Organisatie | Beuningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels zendmasten, GSM-masten, antennebeleid |
Citeertitel | Beleidsregels zendmasten, GSM-masten, antennebeleid |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
In dit document zijn de beleidsregels weergegeven die zijn afgeleid uit de ‘Nota GSM-Beleid’. Kaarten en schema’s zijn in dit document niet opgenomen. U kunt het originele document inzien op het gemeentehuis.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-04-2014 | 10-03-2009 | Nieuwe regeling | 10-03-2009 | BW09.00267 |
1 Van plaatsing uitgesloten gebieden
Op basis van de huidige wetgeving zijn er locaties en gebieden voor plaatsing van een nieuwe antennemast uitgesloten:
2 Locaties, waar plaatsing minder gewenst is
Er zijn locaties of gebieden waar plaatsing van een mast de visuele kwaliteit van het landschap of een verstedelijkt gebied onevenredig veel verstoord. Dit is met name het geval op plaatsen waar het landschap een uitgesproken landelijk en/of cultuurhistorisch waardevol karakter heeft. Dit
3 Voor plaatsing in aanmerking komende locaties
Primair dienen bestaande hoge objecten benut te worden. Indien in de nabijheid van een gewenst opstelpunt geen mogelijkheden zijn, zoals bijvoorbeeld in een kerktoren of bestaande masten, dan geniet het de voorkeur een locatie te zoeken met een randstedelijk karakter. Als een nieuwevrijstaande mast opgericht dient te worden, is site-sharing een vereiste.
Plaatsingsmogelijkheden zijn in volgorde van voorkeur:
Plaatsing van een antenne op een bestaande toren of mast, waaronder hoogspanningsmasten; er hoeft daarmee geen nieuwe mast gebouwd te worden. Dit heeft een minimale invloed op het ruimtelijk beeld. Er kunnen overigens beperkingen zijn bij de plaatsing van antenne-installaties op hoogspanningsmasten vanuit de eerder gestelde bereikbaarheidseis ten behoeve van onderhoud.
Plaatsing van een mast op markante infrastructurele (kruis)punten zoals bij snelwegen, op- en afritten van een snelweg, bij benzinestations, parkeerplaatsen of viaducten of langs een kanaal of spoorlijn. De masten passen qua vormgeving en maat bij deze grootschalige infrastructurele voorzieningen en hebben daardoor ter plaatse een relatief geringe storende werking op het ruimtelijke beeld. Overleg met de beheerder van de infrastructuur is noodzakelijk.
Plaatsing van een mast op sport- en recreatieterreinen, kantoor- en industrieterreinen e.d. Op dergelijke grotere terreinen is het veelal mogelijk de mast op een goede manier in te passen tussen de andere elementen. Bij sportcomplexen kan in dat geval getracht worden om antennemasten en terreinverlichting te combineren.
6 Antennemasten op nieuwe locaties
Naast het aanbrengen van nieuwe antenne-installaties in bestaande hoge objecten, worden mogelijkheden geboden voor het projecteren van nieuwe antennemasten op daarvoor gewenste locaties. De volgende locaties komen in principe in aanmerking voor realisatie van een nieuwe GSM-mast.
Van Heemstraweg, bij voorkeur in combinatie met wegportalen en/of geplaatst op de rand van de bebouwde kom, mits de hoogte beperkt blijft tot 10 ä 12 meter. De masten passen qua vormgeving en maat bij deze infrastructuur en hebben een relatief geringe storende werking op het ruimtelijke beeld. Wel dient nagegaan te worden of de plaatsing zal leiden tot verstoring van het landschap, dat doorsneden wordt. Bij voorkeur wordt een locatie gezocht, waar deze invloed op de omgeving relatief beperkt is. Alvorens tot plaatsing langs infrastructuur wordt besloten, is overleg met de beheerder(s) noodzakelijk.
7 Overige plaatsingsmogelijkheden
Op dergelijke grotere terreinen is het veelal mogelijk de mast op een goede manier in te passen tussen andere elementen. Bij sportcomplexen kan in dat geval getracht worden om antennemasten te combineren met voorzieningen ten behoeve van terreinverlichting.