Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ooststellingwerf

Beleidsregels Inboedel op straat

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOoststellingwerf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Inboedel op straat
CiteertitelBeleidsregels Inboedel op straat
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 125
  2. Algemene wet bestuursrecht, art. 5:22

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-10-2010Nieuwe beleidsregels

12-10-2010

Nieuwe Ooststellingwerver, 20-10-2010

College, 12-10-2010

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Inboedel op straat

Het college van burgemeester en wethouders van Ooststellingwerf;

 

Overwegende;

  • -

    dat het op grond van artikel 2.1.5.1 van de Algemene plaatselijke verordening Ooststellingwerf 2008 verboden is zonder vergunning van burgemeester en wethouders de weg te gebruiken anders dan overeenkomstig de bestemming daarvan;

  • -

    dat overtreding van artikel 2.1.5.1. van de Algemene plaatselijke verordening Ooststellingwerf 2008 bij ontruimingen van panden aanleiding is tot het nemen van bestuursrechtelijke maatregelen tegen de overtreder;

  • -

    dat het bovenstaande, alsmede te nemen maatregelen ter voorkoming van schade aan zaken van derden en uit het oogpunt van openbare orde en veiligheid, aanleiding zijn om hieromtrent beleidsregels vast te stellen;

 

Gelet op artikel 125 van de Gemeentewet, juncto artikel 5:22 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb),

 

b e s l u i t:

 

1.de beleidsregels inzake (gedwongen) ontruimingen vast te stellen:

 

Beleidsregels Inboedel op straat

 

Begripsomschrijving

Bij woningontruimingen is er sprake van drie betrokken partijen:

  • ·

    Degene die is – of wordt uitgezet: Deze betrokkene is en blijft eigenaar van de goederen, die bij een eventuele uitzetting door de deurwaarder op de weg worden gezet. Het is zondermeer zijn verantwoordelijkheid om beschadiging, vernieling of diefstal van de op de weg geplaatste goederen te voorkomen. Meestal zal iemand echter niet in staat zijn om zijn zaken af te voeren dan wel elders onder te brengen wanneer zijn woning of bedrijfspand krachtens een vonnis wordt ontruimd.

  • ·

    De executant: is meestal de verhuurder, die een conflict heeft met de huurder. De executant eist en bewerkstelligt de ontruiming. Hij dient er rekening mee te houden dat er sprake kan zijn van overtreding van een bepaling uit de Apv en dat hij daar als intellectuele dader voor verantwoordelijk is.

  • ·

    De deurwaarder: is het middel, dat bij uitvoering van een gerechtelijk vonnis wordt gebruikt. Deze partij stelt veelal de gemeente in kennis van het tijdstip en de aard van de uit te voeren ontruiming.

 

Voorbereiding

Na ontvangst van een bericht van ontruiming wordt de executant schriftelijk aangezegd ervoor zorg te dragen dat de goederen die vrijkomen uit het ontruimde perceel niet worden geplaatst op of aan de openbare weg. Indien hier niet aan wordt voldaan zal het college van burgemeester en wethouders door middel van het toepassen van bestuursdwang de gepleegde overtreding beëindigen. De bestuursdwang zal bestaan uit het van de weg verwijderen van de goederen die afkomstig zijn van de onderhavige ontruiming. De kosten van het toepassen van bestuursdwang komen ingevolge artikel 5:25 van de Algemene wet bestuursrecht geheel voor rekening van de executant.

 

Handelwijze na het toepassen van bestuursdwang

Voordat de op de weg geplaatste zaken worden verplaatst, worden eerst foto’s van de zaken gemaakt. Tijdens het verwijderen van de zaken wordt een lijst samengesteld van de zaken die worden opgeslagen. Zaken, die kennelijk als afval worden bestempeld, worden terstond ter vernietiging afgevoerd. Alle kosten, inclusief het (terstond) vernietigen en het vervoer naar een opslagplaats en de kosten die de opslag met zich meebrengt zijn rechtstreeks verbonden met het toepassen van bestuursdwang en komen voor rekening van de executant.

 

Opslag van goederen

De opgeslagen zaken worden dertien weken bewaard. Wordt de inboedel binnen dertien weken niet afgehaald dan gaat de gemeente over tot verkoop, vernietiging of eigendomsoverdracht om niet. Een eventueel batig saldo wordt – na verrekening van de gemaakte kosten – aan de eigenaar van de inboedel teruggegeven, zodra hij/zij daarom komt en mits dit gebeurt binnen drie jaar na verkoop. Daarna vervalt het batig saldo aan de gemeente.

 

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregels Inboedel op straat

 

Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking 8 dagen nadat ze zijn bekend gemaakt.

Oosterwolde, 12 oktober 2010

Burgemeester en wethouders voornoemd,

, secretaris. , burgemeester.