Organisatie | Lansingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie griffie 2014 |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie griffie 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 156
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-04-2014 | 01-03-2014 | 06-03-2020 | Nieuwe regeling | 24-04-2014 | BR1400195/ T14.05549 |
Verordening werkgeverscommissie griffie 2014
De raad van de gemeente Lansingerland;
Gelezen het voorstel van het Presidium;
Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
In de periode tussen het aftreden van de oude raad en het moment van de benoeming van de nieuwe werkgeverscommissie door de nieuwe raad, blijft de samenstelling van de oude werkgeverscommissie demissionair in stand. Wanneer (één van) de leden van de oude werkgeverscommissie niet terugkeert in de nieuwe raad, wordt deze voor die periode vervangen door een door het Presidium aan te wijzen ander raadslid dat wel lid is van de nieuwe raad.
Artikel 4 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie (specifiek)
De werkgeverscommissie griffie heeft als taken:
Artikel 5 Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 8 Openbaarheid dan wel beslotenheid van vergaderingen en stukken
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste viermaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, de griffier of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Lansingerland in zijn openbare vergadering van 24 april 2014
De plaatsvervangend griffier, De voorzitter,
drs. Marijke Walhout Coos Rijsdijk
Toelichting verordening werkgeverscommissie griffie
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
Van de delegatie zijn uitgezonderd benoeming, schorsing en ontslag van de griffier, de vaststelling van
de instructie griffier en de vervanging van de griffier.
Toelichting op enkele artikelen
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
De werkgeverscommissie vervult alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden. Naast het
nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren P&O-beleid, integriteitbeleid en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als adviseur.
De periode tussen het aftreden van de oude raad en het kunnen benoemen van de werkgeverscommissie in de nieuwe raad is onbestemd en kan ook langer duren. Omdat er in het belang van het werkgeverschap geen ‘gat’ mag vallen in de aanwezigheid van een werkgeverscommissie, voorziet artikel 2 lid de continuïteit.
Artikel 8 Openbaarheid dan wel beslotenheid van vergaderingen en stukken
In de vergaderingen van de werkgeverscommissie zullen meestal personele aangelegenheden aan bod komen. Wat hier wordt besproken is niet bedoeld om aan derden kenbaar te maken. Het ligt daarom voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. Om diezelfde reden zijn de stukken in de regel ook niet openbaar. Als het persoonlijk belang niet aan de orde is zijn de stukken wel openbaar. Raadsleden kunnen wel inzage krijgen in de stukken, aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.
Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat onder invulling van de werkgeversrol moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.