Organisatie | Utrecht (Utr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Wet investeren in jongeren |
Citeertitel | Beleidsregels Wet investeren in jongeren |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | welzijn |
Geen.
Wet Investeren in Jongeren WIJ
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-10-2009 | 01-07-2011 | nieuwe regeling | 22-09-2009 Gemeenteblad van Utrecht 2009, nr. 48 | Besluit college van B&W van 22 september 2009 |
Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst
Beleidsregels Wet investeren in jongeren
(b. en w.-besluit van 22 september 2009)
Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;
BELEIDSREGELS Wet investeren in jongeren.
1.HET WERKLEERAANBOD: ALGEMEEN
Het uitgangspunt bij het aanbieden van een werkleeraanbod in het kader van de Wet Investeren in Jongeren(WIJ), zoals bedoeld in hoofdstuk 3 van de Verordening WIJ is, dat er een individuele beoordeling plaats vindt. Er is geen sprake is van een doelgroep aanpak.
Wel kan het zijn dat er met werkgevers in bepaalde economische sectoren collectieve afspraken over werkervaringsplaatsen worden gemaakt. Maar ook dan wordt individueel beoordeeld of een jongere geschikt is voor een dergelijk werkleeraanbod.
De jongeren kan zich bij het jongerenloket melden met het verzoek in aanmerking te komen voor een werkleeraanbod.
Conform het beschreven werkproces van het jongerenloket wordt bepaald wat de situatie is van de jongeren en zijn bekwaamheden. Op basis van de diagnose die het jongerenloket uitvoert wordt, in overleg met de jongere vastgesteld, welk werkleeraanbod voor deze jongeren passend is.
In uitzonderingsgevallen, kan voor de jongeren van Bijzondere Doelgroepen, het werkleeraanbod ook via een ander werkproces dan die van het jongerenloket vastgesteld worden.
3.INTREKKEN VAN HET WERKLEERAANBOD
Indien de jongere zijn verplichting die behoren bij het werkleeraanbod niet of onvoldoende nakomt, kan besloten worden het werkleeraanbod in te trekken. Daarbij gelden de gronden zoals omschreven in hoofdstuk 5 van de WIJ.
4.DE KADERS VAN HET WERKLEERAANBOD
We onderscheiden vier soorten van werkleeraanbod. Daarvan hebben drie de vorm van een stageovereenkomst met een stagevergoeding en heeft één de vorm van een traject met een WIJ uitkering. Het gaat bij deze laatste om een traject voor alleenstaande ouders. Deze groep kan gebruik maken van de Wet Verbetering Arbeidsmarktpositie Alleenstaande ouders (WVAA) en is niet verplicht een werkleeraanbod te aanvaarden, als zij deelnemen aan scholing.
AWerkleerbanen voor jongeren die goed bemiddelbaar zijn
Dit zijn banen voor jongeren die aan de volgende kenmerken voldoen:
De inhoudelijke kaders voor het werkleeraanbod
De duur en de intensiteit van het werkleeraanbod
Het werkleeraanbod bedraagt 36 uur per week, inclusief minimaal 4 uur en maximaal 8 uur waarin de jongere bezig is met trainingen of scholing of het vinden van regulier werk.
De duur is maximaal zes maanden.
De jongere bouwt vanaf de ingangsdatum van de stageovereenkomst verlof op. Deze opbouw van verlof is conform de minimale wettelijke regeling van het ministerie van SZW.
Dit verlof kan in overleg met de begeleider van de klant opgenomen worden.
Het inkomen uit dit werkleeraanbod
De jongere gaat aan het werk met een stageovereenkomst.
Op basis van de overeenkomst ontvangt de jongere een stagevergoeding.
Het bedrag van deze stagevergoeding zal gelijk zijn aan het bedrag van de maximale WIJ-uitkering.
Onder maximale WIJ-uitkering verstaan we de op de leeftijd en gezinssituatie van de jongere van toepassing zijnde WIJ-norm inclusief een toeslag van 20% (of, als er geen recht op een toeslag zou bestaan, het maximumbedrag van de gemeentelijke aanvulling bedoeld in artikel 10, eerste lid onder a, WIJ of de maximale toeslag bedoeld in de Richtlijnen bijzondere bijstand Utrecht), met dien verstande dat een jongere met een partner voor de berekening van de stagevergoeding als alleenstaande wordt beschouwd. )
Stageovereenkomst en persoonlijk plan
Dit zijn banen voor jongeren die aan de volgende kenmerken voldoen:
De inhoudelijke kaders voor het werkleeraanbod
De duur en de intensiteit het werkleeraanbod
Het inkomen uit dit werkleeraanbod
De jongere gaat aan het werk met een stageovereenkomst. Op basis van de overeenkomst ontvangt de jongere een stagevergoeding. Het bedrag van deze stagevergoeding zal gelijk zijn aan het bedrag van de maximale WIJ-uitkering. Onder maximale WIJ-uitkering verstaan we de op de leeftijd en gezinssituatie van de jongere van toepassing zijnde WIJ-norm inclusief een toeslag van 20% (of, als er geen recht op een toeslag zou bestaan, het maximumbedrag van de gemeentelijke aanvulling bedoeld in artikel 10, eerste lid onder a, WIJ of de maximale toeslag bedoeld in de Richtlijnen bijzondere bijstand Utrecht), met dien verstande dat een jongere met een partner voor de berekening van de stagevergoeding als alleenstaande wordt beschouwd.
Stageovereenkomst en persoonlijk plan
De inhoudelijke kaders van het oriëntatietraject
De duur en de intensiteit het werkleeraanbod
KinderopvangTijdens het traject is kinderopvang beschikbaar.
Het inkomen tijdens dit traject
Het instrument loonkostensubsidie is beschikbaar voor jongeren die vanuit één van de vier varianten werkleeraanbod van de WIJ kunnen uitstromen naar regulier werk. Bij de toepassing van dit instrument is de regelgeving opgenomen in de Re-integratieverordening Wet werk en bijstand 2004, leidend.
Als nadere uitwerking van artikel 10 van de Re-integratieverordening is bovendien een tweetal specifieke loonkostensubsidies voor jongeren van toepassing:
de jongerenvoucher: indien een jongere, die reeds drie maanden werkloos is, door een werkgever in reguliere dienst wordt genomen voor tenminste zes maanden, ontvangt de werkgever een loonkostensubsidie van EUR 2.848,08 (voor een jongere van 18-21 jaar) of EUR 5.348,16 (voor een jongere van 22-27 jaar).
Deze twee specifieke loonkostensubsidies zijn van toepassing gedurende de looptijd van het Regionaal Actieplan jeugdwerkloosheid en voor zover het budget dat hierin voor de gemeente Utrecht is gereserveerd, beschikbaar is.
Beleidsregels omtrent cliëntenparticipatie worden in een later stadium uitgewerkt.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders op 22 september 2009.
De secretaris, De burgemeester,
Drs. J. Schuilenburg Mr. A. Wolfsen
Bekendmaking is geschied op 7 oktober 2009.
Deze beleidsregels zijn in werking getreden op 15 oktober 2009