing bij evenementen/projecten/eenmalige vluchtdagen voor meerdere starts en/of landingen op in de aanvraag vermelde dag(en), maar wel met een maximum van 12 dagen per terrein per jaar;

  • 3. een locatiegebonden ontheffing voor niet vooraf opgegeven dagen voor luchtvaartuigen als bedoeld in artikel 21, categorie d (Micro Light Aeroplanes) van het Besluit Burgerluchthavens en voor de daarmee vergelijkbare gemotoriseerde schermvliegtuigen: ontheffing voor een in de aanvraag vermeld terrein, met melding 24 uur van te voren, voor maximaal 10 vluchten per dag en voor maximaal 12 dagen per jaar per terrein;

  • 4. een generieke ontheffing voor terreinen in het gebied dat op de bij deze beleidsregel behorende kaart (bijlage 1b) is aangegeven, met melding vooraf, voor het opstijgen van een heteluchtballon.

Artikel 4 Voorkómen misbruik TUG

  • Om oneigenlijk gebruik van generieke en locatiegebonden ontheffingen te voorkómen (als de ontheffing voor perceel X1 is "opgebruikt" verzoekt aanvrager een ontheffing voor het naastgelegen perceel X2, waardoor de omgeving toch dubbele hoeveelheid geluidhinder kan ondervinden), gelden de volgende regels:

  • 1. als het aantal gevraagde gebruiksdagen van één of meer gebruikers op één en hetzelfde terrein de 12 dagen per jaar overstijgt, weigeren GS de gevraagde ontheffing en stellen eventueel de procedure tot vaststelling van een luchthavenregeling in werking;

  • 2. als op twee of meer in elkaars directe omgeving liggende percelen een ontheffing voor TUG wordt aangevraagd, dan weigeren GS de gevraagde ontheffing als door de aard en omvang van het beoogde gebruik de gehinderde gebieden van het gebruik van deze percelen feitelijk als hetzelfde gebied kunnen worden aangemerkt, en de aanvragen tezamen de 12 dagen per kalenderjaar overstijgen;

  • 3. bij gebruikmaking van een generieke ontheffing voor het opstijgen en landen met een helikopter of helikopters op meerdere terreinen op dezelfde dag mogen in dat geval deze terreinen niet in elkaars directe omgeving gelegen zijn.

  • 4. als richtlijn voor het bepalen van ‘directe omgeving' geldt: locaties die minder dan 1000 m hemelsbreed van elkaar verwijderd zijn.

  • 5. In afwijking van het gestelde onder artikel 4, 4e lid kunnen meerdere ontheffingen worden verleend voor terreinen, waarvoor een luchthavenregeling in ontwerp is vastgesteld, mits geen bezwaren in de vorm van zienswijzen tegen die luchthavenregeling zijn ingediend.

Artikel 5 Toetsingscriteria TUG

  • Met het oog op de bescherming van de belangen van natuur en milieu worden de ecologische hoofdstructuur en de Natura2000-gebieden aangewezen als gebieden waar in beginsel geen ontheffing voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik als terrein voor landing of opstijging wordt verleend. Deze terreinen zijn op de bij deze beleidsregel behorende kaart aangegeven. (Uiteraard zijn ook de beperkingen op grond van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen van toepassing.)

  • Bij het beoordelen van een aanvraag voor een ontheffing worden de volgende criteria bij de afweging betrokken:

  • a. een ontheffing wordt in beginsel niet verleend als het terrein gelegen in het gebied dat op de bij deze beleidsregel behorende kaart is aangeduid als ‘te vermijden gebied' (zie bijlage);

  • b. een ontheffing wordt in beginsel niet verleend als aanmerkelijke hinder kan ontstaan voor kwetsbare functies (begraafplaatsen, maneges, scholen);

  • c. een ontheffing wordt in beginsel niet verleend, indien één of meer woningen zijn gelegen binnen de in onderstaande tabel vermelde afstanden van de landings- en opstijgingslocatie van het betreffende luchtvoertuig.

    Afstandentabel
    Helikopters (locatiegebonden ontheffingen)  
    Lden-categorie 11150
    Lden-categorie 10250
    Lden-categorie 12350
    Lden-categorie 14500
    Helikopters (generieke ontheffingen)100
    Overige luchtvaartuigen150

Artikel 6 Bekendmaking

Het besluit tot het verlenen van een TUG-ontheffing wordt op de provinciale website gepubliceerd.

Artikel 7 Aanvraagformulier

Het aanvraagformulier moet u indienen bij Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten stellen daartoe het aanvraagformulier vast.

Artikel 8 Citeertitel

Dit besluit kan aangehaald worden als Beleidsregel TUG-ontheffingen.

Bijlage 1b Te vermijden gebieden

De kaart met "Te vermijden gebieden" behorend bij deze regeling voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik staat als download in de rechterkolom van de internetpagina.