Organisatie | Emmen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Sociale Voorzieningen en Maatschappelijke Dienstverlening |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2005 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 01-01-2005 Geen. | Onbekend. |
De raad van de gemeente Emmen...;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van ....,
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en artikel 147 eerste lid, van de Gemeentewet,
bij verordening regels dienen te worden gesteld over de wijze waarop de cliëntenparticipatie is geregeld, waarbij geregeld is op welke wijze cliënten invloed kunnen uitoefenen op het lokaal beleid met betrekking tot de Wet werk en bijstand en aanverwante regelingen en het minimabeleid,
het college het wenselijk acht de vormgeving van de cliëntenparticipatie Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, op gelijke wijze bij verordening te realiseren,
De cliëntenraad heeft tot taak gevraagd en ongevraagd het college, het diensthoofd en de raad te informeren en te adviseren over het beleid en de uitvoering van de wet en de daarmee samenhangende regelingen, inclusief de regelingen die de gemeente uitvoert voor mensen met een inkomen rond het minimum.
Artikel 8 Samenstelling cliëntenraad
Bij disfunctioneren van een van de leden kan de cliëntenraad het vertrouwen opzeggen. Indien overleg tussen voorzitter, het dagelijks bestuur en het desbetreffende lid niet leidt tot herstel van het vertrouwen, stelt de voorzitter/cliëntenraad dit aan de orde bij het diensthoofd en kan hij het college verzoeken de benoeming ongedaan te maken.
Bij disfunctioneren van de voorzitter kan de cliëntenraad het vertrouwen opzeggen. Indien overleg tussen voorzitter en het dagelijks bestuur aangevuld met een van de leden, niet leidt tot herstel van het vertrouwen, stelt de cliëntenraad dit aan de orde bij het diensthoofd en kan hij het college verzoeken de benoeming ongedaan te maken.
Het college draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of lid zijn geweest van de cliëntenraad uit hoofde van dit lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld ten aanzien van hun uitkering en de bejegening door medewerker van de dienst.
Het college evalueert eenmaal per vier jaar het functioneren van de cliëntenraad en eventueel vaker indien de cliëntenraad, het college of de raad dit nodig acht.
De cliëntenraad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht en zorgt dat zijn leden ook worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente, zal de cliëntenraad informatie en gegevensdragers die hem ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken.