Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels tegemoetkoming verletkosten taalscholing pedagogisch medewerkers VVE 2014-2015 |
Citeertitel | Nadere regels tegemoetkoming verletkosten taalscholing pedagogisch medewerkers VVE 2014-2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 28-06-2016 | Nieuwe regeling | 17-12-2013 Gemeenteblad Almere. 18-02-2014 | Geen |
Nadere regels tegemoetkoming verletkosten taalscholing pedagogisch medewerkers VVE 2014-2015
Op grond van de bestuursafspraken G4/G33-Rijk inzake Effectief benutten van VVE en extra leertijd voor jonge kinderen heeft de Gemeente Almere in 2012 een uitvoeringsplan opgesteld. Onderdeel van dat plan is taalscholing van pedagogisch medewerkers (pm-ers), en een tegemoetkoming in de verletkosten van de pm-ers gedurende de uren dat zij deze scholing volgen.
Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Almere;
gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Almere, 2011;
vast te stellen de Nadere regels tegemoetkoming verletkosten taalscholing pedagogisch medewerkers VVE 2014-2015
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
Pedagogisch medewerker: groepsleider in de kinderopvang of peuterspeelzaal, conform de CAO Kinderopvang en CAO Welzijn, die in 2013 een door de Gemeente Almere ingekochte taaltoets heeft afgelegd bij Mister Dutch, waaruit bleek dat hij/zij niet over de vereiste taalniveaus beschikt. Afgekort: pm-er;
Artikel 2 Doel van de tegemoetkoming
1.Het college wil met deze nadere regels voorschoolse organisaties tegemoet komen in de verletkosten die zij maken voor pedagogisch medewerkers die taalscholing volgen.
Artikel 3 Hoogte van de tegemoetkoming
Voor pm-ers die de tweede herkansingstoets niet gehaald hebben zal de gemeente aan de voorschoolse instelling waar deze pm-er werkzaam is geen tegemoetkoming in de verletkosten verstrekken. Dit geldt voor het gehele taalscholingstraject van de betreffende pm-er en zal terugvordering van eerder verstrekte verletkosten voor deze pm-er tot gevolg hebben.
Indien een pm-er uitvalt uit het taalscholingstraject, verstrekt de gemeente voor het gehele traject geen tegemoetkoming in de verletkosten voor de betreffende pm-er. De uitbetaalde tegemoetkoming zal worden teruggevorderd, tenzij de uitval wordt veroorzaakt door overmacht (daaronder wordt verstaan langdurige ziekte of overlijden). In dat geval verstrekt de gemeente de tegemoetkoming voor die dagdelen aan contacturen tijdens welke de betreffende pm-er taalscholing heeft gevolgd.
De verdeling van het totaal beschikbare budget over alle betrokken voorschoolse organisaties geschiedt als volgt: Aan de hand van het verwachte aantal dagdelen aan contacturen per pm-er, zoals vastgesteld door IVIO Opleidingen (berekend vanaf het moment van start van de scholing tot aan de eindtoets) wordt het totale aantal dagdelen aan contacturen per voorschoolse organisatie berekend. De voorschoolse organisatie kan voor dit totale aantal dagdelen aan contacturen subsidie aanvragen.
Indien volgens de methode uit lid 2 het subsidieplafond overschreden wordt, geschiedt de verdeling van het beschikbare budget als volgt: Aan de hand van het verwachte aantal dagdelen aan contacturen per pm-er, zoals vastgesteld door IVIO Opleidingen, wordt een totaal aantal dagdelen aan contacturen per voorschoolse organisatie berekend. Vervolgens wordt het aandeel van dagdelen aan contacturen van een voorschoolse organisatie in het totale aantal dagdelen aan contacturen van alle voorschoolse organisaties samen berekend. Dit aandeel vormt het percentage van het totaal beschikbare gemeentelijke budget voor verletkosten waarvoor de voorschoolse organisatie in aanmerking komt.
In de subsidieaanvraag van een voorschoolse organisatie staat aangegeven hoeveel dagdelen aan contacturen taalscholing nodig zijn per pm-er. Ook bevat de aanvraag een getotaliseerd overzicht van alle dagdelen aan contacturen voor alle pm-ers van de betreffende voorschoolse organisatie, die taalscholing gaan volgen. Dit totale aantal bepaalt de hoogte van de subsidieaanvraag. Het gaat hier om het totale aantal dagdelen aan contacturen taalscholing dat nodig is tot aan de eerste eindtoets.
Artikel 7 Gegevens bij de aanvraag om subsidieverlening
De aanvraag dient schriftelijk bij het college te worden ingediend en bevat:
Artikel 8 Situatie na de eindtoets
Indien een pm-er de eerste eindtoets niet behaalt, kan hij/zij opnieuw taalscholing volgen. Als het subsidieplafond op dat moment nog niet is bereikt, zal de gemeente opnieuw een tegemoetkoming verletkosten beschikbaar stellen voor het scholingstraject per pm-er tot aan de herkansingstoets (tweede taaltoets).
Indien een pm-er ook de herkansingstoets (tweede taaltoets) niet behaalt, kan hij/zij opnieuw taalscholing volgen. Als het subsidieplafond op dat moment nog niet is bereikt, zal de gemeente opnieuw een tegemoetkoming beschikbaar stellen voor het scholingstraject per pm-er tot aan de herkansingstoets (derde taaltoets).
De bepaling van de hoogte van de verletkosten voor de herkansingstrajecten per voorschoolse organisatie geschiedt als volgt: Aan de hand van het verwachte aantal dagdelen aan contacturen per pm-er, zoals vastgesteld door IVIO Opleidingen (berekend vanaf het moment van start van de herkansings-taalscholing tot aan de eerstvolgende herkansingstoets) wordt het totale aantal dagdelen aan contacturen per voorschoolse organisatie berekend. De datum waarop het nog beschikbare budget voor het herkansingstraject van eerste eindtoets tot aan de tweede taaltoets wordt verdeeld is 1 september 2014.De datum waarop het nog beschikbare budget voor het herkansingstraject van tweede taaltoets tot aan de derde taaltoets wordt verdeeld is 1 december 2014.
Indien volgens de methode uit lid 3 het subsidieplafond overschreden wordt, geschiedt de verdeling van het beschikbare budget als volgt: Aan de hand van het verwachte aantal dagdelen aan contacturen per pm-er, zoals vastgesteld door IVIO Opleidingen (berekend vanaf het moment van start van de herkansings-taalscholing tot aan de eerstvolgende herkansingstoets), wordt het totale aantal dagdelen aan contacturen per voorschoolse organisatie berekend. Vervolgens wordt het aandeel van dagdelen aan contacturen van een voorschoolse organisatie in het totale aantal dagdelen aan contacturen van alle voorschoolse organisaties samen berekend. Dit aandeel vormt het percentage van het totale resterende gemeentelijke budget voor verletkosten waarvoor de voorschoolse organisatie in aanmerking komt.
De gemeente baseert zich bij de bepaling van het aantal dagdelen aan contacturen per voorschoolse organisatie op de verwachte scholingstrajecten van start herkansingstraject tot aan de eerste herkansingstoets, dan wel de tweede herkansingstoets, die door IVIO Opleidingen aan de gemeente worden aangeleverd.
Uiterlijk 1 mei 2015 rapporteert de houder van de voorschoolse organisatie de volgende gegevens:
Op basis van deze gegevens bepaalt de gemeente of de subsidie wordt vastgesteld conform de verlening, of dat er een bedrag moet worden teruggevorderd.
Artikel 10 Reikwijdte van de nadere regels
De nadere regels zijn van toepassing op de verletkosten van pm-ers die taalscholing volgen.