Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hillegom

Verordening op de auditcommissie van de gemeente Hillegom

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHillegom
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de auditcommissie van de gemeente Hillegom
CiteertitelVerordening auditcommissie Hillegom
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 84

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-05-2014nieuwe regeling

24-04-2014

www.officielebekendmakingen.nl

14-04758

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de auditcommissie van de gemeente Hillegom

De raad van de gemeente Hillegom,

gelezen het voorstel van de burgemeester en de griffier van 3 april 2014,

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet, artikel 4 lid 3 van de Controleverordening gemeente Hillegom,

besluit:

vast te stellen de volgende:

Verordening op de auditcommissie van de gemeente Hillegom

Verordening op de auditcommissie van de gemeente Hillegom

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de commissie: de auditcommissie;

  • b.

    de accountant: de accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

Artikel 2 Taken

De commissie heeft de volgende taken:

  • a.

    de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

  • b.

    het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant naar de raad voor de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

  • c.

    het zijn van een overlegplatform voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, zoals bedoeld in artikel 2 lid 4 van de Controleverordening gemeente Hillegom;

  • d.

    het zijn van een overlegplatform over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

  • e.

    het voorbereiden van het aanbestedingstraject ten behoeve van de aanwijzing van de accountant;

  • f.

    het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De commissie bestaat uit raads- en/of burgerleden. De raad benoemt de leden en plaatsvervangende leden van de commissie. Elke fractie kan een lid en plaatsvervangend lid voordragen.

  • 2.

    De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter. De voorzitter neemt deel aan de vergadering en heeft stemrecht.

  • 3.

    De griffier of diens plaatsvervanger is secretaris van de commissie.

Artikel 4 Vaste adviseurs

  • 1.

    De commissie heeft de volgende vaste adviseurs: de portefeuillehouder Financiën, de directeur Bedrijfsvoering, de financieel / concerncontroller, een vertegenwoordiger van de rekenkamercommissie en de accountant.

  • 2.

    De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meer adviseurs.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De leden van de commissie worden benoemd voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad.

  • 2.

    De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval bij ontslag als lid van de raad of als burgerlid.

  • 3.

    De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 4.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 6 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van de in artikel 2 genoemde taken.

  • 2.

    Vergaderingen vinden alleen plaats als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4.

    Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie. Vastgestelde verslagen zijn openbaar tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5.

    Vastgestelde niet-openbare verslagen worden als vertrouwelijk stuk ter kennis gebracht aan de raad, burgemeester en wethouders en de adviseurs.

Artikel 20 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag nadat deze is bekendgemaakt.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening auditcommissie Hillegom’.

     

    Aldus besloten in de vergadering van 24 april 2014.

     

    drs. P.M. Hulspas-Jordaan

    griffier

    J.Broekhuis,

    voorzitter