Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2013 |
Citeertitel | Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2013 |
Vastgesteld door | gedelegeerde functionaris |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | Vervangt de Huisvestingsverordeningen van Alphen aan den Rijn en voormalig Rijnwoude uit 1994 en is inclusief overdracht bevoegdheden op huisvestingsgebied aan Holland Rijnland |
Geen
Artikel 2 Huisvestingswet, artikel 25 Wet gemeenschappelijke regelingen en artikelen 5, lid 6, onder c en 22 gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2014 | 01-07-2015 | Nieuwe regeling | 26-06-2013 Witte Weekblad, 26 maart 2014, Gouwe Koerier, 26 maart 2014 en Rijnwoude Koerier 26 maart 2014 | 2014/60 en 2014/89 |
Met de Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2013 wordt een rechtvaardige en doelmatige verdeling van schaarse woonruimte in de sociale sector in de regio nagestreefd. Het aantal woningzoekenden is groot, terwijl het aanbod beperkt is. Ultimo 2012 waren er bijna 75.000 ingeschreven woningzoekenden, terwijl er nog geen 3.500 woningen konden worden verhuurd. De nieuwe regionale verordening beoogt één eenduidige, samenhangende, transparante regeling te zijn met oog voor de subregionale en lokale verschillen in vraag en aanbod. Er is keuzevrijheid voor woningzoekenden op basis van een simpel, transparant en rechtvaardig woonruimteverdeelmodel. Verhuurders moeten op efficiënte wijze de doelgroep kunnen huisvesten en zorgen dat urgenten een passende woning krijgen. Voor de particuliere verhuurders is het vooral van belang dat zij gestimuleerd worden sociale huurwoningen te blijven verhuren, waarbij zij juist ook een rol kunnen vervullen voor de lagere middeninkomens (circa € 34.000 en € 45.000, prijspeil 2012), die nu buiten de boot vallen bij corporaties. Deze laatste mogen immers van rijkswege slechts een beperkt deel van hun voorraad toewijzen aan deze inkomensgroepen. Voor zowel corporaties als particuliere verhuurders geldt dat door het werken met een convenant, het aantrekkelijk voor ze wordt om hun bijdrage te leveren. De verordening is daartoe een kader voor afspraken met verhuurders in Holland Rijnland.
Dagelijks Bestuur vastgelegd in de nota beleidsuitgangspunten. Voor de uitwerking heeft de regionale stuurgroep woonruimteverdeling de uitgangspunten op de volgende punten nader geduid:
Er wordt gekozen voor een publiekrechtelijk systeem waarbij de huisvestingsverordening centraal staat, die gaat gelden voor alle verhuurders van sociale huurwoningen. Door uitwerking middels nadere (uitvoerings)regels kan snel worden ingespeeld op ontwikkelingen zonder dat hiervoor de huisvestingsverordening eerst gewijzigd moet worden. Overleg vooraf met vertegenwoordigers van de corporaties (als uitvoerders) en huurders (als woningzoekenden) beschermt tegen willekeur in de regelgeving.
Hoofdstuk I Algemene Bepalingen
De verordening richt zich op alle zelfstandige sociale huurwoningen van verhuurders met tien of meer sociale huurwoningen en op standplaatsen voor wagens. Doel is te zorgen dat met alle corporaties een gemeenschappelijk convenant wordt afgesloten en met particuliere verhuurders een convenant op basis van een modelconvenant. Bij particuliere verhuurders gaat het dan om de grotere verhuurders met ten minste 10 sociale huurwoningen.
Er wordt een beleidscommissie ingesteld, paritair samengesteld uit gemeenten, corporaties en huurdersorganisaties, die het Dagelijks Bestuur adviseert bij het vaststellen van nadere regels, waarin verdere uitwerking van de verordening wordt geregeld. Deze beleidscommissie adviseert tevens inzake het convenant met de corporaties.
Hoofdstuk III Huisvestingsvergunning
De huisvestingsvergunning is bedoeld als instrument voor rechtvaardige toewijzing van sociale huurwoningen van grotere verhuurders die geen convenant willen afsluiten. Indien een convenant wordt afgesloten, vervalt voor de woningen van de betrokken verhuurder het vergunningsvereiste. Wel moeten partijen jaarlijks verantwoording afleggen over de verhuurde woningen en aan wie deze verhuurt zijn.
De rangordebepaling is vooral gericht op de corporaties. Het is belangrijk dat zij volgens de met de gemeenten afgesproken wijze de woningen gaan verdelen. In het convenant met de corporaties zal daarom worden aangegeven dat de rangordebepaling wordt toegepast. Geregeld is dat de rangorde voor een beperkt deel van het aanbod nader gespecificeerd mag worden door middel van maatwerk (lokale beleidsruimte), dat dan wel gebaseerd moet zijn op een woonvisie of prestatieafspraken. Bij particuliere verhuurders staat het belang voorop dat zij de doelgroep tot en met de lagere middeninkomens bedienen.
Doel van de urgentie is om een goed evenwicht te bereiken tussen het belang van mensen die urgent een woning nodig hebben en het belang van andere woningzoekenden om zoveel mogelijk woningen voor de reguliere verdeling beschikbaar te hebben. De urgent krijgt altijd de gelegenheid eerst zelf te zoeken, maar verliest wel zijn positie op de ranglijst bij het aanvaarden van een woning. Urgentie is namelijk niet bedoeld om een woon carrière mogelijk te maken. Daarom wordt in de verordening duidelijk afgebakend wanneer de mogelijkheid voor een urgentie aanwezig is. In het convenant zal de verdere uitvoering worden geregeld, zoals het door de corporaties doen van de intakegesprekken en het door corporaties zorg dragen voor een volledige (complete) aanvraag.
Hoofdstuk VI Stadsvernieuwingsurgentie
Doel is vast te leggen wanneer iemand in aanmerking komt voor een stadsvernieuwingsurgentie. In de regio is afgesproken dat stadsvernieuwingsurgenten niet alleen in aanmerking komen voor woningen van de eigen verhuurder. Daarom is het belangrijk goed te regelen wanneer ze in aanmerking komen. Omdat een terugkeerregeling naar nieuwbouw in sociale statuten is opgenomen, is deze buiten de verordening gehouden.
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
inkomen: gezamenlijke verzamelinkomens als bedoeld in artikel 2.3 van de Wet inkomstenbelasting 2001 van de bewoners van een woongelegenheid, met uitzondering van kinderen in de zin van artikel 4 van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen, met dien verstande dat in het eerste lid van dat artikel voor ‘belanghebbende’ telkens wordt gelezen: huurder.
Deze verordening is uitsluitend van toepassing op de sociale huurwoningen van verhuurders met tien of meer sociale huurwoningen in de in lid 1 genoemde gemeenten en op woonwagenstandplaatsen tot de huurprijsgrens, met uitzondering van woonruimten die uitsluitend bestemd zijn voor de huisvesting van studenten.
Hoofdstuk II Inschrijving woningzoekenden
1. De woningzoekende wordt uit het register van woningzoekende uitgeschreven, indien:
Artikel 8 Wijzigingen van inschrijving
Wordt de relatie als bedoeld in het vorige lid beëindigd, anders dan bij overlijden, dan kunnen de beide ex-partners zich afzonderlijk laten inschrijven. De hoofdinschrijver behoudt de inschrijftijd. Voor de ex-partner die geen hoofdinschrijver is, geldt het moment van bijschrijven of als de ex-partner al voorafgaand aan de bijschrijving inschrijftijd had op- gebouwd, het moment van de oorspronkelijke inschrijving van de ex-partner, als inschrijftijd.
Hoofdstuk III Huisvestingsvergunning
Artikel 11 Criteria voor vergunningverlening
Het Dagelijks Bestuur verleent een huisvestingsvergunning indien:
Artikel 13 Weigering van de vergunning
Het Dagelijks Bestuur kan de aanvraag om een huisvestingsvergunning weigeren, indien:
het onder c gestelde is niet van toepassing op degene die tijdelijk twee woonruimten ter beschikking heeft vanwege een verhuizing van de ene naar de andere woonruimte of vanwege de verkoop van een woonruimte en schriftelijk verklaart dat de te verkopen woning niet door hem wordt bewoond of zal worden bewoond.
Woningzoekenden met een (stadsvernieuwings)urgentieverklaring hebben, binnen hun zoekprofiel en met uitzondering van het bepaalde in Artikel 16 (lokale beleidsruimte) en Artikel 18 (specifieke toewijzing nieuwbouw), voorrang boven alle andere woningzoekenden. De volgorde tussen urgenten wordt als eerste bepaald op basis van de oudste toekenningsdatum van de urgentie, daarna op de meeste inschrijftijd en ten slotte op basis van loting.
Indien de toe te wijzen woonruimte onder lid a een standplaats betreft, heeft de woningzoekende met de meeste inschrijfwaarde die aantoonbaar legaal een standplaats bewoont of in de voorafgaande tien jaren ten minste zes jaar onafgebroken heeft bewoond, voorrang boven andere woningzoekenden, dit met inachtneming van de uitzonderingen genoemd in lid 1 van dit artikel.
Artikel 16 Lokale beleidsruimte
Om specifieke lokale en subregionale volkshuisvestelijke knelpunten op te lossen, kan een deel van de vrijkomende woonruimten aan woningzoekenden met nadere bindingseisen, andere passendheidseisen, via een ander volgordecriterium of op andere wijze afwijkend van de regionale regels worden toegewezen.
Een besluit over de invulling van de lokale beleidsruimte wordt genomen door burgemeester en wethouders van de betreffende gemeente, na overleg met en mede op advies van de lokale corporatie(s), eventuele andere particuliere verhuurders die het convenant Woonruimteverdeling Corporaties hebben ondertekend en de lokale huurdersorganisatie(s).
Artikel 18 Specifieke toewijzing nieuwbouw
Een besluit over specifieke toewijzing bij nieuwbouw in het deel van de regio waarin een sociale huurwoning achtergelaten moet worden, wordt genomen door burgemeester en wethouders van de gemeente waarin de nieuwgebouwde woonruimten zijn gelegen, na overleg met en mede op advies van de lokale corporatie(s) en de lokale huurdersorganisatie(s).
De bij het convenant aangesloten verhuurders kunnen in verband met de ‘Tijdelijke regeling diensten van algemeen economisch belang toegelaten instellingen volkshuisvesting’ of andere door de Rijksoverheid bepaalde regels met betrekking tot diensten van algemeen economisch belang, inkomenseisen stellen.
Het Dagelijks Bestuur benoemt een regionale urgentiecommissie, bestaande uit een voorzitter en maximaal zes overige leden, waarvan een derde op voordracht van het Dagelijks Bestuur, een derde op voordracht van de HRW en een derde op voordracht van de koepels van huurdersorganisaties. De voorzitter wordt in gezamenlijk overleg voorgedragen.
Artikel 22 Criteria voor toekenning van urgentie
Als een urgente tot twee maanden voor beëindiging van de urgentieverklaring nog geen andere woning heeft, dan zal één van de verhuurders één keer een passende woning aanbieden. Op verzoek van de urgente kan directe bemiddeling eerder plaatsvinden.
Hoofdstuk VI Stadsvernieuwingsurgentie
Artikel 29 Toekenning stadsvernieuwingsurgentie
Indien de stadsvernieuwingsurgente één jaar voor de sloop of de ingrijpende woningverbetering nog geen vervangende woonruimte heeft gevonden in de gemeente waarvoor de stadsvernieuwingsurgentie van toepassing was, wordt de stadsvernieuwingsurgentieverklaring van toepassing verklaard voor de gehele regio.
Artikel 32 Afwijkende rangorde stadsvernieuwingsurgenten
Het Dagelijks Bestuur kan afwijkende toewijzingsregels opstellen als blijkt dat binnen een tijdsbestek van een jaar meer dan dertig procent van de vrijgekomen woonruimten in een gemeente wordt toegewezen aan stadsvernieuwingsurgenten uit andere gemeenten.
Hoofdstuk VII Overige bepalingen
Ten behoeve van een goede uitvoering van de verordening stelt het Dagelijks Bestuur ‘Nadere regels woonruimteverdeling op de registratie, rangordebepaling en woningtoezicht’ op.
Het Dagelijks Bestuur is bevoegd de uitoefening van de bevoegdheden krachtens deze verordening te mandateren aan functionarissen van aanbieders van woonruimte, colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten in het werkingsgebied, ambtenaren die werkzaam zijn bij de gemeenten die onder het werkingsgebied vallen, dan wel aan de door het Dagelijks Bestuur benoemde leden in de op grond van deze verordening ingestelde commissies, behoudens de bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 17, 19, 33 en 38.
Het Dagelijks Bestuur en de door haar op grond van deze verordening ingestelde urgentiecommissie zijn bevoegd in gevallen, waarin de toepassing van deze verordening naar hun oordeel tot een bijzondere hardheid leidt, ten gunste van de aanvrager gemotiveerd af te wijken van deze verordening.
Hoofdstuk VIII Overgangs- en slotbepaling
De voor de inwerkingtreding van deze verordening gedane inschrijvingen als woningzoekenden in Woonzicht dan wel bij de Stichting Woonmarkt Rijnstreek, worden, met inachtneming van het bepaalde in Artikel 39 geacht inschrijvingen te zijn als bedoeld in hoofdstuk II van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2013.
Aanvragen om een huisvestingsvergunning op basis van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2009, de Huisvestingsverordening 1994 Alphen aan den Rijn, de Huisvestingsverordening Kaag en Braassem Oost, de Huisvestingsverordening 2008 van de gemeente Nieuwkoop, de Huisvestingsverordening Noordwijk 2009, de Gewijzigde Huisvestingsverordening Gemeente Noordwijkerhout 2009 dan wel de Huisvestingsverordening 1994 gemeente Rijnwoude worden geacht aanvragen om vergunningen te zijn op grond van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2013.
Huisvestingsvergunningen verleend op basis van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2009, de Huisvestingsverordening 1994 Alphen aan den Rijn, de Huisvestingsverordening Kaag en Braassem Oost, de Huisvestingsverordening 2008 van de gemeente Nieuwkoop, de Huisvestingsverordening Noordwijk 2009, de Gewijzigde Huisvestingsverordening Gemeente Noordwijkerhout 2009 dan wel de Huisvestingsverordening 1994 gemeente Rijnwoude worden geacht vergunningen te zijn op grond van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2013.
Aanvragen om een urgentieverklaring of stadsvernieuwingsurgentie ingediend op basis van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2009, de Huisvestingsverordening Noordwijk 2009, de Gewijzigde Huisvestingsverordening Gemeente Noordwijkerhout 2009 dan wel het Convenant Woonruimteverdeling Rijnstreek en het Reglement Platform Urgenties 2007 worden geacht te zijn aanvragen om urgentie dan wel stadsvernieuwingsurgentie te zijn op grond van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2013.
Verleende urgenties dan wel stadsvernieuwingsurgenties op basis van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2009, de Huisvestingsverordening Noordwijk 2009, de Huisvestingsverordening Noordwijkerhout 2009 dan wel het Convenant Woonruimteverdeling Rijnstreek en het Reglement Platform Urgenties 2007 worden geacht te zijn verleend op basis van de Huisvestingsverordening 2009 of het Convenant Woonruimteverdeling Rijnstreek en het Reglement Platform Urgenties 2007.
Op een aanhangig beroep- of bezwaarschrift gericht tegen besluiten op grond van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2009, de Huisvestingsverordening 1994 Alphen aan den Rijn, de Huisvestingsverordening Kaag en Braassem Oost, de Huisvestingsverordening 2008 van de gemeente Nieuwkoop, de Huisvestingsverordening Noordwijk 2009, de Gewijzigde Huisvestingsverordening Gemeente Noordwijkerhout 2009 dan wel de Huisvestingsverordening 1994 gemeente Rijnwoude worden beslist met toepassing van de op dat betreffende besluit van toepassing zijnde verordening.
Aldus vastgesteld door het Algemeen Bestuur van het Samenwerkingsorgaan Holland Rijnland op 26 juni 2013,
de voorzitter, de secretaris
Hoofdstuk I Algemene bepalingen 4
Hoofdstuk II Inschrijving woningzoekenden 6
Artikel 5 Register van woningzoekenden 6
Artikel 6 Uitschrijven uit register woningzoekenden 6
Artikel 7 Opbouw inschrijftijd 7
Artikel 8 Wijzigingen van inschrijving 7
Hoofdstuk III Huisvestingsvergunning 7
Artikel 9 Vergunningvereiste 7
Artikel 10 Aanvraag van een huisvestingsvergunning 7
Artikel 11 Criteria voor vergunningverlening 8
Artikel 12 Beslistermijn en gegevens van de vergunning 8
Artikel 13 Weigering van de vergunning 8
Artikel 14 Intrekken van de vergunning 9
Artikel 16 Lokale beleidsruimte 9
Artikel 17 Onderscheid naar doelgroepen 10
Artikel 18 Specifieke toewijzing nieuwbouw 10
Artikel 19 Passendheidscriteria 10
Artikel 20 Urgentiecommissie 10
Artikel 21 Aanvraag van een urgentieverklaring 11
Artikel 22 Criteria voor toekenning van urgentie 11
Artikel 23 Toekenning urgentieverklaring 12
Artikel 24 Verantwoordelijkheid urgente 12
Artikel 25 Aanbod verhuurders 12
Artikel 26 Weigering urgentieverklaring 12
Artikel 27 Intrekking urgentieverklaring 12
Hoofdstuk VI Stadsvernieuwingsurgentie 13
Artikel 28 Stadsvernieuwingsurgentie 13
Artikel 29 Toekenning stadsvernieuwingsurgentie 13
Artikel 30 Verantwoordelijkheid stadsvernieuwingsurgente 13
Artikel 31 Intrekking stadsvernieuwingsurgentie 13
Artikel 32 Afwijkende rangorde stadsvernieuwingsurgenten 14
Hoofdstuk VII Overige bepalingen 14
Artikel 34 Bezwaarschriftencommissie 14
Artikel 36 Hardheidsclausule 14
Hoofdstuk VIII Overgangs- en slotbepaling 15
Artikel 39 Omzettingsmaatregel 15