Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Verordening adviesraad leerlingenvervoer gemeente Wijk bij Duurstede 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening adviesraad leerlingenvervoer gemeente Wijk bij Duurstede 2006
CiteertitelVerordening adviesraad leerlingenvervoer gemeente Wijk bij Duurstede 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vervangen door de Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. 1. Wet op het primair onderwijs
  2. 2. Wet op de expertisecentra3. Wet op het voortgezet onderwijs4. Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200701-03-2017Onbekend

12-12-2006

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening adviesraad leerlingenvervoer gemeente Wijk bij Duurstede 2006

 

 

De raad van de gemeente Wijk bij Duurstede;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 21 november 2006, nr. 140

gelet op de artikelen 4 van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs, en op artikel 91 van de Gemeentewet

besluit: vast te stellen de volgende:

 

Verordening adviesraad leerlingenvervoer gemeente Wijk bij Duurstede 2006.

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • 2.

    leerlingenvervoer: ten behoeve van het schoolbezoek door het college op grond van de Verordening leerlingenvervoer bekostigd vervoer van leerlingen;

  • 3.

    cliënt: ouder of verzorger van leerlingen woonachtig in de gemeente Wijk bij Duurstede die gebruikmaken van het leerlingenvervoer;

  • 4.

    de adviesraad: raad van cliënten en hun vertegenwoordigers.

 

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De adviesraad behartigt de collectieve belangen van cliënten.

  • 2.

    De adviesraad adviseert gevraagd en ongevraagd aan het college over alle onderwerpen die de vorming, uitvoering, controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid op het gebied van leerlingenvervoer betreffen, alsook over andere onderwerpen die een relatie hebben met het leerlingenvervoer.

  • 3.

    Tot de onder het tweede lid genoemde onderwerpen horen niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Evenmin adviseert de adviesraad over de uitvoering van wettelijke voorschriften voorzover bij de uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.

 

Artikel 3 Samenstelling

De adviesraad bestaat uit vijf leden. Deze leden zijn bij voorkeur afkomstig uit de cliënten zelf. Ook lid kunnen zijn: vertegenwoordigers van belangenorganisaties van cliënten of van scholen die door leerlingen worden bezocht, en personen op grond van hun deskundigheid of kwaliteit. Zij zijn lid zonder last of ruggespraak met de organisaties die zij vertegenwoordigen. Indien de adviesraad bestaat uit zowel cliënten als vertegenwoordigers of andere personen, vormen de cliënten in ieder geval de meerderheid van de leden.

 

Artikel 4 Benoeming

  • 1.

    Bij instelling van de adviesraad worden de leden door het college benoemd uit na een openbare oproep aangemelde kandidaten. Leden die niet uit de cliënten afkomstig zijn, worden voorgedragen door cliënten.

  • 2.

    De adviesraad kiest uit zijn midden een voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en secretaris.

  • 3.

    Nieuwe of vervangende leden van de adviesraad worden benoemd door het college op voordracht van de adviesraad. De adviesraad is verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe kandidaten.

 

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsduur van de leden is vier jaar. Na twee jaar treden twee van de vijf leden af, na vier jaar drie van de vijf leden.

  • 2.

    De leden zijn herbenoembaar.

  • 3.

    Het lidmaatschap eindigt indien het lid geen cliënt meer is. Het lid blijft de functie vervullen totdat in de vacature is voorzien of benoeming op grond van deskundigheid of kwaliteit heeft plaatsgevonden.

  • 4.

    Het lidmaatschap van leden op grond van vertegenwoordiging van belangenorganisaties van cliënten of van scholen die door leerlingen worden bezocht, eindigt op het moment dat de hoedanigheid voor het lidmaatschap ophoudt te bestaan.

  • 5.

    De leden, zijnde cliënten of vertegenwoordigers van belangenorganisaties van cliënten of van scholen die door leerlingen worden bezocht, kunnen na beëindiging van hun lidmaatschap op grond van die hoedanigheid, door de adviesraad worden voorgedragen als leden op grond van deskundigheid of kwaliteit.

  • 6.

    De leden kunnen tussentijds aftreden

  • 7.

    Een tussentijdse vacature wordt zo snel mogelijk vervuld. Artikel 6 Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming

  • 1.

    De adviesraad vergadert ten minste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als de adviesraad nodig oordeelt.

  • 2.

    De bijeenroeping geschiedt door de secretaris via een schriftelijke uitnodiging aan de leden.

  • 3.

    Besluiten kunnen worden genomen indien ten minste drie leden aanwezig zijn.

  • 4.

    Het college stelt op verzoek een vergaderruimte beschikbaar voor de vergaderingen van de adviesraad.

 

Artikel 7 Adviezen adviesraad

De adviezen van de adviesraad aan het college worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van de adviesraad. Op verzoek kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

 

Artikel 8 Overleg tussen gemeente en adviesraad

  • 1.

    Het college voert ten minste tweemaal per jaar overleg met de adviesraad.

  • 2.

    De adviesraad en het college kunnen agendapunten aandragen voor dit overleg.

  • 3.

    Het college zal de adviesraad tijdig alle inlichtingen en gegevens verstrekken die redelijkerwijs nodig zijn voor een goede taakvervulling van de adviesraad.

  • 4.

    Het secretariaat van het overleg berust bij een nader door het college aan te wijzen ambtenaar.

  • 5.

    Het overleg wordt voorgezeten door de verantwoordelijke wethouder dan wel een nader door deze aan te wijzen ambtenaar.

 

Artikel 9 Financiën

Het college kan de leden van de adviesraad een vergoeding, tot een maximum dat bepaald wordt door het college, verstrekken van de kosten die zij in redelijkheid hebben moeten maken ten behoeve van de uitvoering van de taken van de adviesraad.

 

Artikel 10 Huishoudelijk reglement

De adviesraad maakt een huishoudelijk reglement met inachtneming van de bepalingen uit deze verordening. In het reglement worden in elk geval de taken van de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en secretaris opgenomen. Een afschrift van het reglement wordt ter kennisneming gezonden aan het college.

 

Artikel 11

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

 

Artikel 12

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2007.

 

Artikel 13

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening adviesraad leerlingenvervoer gemeente Wijk bij Duurstede.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 12 december 2006

De raad voornoemd,

 

De griffier, De voorzitter,