Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels aanleg oplaadfaciliteiten op eigen terrein voor elektrisch vervoer (gewijzigde integrale tekst) |
Citeertitel | Nadere regels aanleg oplaadfaciliteiten op eigen terrein voor elektrisch vervoer |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | 2014-39 |
Externe bijlage | Figuur 1 |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-03-2014 | Geen | 11-03-2014 Gemeenteblad 2014-39 | Voorstel van de concerndirecteur cluster Stadsontwikkeling van 4 maart 2014; kenmerk BS14/00199 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de concerndirecteur cluster Stadsontwikkeling van 4 maart 2014; kenmerk BS14/00199;
gelet op de artikelen 3 lid 3 en artikel 4 van de “Subsidieverordening Rotterdam 2014 (SVR 2014)”;
gelet op de artikelen 2 en 4 van de “Nadere regels aanleg oplaadfaciliteiten op eigen terrein voor elektrisch vervoer”;
overwegende dat het wenselijk is:
de Nadere regels aanleg oplaadfaciliteiten op eigen terrein voor elektrisch vervoer te wijzigen als volgt:
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
Subsidieaanvrager : degene aan wie een subsidie wordt of is
Elektrisch voertuig : volledig elektrisch personen -of bedrijfsvoertuig met minimaal vier wielen, of een Plugin Hybride motorvoertuig met minimaal vier wielen en een actieradius van tenminste 20 volledig elektrisch aangedreven kilometers, dat is voorzien van een Europese typegoedkeuring en in het kader van de Wegenverkeerswet is toegestaan op de snelweg;
Oplaadfaciliteit : voorziening waar een elektrisch voertuig veilig kan worden opgeladen en waarbij de stroom door de gebruiker kan worden in- en uitgeschakeld, uitsluitend voorzien van een aansluiting voor een Mennekes-stekker;
Hernieuwbare energie : energie uit hernieuwbare niet-fossiele bronnen, namelijk: wind, zon, aerothermische, geothermische, hydrothermische energie en energie uit de oceanen, waterkracht, biomassa, stortgas, gas van rioolzuiveringsinstallaties en biogassen;
Laadpas : Laadpas uitgegeven door een laaddienstverlener waarbij openbare laadpunten kunnen worden bediend.
Deze pas dient voorzien te zijn van radio frequency identification (RFID) en opgenomen te zijn in het Centraal Interoperabiliteits Register.
Artikel 2 Subsidiedoel en subsidiabele activiteiten
Het doel van deze regeling is het geven van een impuls aan elektrisch vervoer, door eigenaren of bezitters van elektrische voertuigen gevestigd of woonachtig in Rotterdam, met een stallingsmogelijkheid voor dit elektrische voertuig op eigen grond of grond in erfpacht én een oplaadfaciliteit op eigen grond of grond in erfpacht, middels een bijdrage ten behoeve van de aanschafkosten van een oplaadfaciliteit, alsmede een bijdrage in de energiekosten na het eerste jaar van gebruik van de oplaadfaciliteit.
Artikel 3 Toepassingsgebied nadere regels
De nadere regels zijn van toepassing op het grondgebied van de gemeente Rotterdam conform de bijgevoegde kaart.
Per subsidieactiviteit verleent de gemeente een bijdrage aan de kosten voor een oplaadfaciliteit, met een maximum van € 1000,-, inclusief BTW. Tevens stelt het college per oplaadfaciliteit een bijdrage van maximaal € 450,- inclusief BTW, ten behoeve van de energiekosten beschikbaar voor
het eerste jaar van gebruik van de oplaadfaciliteit. Deze bijdrage zal bij de vaststelling van de verleende subsidie worden toegekend.
Artikel 6 Nadere subsidievoorwaarden
Toelichting bij de Nadere regels aanleg oplaadfaciliteiten op eigen terrein voor elektrisch vervoer (gewijzigde integrale tekst)
Elektrisch vervoer levert een bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit en draagt bij aan de CO2-reductie. Daarnaast zijn elektrische voertuigen stiller dan conventioneel aangedreven voertuigen.
Voor veel mensen is het elektrisch vervoer echter nog niet aantrekkelijk vanwege de hoge kosten hiervan. Door het aanbieden van randvoorwaardelijke faciliteiten, zoals oplaadfaciliteiten, wil de gemeente Rotterdam burgers en bedrijven stimuleren toch gebruik te maken van elektrisch vervoer.
De gemeente Rotterdam stelt daarom subsidies beschikbaar voor de kosten van een parkeervergunning of parkeerabonnement voor parkeerplaatsen waar oplaadfaciliteiten zijn aangebracht. Hiertoe zijn in het kader van het Stroomstootprogramma en het Kader Oplaadinfrastructuur Elektrische auto’s de Nadere regels aanleg oplaadfaciliteiten op eigen
terrein voor elektrisch vervoer opgesteld. Deze toelichting ziet toe op de wijziging van deze regeling.
In dit artikel worden de definities van de in de regeling van kracht zijnde begrippen omschreven.
Artikel 2 Subsidiedoel en subsidiabele activiteiten
In dit artikel wordt het doel van de subsidieregeling aangegeven. Het doel van de subsidieregeling is het geven van een impuls aan het gebruik van oplaadfaciliteiten en elektrische voertuigen in Rotterdam, die op eigen terrein kunnen parkeren.
Burgers en bedrijven, woonachtig of gevestigd op Rotterdams grondgebied, die de mogelijkheid hebben om bij de stallingsmogelijkheid van het elektrische voertuig op eigen terrein een oplaadfaciliteit te realiseren, kunnen een beroep doen op deze subsidieregeling.
Artikel 3 Toepassingsgebied nadere regels
In dit artikel wordt aangegeven dat de regeling van toepassing is voor het grondgebied van de gemeente Rotterdam. Een overzicht van het toepassingsgebied van deze regeling is weergegeven in figuur 1.
Artikel 4 Subsidieplafond en verdeelsleutel
Voor de subsidiëring in het kader van deze nadere regels heeft de gemeente Rotterdam € 400.000,- ter beschikking gesteld. Aanvragen zullen op volgorde van binnenkomst en het beschikbare subsidiebudget in behandeling worden genomen.
Figuur 1: Toepassingsgebied subsidieregeling aanleg oplaadfaciliteiten elektrisch vervoer.
Artikel 5 Subsidieplafond en verdeelsleutel
Voor de subsidiëring van de aanleg van de oplaadfaciliteiten op eigen terrein, heeft de gemeente Rotterdam € 400.000,- ter beschikking gesteld. Aanvragen zullen op volgorde van binnenkomst en het beschikbare subsidiebudget in behandeling worden beoordeeld.
Artikel 6 Nadere subsidievoorwaarden
In dit artikel zijn de voorwaarden opgenomen waaraan een subsidieaanvraag dient te voldoen en aan de hand waarvan de subsidie rechtsgeldig kan worden verstrekt. Zonder het overleggen van de in dit
artikel opgenomen stukken zal op de subsidieaanvraag niet-positief worden beschikt. Deze voorwaarden zijn mede bedoeld om misbruik van deze regeling te voorkomen.
In dit artikel wordt de looptijd van deze regeling aangegeven. De aanvragen moeten voor de in artikel 4 lid 3 van de regeling genoemde datum worden ingediend bij Cluster Stadsontwikkeling.
In dit artikel wordt aangegeven wat de citeertitel is van deze regeling.