Organisatie | Ooststellingwerf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Inboedel op straat |
Citeertitel | Beleidsregels Inboedel op straat |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-10-2010 | Nieuwe beleidsregels | 12-10-2010 Nieuwe Ooststellingwerver, 20-10-2010 | College, 12-10-2010 |
Bij woningontruimingen is er sprake van drie betrokken partijen:
Degene die is – of wordt uitgezet: Deze betrokkene is en blijft eigenaar van de goederen, die bij een eventuele uitzetting door de deurwaarder op de weg worden gezet. Het is zondermeer zijn verantwoordelijkheid om beschadiging, vernieling of diefstal van de op de weg geplaatste goederen te voorkomen. Meestal zal iemand echter niet in staat zijn om zijn zaken af te voeren dan wel elders onder te brengen wanneer zijn woning of bedrijfspand krachtens een vonnis wordt ontruimd.
Na ontvangst van een bericht van ontruiming wordt de executant schriftelijk aangezegd ervoor zorg te dragen dat de goederen die vrijkomen uit het ontruimde perceel niet worden geplaatst op of aan de openbare weg. Indien hier niet aan wordt voldaan zal het college van burgemeester en wethouders door middel van het toepassen van bestuursdwang de gepleegde overtreding beëindigen. De bestuursdwang zal bestaan uit het van de weg verwijderen van de goederen die afkomstig zijn van de onderhavige ontruiming. De kosten van het toepassen van bestuursdwang komen ingevolge artikel 5:25 van de Algemene wet bestuursrecht geheel voor rekening van de executant.
Handelwijze na het toepassen van bestuursdwang
Voordat de op de weg geplaatste zaken worden verplaatst, worden eerst foto’s van de zaken gemaakt. Tijdens het verwijderen van de zaken wordt een lijst samengesteld van de zaken die worden opgeslagen. Zaken, die kennelijk als afval worden bestempeld, worden terstond ter vernietiging afgevoerd. Alle kosten, inclusief het (terstond) vernietigen en het vervoer naar een opslagplaats en de kosten die de opslag met zich meebrengt zijn rechtstreeks verbonden met het toepassen van bestuursdwang en komen voor rekening van de executant.
De opgeslagen zaken worden dertien weken bewaard. Wordt de inboedel binnen dertien weken niet afgehaald dan gaat de gemeente over tot verkoop, vernietiging of eigendomsoverdracht om niet. Een eventueel batig saldo wordt – na verrekening van de gemaakte kosten – aan de eigenaar van de inboedel teruggegeven, zodra hij/zij daarom komt en mits dit gebeurt binnen drie jaar na verkoop. Daarna vervalt het batig saldo aan de gemeente.
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregels Inboedel op straat
Deze beleidsregels treden in werking 8 dagen nadat ze zijn bekend gemaakt.