Organisatie | Noord-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Reglement op de rekeningcommissie Noord-Brabant |
Citeertitel | Reglement op de rekeningcommissie Noord-Brabant |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | bestuurlijke organisatie, financieel kader |
Deze regeling is vervangen door het Reglement op de platforms Noord- Brabant.
Provinciewet, art. 80
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-04-2014 | 22-07-2016 | nieuwe regeling | 11-04-2014 | Statenvoorstel 13/14 |
Provinciale Staten van Noord-Brabant
Gelezen het voorstel van de Rekeningcommissie d.d. 21 maart 2014;
Gelet op artikel 80 van de Provinciewet;
Overwegende dat de Rekeningcommissie door Provinciale Staten op 25 januari 2013 is ingesteld als een aparte technische Statencommissie, bedoeld voor overleg binnen de commissie over onder meer thema’s van financieel-technische aard, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling en het overleg daarover met de door Provinciale Staten aangestelde accountant;
Overwegende dat de Rekeningcommissie zich meer richt op de financieel technische aspecten dan op politieke aspecten bij haar overleg;
Overwegende de op 17 januari 2014 in de Rekeningcommissie uitgesproken intenties om haar functioneren duidelijker vast te leggen;
Overwegende dat het gezien de omvang van de wijzigingen de voorkeur verdient een geheel nieuwe regeling vast te stellen;
Artikel 2 Uitzonderingen op Reglement op de statencommissies Noord-Brabant 2012
Op de commissie is het Reglement op de statencommissies Noord-Brabant 2012 van toepassing met uitzondering van:
’s-Hertogenbosch, 11 april 2014
Provinciale Staten voornoemd,
de voorzitter prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de griffier mw. drs. C.J.M. Dortmans
Toelichting bij Reglement op de rekeningcommissie Noord-Brabant.
Op 17 januari 2014 heeft de Rekeningcommissie (verder afgekort met RC) een aantal alternatieven besproken over aangepaste en/of aangevulde regels ten opzichte van het in het ‘Reglement voor Statencommissies Noord-Brabant 2012’; op te nemen in een nieuw Reglement RC.
Essentie uit de bespreking in de vergadering betreft een door de (meerderheid van de) leden gewenst functioneren van de commissie(vergaderingen), waarbij een platform ontstaat voor een uitnodigende uitwisseling van informatie tussen leden en de gedeputeerde/ambtelijke organisatie. Om dat te bereiken is gewenst, dat de huidige taken van de RC gehandhaafd blijven, er geen politieke intenties aan de orde zijn, er een beperkte vergaderlast in aantallen vergaderingen is en er aan een minimaal aantal formele regels voldaan behoeft te worden.
Gelet op de uitgesproken intenties van de (meerderheid van de) leden van de RC dient de vaststelling van een nieuw reglement de formele regels te geven om als een Statencommissie te kunnen opereren, maar daarin geen beperkingen voor het feitelijk kunnen functioneren van de commissie(vergaderingen) op te werpen.
De RC bestaat uit Statenleden die in principe interesse hebben in het financiële werkveld en daarover van gedachten willen wisselen binnen de afgesproken taken van de RC. Daarbij willen ze niet alleen onderling maar ook met de betreffende gedeputeerde en het daarbij horende ambtelijke apparaat discussies kunnen voeren en informatie kunnen uitwisselen in het belang van de provinciale Planning- & Control-cyclus en de daarbij horende documenten en de daarin te onderkennen ontwikkelingen. In het belang van Provinciale Staten (kaderstelling en controle) maar ook in het belang van Gedeputeerde Staten (uitvoering).
Daarnaast ligt er een expliciete rol en taak bij de RC om namens Provinciale Staten (zijnde de formele opdrachtgever) overleg te voeren met de externe accountant in het kader van de opdracht tot het jaarlijks uitvoeren van de controle op de provinciale jaarrekening. Tot dit overleg behoort in ieder geval afstemming over de meest logische interpretatie van de PS-opdracht.
De RC moet in staat zijn om de haar gegeven taken en rollen ook daadwerkelijk uit te voeren en te oefenen; zelfstandig als een reguliere commissie, met een consultatie (vooraf) van Provinciale Staten als het onderwerp dat vraagt. Vooral geldt dit in directe relatie tot de taken van de RC ten aanzien van het functioneren van de externe accountant. Indien nodig orden opdrachten direct door de RC aan de externe accountant gegeven; in mandaat namens Provinciale Staten. Daarnaast moet de RC niet belemmeringen van regels ervaren die voortvloeien uit het feit dat ze een vergelijkbare commissie is als de overige Statencommissies.
Om die redenen is een aantal basisregels vereist, maar moet de RC naar bevind van zaken kunnen handelen; wetende dat zij zich te allen tijde in de richting van Provinciale Staten kan verantwoorden voor functioneren en handelen. De oorspronkelijke taakstelling van de RC wordt met het voorgestelde reglement niet gewijzigd. Maar het functioneren van de commissie als vooral gesprekspartner wordt versterkt, zonder dat afbreuk aan een transparant functioneren wordt gedaan.
3. De RC heeft behoefte aan afwijkende regels ten opzichte van het Reglement op statencommissies Noord-Brabant 2012. Door de (meerderheid van de) RC is aangegeven, dat een aantal regels dat van toepassing is op de RC vanuit het Reglement voor statencommissies Noord-Brabant 2012 niet noodzakelijk is in het kader van het gewenste functioneren van de RC. Daarbij gaat het om:
Daarnaast is tegelijkertijd behoefte om aanvullend een aantal regels te stellen als aanvulling op het genoemde reglement. Daarbij gaat het om:
• de RC moet, vanuit haar rol als gesprekspartner namens PS, opdrachten aan de externe accountant kunnen beoordelen en hierover kunnen besluiten. Het gaat daarbij om afstemming over opdrachten voortvloeiend uit de controleopdracht van PS, om het eventueel in mandaat namens PS verlenen van opdrachten boven de reguliere natuurlijke adviesfunctie van de accountant en het beoordelen van opdrachten die voortvloeien uit de uitvoerende rol van GS en in potentie strijdig kunnen zijn met de aan de accountant verleende controleopdracht.