Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht (Utr)

Beleidsregels Wet investeren in jongeren

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht (Utr)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Wet investeren in jongeren
CiteertitelBeleidsregels Wet investeren in jongeren
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpwelzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet Investeren in Jongeren WIJ

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-10-200901-07-2011nieuwe regeling

22-09-2009

Gemeenteblad van Utrecht 2009, nr. 48

Besluit college van B&W van 22 september 2009

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Wet investeren in jongeren

 

 

Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst

Beleidsregels Wet investeren in jongeren

(b. en w.-besluit van 22 september 2009)

Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;

Besluit

vast te stellen de volgende

BELEIDSREGELS Wet investeren in jongeren.

1.HET WERKLEERAANBOD: ALGEMEEN

Het uitgangspunt bij het aanbieden van een werkleeraanbod in het kader van de Wet Investeren in Jongeren(WIJ), zoals bedoeld in hoofdstuk 3 van de Verordening WIJ is, dat er een individuele beoordeling plaats vindt. Er is geen sprake is van een doelgroep aanpak.

Wel kan het zijn dat er met werkgevers in bepaalde economische sectoren collectieve afspraken over werkervaringsplaatsen worden gemaakt. Maar ook dan wordt individueel beoordeeld of een jongere geschikt is voor een dergelijk werkleeraanbod.

2.DE INDIVIDUELE BEOORDELING

De jongeren kan zich bij het jongerenloket melden met het verzoek in aanmerking te komen voor een werkleeraanbod.

Conform het beschreven werkproces van het jongerenloket wordt bepaald wat de situatie is van de jongeren en zijn bekwaamheden. Op basis van de diagnose die het jongerenloket uitvoert wordt, in overleg met de jongere vastgesteld, welk werkleeraanbod voor deze jongeren passend is.

In uitzonderingsgevallen, kan voor de jongeren van Bijzondere Doelgroepen, het werkleeraanbod ook via een ander werkproces dan die van het jongerenloket vastgesteld worden.

3.INTREKKEN VAN HET WERKLEERAANBOD

Indien de jongere zijn verplichting die behoren bij het werkleeraanbod niet of onvoldoende nakomt, kan besloten worden het werkleeraanbod in te trekken. Daarbij gelden de gronden zoals omschreven in hoofdstuk 5 van de WIJ.

4.DE KADERS VAN HET WERKLEERAANBOD

We onderscheiden vier soorten van werkleeraanbod. Daarvan hebben drie de vorm van een stageovereenkomst met een stagevergoeding en heeft één de vorm van een traject met een WIJ uitkering. Het gaat bij deze laatste om een traject voor alleenstaande ouders. Deze groep kan gebruik maken van de Wet Verbetering Arbeidsmarktpositie Alleenstaande ouders (WVAA) en is niet verplicht een werkleeraanbod te aanvaarden, als zij deelnemen aan scholing.

AWerkleerbanen voor jongeren die goed bemiddelbaar zijn

De doelgroep

Dit zijn banen voor jongeren die aan de volgende kenmerken voldoen:

  • o

    in het bezit van een starkwalificatie (MBO2), tenzij de terugkeer naar school geen optie is én

  • o

    er is geen regulier werk beschikbaar voor deze jongere én

  • o

    de jongere is gemotiveerd om aan het werk te gaan én

  • o

    de jongere kan direct werken én

  • o

    een additionele werkervaringplek is niet nodig én

  • o

    er mag geen sprake zijn van zware problematiek (verslaving/ psychiatrisch/etc.) én

  • o

    de jongere is redelijk zelfredzaam en heeft geen intensieve begeleiding nodig.

  • o

    De kinderopvang geregeld als er sprake is van kinderen.

De inhoudelijke kaders voor het werkleeraanbod

  • §

    Het werkaanbod zal vooral gezocht worden kansrijken sectoren met tijdelijke vacaturestop.

  • §

    Het werk moet de kansen van de jongere op de arbeidsmarkt vergroten. De werkzaamheden moeten daarom:

    • o

      De werkervaring vergroten

    • o

      Bijdragen aan de opbouw van het CV van de jongere

    • o

      De vakkennis van de jongere vergroten

  • §

    Er wordt gezocht naar een gevarieerd aanbod van werk. Gevarieerd naar:

    • o

      Opleidingsniveau

    • o

      Geschiktheid voor mannen/ vrouwen

    • o

      Niveau van taalvaardigheid

    • o

      De inhoud van het traject is beschreven in het handboek re-integratie van SoZaWe.

De duur en de intensiteit van het werkleeraanbod

Het werkleeraanbod bedraagt 36 uur per week, inclusief minimaal 4 uur en maximaal 8 uur waarin de jongere bezig is met trainingen of scholing of het vinden van regulier werk.

De duur is maximaal zes maanden.

Verlof

De jongere bouwt vanaf de ingangsdatum van de stageovereenkomst verlof op. Deze opbouw van verlof is conform de minimale wettelijke regeling van het ministerie van SZW.

Dit verlof kan in overleg met de begeleider van de klant opgenomen worden.

Het inkomen uit dit werkleeraanbod

De jongere gaat aan het werk met een stageovereenkomst.

Op basis van de overeenkomst ontvangt de jongere een stagevergoeding.

Het bedrag van deze stagevergoeding zal gelijk zijn aan het bedrag van de maximale WIJ-uitkering.

Onder maximale WIJ-uitkering verstaan we de op de leeftijd en gezinssituatie van de jongere van toepassing zijnde WIJ-norm inclusief een toeslag van 20% (of, als er geen recht op een toeslag zou bestaan, het maximumbedrag van de gemeentelijke aanvulling bedoeld in artikel 10, eerste lid onder a, WIJ of de maximale toeslag bedoeld in de Richtlijnen bijzondere bijstand Utrecht), met dien verstande dat een jongere met een partner voor de berekening van de stagevergoeding als alleenstaande wordt beschouwd. )

Stageovereenkomst en persoonlijk plan

  • §

    De jongere gaat de dag na melding bij het jongerenloket, aan de slag op het ATC.

  • §

    De stageovereenkomst gaat in op de dag dat de jongere zich meldt bij het ATC.

  • §

    In de stageovereenkomst wordt opgenomen dat het persoonlijk plan binnen 2 weken na afronding van de brede diagnose afgerond moet zijn.

  • §

    De uitkomst van de (brede) diagnose is het uitgangspunt voor het persoonlijk plan.

    BWerkleerbanen voor jongeren die niet direct bemiddeld kunnen worden naar werk

De doelgroep

Dit zijn banen voor jongeren die aan de volgende kenmerken voldoen:

  • o

    de jongere is gemotiveerd voor het werkleeraanbod én

  • o

    is niet zelfredzaam en heeft intensieve begeleiding nodig, of

  • o

    heeft meerdere problemen die het functioneren in een reguliere baan belemmeren.

  • o

    Het opleidingsniveau is niet van belang. Indien er sprake is van een diploma op MBO2 niveau of hoger, dan dient er altijd sprake te zijn van meerdere problemen die het functioneren belemmeren.

De inhoudelijke kaders voor het werkleeraanbod

  • §

    De jongere gaat aan de slag in het arbeidstrainingscentrum (ATC)van de contractpartner van SoZaWe voor jongeren. De inhoud van dit aanbod bestaat uit 2 dagen werken en 2 dagen trainen, jobhunten en sollicitatietraining,sport, etc.

  • §

    Het doel van dit aanbod is de jongeren in conditie te brengen om te kunnen uitstromen naar school, regulier werk of traineebaan, of naar vorm van maatschappelijke participatie.

  • §

    Er wordt onderscheid gemaakt tussen:

    • 1.

      een werkleeraanbod additioneel werk, en

    • 2.

      een werkleeraanbod zorg en activering.

  • §

    De inhoud van het werkleeraanbod staat beschreven in het handboek van SoZaWe.

De duur en de intensiteit het werkleeraanbod

  • 1.

    De intensiteit voor leerwerkaanbod additioneel werk is 32 uur.

  • 2.

    De duur van het leerwerkaanbod additioneel werk is 3 maanden.

  • 3.

    De intensiteit voor het leerwerkaanbod zorg en activering is minimaal 16 uur.

  • 4.

    De duur van het leerwerkaanbod zorg en activering is 12 maanden.

Verlof

  • §

    De jongere bouwt vanaf de ingangsdatum van de stageovereenkomst verlof op. Deze opbouw van verlof is conform de minimale wettelijke regeling van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

  • §

    Dit verlof kan in overleg met de begeleider van de klant en het bedrijf waarin de jongeren werkt opgenomen worden.

Het inkomen uit dit werkleeraanbod

  • §

    De jongere gaat aan het werk met een stageovereenkomst. Op basis van de overeenkomst ontvangt de jongere een stagevergoeding. Het bedrag van deze stagevergoeding zal gelijk zijn aan het bedrag van de maximale WIJ-uitkering. Onder maximale WIJ-uitkering verstaan we de op de leeftijd en gezinssituatie van de jongere van toepassing zijnde WIJ-norm inclusief een toeslag van 20% (of, als er geen recht op een toeslag zou bestaan, het maximumbedrag van de gemeentelijke aanvulling bedoeld in artikel 10, eerste lid onder a, WIJ of de maximale toeslag bedoeld in de Richtlijnen bijzondere bijstand Utrecht), met dien verstande dat een jongere met een partner voor de berekening van de stagevergoeding als alleenstaande wordt beschouwd.

  • §

    Daarbij geldt de WIJ-norm zonder (gemeentelijke) toeslagen of aanvullingen als basisloon.

  • §

    Het bedrag van de volledige stagevergoeding minus het basisloon noemen we een bonus. Deze bonus wordt uitbetaald als de klant zich heeft gehouden aan de afspraken in zijn/haar persoonlijk plan.

  • §

    Indien de klant een dag ongeoorloofd afwezig is geweest, ontvangt de klant over die dag geen loon (d.w.z. het basisloon).

De bonus

  • §

    De afspraken waaraan de jongere zich moet houden zijn gebaseerd op objectiveerbare variabelen. Voor deze variabelen wordt een standaard ontwikkeld, zodat er geen sprake is van willekeur. Deze standaard is opgenomen in het handboek re-integratie SoZaWe.

  • §

    De afspraken op basis waarvan de bonus betaald wordt, worden individueel bepaald.

  • §

    In de eerste maand, als het persoonlijk plan nog niet is afgerond, gelden voor alle jongeren dezelfde criteria: het opstellen van het persoonlijk plan en op de afgesproken dagen aanwezig zijn, geven recht op de bonus.

Stageovereenkomst en persoonlijk plan

  • §

    De jongere gaat de dag na melding bij het jongerenloket, aan de slag op het ATC. De stageovereenkomst gaat in op de dag dat de jongere zich meldt bij het ATC.

  • §

    In de stageovereenkomst wordt opgenomen dat het persoonlijk plan binnen 2 weken na afronding van de brede diagnose afgerond moet zijn. De uitkomst van de brede diagnose is het uitgangspunt voor het persoonlijk plan.

    CHet oriëntatietrajectvoor alleenstaande ouders

De doelgroep

  • §

    Dit is een aanbod voor alleenstaande moeders met een kind onder de 5 jaar, die niet gemotiveerd zijn voor werk of school.

  • §

    Of voor alleenstaande moeders waarbij sprake is van sociale- of opvoedingproblematiek.

De inhoudelijke kaders van het oriëntatietraject

  • §

    De activiteiten in het traject richten zich op het:

    • o

      opbouwen van een sociaal en pedagogisch netwerk.

    • o

      op het opbouwen van arbeidsbekwaamheden en zelfvertrouwen

    • o

      op de oriëntatie op de arbeidsmarkt en op mogelijke scholing in het kader van de Wet verbetering arbeidsmarktpositie alleenstaande ouders (WVAA.)

  • §

    De inhoud van het traject is beschreven in het handboek re-integratie van SoZaWe.

De duur en de intensiteit het werkleeraanbod

  • §

    De intensiteit is minimaal 26 uur per week

  • §

    De duur van het traject is maximaal 8 maanden

KinderopvangTijdens het traject is kinderopvang beschikbaar.

Het inkomen tijdens dit traject

  • §

    De alleenstaande ouder die het oriëntatietraject volgt ontvangt een inkomensvoorziening op grond van de WIJ.

  • §

    Hiervoor gelden de normen zoals beschreven in de WIJ en de toeslagen en verlagingen conform de Verordening Wet investeren in jongeren 2009.

    5.LOONKOSTENSUBSIDIE

Het instrument loonkostensubsidie is beschikbaar voor jongeren die vanuit één van de vier varianten werkleeraanbod van de WIJ kunnen uitstromen naar regulier werk. Bij de toepassing van dit instrument is de regelgeving opgenomen in de Re-integratieverordening Wet werk en bijstand 2004, leidend.

Als nadere uitwerking van artikel 10 van de Re-integratieverordening is bovendien een tweetal specifieke loonkostensubsidies voor jongeren van toepassing:

  • a)

    de jongerenvoucher: indien een jongere, die reeds drie maanden werkloos is, door een werkgever in reguliere dienst wordt genomen voor tenminste zes maanden, ontvangt de werkgever een loonkostensubsidie van EUR 2.848,08 (voor een jongere van 18-21 jaar) of EUR 5.348,16 (voor een jongere van 22-27 jaar).

  • b)

    de fitbaan: een werkervaringsplaats bij een reguliere werkgever van maximaal zes maanden, waarbij de jongere vier dagen werkt en één dag training of scholing volgt. De loonkostensubsidie is gelijk aan de maximale WIJ-uitkering die geldt voor de betreffende jongere.

Deze twee specifieke loonkostensubsidies zijn van toepassing gedurende de looptijd van het Regionaal Actieplan jeugdwerkloosheid en voor zover het budget dat hierin voor de gemeente Utrecht is gereserveerd, beschikbaar is.

6.CLIËNTENPARTICIPATIE

Beleidsregels omtrent cliëntenparticipatie worden in een later stadium uitgewerkt.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders op 22 september 2009.

De secretaris, De burgemeester,

Drs. J. Schuilenburg Mr. A. Wolfsen

Bekendmaking is geschied op 7 oktober 2009.

Deze beleidsregels zijn in werking getreden op 15 oktober 2009