Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbeleid terrassen gemeente Sitta5rd-Geleen |
Citeertitel | Utvoeringsbeleid terrassen gemeente Sittard-Geleen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Tevens besluitvorming door college en de burgemeester voor zover het hun bevoegdheden betreft.
diversen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-05-2014 | 30-09-2015 | nieuwe regelgeving | 11-04-2013 Elektronisch Gemeenteblad week 20 - 14 mei 2014 | 11042013 |
Hoofdstuk 2: Terrassenbeleid 2013
2.1 Doelstellingen Terrassenbeleid
De doelstellingen voor het terrassenplan zijn:
De gemeente is erbij gebaat als de openbare ruimte een ordelijke doch gezellige indruk uitstraalt. Horecaterrassen zijn hierbij beeldbepalende elementen. Goed ingerichte terrassen vormen een verlevendiging van het straat-/marktbeeld en dragen bij aan de attractiviteit en kwaliteit van de openbare ruimte. Om de attractiviteit en de kwaliteit van de terrassen gelegen in de kernen van de gemeente Sittard-Geleen te waarborgen is in de basisnota de eerste aanzet gegeven om o.a. het beleid omtrent terrassen vast te leggen. Zo dient de verkeersveiligheid te allen tijde gewaarborgd te worden en moeten hulpdiensten direct en adequaat hulp kunnen bieden.
De doelstellingen en de uitgangspunten zijn van toepassing op alle op of aan de openbare weg gesitueerde terrassen. Voor de markt in Sittard zijn nadere voorwaarden opgenomen in overleg met de ondernemers over de inrichting van de hier gelegen terrassen. Deze voorwaarden zijn opgenomen in deze nota.
De gemeente is gestart met het project deregulering van gemeentelijke regels. Deregulering betekent voor burgers en bedrijven minder administratieve regels en lasten. In dit kader is onderzocht of het terrassenbeleid past binnen het project deregulering. Om met name de belangen van derden effectief te kunnen beschermen en het verbinden van vergunningvoorschriften per individuele horecaondernemer sterk kunnen verschillen, is niettemin gekozen voor een vergunningplicht in plaats van een systeem van Algemene verbindende regels.
Een terras is een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabedrijf waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken en/of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid en/of verstrekt.
Deze beleidsregels zijn een nadere uitwerking van artikel 2:28 lid 5 en lid 6, artikel 2:29 respectievelijk artikel 2:33 van de Algemene Plaatselijke Verordening Sittard-Geleen (hierna te noemen: APV). In artikel 2:28 is de bevoegdheid tot het verlenen van terrasvergunningen neergelegd bij de burgemeester.
Indien een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:27 APV geen inrichting is in de zin van artikel 174 Gemeentewet, treedt niet de burgemeester, maar het college van burgemeester en wethouders op als bevoegd bestuursorgaan ten aanzien van de toepassing van dit beleid.
In artikel 2:27 vierde lid van de APV is de definitie van het begrip terras opgenomen.
Voor het plaatsen van luifels al dan niet bevestigd aan de gevel of aan de grond, of permanente terrasschotten verankerd in de grond, is een omgevingsvergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingswet (Wabo) noodzakelijk (o.a. activiteit bouwen/activiteit strijdigheid met bestemmingsplan). Door het vereiste van een omgevingsvergunning, behoort ook de welstands/monumentencommissie (opvolger: Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit) een advies uit te brengen. Op grond van artikel 2.1. lid 1 van de Wabo is het verboden om zonder omgevingsvergunning van burgemeester en wethouders deze activiteiten uit te voeren.
Omgevingsvergunningvrij bouwen is opgenomen in bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor).
2.6 Horecaconcentratiegebieden
Op de plattegrond opgenomen als bijlage 2.I zijn de horecaconcentratiegebieden weergegeven. Op deze kaarten worden de horecaconcentratiegebieden binnen de gemeente Sittard-Geleen in licht en donkerspaars gearceerd weergegeven1.
Horecaconcentratiegebied Geleen
Centrum Geleen, begrensd door Rijksweg Centrum, Mauritslaan, Henri Hermanslaan en Groenstraat. De straten die als begrenzing staan aangegeven behoren op zichzelf niet tot het horecaconcentratiegebied. In uitzondering op het voorgaande geldt dat op de straatgedeelten direct grenzend aan het winkelcentrum begrensd door de Groenstraat, Salmstraat, Ansemburgstraat en nieuwe Markt in het geheel geen terrassen zijn toegestaan, tenzij het terrassen bij bestaande horecabedrijven betreft en tenzij sprake is van beperkte uitbreiding ingevolge de Integrale Horecanota.
Horecaconcentratiegebied Sittard
Centrum Sittard, Stationsstraat, Steenweg, Voorstad, Brandstraat, Limbrichterstraat, Markt, Paardestraat, Putstraat, Walstraat, Helstraat, Paradijsstraat, Tempelplein, Nieuwstraat en Molenbeekstraat. Alle deze straten behoren tot het horecaconcentratiegebied.
Het terras buiten het horecaconcentratiegebied dient op zaterdag en zondag, alsmede op Koninginnedag en de dag na Hemelvaartsdag2 gesloten te zijn om 02.00 uur.
2.8.3 Evenementen, (jaar)markten en kermissen
Het gebruik van glas en blik om dranken te distribueren en te nuttigen tijdens risicovolle B en C* evenementen in de openbare ruimte en op terrassen kan verboden worden in het kader van openbare orde en veiligheid. De horecaondernemers dienen er op toe te zien dat tijdens deze evenementen het glas en blik niet in de openbare ruimte komt.
* B-evenementen: evenementen met een gemiddeld risico
* C-evenementen: evenementen met een hoog risico
2.8.4 Locatie, oppervlakte en precario
2.8.5 Relatie Drank- en horecawet
Op basis van de Drank- en Horecawet moet de ondernemer die een terras opstelt, dit ook laten vermelden op de drank- en horecawetvergunning. Bij de aanvraag voor een terrasvergunning hoeven de ondernemers niet tegelijk een aanvraag in te dienen voor een gewijzigde drank- en horecawetvergunning (indien van toepassing). In die gevallen draagt de gemeente zorg voor een gewijzigde drank- en horecawetvergunning. Deze wordt kosteloos verstrekt en zal tezamen met de terrasvergunning aan de ondernemer toegezonden.
Deze beeldkwaliteitseisen zijn tevens opgenomen in de Welstandsnota (addendum d.d. …)
Met het oog op de gewenste beeldkwaliteit gelden ten aanzien van het gebruik van materialen en kleuren bij de inrichting van een terras de navolgende eisen:
Terrasmeubilair gemaakt van duurzame materialen en uitgevoerd in rustige, gedempte op elkaar afgestemde kleuren wordt als passend beschouwd. Rotan en rieten meubilair op terrassen wordt zonder meer passend gevonden in het straatbeeld.
Bij twijfel over toepassing van deze criteria wordt de aanvraag ter advies voorgelegd aan de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit.
De uiteindelijke beslissingsbevoegdheid op de aanvraag ligt bij de burgemeester.
Terrasschotten (algemene criteria):
De terrasschotten dienen zoveel mogelijk transparant te zijn:
Gevelterrasschotten: maximaal 220 cm hoog en dient vanaf 150 cm vanaf grondniveau/maaiveld volledig transparant te zijn (aan de bovenzijde);
De ruimte tussen het gevelterrasschot en de luifel/uitvalscherm kan over de diepte van het gevelterras tot zover als de uitvalmaat van de luifel is vergund (gem. 4 meter) winddicht gemaakt worden op geheel transparante wijze en/of in de kleur van de luifel.
Luifels en zonneschermen worden door de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit beoordeeld aan de hand van de criteria voor vormgeving en stijl van de terrassen en of de kleur in overeenstemming is met de kleur van de gevel.
Vlonders worden beschouwd als aard- en nagelvaste terrassen. Indien de vlonder aan de ondergrond of de gevel is bevestigd, is een omgevingsvergunning nodig. Bij de beoordeling zullen aanvragen in ieder geval getoetst worden op aspecten van verkeers- en brandveiligheid.
De standaard toegestane terrasinrichting bestaat uit de volgende elementen (limitatief):
Deze elementen mogen geen hinder en/of overlast voor derden (o.a. buren) veroorzaken mogen het terras aan de voorzijde niet geheel afsluiten. Voor terrasschotten gelden de algemene criteria zoals genoemd op pag. 11. Er moet een voldoende brede opening/vluchtgang aanwezig zijn. De elementen moeten makkelijk wegneembaar en verplaatsbaar zijn.
Daarnaast wordt uitsluitend tijdens een evenement aanvullende zaken toegestaan, waaronder bar (incl. tap). Voor het plaatsen van andere elementen als een videoscherm, barbecue etc. kan dit alleen op grond van een evenementenvergunning.
Gemeenten kunnen geen totaalverbod toepassen op het gebruik van terrasverwarmers. Er is wel Europese regelgeving waar dergelijke apparatuur aan moet voldoen. Koninklijke Horeca Nederland bepleit het gebruik van veilige, efficiënte en milieuvriendelijke terrasverwarming. Het toezicht op de apparatuur ligt bij de VWA.
Vanuit openbare orde en (brand)veiligheid dienen deze vast gemonteerd te zijn bv. in de luifelconstructie of aan de gevel.
Het terras dient, indien het niet in gebruik is, op reguliere wijze opgesteld te worden. Uitsluitend tijdens markten mag het terrasmeubilair op het gevelterras worden opgeslagen. Het is niet toegestaan terrasmeubilair permanent aan of op de openbare weg op te slaan.
2.8.7 Reclame op terrasinrichting
De terrasreclame moet verband houden met de aard van het bedrijf. Voor reclame uitingen op het terras gelden de volgende regels:
Er mag uitsluitend reclame gemaakt worden voor producten die verband houden met de horecafunctie.
Bij de toetsing van muziekgeluid wordt onderscheid gemaakt tussen versterkte en onversterkte muziek. Voor versterkte muziekgeluid gelden de geluidsnormen uit de voorschriften in artikel 2.17 van het BARIM (Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer; ook wel aangeduid als Activiteitenbesluit). Indien niet aan de geluidgrenswaarden kan worden voldaan, kan voor versterkte muziek maatwerkvoorschriften worden vastgesteld (artikel 2.20, vijfde lid), bv. het verplicht stellen van een begrenzer.
Onversterkte muziek is van toetsing aan de geluidsnormen uitgezonderd (artikel 2.18, eerste lid, onderdeel f). Dat betekent dat op een terras de muziek mag klinken van onversterkte muziek.
Het is niet mogelijk maatwerkvoorschriften op te stellen voor onversterkte muziek. Het kan echter zijn dat de lokale situatie wel om regels vraagt. De gemeente kan wel regels opnemen voor onversterkte muziek in de APV.
Artikel 2.21 van het Activiteitenbesluit stelt dat de geluidsbepalingen in het Activiteitenbesluit niet gelden voor festiviteiten * die in de APV zijn aangewezen (artikel 4:2 APV). Ook voor individuele festiviteiten kan een ontheffing van de geluidsvoorschriften gekregen worden. Het aantal keren dat een bedrijf een individuele festiviteit mag organiseren, moet in een verordening worden vastgelegd met een maximum van twaalf dagen (of dagdelen) per jaar. In de verordening (APV) is een maximum van 12 per jaar opgenomen (artikel 4:3 APV).
De ondernemer draagt zelf zorg voor de reiniging én het afvoeren van het vuil van de openbare ruimte waarop zijn terras is geplaatst.
2.8.10 Aanwijzingen en bevelen
Alle aanwijzingen en bevelen gegeven door of namens het bestuursorgaan, dan wel de politie, dan wel een met het toezicht belaste ambtenaar van de gemeente, dan wel de commandant van de brandweer en andere medische hulpdiensten zoals de ambulance en huisartsenpost dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.
2.9 Specifieke criteria voor Markt Sittard, Markt Geleen en monumentale panden
Deze beeldkwaliteitseisen zijn tevens opgenomen in de Welstandsnota (addendum d.d. …)
Gevelterrasschotten: zijn toegestaan tot maximaal 220 cm hoog en volledig transparant. Deze dienen aan de bovenzijde te bestaan uit een ononderbroken rechte lijn. Reclame wordt toegestaan tot een hoogte van maximaal 90 cm vanaf grondniveau/maaiveld en wordt in transparante folie uitgevoerd. Profielen worden uitgevoerd in aluminium en/of hout in de kleur RAL 7040.
De ruimte tussen de gevelterrasschotten en de luifel/uitvalscherm kan tot maximaal 4 meter vanuit de gevel winddicht gemaakt worden op geheel transparante wijze en/of in de kleur van de luifel. Reclame wordt hierop niet toegestaan.
Aanleunterrasschotten: zijn toegestaan tot maximaal 150 cm hoog en transparant. Reclame wordt toegestaan tot een hoogte van maximaal 90 cm vanaf het maaiveld en wordt in transparante folie uitgevoerd. Profielen worden uitgevoerd in aluminium in de kleur RAL 7040.
Omgevingsvergunningplichtige/vrije activiteiten:
Voor het ophangen van een zonwering/luifel aan niet monumenten (Markt Geleen) en niet zijnde in een rijksbeschermd stads- en dorpsgezicht, is geen omgevingsvergunning noodzakelijk. Dit is vrijgesteld krachtens artikel 2 onder 8 van Bijlage II van het Bor (Besluit omgevingsrecht). Er kunnen geen beeldkwaliteitseisen publiekrechtelijk afgedwongen worden. Uitsluitend bij een welstandexces kan in deze situaties handhavend worden opgetreden.
Via het Centrummanagement en de vertegenwoordigers van de horecaondernemers zal privaatrechtelijk in overleg met de ondernemers gestreefd worden naar eenduidigheid van de beeldkwaliteit in de centra.
Bij monumenten is alleen sprake van vergunningsvrije activiteiten indien sprake is van gewoon onderhoud, voorzover detaillering, profilering en vormgeving niet wijzigen en voor zover ook materiaalsoort en kleur niet wijzigen krachtens artikel 3a Bijlage II van het Bor. Voorzover dit niet aan de orde is, is sprake van een omgevingsvergunningplicht krachtens artikel 2.1, eerste lid, onder a en f van de Wabo (activiteit bouwen, monument en mogelijk nog sloop).
In een rijksbeschermd stads- en dorpsgezicht (Sittard) zijn zonweringen/luifels niet vergunningvrij krachtens artikel 4a lid 2 van het Bor.
Deze zijn omgevingsvergunningplichtig krachtens artikel 2.1 lid 1 onder a van de Wabo (activiteit bouwen). Ingevolge artikel 12a van de woningwet en de APV wordt het uiterlijk en de plaatsing (van een bouwwerk) getoetst aan de welstandscriteria (beeldkwaliteitscriteria).
2.10 Reconstructie en herinrichting
Herinrichting/reconstructie van een gebied met terrassen kan aanleiding zijn om de vergunning in te trekken op basis van artikel 1:6 onder lid b van de Algemene Plaatselijke Verordening.
Indien het noodzakelijk blijkt tijdelijke wegwerkzaamheden op reguliere terraslocaties uit te voeren binnen het terrasseizoen, dan kan de gemeente voor het aantal dagen dat deze uitgevoerd worden een evenredige vergoeding geven ter hoogte van de door de terrasexploitant betaalde precarioheffing voor die dagen. Teruggave van precario vindt plaats als het terras méér dan drie weken niet geplaatst kan worden vanwege werkzaamheden. Tijdens wegwerkzaamheden op deze terraslocaties kan de gemeente ook in overleg treden met de terrashouder of een tijdelijke (gedeeltelijke) verplaatsing van het terras mogelijk is. In dat geval is geen vergoeding zoals hierboven genoemd mogelijk.
2.12 Inwerkingtreding en overgangsbepaling
Het beleid treedt in werking nadat dit is vastgesteld en gepubliceerd.
Bestaande situaties, met rechtsgeldige vergunningen (legaal)
(APV en omgevingsvergunning (activiteit bouw, monument, afwijking BP):
Rechtsgeldige APV-vergunningen: behouden rechtskracht totdat een gewijzigde situatie plaatsvindt waarvoor een nieuwe terrasvergunning vereist is (persoons- en locatiegebonden art. 2:28 APV).
Rechtsgeldige omgevingsvergunningen (Wabo): behouden rechtskracht totdat een gewijzigde situatie plaatsvindt waarvoor een nieuwe vergunning vereist is.
Drie maanden na inwerkingtreding (datum toezending) van het ambtshalve genomen besluit (toegezonden uiterlijk 2 maanden na inwerkingtreding van het gewijzigde terrassenbeleid) kan handhavend worden opgetreden tegen het niet nakomen van het ambtshalve aanvullend genomen besluit.
Illegale onvergunde situaties worden aangeschreven op basis van het hernieuwd vastgestelde beleid. Nieuwe aanvragen dienen binnen drie maanden te worden ingediend bij het bevoegde gezag.
Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor één of meer belanghebbende gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zou zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen (art. 4:84 Awb).
In geval van overtredingen is het bestuur in de regel gehouden om tot handhaving over te gaan (beginselplicht tot handhaving). De handhaafbaarheid van regels is een kritische succesfactor voor een succesvolle handhaving. Regels dienen daarom uitvoerbaar en handhaafbaar te zijn. Handhaving heeft een nalevingsdoel. Het doel van handhaving is erop gericht dat de regels m.b.t. terrassen daadwerkelijk worden nageleefd.
Concreet is handhaving van terrassen aan de orde indien sprake is van de volgende overtredingen:
Indien de gestelde regel wordt nageleefd is het doel van handhaving bereikt. Toezicht en controles maakt dit inzichtelijk.
Het terrassenbeleid kan alleen met handhaving tot het gewenste resultaat leiden. Diverse controles zullen worden uitgevoerd.
2.14.1 Uitgangspunten voor handhaving terrassen
Als het opleggen van een proces-verbaal onvoldoende naleving bewerkstelligt, wordt een bestuursrechtelijke maatregel toegepast. Hierbij wordt door team Handhaving een dwangsom opgelegd met als richtbedrag € 250,- tot € 3.000,- per overtreding afhankelijk van de aard van de overtreding. Dit is afgestemd op de overtreding en heeft tot doel de overtreding ongedaan te maken.
Indien binnen twee jaar drie keer een dwangsomtraject is gestart wordt in een opvolgend dwangsomtraject het richtbedrag verhoogd naar € 500,- tot € 6.000,- per overtreding afhankelijk van de aard van de overtreding. Dit is afgestemd op de overtreding en heeft tot doel de overtreding ongedaan te maken.
In plaats van het opstarten van een dwangsomtraject kan ook bestuursdwang worden toegepast.
Het hanteren van korte termijnen, teneinde snelle resultaten te bewerkstelligen.
In deze beleidsregel zullen de bestaande instrumenten en de te volgen procedures uiteen gezet worden, teneinde de handhaving op een effectieve wijze te kunnen aanpakken. Het stappenplan en het handhavingprotocol dienen als (interne) werkinstructie voor de betrokken partners, waarbij aangegeven wordt welke partner stappen neemt en welke stappen er genomen worden, als een samenstel van voor de overheid bindende regels die naar buiten toe rechtstreekse werking hebben (beleidsregels) en door belanghebbenden en de rechter getoetst kunnen worden.
2.14.2 Stappenplan en handhavingprotocol terrassen
Het strafrecht bevat een waardevolle aanvulling op het bestuursrechtelijk instrumentarium. De ervaring leert dat een gecombineerde aanpak een meerwaarde heeft. Toepassing van een primair strafrechtelijke aanpak biedt uitkomst bij de handhaving van overtredingen van geringere omvang (APV). Om een zo groot mogelijk effect te bewerkstelligen wordt gekozen voor primair een strafrechtelijke maatregel (lik-op-stuk), opgevolgd door een bestuursrechtelijke maatregel.
Bij niet-naleving van de regelgeving zullen de volgende handhavingstappen worden ondernomen:
onvoldoende naleving: strafrechtelijke maatregel in de vorm van een procesverbaal; indien het terras is opgesteld in strijd met de situeringsvereisten, zoals weergegeven op de terraskaart en/of markering in de bestrating. Indien voorschriften t.a.v. situering van het terras worden overtreden in combinatie met de beeldkwaliteitseisen wordt direct het protocol gevolgd zonder toepassing te geven aan stap 2.”
Deze stappen zijn uitgewerkt in het Handhavingprotocol (zie bijlage 2.3) en het Handhavingsbeleid Fysieke omgeving (collegebesluit 15 november 2007 (kenmerk; 07/135770). Hierin worden de operationele taken beschreven voor de uitvoering van de strafrechtelijke en bestuursrechtelijke handhavingstaak.
Bij niet-naleving van de vergunde vergunningvoorschriften (incl. afmetingen waarbinnen een terras moet zijn opgesteld bij overtreding van meerdere voorschriften):
Er wordt hier het twee stappen plan gehanteerd. Deze stappen zijn uitgewerkt in het beleid fysiek omgeving en de daarbij behorende protocollen/processen.
Bijlagen behorend bij hoofdstuk 2 Terrassenbeleid
Bijlage 2.1 – Overzicht horecaconcentratiegebieden deel 1
[AFBEELDING: Bijlage 2.1_deel 1_01.JPG
* Alle in licht en donker paars gearceerde gebieden behoren tot het horecaconcentratie gebied
Bijlage 2.1 – Overzicht horecaconcentratiegebieden deel 2
[afbeelding: Bijlage 2.1_deel 1_02.JPG]
Alle in licht en donker paars gearceerde gebieden behoren tot het horecaconcentratie gebied
Bijlage 2.2 - Aanvraag ter verkrijging van een terrasvergunning behorende bij een horecalokaliteit in de gemeente Sittard-Geleen
wel/niet gewenst* | |
wel/niet gewenst* | |
wel/niet gewenst* | |
Kleurstelling zonneschermen (evt. folders/foto’s meezenden). |
HET VERSTREKKEN VAN ONJUISTE OF ONVOLLEDIGE GEGEVENS IS STRAFBAAR EN KAN LEIDEN TOT WEIGERING OF INTREKKING VAN DE VERGUNNING!!
Bijlage 2.3 - Handhavingprotocol Terrassen
Na afloop van de begunstigingstermijn vindt hercontrole op verwijdering plaats door toezichthouder/BOA/politie.
Indien geen verwijdering heeft plaatsgevonden, dan wel de situatie niet is aangepast conform de vergunningvoorschriften stelt de toezichthouder/BOA/politie de juridisch medewerker van de team Handhaving in kennis en geeft de juridisch medewerker uitvoering aan het dwangsombesluit en adviseert gelijktijdig over nieuw te nemen bestuursrechtelijke maatregel (brief 3).
De begunstigingstermijn ter voorkoming van het opleggen van de dwangsom wordt vastgesteld op 24 uur na verzenddatum van het definitieve besluit. In het besluit wordt tevens de standaard bezwarenclausule opgenomen.
De teammanager Handhaving is gemandateerd om te besluiten tot het opleggen van een last onder dwangsom namens Burgemeester en Wethouders (mandaatregeling).Indien een dwangsomtraject opnieuw wordt gestart kan een hoger bedrag worden opgelegd, dan wel bestuursdwang worden toegepast.
BIJLAGE 2.4 Addendum Welstandsnota
Beeldkwaliteitscriteria Terrassen
Vooruitlopend op een definitieve actualisering van de welstandsnota, dient in de huidige nota als gevolg van de evaluatie van het terrassenbeleid de navolgende subparagraaf te worden toegevoegd aan paragraaf 2.18.
In paragraaf 2.18 zijn de relaties met andere relevante plannen en nota’s opgenomen.
De gemeenteraad kan welstandscriteria vaststellen voor terrassen.
2.18 Relatie met andere plannen en nota's
In het onderstaande wordt ingegaan op de relatie van de welstandsnota met andere gemeentelijke plannen, nota's en beleidsterreinen.
Hieraan wordt de navolgende subparagraaf toegevoegd:
Paragraaf 2.18.5 Uitvoeringsbeleid terrassen 2013
De gemeenteraad van Sittard-Geleen heeft op 11 april 2013 de beleidsnotitie “Uitvoeringsbeleid terrassen 2012” vastgesteld. In deze notitie zijn welstandscriteria gesteld waaraan omgevingsvergunningplichtige en APV activiteiten met betrekking tot terrassen moeten voldoen, zodat deze een bijdrage kunnen leveren aan het behoud of de versterking van de visuele kwaliteit van de gebouwde omgeving. Omgevingsvergunningplichtige – en APV activiteiten voor terrassen dienen aan deze welstandscriteria te worden getoetst (terrasschotten (incl. reclame), luifels/uitvalschermen, parasols e.d.). Deze notitie maakt tevens onderdeel uit van deze Welstandsnota en is als bijlage toegevoegd.
Aldus vastgesteld door de raad der gemeente Sittard-Geleen in zijn vergadering van 11 april 2013.
BIJLAGE: Kleurenpallet uitvalschermen en parasols
Onder het begrip bestaande horecabedrijven dient verstaan te worden, die horecabedrijven die voor de nieuwbouw van het hier bedoelde winkelcomplex in dit gebied hun horecaonderneming in exploitatie hadden. In de Integrale Horecanota (vastgesteld door de raad d.d. 15.12.10) is een beperkte uitbreiding van daghoreca toegestaan.