Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lansingerland

Verordening werkgeverscommissie griffie 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLansingerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffie 2014
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 156

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-04-201401-03-201406-03-2020Nieuwe regeling

24-04-2014

Gemeenteblad, 29 april 2014

BR1400195/ T14.05549

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie 2014

Verordening werkgeverscommissie griffie 2014

De raad van de gemeente Lansingerland;

Gelezen het voorstel van het Presidium;

Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

‘Verordening werkgeverscommissie griffie 2014'

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie (algemeen)

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie wordt samengesteld uit raadsleden en bestaat uit vier leden, evenredig verdeeld over de coalitie- en niet-coalitiefracties. Ten minste één lid van de werkgeverscommissie is ook lid van het Presidium. Een van de leden wordt benoemd tot voorzitter.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden op voordracht van het Presidium door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    In de periode tussen het aftreden van de oude raad en het moment van de benoeming van de nieuwe werkgeverscommissie door de nieuwe raad, blijft de samenstelling van de oude werkgeverscommissie demissionair in stand. Wanneer (één van) de leden van de oude werkgeverscommissie niet terugkeert in de nieuwe raad, wordt deze voor die periode vervangen door een door het Presidium aan te wijzen ander raadslid dat wel lid is van de nieuwe raad.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie (specifiek)

De werkgeverscommissie griffie heeft als taken:

  • a.

    het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de griffier waaronder de functiebeschrijving en waardering, met uitzondering van de besluiten omtrent benoeming, schorsing en ontslag en de vaststelling van de instructie van de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

  • b.

    het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake benoeming, schorsing en ontslag en de instructie van de griffier;

  • c.

    het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier;

  • d.

    overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de griffier;

  • e.

    het benoemen, schorsen en ontslaan van de medewerkers van de griffie als bedoeld in artikel 107e, lid 2 van de Gemeentewet;

  • f.

    de overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de medewerkers van de griffie;

  • g.

    het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met de medewerkers van de griffie;

  • h.

    de bevoegdheden als bedoeld in lid e, f en g van dit artikel worden, met uitzondering van de benoeming, schorsing en ontslag van de plaatsvervangend griffier, door de griffier in mandaat uitgeoefend.

  • i.

    het middels goedkeuring van het jaarverslag van de griffie, decharge verlenen aan de griffier.

  • j.

    Het vaststellen van wijzigingen en aanvullingen op arbeidsvoorwaardenregelingen.

Artikel 5 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 8 Openbaarheid dan wel beslotenheid van vergaderingen en stukken

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste viermaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, de griffier of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 10 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2014

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffie 2014'.

  • 4.

    De ‘Verordening werkgeverscommissie griffie 2013, vastgesteld op 21 februari 2013, wordt ingetrokken.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Lansingerland in zijn openbare vergadering van 24 april 2014

De plaatsvervangend griffier, De voorzitter,

drs. Marijke Walhout Coos Rijsdijk

Toelichting verordening werkgeverscommissie griffie

Algemeen

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.

Van de delegatie zijn uitgezonderd benoeming, schorsing en ontslag van de griffier, de vaststelling van

de instructie griffier en de vervanging van de griffier.

Toelichting op enkele artikelen

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

De werkgeverscommissie vervult alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden. Naast het

nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren P&O-beleid, integriteitbeleid en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als adviseur.

De periode tussen het aftreden van de oude raad en het kunnen benoemen van de werkgeverscommissie in de nieuwe raad is onbestemd en kan ook langer duren. Omdat er in het belang van het werkgeverschap geen ‘gat’ mag vallen in de aanwezigheid van een werkgeverscommissie, voorziet artikel 2 lid de continuïteit.

Artikel 8 Openbaarheid dan wel beslotenheid van vergaderingen en stukken

In de vergaderingen van de werkgeverscommissie zullen meestal personele aangelegenheden aan bod komen. Wat hier wordt besproken is niet bedoeld om aan derden kenbaar te maken. Het ligt daarom voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. Om diezelfde reden zijn de stukken in de regel ook niet openbaar. Als het persoonlijk belang niet aan de orde is zijn de stukken wel openbaar. Raadsleden kunnen wel inzage krijgen in de stukken, aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.

Artikel 10 Verantwoording

Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat onder invulling van de werkgeversrol moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.